Mistä alkoi trendi muuttaa vanhojen tanssiasut prom-tyylisiksi?
Tietääkö kukaan milloin (minä vuonna) tämä uusi, modernimpi, ns. jenkkityylinen prom-"hömpötys" alkoi vanhojen tansseissa?
Lähtikö se jonkun yksittäisen ihmisen, kaveripiirin vai koulun aloitteesta? Tietyltä paikkakunnalta? Iltapäivälehtien kuvagallerioista päätellen koko Suomi tanssii nyt näissä Disney-prinsessan asuissa.
Minusta ne vanhan ajan vintage-puvut oli niin paljon ihanempia, tyylikkäämpiä ja persoonallisempia. Harmi, että tästä perinteestä on luovuttu. Eikö prom-tanssiaiset voisi järjestää erikseen omana iltanaan?
T. vuoden 2000 wanha, joka ikätovereineen tanssi vielä vanhan ajan puvuissa
Kommentit (127)
Vierailija kirjoitti:
Jos nykyajan teinit eivät halua ryyppyleikkien välissä pukeutua renesanssivaatteisiin joihinkin hovitanssipelleilyyn, miksi heidän pitäisi? Eivätkö voi tanssia ja dokata sellaisissa vaatteissa kuin huvittaa? En edes mitenkään kutsuisi ko. perinnettä tärkeäksi tai opettavaiseksi.
No miksi sitten osallistuvat edes lukion tanssikurssille? Menisivät suoraan vaan yökerhon lattialle niissä bilemekoissaan.
Minulla taas on sellainen kuva, että tähän nykypäivän prinsessaunelma-lookiin palaa enemmän rahaa kuin siihen aikaan kun tansseissa käytettiin vielä vintage-asuja. Silloin oli yleistä vuokrata, nyt moni varmaan haluaa ostaa mekon ulkomailta tai teettää itse? Ja kauneudenhoidon eri osa-alueisiin (hiustenpidennykset, kampaus, ripsienpidennykset, meikki, rusketus, manikyyri, jne) panostetaan nykyisin enemmän. Olen ainakin kuullut vanhempien tuskailevan miten paljon wanhojen päivän lookiin menee pätäkkää.
Vierailija kirjoitti:
Onhan siinä hassu ristiriita että tanssitaan vanhoja eurooppalaisia hovitansseja prom-puvussa. Aiemmin musiikki ja puvut sulautuivat toisiinsa.
No juurikin tämä. Musiikin ja asujen pitäisi noudattaa samaa linjaa.
Vierailija kirjoitti:
Eikös pojilla näe edelleen jonkin verran silintereitä, vanhantyylisiä pukuja, yms? Tytöillä kyllä lähes poikkeuksetta niitä pastellinvärisiä prinsessamekkoja, joissa strassi- ja paljettikoristeluita. Ovat minusta vähän halvan ja mauttoman näköisiä muovihörselömekkoja 👗💎👠 Puuttuu vintage-pukujen arvokkuus ja leikkisyys.
Silinteri kuuluu frakkipukuun. Poikien sandardiasuksi vanhojen tansseissahan on muodostunut nykyään frakki. Sekin on sinänsä "uudehko" ilmiö vanhojen tansseissa, sillä alun perinhän pukeuduttiin nimen omaan vanhoihin asuihin, eikä iltapukuihin.
Näitä "muovihörselöpukuja" on aika paljon helpompi ja edullisempi hankkia, kuin löytää itselleen sopiva ja tyyliltään mieluinen vintagepuku.
Vierailija kirjoitti:
Jos nykyajan teinit eivät halua ryyppyleikkien välissä pukeutua renesanssivaatteisiin joihinkin hovitanssipelleilyyn, miksi heidän pitäisi? Eivätkö voi tanssia ja dokata sellaisissa vaatteissa kuin huvittaa? En edes mitenkään kutsuisi ko. perinnettä tärkeäksi tai opettavaiseksi.
Jatkoillehan voi vaihtaa toisen asun, jos ei halua sotkea juhlamekkoaan. Tai sitten voisi omaksua yhdeksi päiväksi entisaikojen hovietiketin myös käytöksessä ja juomatavoissa :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun olin tullut yläasteella, niin silloin vielä pukeuduttiin niihin historiallisiin pukuihin, mutta kun itse tanssin niin oli jo iltapuvut. Itselläni myös.
Abi vuodelta 2010
Mutta ei nuo nykyiset ole edes iltapukuja vaan sellaisia pastellisävyisiä prinsessahöttöjä joillaisia jo pikkutytöt käyttää leikeissään.
Jep. Jopa linnan juhlissa ja Emma-, Jussi-, Venla-gaaloissa näkee tyylikkäämpiä iltapukuja. Nuo nyky-wanhojen mekot on kaikki bulkkituotteita. Sellaisia näkee H&M:n lastenosastolla, pienemmässä koossa vain.
Linnan juhliin pukeudetaankin yleensä vähän isommalla budjetilla kuin vanhojen tansseihin.
Monet tilaavat pukunsa netistä, eikä sieltä mitään mittatilausiltapukuja tietenkään edes saa.
Mä tanssin vanhat vuonna 2008 ja silloin ainakaan meidän lukiossa ei kellään enää ollut vanhanaikaisia pukuja vaan iltapukuliikkeestä ostetut. Osa oli myös teettänyt ompelijalla. Ja tytöillä kyllä oli suurimmalla osalla kampaajalla laitetut hiukset ja huoliteltu meikki, osa oli senkin laittanut ammattilaisella. Limusiinia ei ollut meillä kukaan vuokrannut mutta tanssien jälkeen mentiin kyllä ravintolaan porukalla syömään. Myös jatkoille panostettiin jonkin verran, monet tytöt osti sinnekin uudet bilevaatteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkoillehan voi vaihtaa toisen asun, jos ei halua sotkea juhlamekkoaan. Tai sitten voisi omaksua yhdeksi päiväksi entisaikojen hovietiketin myös käytöksessä ja juomatavoissa :)
Toki omasta mielestänikin vintagepuvut ja vanhanaikaiset tanssit etiketteineen olisivat kivat, mutta jos se ei teinien mielestä ole niin en ymmärrä miksi eivät saisi tanssiaisistaan tehdä sellaiset kuin haluavat. Tuolla ei kuitenkaan opetussuunnitelmallista arvoa ole, ja jos sitä yrittää väkisin keksiä niin silloinkin modernin kaavan tanssiaiset olisivat hyödyllisemmät. Historiaa sitten opiskelevat ne joita se kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Jep. Jopa linnan juhlissa ja Emma-, Jussi-, Venla-gaaloissa näkee tyylikkäämpiä iltapukuja. Nuo nyky-wanhojen mekot on kaikki bulkkituotteita. Sellaisia näkee H&M:n lastenosastolla, pienemmässä koossa vain.
Ovatko lukiolaisten tanssiaispuvut halvemman näköisiä kuin suomen nimekkäimpien julkkisten ja poliitikkojen yhtä nimekkäillä vaatesuunnittelijoilla henkilökohtaisena mittatilausdesigninä tehdyt iltapuvut? Herttinen sentään.
Vanhojentanssien pukujen hankinta on aina ollut tytöille hankalaa. Jopa Helsingissä jossa pukuliikkeitä ja -vuokraamoja on paljon. Nykyään ei enää tarvitse puolta vuotta aiemmin olla sovittamassa ja varaamassa vuokrapukua liikkeestä vaan voi parilla napinpainalluksella tilata omannäköisen lempivärisensä puvun "mittatilauksena" kiinasta. Jos yhden illan pukuvuokra on vaikka 150e niin samalla summalla saa jo täysin oman pukunsa halpistuotannolla.
Henkilökohtaisesti pidän enemmän näistä historiallisista puvuista mutta niitä ei juurikaan uudistuotantona tehdä joten vaihtoehdoiksi jäävät tosin nämä pukuvuokraamot tai kalliit liikkeet. Jollain onnellisella voi olla taitava sukulainen ompelemassa pukua, mutta useimmille tanssit ovat suuri rahareikä joka tapauksessa.
Onko puvulla myöhemmin käyttöä, riippuu varmaan missä piireissä liikutaan. Joillain työpaikoilla järjestetään pikkujouluja tms juhlavampaan tyyliin ja useassa opinahjossa on erinäisiä vuosijuhlia missä pitkiä mekkoja pääsee käyttämään. Itsellä on ollut käyttöä siis mekoille vaikkei varmastikaan ihan kaikilla.
Nykyiset prom queen -tanssit:
http://www.iltasanomat.fi/mystyle/art-2000005095672.html
Entiset vanhojen tanssit:
http://www.iltasanomat.fi/mystyle/art-2000005092041.html
Kumpi tyyli on sinusta kivempi?
Yläpeukku nykymeiningille, alapeukku vanhalle perinteelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovatko lukiolaisten tanssiaispuvut halvemman näköisiä kuin suomen nimekkäimpien julkkisten ja poliitikkojen yhtä nimekkäillä vaatesuunnittelijoilla henkilökohtaisena mittatilausdesigninä tehdyt iltapuvut? Herttinen sentään.
Tuossa pointtina oli varmaankin se, että linnan juhlien rättejä perinteisesti kritisoidaan mediassa. Ei raha välttämättä tuo tyylitajua.
Miten voi vanhoja akkoja noin ahistaa kauniit lukiotytöt ihanissa mekoissaan? Joo te ette saanu prinsessapäivää vaan tanssitte rievuissanne joita ei kehtaa ees esitellä enää kuvista :D
Nää likat on nykyään niin kauniita, että arvosensa puvut vaan korostaa.
Miks helkkarissa pitäs väkisin olla ruma kun voi olla kaunis :D
2007 tanssin omani. Silloin itseni lisäksi yhdellä oli historiallinen puku. Meitä yhdisti se ettei tarvinnut uutta ostaa vaan itse muokattiin sukulaisen vanhasta. Myös yhdellä kaverilla oli vuotta myöhemmin, ompeli äitinsä kanssa itse ja siskollani oli mummin tekemä. Ihmetytti miksi joku maksaa satoja euroja jostain muovityllikasasta mitä lähes kaikilla oli päällä, ei niissä ole eroa kuin väri ja strassien määrä.
Jokainen pukekoon mistä tykkää lähinnä sitä rahan kulutusta kiritoisin.
(Ennen kuin joku tulee sanomaan tiedän kyllä ettei kaikki osaa ommella tai voi periä jonkun vanhaa)
Minä olen vanha akka, vanhojenpäivätanssini oli vuonna -95 ja todellakin oltiin iltapuvuissa laittautunein mahdollisimman kauniiksi. En tunnista ollenkaan tätä vanhan hyvän ajan pukeutumista, jota tässä ketjussa haikeudella muistellaan.
Omat vanhojentanssit oli vuonna 1997. Silloin oli mekot oli 1800-luvun henkisiä, tyyliä Jane Austen (empire) tai Tuulen viemää. Jotkut ostivat mekot käytettyinä tuttavilta tai sukulaisilta ja niitä tehtiin myös itse. Ne näyttivät ihan naamiaisasuilta, suurin osa oli jotain polyesterisatiinia. Täytyy sanoa, että nykyiset puvut on paljon kauniimpia :D.
Nykyään on tosi paljon My Big Fat Gypsy Wedding -överiä mutta joillain on yksinkertaisempia iltapukuja ja niitähän voi käyttää vaikka jossain yliopiston iltapukukekkereillä myöhemmin. Aika hurjaa se hiustenpidennys/rakennekynnet/ripsipidennys/hampaidenvalkaisu-touhu kyllä on. Silloin ysärillä noita ei oltu vielä keksittykään joten kampaaja oli toinen menoerä puvun lisäksi. Nykyään ihan hyvin hurahtaa tonni vanhojentanssivarustukseen.
Vierailija kirjoitti:
Miten voi vanhoja akkoja noin ahistaa kauniit lukiotytöt ihanissa mekoissaan? Joo te ette saanu prinsessapäivää vaan tanssitte rievuissanne joita ei kehtaa ees esitellä enää kuvista :D
Nää likat on nykyään niin kauniita, että arvosensa puvut vaan korostaa.
Miks helkkarissa pitäs väkisin olla ruma kun voi olla kaunis :D
Tämän päivän kuvien perusteella nuoret haluavat kaikki näyttää samalta. Laadutonta tekokuitua ja muovikiviä.
Kymmenen vuotta sitten kauneuskäsytys oli eri tässäkin asiassa mutta ainahan ne muuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Olen vuoden -91 vanha, eikä meillä enää idea ollut vanhat vaatteet vaan iltapuvut.
Jaa. Missäköhän päin Suomea? Kun itse tanssin Oulun lähistöllä 1994, oli kaikilla vielä historialliset puvun. Tyylit vaihtelivat keskiajalta iloiselle 1920-luvulle. Paljon hauskempaa ja omaperäisempää kuin tämä nykyinen päivä prinsessana.
No ehkä idea olikin siinä, että ensisijainen tarkoitus ei ollut kauneus. Ennen ei kiinnitetty sairaalloisesti huomiota ulkonäköön. Meille tärkeintä oli hassutella. Esiinnyimme äärettömän, vanhanaikaisen, koomisen arvokkaasti koko päivän. Se oli se juju.
Toisekseen ennen vanhaan myös haluttiin olla yksilöllisiä. Se näkyy vanhoista kuvista. Ihmiset, sekä tytöt että pojat, näyttivät omanlaisiltaan. Nyt nuoret, kauniit, ovat kuin samasta muotista. Yhtä Frozenia kaikki pastelleissaan.
Vanha akka
Niin, miksi kuitenkin tanssitaan ne perinteiset hovitanssit kun nuo prom-mekot on tarkoitettu ihan eri tyylin bileisiin?