Sinne jäi diabetes yms lääkkeet apteekkiin. 165 euroa olisi ollut hinta, ei ole vain varaa vaikka työssäkäyvä olenkin
3kk lääkkeet olisin saanut tuohon hintaan. Palkasta jää just sen verran että elän. Täytyy varmaan insuliiniin siirtyä.
Mikäs lasku muilla diabeetikoilla on tullut apteekissa?
Kommentit (333)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huh, kuulostaa kamalalta nuo teidän syömänne lääkemäärät! Onneksi itse löysin luontaishoidot jo 30 v sitten ja olen syönyt oikein, mitään lääkkeitä en olekaan sen jälkeen tarvinnut, eikä taida paikallisesta tk:sta löytyä mun tietojakaan, kun en ole käynyt kuin joskus teini-ikäisenä. Miksi te, jotka voitte, ette tee mitään terveytenne eteen?
Ruualla ja elintavoilla on merkitystä, mutta suurempi merkitys on kuitenkin millaiset geenit olemme saaneet.
Tarkoitatko geenejä, jotka ohjaavat liikkumattomaan ja hiilareita ja rasvaa ja sokerilimuja suuhun tunkevaan elämäntapaan ja ruokavalioon?
98% kakkostyypin diabetesta "sairastavista" on hankkinut sen itselleen huonoilla elintavoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja todistetaanpa ah-hörhöt paskanpuhujiksi: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1526773/
Tuon mukaan geeneillä on iso osa siinä tuleeko dm2 vai ei. Elintavat nostavat riskiä, mutta ei edes kaikilla riskigeenit omaavilla. Ja tämä on tiedetty jo kymmenen vuotta. Riskigeenejä omaava voi saada esim raskausdiabeteksen (vaikka raskauden alussa normaalipainoinen), ja raskauden jälkeen puhkeaa dm2.
Joten lopettakaa se valehtelu.
Aivan oikein. Tässä hieman tarkemmin http://omim.org/entry/125853 ... ja vaihteluväli periytyvyydelle 40-70% on Diabetesliiton ilmoittama määrä. Diabetes tyyppi 1 periytyvyys on noin 5%.
Ykköseen vaikuttaa D-vitamiinin puute.Suomessa ykkönen oli yleisintä maailmassa.
Tässä voi olla perää, sillä D-vitamiini ei ole vitamiini, vaan hormoni ja hormonit ohjaavat geeniaktivaatiota.
Ei vaan D-vitamiinin puute altistaa virusinfektioille ja DM1:n puhkeamiseen on liitetty enterovirustartunnat. Saattaa D-vitamiini muitakin reittejä siltä suojata, en sitä sano.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Useilla laihdutusleikatuilla on diabetes 2 parantunut. Ei sen leikkauksen takia vaan koska hiilarimässäilyt on kielletty leikkauksen jälkeen.
Osa saa sen kyllä takaisin ja lihoo entistä lihavammaksi kun ei sitoudu ruokavalioon, vaan alkaa venyttämään sitä uutta mahaa.Ruokavalio. viralliset suomen ohjeet hyödyttömät, pitää katsoa ruotsalaisia ohjeita. LADAt ja MODYt voi olla olla poikkeus ettei ruokavalio auta, vaikka kyllä ykkösetkin hyötyy verensokeripiikkejä välttävästä ruokavaliosta liitännäissairauksia vähentävänä.
Ei hiilarien takia nuo parane vaan siksi että leikkaus muokkaa metaboliaa. Kysykää vaikka Loirilta.
Leikkaus tosiaan aiheuttaa leptiiniresistenssin parantumista, joka taas johtaa parempaan energiabalanssiin, mutta kyllä myös niin, ettei laihdutusleikattu saa nauttia niin paljoa hiilareita kuin ennen. Leikkaus on tosin niin ja näin, 1970-luvulla tehtiin ohutsuolen ohitus, johti hirveisiin seurauksiin ja nyt näistä gastric bypass, sleeve jne tyyppisistä on tulossa uusi buumi, kun peräsuolisyövät jne näyttää räjähtävän käsiin. Kustannuksiakaan ne eivät tutkimusten mukaan laske, vaan komplikaatioiden seurauksena (vitamiinipuutokset yms) ihmiset joutuvat juoksemaan entistä enemmän lääkärissä. Loirin kohdalla leikkauksen sijaan psykoterapia ja karppaus olisi voinut tuottaa paremman tuloksen.
Älä viitsi. Ei se leikkaus rajoita mitä ruoka-aineita saa syödä vaan määriin. Jos lihavuusleikattu haluaa täyttää vatsansa voilla, ei ole lääketieteellistä estettä.
Er, Loirin tilanteeseen ei olisi karppaus vaikuttanut mitenkään, hänhän oli yrittänyt sitä, ei apua. Edes suolistohormoni ei auttanut. Vasta leikkaus auttoi. Opiskele vähän enemmän niin et nolaa itseäsi noin pahoin.
Opiskeleppas itse: http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/suositus?id=nix01693
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huh, kuulostaa kamalalta nuo teidän syömänne lääkemäärät! Onneksi itse löysin luontaishoidot jo 30 v sitten ja olen syönyt oikein, mitään lääkkeitä en olekaan sen jälkeen tarvinnut, eikä taida paikallisesta tk:sta löytyä mun tietojakaan, kun en ole käynyt kuin joskus teini-ikäisenä. Miksi te, jotka voitte, ette tee mitään terveytenne eteen?
Ruualla ja elintavoilla on merkitystä, mutta suurempi merkitys on kuitenkin millaiset geenit olemme saaneet.
Tarkoitatko geenejä, jotka ohjaavat liikkumattomaan ja hiilareita ja rasvaa ja sokerilimuja suuhun tunkevaan elämäntapaan ja ruokavalioon?
98% kakkostyypin diabetesta "sairastavista" on hankkinut sen itselleen huonoilla elintavoilla.
Niin, sokeri sekoittaa aivot, ovat kuin huumetta ja sokeri tuhoaa liiallisena soluja. Mikäli minä pumppaisin sinut täyteen LSD:tä, olisitko sinä vastuussa tekemisistäsi, vai minä? Sama asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on vähintään yhtä huonot elintavat. Miksi en ole lihava, ja sokerinsietoni on loistavalla tasolla? Olen 44v. Ei ole verenpainetta (matala pikemminkin, vaikka syön paljon suolaa) eikä kolesterolia.
Naurattaa nää sunkaltaisesi pellet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on vähintään yhtä huonot elintavat. Miksi en ole lihava, ja sokerinsietoni on loistavalla tasolla? Olen 44v. Ei ole verenpainetta (matala pikemminkin, vaikka syön paljon suolaa) eikä kolesterolia.
Naurattaa nää sunkaltaisesi pellet.
Tässä se geeniperimä tulee juuri esille. Loirin osalta ei ole ihmekkään, että jotain pettää, kun tietää miten paljon viinaa ja mömmöjä sekin ihminen on eläessään vetänyt. Ihmiset näkevät hänessä vain lihavan, joka laihtui leikkauksella, joskin siinäkin niin, että aluksi antoi ymmärtää laihtuneensa jollain muulla keinolla. Eli huijasi.
Vierailija kirjoitti:
3kk lääkkeet olisin saanut tuohon hintaan. Palkasta jää just sen verran että elän. Täytyy varmaan insuliiniin siirtyä.
Miksi ihmeessä olisit ottanut kolme kuukautta kerralla?
Itse otin kuukauden lääkkeet ja sillä tuli maksukatto täyteen.
Seuraavasta erästä sain jo alennukset
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksukatto on 600 euroa.
Ei helvetti nämä karppisaarnaajat XD Kohta ne alkaa varmaan kiertää ovelta ovelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksukatto on 600 euroa.
Oma kuukauden satsini maksoi 50€ ja rapiat. Seuraavan sain n 30 eurolla. Jos olisin ottanut 3 kk kerralla. Ei alennusta olisi herunut.
Itse linkkasin tuolla aiemmin Ruotsin THL:n/Fimean eli SBU:n tutkimuksen. Suosittelen lukemaan myös Mat vid fetma-version sekä aiheesta käytyä keskustelua BMJ:ssä.
Nykyisille ravitsemussuosituksille ei ole perusteita, vaan ne aiheuttavat mtä todennäköisimmin elintasosairaudet, jotka tutkitusti saadaan remissioon VHH:lla. Kostdoktorn/Dietdoctorin sivuilla on listat RCT-tutkimuksista, joissa VHH on parempi kuin suositus. Päinvastaisia tutkimuksia ei ole, jos karppauksena pidetään alle 150g hiilaria päivässä.
Miksi kukaan haluaa olla lihava/diabeetikko, kun karppaus tunnetusti parantaa niistä (niin kauan kuin niitä noudattaa). Tähän ketjuun vastaajat on niin aivopesty uskomaan THL:ää, etteivät edes vaivaudu vilkaisemaan, mitä aiheesta keskustellaan Ruotsissa.
Ja joo, en karppaajana todellakaan pelkää svt-tauteja!! :D Sokeri korreloi svt kanssa. Ruotsissa lihavuus on kääntynyt laskuun, samoin svt-taudit ja diabetes-tapauksien kasvu pysähtynyt karppauksen tultua muotiin ja suosituksiin yhdeksi vaihtoehdoksi. Suomessakin lihavuuden kasvu on pysähtynyt. Ainut, mikä on muuttunut, on karppauksen suosio. Mitä harvempi noudattaa suosituksia, sitä parempi kansanterveys.
Pistelkää niitä inskoja, jos haluatte, mutta veronmaksajana toivoisin, ettei minun tarvitsisi pulittaa teidän leivänsyönnistänne. Itsekin pääsin useista lääkkeistä aloitettuani rasvakarppauksen.
Huoh näitä.
Kun minulla todettiin diabetes, paastoni oli 18.
6kk aiemmin se oli normaali 5 piste jotain.
En todellakaan pelkällä ruokavaliolla tuota saanut korjattua, eikä sitä edes suositeltu. Jos nyt jättäisin kaikki lääkkeet pois, en edes halua tietää paljonko sokerini olisivat.
Jos arvot ei ole kovin korkeat vielä, voi olla ettei edes tarvitse VIELÄ lääkitystä tai arvot saa pysymään loppuelämän hyvinä ruokavalion ja liikunnan avulla pelkästään. Kaikille diabetes ei vain tuli pikkuhiljaa hiipien ja vaikka tulisikin, niin jossain vaiheessa luultavasti tarvittaisiin jokatapauksessa niitä lääkkeitä.
Äidilläni on lääkkeet + insuliini ja silti sokerit korkealla. Insuliinin vaihto onneksi auttoi kun yhdessä vaiheessa paasto huiteli 20 vaikka lääkkeet ja max annos insuliinia. Äitini veli on langanlaiha ja silti syö lääkkeitä. Kaikille äitini suvun yli 50v ihmisillä on jo insuliini käytössä, itse vielä lääkkeillä
Vierailija kirjoitti:
Itse linkkasin tuolla aiemmin Ruotsin THL:n/Fimean eli SBU:n tutkimuksen. Suosittelen lukemaan myös Mat vid fetma-version sekä aiheesta käytyä keskustelua BMJ:ssä.
Nykyisille ravitsemussuosituksille ei ole perusteita, vaan ne aiheuttavat mtä todennäköisimmin elintasosairaudet, jotka tutkitusti saadaan remissioon VHH:lla. Kostdoktorn/Dietdoctorin sivuilla on listat RCT-tutkimuksista, joissa VHH on parempi kuin suositus. Päinvastaisia tutkimuksia ei ole, jos karppauksena pidetään alle 150g hiilaria päivässä.
Miksi kukaan haluaa olla lihava/diabeetikko, kun karppaus tunnetusti parantaa niistä (niin kauan kuin niitä noudattaa). Tähän ketjuun vastaajat on niin aivopesty uskomaan THL:ää, etteivät edes vaivaudu vilkaisemaan, mitä aiheesta keskustellaan Ruotsissa.
Ja joo, en karppaajana todellakaan pelkää svt-tauteja!! :D Sokeri korreloi svt kanssa. Ruotsissa lihavuus on kääntynyt laskuun, samoin svt-taudit ja diabetes-tapauksien kasvu pysähtynyt karppauksen tultua muotiin ja suosituksiin yhdeksi vaihtoehdoksi. Suomessakin lihavuuden kasvu on pysähtynyt. Ainut, mikä on muuttunut, on karppauksen suosio. Mitä harvempi noudattaa suosituksia, sitä parempi kansanterveys.
Pistelkää niitä inskoja, jos haluatte, mutta veronmaksajana toivoisin, ettei minun tarvitsisi pulittaa teidän leivänsyönnistänne. Itsekin pääsin useista lääkkeistä aloitettuani rasvakarppauksen.
Parasta on vaatia "tutkimuksia" siitä että lihavuus aiheuttaa diabeteksen.Riittää että katsoo ympärilleen.Lihavat julkkismiehet ovat kuolleet vähän yli nelikymppisinä.
Vierailija kirjoitti:
Huoh näitä.
Kun minulla todettiin diabetes, paastoni oli 18.
6kk aiemmin se oli normaali 5 piste jotain.
En todellakaan pelkällä ruokavaliolla tuota saanut korjattua, eikä sitä edes suositeltu. Jos nyt jättäisin kaikki lääkkeet pois, en edes halua tietää paljonko sokerini olisivat.
Jos arvot ei ole kovin korkeat vielä, voi olla ettei edes tarvitse VIELÄ lääkitystä tai arvot saa pysymään loppuelämän hyvinä ruokavalion ja liikunnan avulla pelkästään. Kaikille diabetes ei vain tuli pikkuhiljaa hiipien ja vaikka tulisikin, niin jossain vaiheessa luultavasti tarvittaisiin jokatapauksessa niitä lääkkeitä.
Äidilläni on lääkkeet + insuliini ja silti sokerit korkealla. Insuliinin vaihto onneksi auttoi kun yhdessä vaiheessa paasto huiteli 20 vaikka lääkkeet ja max annos insuliinia. Äitini veli on langanlaiha ja silti syö lääkkeitä. Kaikille äitini suvun yli 50v ihmisillä on jo insuliini käytössä, itse vielä lääkkeillä
Joten et viitsi edes kokeilla, vaan maksatat lääkkeesi meillä muilla? Karppaus ei ole mikään kuolemantuomio.
Minä sain lainaan verensokerimittarin ja ostin itse liuskoja. Minulla on ollut 5 vuotta sitten raskausiän diabetes ja haluan seurata asiaa, mutta en enää oikein muista arvoja.
Täysin amatoorinä kysyn: kuinka tarkka on tuntimäärä, mikä pitää olla iltasyömisestä kulunut, kun aamulla heti heräämisen jälkeen (ennen syömistä ja juomista) mittaa verensokerin?
Tänä aamuna mittasin n. 6.45, olin illalla syönyt viimeisen kerran n. 20.30. Mittari näytti 5,6 eli käsittääkseni ihan OK?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruokavalion muutos. 2-tyypin diabateksesta on myös paljon kirjallisuutta. Lainaa kirjastosta ja huomaat, että et tarvitse hyvinvointisairauteen lääkkeitä.
Älä puhu paskaa kun et mistään näemmä mitään tiedä. Kaikilla ei ole mikään lievä diabetes joka hoituu pelkällä ruokavaliomuutoksella. Minä syön ohjeiden mukaan ja käytän lääkkeitä ja silti ei pysy tasapainossa
Jännä kyllä, noin 90% 2. tyypin diabetikoista on ylipainoisia. Ei se ruokavalio kovin kunnossa voi olla jos paino ei normaalilukemissa pysy. Nään työssäni päivittäin 2. tyypin diabeetikoita, joten mulla on perustekin tälle arviolle :)
Sä olet varmaan se sama "diabeteshoitaja" jolla kävin. Ainakin tietotaito oli samaa luokkaa, ihan lähtien siitä että minun piti kädestä pitäen neuvoa eikä hän tiennyt edes tavoitearvoja :)
Vierailija kirjoitti:
Minä sain lainaan verensokerimittarin ja ostin itse liuskoja. Minulla on ollut 5 vuotta sitten raskausiän diabetes ja haluan seurata asiaa, mutta en enää oikein muista arvoja.
Täysin amatoorinä kysyn: kuinka tarkka on tuntimäärä, mikä pitää olla iltasyömisestä kulunut, kun aamulla heti heräämisen jälkeen (ennen syömistä ja juomista) mittaa verensokerin?
Tänä aamuna mittasin n. 6.45, olin illalla syönyt viimeisen kerran n. 20.30. Mittari näytti 5,6 eli käsittääkseni ihan OK?
On ihan ok, 10-12 tuntia
165 euroa / 3 kk on 1€ 83 snt päivässä. Ihmettelen miten monella pienituloisella on varaa tupakointiin vaikka se on paljon kalliimpaa. Loppuvuodesta maksukatto ylittyy ja Kela maksaa koko summan, silloin voit säästää rahaa seuraavalla vuodelle.
Älä viitsi. Ei se leikkaus rajoita mitä ruoka-aineita saa syödä vaan määriin. Jos lihavuusleikattu haluaa täyttää vatsansa voilla, ei ole lääketieteellistä estettä.
Er, Loirin tilanteeseen ei olisi karppaus vaikuttanut mitenkään, hänhän oli yrittänyt sitä, ei apua. Edes suolistohormoni ei auttanut. Vasta leikkaus auttoi. Opiskele vähän enemmän niin et nolaa itseäsi noin pahoin.