En koskaan tekisi lapselleni sellaista karhunpalvelusta, etten laittaisi häntä
päiväkotiin tai tarhaan lainkaan. Tulee pienelle aivan liikaa omaksuttavaa koulussa, jos kaikki sosiaalisista ja akateemisista taidoista lähtien täytyy vasta ekalla opetella. Eskarikin on vähän liian myöhään, minun mielestäni.
Kommentit (62)
lukemisen, kirjoittamisen ja laskemisen valmiuksia.
Päiväkoti tekee hyvää lapselle kuin lapselle!
sim. minun poika kotihoidossa 6v saakka, 5v oppi lukemaan ja kirjoittamaan, käytös kiitettävä ja nyt 14v keskiarvo 8,5 kyseessä poika. Kotona kiroilee ja hilluu, koulussa osaa olla kunnolla.
Mutta eiköhän tähän ketjuun seuraavaksi jo ilmestykin joku kotiäiti, joka tuomitsee ajattelutapamme täysin ja toteaa jotain tyyliin: " Miksi teette lapsia jos uskotte, että joku muu osaa kasvattaa heidät teitä paremmin" . Ihan kuin tässä olisi siitä kyse. Olen seurannut paljon n. 1-2-vuotiaina päiväkotiin/pph:lle hoitoon laitettuja ja toisaalta yli 4-vuotiaiksi kotihoidossa olleita ja ainakin minun otokseni osoittaa, että säännöllisestä ryhmässä toimimisesta on selkeää hyötyä lapselle.
Eskariin en suostunut menemään, koska osasin jo lukea ja kirjoittaa. Nyt olen reilu 30-vuotias, minulla on kaksi akateemista tutkintoa ja sosiaaliset taidotkin ihan kohdillaan.
siellä pk:ssa voi olla jopa hauskaakin!
Mä lähdenkin nyt heti valmistelemaa mun ekaa AKATEEMISTA vappua!
Nyt pitää olla ajoissa liikkeellä, kun tiedä noita kaikkia AKATEEMISTEN tapoja.
että minkä takia tarvisi itsenäistyä niin samperin varhain?
Kyllä surettaa kun näen tarhan pihassa rattaissa istuvia taaperoita. Tai pienen tassuttelevan yksin tarhan pihassa, ilman että olisi valvovaa aikuista vieressä.
Meidän esikoinen on ollut eskari-ikäiseksi asti kotona (on siunaantunut kolme pienenpää sisarusta seuraksi) eikä minkäänlaisia ongelmia ole ollut eskarissa/koulussa.
Poika on käynyt kerhossa, harrastuksissa, on ollut paljon kavereita vaikkei tarhassa ole ollutkaan. Eli yrittäkää vaan keksiä selityksiä.. Huono omatunto? ;)
lapseni 2 vuotiaasta tarhassa. Oppi lukemaan 5 vuotiaana. Alaluokilla luokkansa parhaita. Nyt ylä-asteella keskiarvo kuuden kieppeillä. Kiukuttelee opeille minkä kerkee. Ei varmana tuu akateemista tolla menolla.
Itse uskon että luonne se mikä vaikuttaa. Ei hoitopaikka ym.
Meidän lapsilla on hyvät luonteet ja erinomaiset geenit, joten he eivät ole tarvinneet tarhaa oppiakseen akateemisia taitoja ja sosiaalisuutta.
että lapsilla voi kivaa ilman äidin valvovaa silmää. Se tekee tarhasta pahan paikan :D
Minusta tämä vastakkainasettelu on hölmöä. Meillä kotihoidossa olevat lapset käyvät 2-3krt/vk kerhossa harjoittelemassa sosiaalisia taitoja, samoin leikkimässä naapurin lasten kanssa.
Ei heitä ole maailmasta eristetty, vaikka kotona saavatkin olla.
lapsen kannattaa ehdottomasti viedä päiväkotiin vaikka äiti kotona! Ei hyvät hyssykät, koittakaa nyt jo päättää onko se oikein vai väärin.
Päiväkodissa olleet lapset menestyvät paremmin koulussa kuin kotihoidossa olleet. Tästähän oli juttua parisen vuotta sitten ja fundamentalistimammat vetäisivät aamukaffet väärään kurkkuun.
Meidän lapset ovat käyneet puolipäiväisessä kerhossa 3 kertaa viikossa,ja muuten ovat leikkineet kavereiden kanssa ulkona,meidän kotona tai kaverin kotona.
Hölmöä yleistämistä,jälleen kerran.
Meidän lapset ovat erittäin sosiaalisia,kaikki erilaisia luonteeltaan ja pärjäävät mainiosti koulussa ja esikoulussa. Pienemmät ovat vieläkin kotihoidossa vaikka ovat JO 1v11kk ja 4v (joka käy myös kerhossa), hui!
Vietinhän minä lapsuuteni ensimmäiset kuusi vuotta kuljeskellen toimettomana heinänkorsi suussa lehmien, kanojen ja vuohien keskellä. Seuranani olivat vain serkut ja veljet, joiden kanssa peuhattiin lumihangessa ja hypittiin heinäladossa. Voi, mikä surkea lapsuus! Ilmankos minusta on tullut tällainen yhteiskunnan hylkiö, filosofian maisteri (En siis valmistunut lääkäriksi tai asianajajaksi!) ja yhden lapsen äiti. Ja minulla on vain viisi läheistä ystävää (nykyäänhän niitä pitäisi olla vähintään kaksikymmentä), joiden käsiin antaisin henkeni.
pärjätä isosiskoa paremmin koulussa kun olet ollut päiväkotihoidossa, kun tuo 14 v isosisko on hoidettu kotihoidossa ja keskiarvo on kuitenkin 9,8. 8 v tuo hyvinkin heikohkoja numeroita (pisteitä) kokeista. Onkohan niin ettei se lapsuuiän hoitopaikka yksinään neroja tee, yksilöllisiä kun ovat nuo lapsetkin.
Ps. Jos viittaat ruotsalaistutkimukseen, niin se on jo useaan otteeseen kumottu, jo ihan heikon otantansa vuoksi.
Vierailija:
Päiväkodissa olleet lapset menestyvät paremmin koulussa kuin kotihoidossa olleet. Tästähän oli juttua parisen vuotta sitten ja fundamentalistimammat vetäisivät aamukaffet väärään kurkkuun.
Meinasi saada näppis&näyttö suihkun:) on täällä niin ratkiriemukkaita juttuja ettei ole ihme että jotkut jää palstaan ihan koukkuun.
Ainiin, mitä tulee tuohon edellisen viittamaan " tutkimukseen" niin sehän oli se erittäin pienellä otannalla tehty ruotsalaistekele ja vieläpä lapsista jotka olleet pkssa joskus 70-80-luvuilla jolloin pk olosuhteet olivat tyystin erilaiset=paremmat ja lapsia huomioivammat, kuin nykyisin. Lisäksi " tutkimus" ei mitannut lainkaan sos&emotionaalista älykkyyttä joilla myöskin valtava merkitys siihen miten ihminen pärjää elämässään. Etkä tietenkään maininnut sitä että kys " tutkimus" kumottiin täysin epäpätevänä mm maamme kasvatuspsykologien nimissä eri lehdissä.
Mies muuten aloitti pk uransa " vasta" eskari-iässä ja eipä haitannut ällien ja akateemisuuksien haalimista pitkä kotihoito, päinvastoin ja lisäksi on vielä erittäin hyvät sosiaaliset taidot;)
Vierailija:
Älä käytä hyvä ihminen, edes kielik..
Ps. Jos viittaat ruotsalaistutkimukseen, niin se on jo useaan otteeseen kumottu, jo ihan heikon otantansa vuoksi.
Akateeminen liittyy kyllä koulutukseen, vai?