En koskaan tekisi lapselleni sellaista karhunpalvelusta, etten laittaisi häntä
päiväkotiin tai tarhaan lainkaan. Tulee pienelle aivan liikaa omaksuttavaa koulussa, jos kaikki sosiaalisista ja akateemisista taidoista lähtien täytyy vasta ekalla opetella. Eskarikin on vähän liian myöhään, minun mielestäni.
Kommentit (62)
Jonkun 6 vuotiaan äiti ei todellakaan voi tietää mitä hänen lapsestaan tulee ja miten pärjää koulussa. Nämä asiat näkee vasta murrosiän jälkeen
ennen koulua? Minä osasin lukea, kirjoittaa ja laskea 5 vuotiaana. Ja voi taivas oli supertylsää ekaluokalla. Toiset jankutti A AA, I II... jne. Joten oppisin että koulunkäynti on lasteleikkiä. Yllätys olikin melkoinen kun mentiin kolmoselle ja enkä osannutkaan niitä asioita. Se oli shokki! Annetaan lasten olla lapsia, se lapsi joka kiinnostuu ilman " väkinäisiä" virikkeitä lukemaan, oppii sen oli kotihoidossa tai päiväkodissa.
Meillä tuo 4v5kk esikoinen kirjoittaa muutamia sanoja perheenjäsenten nimien lisäksi mutta erityistaitonsa on piirtäminen, se taito on kuulema n.7v lapsen tasolla.
Kuopus taas osaa jo ne aakkoset, osannut n.½v ajan.
Mutta kai ne pitäis silti lykätä päiväkotiin, ihan vain varmuuden vuoksi:o))
Lapset ovat olleet kotihoidossa ja kerhossa, eivät päivääkään tarhassa. Jokainen oppi lukemaan ennen kouluikää, yksi 3-vuotiaana. Koulussa he ovat opettajien puheiden mukaan tulleet toimeen ihan yhtä hyvin kuin tarhassa olleet ja kolme vanhinta on ollut luokkansa parhaimmistoa. Vanhin on lukion toisella. Mitään käytöshäiriöitä ei ole, keskittymiskyky on loistava, harrastukset terveitä. Meidän lapsille kotihoito on ollut hyvä ratkaisu.
meillä on nyt 2 poikaa ollut kouluikään asti kotona, ei siis edes eskaria. He osasivat jo kaikki 1-2 -luokkien asiat kouluun mennessään, joten he saivat keskittyä harjoittelemaan niitä sosiaalisia taitoja. Eikä kummallakaan näytä mitään vikaa niissä olevan. Esikoinen kompasteli vähän alkutaipaleella, mutta nyt viidennellä on hyvä ja älykäs oppilas. Seuraava on tokalla ja erittäin pidetty ja suosittu (myös opettajan toimesta).
Kolmas on nyt kumminkin eskarissa, pääasiassa siksi että kotona ei ole päivisin seuraa. Hän on eskariryhmän ainoa joka osaa lukea, hän turhautuu kun joutuu odottelemaan muita hiihtäessä ja luistellessa, hän on parhaimpia piirtäjiä ja askartelijoita. Niin että turha väittää että kotona kasvaa automaattisesti tyhmiä saappaita.
Se ärsyyntynyt kotiäiti ilmaantui...
osaa jo monenlaista, vaikka käy kerhossa 2.na aamupäivänä/viikossa. Se on ihan äidin/isän viitseliäisyydestä kiinni, viekö lasta puistoihin, sun muualle, missä saa leikkiä ikäistensä kanssa, ei se tarha ole välttämättömyys.
Minä olin kotihoidossa eskariin asti. No, kävin seurakunnan kerhossa, mutta se ei ollut riittävästi. Olin lapsena tosi, tosi arka - vaikka en sitä perusluonteeltani olekaan. En ollut arka, kun pihan kaikki kymmenen lasta leikkivät yhdessä. Olin arka ryhmässä ja ilman omaa äitiä.
Ensimmäiset kouluvuodet olivat hyvin kivikkoisia. Kyllä näistä karikoista yli pääsi, mutta minun lapseni ovat nyt päiväkodissa.
Kuusivuotiaan on ihan hyvä käydä esikoulu,mutta 1-3 vuotias pärjää vähintään yhtä hyvin kotona.
t. päiväkodin täti
Taitaa fundamentalistimammoja vieläkin härnätä tuo tutkimus. :D
Minä taas en enää yhtään lastani tarhaan laittaisi. Ensimmäinen siellä oli..toiset perhepäivähoidossa.
Tulin täysin toisiin aatoksiin suhteestani päiväkoteihin kun olin siellä muutaman vuoden töissä. En suoraan sanottuna uskaltaisi lapsiani enää tarhaan laittaa. Humatkaa vielä, että olen ollut monessa eri tarhassa töissä, että kokemusta ei ole vain yhdestä " huonosta"
Kaikki oleelliset taidot olen kuitenkin oppinut. Ammatti on ja vakituinen työsuhde. Perheenkin olen onnistunut saamaan...
Jokainen taplaa tyylillään mutta kaikille ei sovi se sama " kaava" .
nämä taidot yms. liity aikalailla lapsen personaalisuuteen joten ei voi vetää pikaisia johtopäätöksiä asiasta.
päiväkoti sopii varmasti joillekkin lapsille, joillakin homma toimii ihan kotonakin!
Aletaas aikuistumaan nyt kaikki tyyni!
Kaiken kertovaa on erään kelto(kiertävä erityislto)ystäväni toteamus siitä kuinka sana " lastentarha" kuvastaa hyvin nykyisiä päiväkotioloja, ovat kuulema kuin eläintarhoja joihin jopa moniongelmaiset lapset tuodaan säilytykseen=tarhaan päiviksi vaikkei pk olisi varaa tarjota lapselle henkkoht avustajaa jota hänen erityispiirteensa kaipaisivat.
Päiväkoteja aina haukutaa, mutta miten peruskoulu eroaa päiväkodista? Onko koulu yhtä kamala paikka?
Nykyään jo neuvola suosittaa päiväkotiin laittoa jos lapsella pienikin ongelma. Eli sinne tosiaankin laitetaan kaikki ongelmatapaukset. Myös jos vanhemmilla ongelmia, siellähän ne päiväkodissa tämmöisten lapset ovat
Mutta toisaalta lapsilla on vähän enemmän ikää ja kypsyyttä ja ehkä vähän enemmän mahiksia käsitellä sitä kamaluutta. mutta kyllä kotiopetus on hyvä vaihtoehto.
Ja ihme kyllä ovat olleet hoidossa päiväkodissa pienestä pitäen.
Meillä ollaan kotona ja pitkään varmaan ollaankin. Näillä näkyminen lapset eivät tule olemaan tarhassa.
Tyttö oppi 4-vuotiaana lukemaan ihan itsekseen. Meillä kaksikielinen perhe, joten osaa jo toisen koulussa tulevan kielen hyvin + muita kieliä jonkun verran. On tooosi sosiaalinen ja menevä.
Meillä ei linnoituta neljän seinän sisälle, vaan harrastetaan paljon, ulkoillaan ja muutenkin ollaan aktiivisia. Leikitään paljon, askarrelllan jne.
Olen ollut päiväkodeissa jonkun aikaa aikoinaan töissä, joten suunilleen tiedän miten siellä suunilleen päivät kuluvat. Väittäisin, että meillä on kotona on lapsille enemmän henkilökohtaista aikaa, kun mitä päikässä olis. Meillä on paljon ystäviä, joilla suunnilleen saman ikäisiä lapsia -> lapset saavat seuraa muista ikäisistään ja lapsilla on jo oman ikäisiä kavereita lisäksi.
Meillä vietetään aikaa lasten kanssa. Ei tulisi mieleenkään jättää lapsia keskenään neljäksi tunniksi leikkimään keskenään, kun itse vaikka lukisi kirjaa. Keksitään paljon puuhaamista ja leikkimistä, ulkoillaan paljon jne.
Itse olen ollut kotihoidossa, yläasteen päästötodistodistuksen keskiarvo 9,5. Mutta siihen se koulunkäynti jäi :D Mutta muut sisarukset ovat opettajia, juristeja ja lääkäreitä ja heitä on mutsi hoitanut kotona.
Meillä ei himassa " vaan olla" , niin kuin joillakin muilla kotiäiti perheissä. Vaan puuhastellaan niin kuin esim tarhassa, mutta paremmin. Meillä tämä ainakin sopii. :)
Päiväkoti on täynnä ongelmayksilöitä. Minun (ongelmattoman perheen) lapset ovat päiväkodissa). Lapseni siis oppivat tulemaan toimeen vaikeiden ihmisten kanssa, luovimaan mitä hankalimmissa tilanteissa. Mikä erinomainen kyky tulevaisuutta ajatellen, sillä maailma on täynnä ongelmayksilöitä!
Vierailija:
Nykyään jo neuvola suosittaa päiväkotiin laittoa jos lapsella pienikin ongelma. Eli sinne tosiaankin laitetaan kaikki ongelmatapaukset. Myös jos vanhemmilla ongelmia, siellähän ne päiväkodissa tämmöisten lapset ovat
on voinut olla myös niin, että sosiaalisen ja reippaan lapsen helpommin laittaa päivähoitoon, kun taas lapsen, joka ei pidä ryhmistä eikä omaksu rutiineja kovin helposti, hoitaa mieluummin kotona mahdollisimman pitkään.