Paljonko teillä jää elämiseen rahaa / kk?
Eli lyhyesti ja selkeästi kertokaa:
- talouden hlömäärä (aik, lapset?)
- paljonko jää rahaa kuukaudessa pakollisten (kiinteät) kulujen jälkeen käytettäväksi, eli summa josta maksetaan ruoat, vaatteet, harrastukset...
- miten hyvin tulette summalla toimeen
Kiitos!
Kommentit (100)
Vajaa 800 e. Olen työkkärin työkokeilussa ja tämä sisältää kaikki ruoat ja majoituksen. Päiväraha korotettu ja vielä veroton kulukorvaus päälle. Mulla menee kymmenisen euroa puhelimeen ja parikymppiä herkkuihin kuussa.
1 aik. 2 lasta. Pakollisten jälkeen jää n. 800e. Ihan ok pärjätään. Toinen lapsista saa lisäksi opintotukea, jonka pitää itsellään.
Vuokran ja kuukausilaskujen jälkeen käteen jää noin 300€.. 4henkinen perhe.
Sillä on PAKKO pärjätä.. Mitään muuta ei voi ostaa kun pelkkää ruokaa ja nekin parasta-ennen alennuksista ja pakastimeen.
Vaikka on monen vuoden työkokemus niin eivät ota töihin. Työhakemuksia olen tehnyt kerran päivässä jo 6kk ajan. Eli hakemuksia on yli 100 kpl. Noh voinhan mä sossun rahoilla elellä kun eivät suomalaiset halua työllistää ammattitaitosta työntekijää.
Sossusta sitten tuli yli tonni tukia mutta seur kuun tuista ei vielä tietoa kun tilanne muuttuu siellä päässä.
Itse jos olisin päättämässä niin antaisin työpaikan pitkä-aikais työttömälle enkä koulun käyneelle nappulalle joka vielä asuu äitinsä luona. Kuitenkin jos on perheellinen ihminen niin sen pitäisi noissa työntekijöiden listoissa nousta ykköseks. Etenkin jos on työtön.
Eikä se työttömyys sano mitään ihmisen taidoista. Saattaa olla ihan pätevä ja hyvä työntekijä mutta työnantajat aina palkkaa pärstäkertoimella.. Tai oikeastaan tissikertoimella.
Vierailija kirjoitti:
Just mietin tätä samaa, teen exceliä tuloista ja menoista eron jälkeisessä elämässä.
Tunnen itseni ihan urpoksi kun en tiedä paljonko pitäisi jäädä ruokaan, vaatteisiin ja hupiin. Aikuinen ja 8-vuotias tyttö: kai sellainen 1200 euroa riittää pakollisten (vuokra, vesi, sähkö, puhelin, vakuutus, autokulut) jälkeen? Ei haluttaisi ahtautua ihan pienimpään saatavilla olevaan asuntoon.
Ihan sama tilanne käsillä minulla, lapsikin saman ikäinen. Oletko pk-seudulla? Kulut täällä korkeammat. Ja voimia meille tilanteeseemme ❤
19. Elämä on jatkuvaa ennakointia. Ei kolme pärjää 700 kk. Harrastuslaskut, autoremppa jne. kaataa kaiken. Eli joka kuukausi on elettävä yhtä nuukasti, koska kaikki liikenevä laitettava jemmaan (ja ei siellä kyllä vanhene). Pää hajota tähän. Olen julkaisuihin esimies, töitä aina yli 50h viikko. Mies aloitteleva yrittäjä. Turha kertoakaan, ettei polteta, juoda, matkusteta tai harrasteta mitään. Lapsi käy partiossa.
Mun ja miehen nettotulot noin 6000 €/kk, joista pakolliset kiinteät menot (asuntolaina, vastike, laskut ym.) n. 3000 €/kk. Pärjäämme huonosti, joka kuukausi joudumme ottamaan visalla ja mastercardilla luottoa. Ajamme vanhalla Corollalla, jota huolletaan koko ajan, terapiaan mulla menee 500€/kk, tytön puheterapia on myös kallis.
Kahden aikuisen kotitalous, jossa kuukaudessa asumiskulujen ja pakollisten laskujen jälkeen käteen jää yhteensä n. 2800 €. Periaatteessa pärjätään ihan mukavasti, tosin säästöön toki jää selkeästi pienempi summa, koska matkustellaan, ostellaan kaikenlaista kivaa itselle tai kotiin.
Vierailija kirjoitti:
19. Elämä on jatkuvaa ennakointia. Ei kolme pärjää 700 kk. Harrastuslaskut, autoremppa jne. kaataa kaiken. Eli joka kuukausi on elettävä yhtä nuukasti, koska kaikki liikenevä laitettava jemmaan (ja ei siellä kyllä vanhene). Pää hajota tähän. Olen julkaisuihin esimies, töitä aina yli 50h viikko. Mies aloitteleva yrittäjä. Turha kertoakaan, ettei polteta, juoda, matkusteta tai harrasteta mitään. Lapsi käy partiossa.
Mietippä kun meillä on kaks vaippaikäistä ja 2 aikuista taloudessa. Käteen jää laskujen jälkeen vain 300€..
Sossusta ei saatu mitään mutta kun sossu ja kela yhisty niin sitten vasta auttoivat.
Ei ole varaa ostaa vaatteita.. Ei edes varaa käydä lääkärissä. Ei oo varaa käydä missään kylässä kun ei oo bensaan varaa.. Asutaan vielä maaseudulla ja lähimpään kauppaan 20km. Kyllä tässä pari kuukautta ollaan ihan elossa pysytty.. Onneksi ei ole kumpikaan sairastellut.. Kyllä jos meillä jäis 700€ käteen kuussa niin olo olisi kuin jollain lotto-voittajalla.
Tässä elämänvaiheessa, kun lapset ovat muuttaneet kotoa ja lainat maksettu jää nettopalkoista yhtiövastikkeen, sähkön, puhelimien, netin, vakuutusten ja autokulujen jälkeen noin 4.500€. Siitä menee automaattisesti noin 1000€ säästöön rahastoihin. Opiskeleville lapsille annetaan avustusta ja viedään lauantaisin brunssille, hyvin riittää tuo raha.
Kolmisen tonnia jää, ja pakollisissa on 600 asuntolainan lyhennystä...sekin on pian maksettu.
2+alakoululainen.
Ihan tarkoituksella mitoitettu ne pakolliset niin että pienempi palkka riittää niihin ja isommasta sitten niitä harrastuksia, huveja ja säästöön.
Kerron vain oman tilanteeni, mies on yksinyrittäjä, jonka tulot vaihtelevat nollasta suunnilleen samaan kuin minulla /kk.
Saan käteen 2 300 e. Siitä asumiseen menee 1 600 e, jää 700 e. Siitä maksan sitten netin, päivälehden, vakuutukset ja kaiken "elämisen". Mies maksaa ruuat, liikkumiseen ei mene rahaa, autoa ei tarvita.
Tilanne ei tule muuttumaan enää elämäni aikana kuin huonompaan suuntaan. Minulla on ylempi korkeakoulututkinto ja 30 vuotta monipuolista työkokemusta. Olen ollut esimiestehtävässäkin, mutta sitten ikäännyin.
Kuvittelin kyllä nuorena vähän jotain muuta.
Voi kun olisi varaa olla etes säästöjä.. 0€ säästöjä koska kun tili tulee niin kuun lopussa tilillä on 0 euroa ja muutama päivä pitää sinnitellä ilman mitään.. Aina tilipäivänä ensimmäisenä laskut pois ja ruoan ostoon.
Ihmiset joilla jää käteen yli tonni kuussa laskujen jälkeen ruokaan yms menoihin ja valittaavat että on vaikeaa on kyllä melko typeriä ja etuoikeutettuja.. Siis edellyttäen että niillä on vähemmän kuin 3 lasta.
Jos jotain 12 lasta niin ymmärrän sitten ettei tyyliin 3000€ ruokaan riitä.
Jännä että suomessa on ihmisiä joiden ruoka/vaate/lääke/palvelut/bensat budjettina on vaan 300€ ja kun ottaa huomioon vielä kuinka paljon ruoka maksaa.. Jokin on mennyt pieleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietippä kun meillä on kaks vaippaikäistä ja 2 aikuista taloudessa. Käteen jää laskujen jälkeen vain 300€..
Sossusta ei saatu mitään mutta kun sossu ja kela yhisty niin sitten vasta auttoivat.Ei ole varaa ostaa vaatteita.. Ei edes varaa käydä lääkärissä. Ei oo varaa käydä missään kylässä kun ei oo bensaan varaa.. Asutaan vielä maaseudulla ja lähimpään kauppaan 20km. Kyllä tässä pari kuukautta ollaan ihan elossa pysytty.. Onneksi ei ole kumpikaan sairastellut.. Kyllä jos meillä jäis 700€ käteen kuussa niin olo olisi kuin jollain lotto-voittajalla.
No älkää nyt sitten ainakaan enempää mukuloita hankkiko!
Vierailija kirjoitti:
No älkää nyt sitten ainakaan enempää mukuloita hankkiko!
Ei tulisi mieleenkään tehdä enää yhtään enempää. Silti melko epäreilua että talouden takia toisilla on etuoikeus tehdä enemmän lapsia kun toisilla. Mutta se on vaan kylmää totuutta ja realismia. Niin se vaan on.
Mutta ihan henkilökohtaisesti omasta tahdosta en halua kahta enempää.
En voisi etes kuvitella miten olisi varaa syödä jos olisi vielä viides naama ruokittavana..
Jos työttömäksi jää firman nuriinmenon takia ja et saa töitä mistään kun mamut ja nuoret vie työpaikat niin perheellisenä se saattaa viedä lopulta kuolemaan.
2 aikuista
itse maksan vain yhtiövastikkeen, sähkölaskun ja henk.kohtaset laskut, elämiseen jää tän jälkeen n. 600-400e riippuu oonko saanu tehä mite paljo vkl ja iltoja.. palkkaa siis tulee n.1300e/kk ja ihan hyvin pärjään, rahat menee ruokaan ja auton tankkiin. En ostele mitään ylimääräisiä, joskus saan säästettyä esim. kampaajaan :)
19 kysyy vaippaikäisten vanhemmalta: Montako tuntia arkena olet lastesi kanssa? Minä ehdin nähdä iltaisin pari tuntia, muut ajat olen työssä. Sama miehelläni. Minusta vissiero mistä valintamme.
Meitä on kaksi aikuista ja kaksi pikkulasta. Vuokran ja päivähoitomaksujen jälkeen käteen jää noin 7000 euroa.
Pärjätään oikein hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä 200e jää vuokran ja laskujen jälkeen
Ihan sama täällä, pienellä summalla elämme ;)
Vierailija kirjoitti:
Just mietin tätä samaa, teen exceliä tuloista ja menoista eron jälkeisessä elämässä.
Tunnen itseni ihan urpoksi kun en tiedä paljonko pitäisi jäädä ruokaan, vaatteisiin ja hupiin. Aikuinen ja 8-vuotias tyttö: kai sellainen 1200 euroa riittää pakollisten (vuokra, vesi, sähkö, puhelin, vakuutus, autokulut) jälkeen? Ei haluttaisi ahtautua ihan pienimpään saatavilla olevaan asuntoon.
Googlaa 'kohtuullisen minimin viitebudjetit', löydät tutkittua tietoa eri perhekokoonpanoille Helsingille ja muille paikkakunnille laskettuna.
2 aikuista, yksi 12v. Nettotulot 3000-3500kk. Lainat, sähkö ja vesi vie 1300€/kk. 700-1200 pitää riittää kaikkiin muihin laskuihin, bensaan, ruokaan, kaikkeen.