Juuri täyttänyt 5-vuotias leikkii 2 km päässä puistossa naapurin kanssa ilman valvojaa, mielipiteitä?
Antaisitteko oman, juuri 5-vuotiaan lapsen leikkiä useita tunteja puistossa ilman aikuista valvojaa? Puistoon mennessä pitää ylittää 2 suojatietä. Puiston lähellä ei asu sukulaisia tai ketään, kuka voisi tarkastaa miten puistossa menee?
Tuli vaan mieleen, kun mieheni sisko antaa lapsensa mennä jo 5-vuotiaana miten huvittaa. Hänen mielestään lapsi osaa jo itse olla jopa 3 tuntia 2 km päässä puistossa ilman kenenkään valvontaa :o
Ja mitä, jos jotain tapahtuisi? Eikö kyseessä olisi heitteillejättö, kun kyse on vasta 5-vuotiaasta lapsesta?
Kommentit (56)
200 m on myös vähän lähempänä kuin 2 km, meillä on yksi talo välissä ja sitten on päiväkodin piha - sinne päästäisin 5-vuotiaan, mutta olisin varmasti ikkunassa tähyilemässä, mutta jos en näkisi en päästäisi.
Vierailija kirjoitti:
En antaisi. Lapsi saa enemmän vastuuta liikkumisessaan kun aloittaa koulutaipaleensa.
Kannatan! Psykologisesti ajateltuna lapsi oikeasti saattaa kokea jopa sen kivana asiana kun koulu vihdoin alkaa, on iso ja _pääsee_ kulkemaan yksin.
Tunnen myös erään lapsen, joka sai jo 5-vuotiaana mennä pitkin lähialueita ja vanhemmat etsivät tätä aina autonsa kanssa, ei ollut rajoja, oliko sitten sitä rakkauttakaan.. Sotkeutui jo 12-vuotiaana huumeisiin ja päätyi vankilaan aikaisin.
On se kiva, kun yritetään tehdä omatoimisia lapsia, mutta saako se VAPAUS lapset tuntemaan turvaa? Lapsella on oikeus olla lapsi.
Vastuu kerkeää koulun alkaessa mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En antaisi. Lapsi saa enemmän vastuuta liikkumisessaan kun aloittaa koulutaipaleensa.
Kannatan! Psykologisesti ajateltuna lapsi oikeasti saattaa kokea jopa sen kivana asiana kun koulu vihdoin alkaa, on iso ja _pääsee_ kulkemaan yksin.
Tunnen myös erään lapsen, joka sai jo 5-vuotiaana mennä pitkin lähialueita ja vanhemmat etsivät tätä aina autonsa kanssa, ei ollut rajoja, oliko sitten sitä rakkauttakaan.. Sotkeutui jo 12-vuotiaana huumeisiin ja päätyi vankilaan aikaisin.
On se kiva, kun yritetään tehdä omatoimisia lapsia, mutta saako se VAPAUS lapset tuntemaan turvaa? Lapsella on oikeus olla lapsi.
Vastuu kerkeää koulun alkaessa mukaan.
Word!
Viisivuotiaita on niin monenlaisia, ettei pelkän iän perusteella voi sanoa. Asuinympäristöjä myös. Itse sain viisivuotiaana kyllä liikkua vapaasti kotitalon ympäristössä, asuttiin kaupungin keskustassa. Mentiin lapset seurakunnan kerhoon omin nokkinemme, vaikka pari suojatietä pitikin ylittää, samoin kadun toiselle puolelle kirjastoon. Satamaan ei olisi saanut mennä, mutta kyllä sielläkin tuli käytyä, luvatta toki.
Kaksi kilometriä kuulostaa kuitenkin pitkältä matkalta, etenkin jos sen edestakaisin joutuu viisivuotias kävelemään.
Ei, ei. Ei ole vanhemmilla kaikki kunnossa, kun päästävät ilman valvontaa noin pitkälle ja useaksi tunniksi? Onko perheessä väsyneet ja apua tarvitsevat vanhemmat? Sitä vaan mietin.
Voiko joku oikeasti sanoa, että 5-vuotias osaa huolehtia itsestään useamman tunnin vieraassa ympäristössä etenkin vahingon sattuessa? En usko. Mutta kun ei ajatella. Ei tarvitse, koska ei ole VIELÄ käynyt mitään.
Lasun tekisin. Luultavasti perheessä jotain ongelmaa.
Opiskelen juuri sosiaalityötä ja ollaan pohdittu miten usein perheissä, joissa väsyneet ja ei-panostavat vanhemmat aiheuttavat vaaratilanteita, koska eivät pyydä ajoissa apua.
Voisitko nyt ap kertoa minkä ikäinen se naapuri on jonka kanssa lapset on puistossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän hurjalta kuulostaa, mutta ei kuitenkaan minusta mikään heitteillejättö. Meidän lapset ovat saaneet olla omassa pihassa ilman jatkuvaa valvontaa 4 ja 5 vuotiaasta lähtien (siis ovat sisarukset pienellä ikäerolla). Nyt ovat 5v ja 6v ovat saaneet välillä olla lyhyitä aikoja oman pihan ulkopuolella yksinään, siis esim. menneet lähimetsään retkelle keksenään ja minä olen tuonut ½tunnin päästä "eväät" sinne (siis käynyt tarkistamassa, että kaikki on hyvin) ja sitten ovat taas saaneet tulla hetken päästä keskenään kotiin.
Isompi lapsista lähtee nyt syksyllä kouluun, jonne joutuu kävelemään yksin (tai kavereiden kanssa). Siksi minusta on tärkeää, että harvoittelee yksin olemista liikkumista pikkuhiljaa.
5-vuotiaan ja 7-vuotiaan välillä on hurja ero. Aivot eivät ole samalla tavalla kehittyneet, että ymmärtäisivät vaaratilanteet.
Sinkkonen juuri äskettäin totesi, että vanhemmilla on kova kiire tehdä lapsista liian aikaisin "omatoimisia" ja sillä on surulliset seuraukset.
Minulla esikoululainen, joka aloittaa tänä syksynä koulun. On saanut jäädä pari kertaa 30 min yksin kotiin, kun olen hakenut lähikaupasta ruokaa. Haluaisi olla useammin, muttei sillä ole tosiaankaan kiire. Kyllä ne lapset kerkeävät olla itsekseen isompinakin, etenkin nyt kun Valtion toimesta lisätään vanhempien työtunteja :D
Oma lapseni ei ole päässyt kuin viereiselle naapurinpihalle ja omalle pihalle ilman valvontaa, enkä ymmärrä miksi pitäisi päästä paitsi tänä kesänä harjoitellaan varmasti enemmän, ties vaikka menisi naapurin ekaluokkalaisen kanssa puistoon :D
T: Äiti, joka välittää lapsistaan - lapsi ei ole pikkuaikuinen
Olen saanut olla yksin kerrostalon pihalla 3-4-vuotiaasta lähtien, ylittää katuja ja poistua mm. kalliolle kiipeilemään ilman valvontaa. Ei silti ollut kiire tehdä musta liian aikaisin omatoimista. Tai sitten musta ei vaan välitetty, hmmm. Nykyvanhemmat on ylisuojelevia ja lapset paapottuja jos melkein 7-v on saanut leikkiä vain aidatulla pihalla. Lapset on nykyään entistä tyhmempiä liikenteessä, juostaan kaduille katsomatta yhtään tuleeko autoja, se johtuu siitä että vanhemmat suojelevat liikaa ja siirtävät perusasioiden opettamisen vasta kouluikään tai jättävät kokonaan opettamatta sen mikä ennen oli selvää jo pienille lapsille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän hurjalta kuulostaa, mutta ei kuitenkaan minusta mikään heitteillejättö. Meidän lapset ovat saaneet olla omassa pihassa ilman jatkuvaa valvontaa 4 ja 5 vuotiaasta lähtien (siis ovat sisarukset pienellä ikäerolla). Nyt ovat 5v ja 6v ovat saaneet välillä olla lyhyitä aikoja oman pihan ulkopuolella yksinään, siis esim. menneet lähimetsään retkelle keksenään ja minä olen tuonut ½tunnin päästä "eväät" sinne (siis käynyt tarkistamassa, että kaikki on hyvin) ja sitten ovat taas saaneet tulla hetken päästä keskenään kotiin.
Isompi lapsista lähtee nyt syksyllä kouluun, jonne joutuu kävelemään yksin (tai kavereiden kanssa). Siksi minusta on tärkeää, että harvoittelee yksin olemista liikkumista pikkuhiljaa.
5-vuotiaan ja 7-vuotiaan välillä on hurja ero. Aivot eivät ole samalla tavalla kehittyneet, että ymmärtäisivät vaaratilanteet.
Sinkkonen juuri äskettäin totesi, että vanhemmilla on kova kiire tehdä lapsista liian aikaisin "omatoimisia" ja sillä on surulliset seuraukset.
Minulla esikoululainen, joka aloittaa tänä syksynä koulun. On saanut jäädä pari kertaa 30 min yksin kotiin, kun olen hakenut lähikaupasta ruokaa. Haluaisi olla useammin, muttei sillä ole tosiaankaan kiire. Kyllä ne lapset kerkeävät olla itsekseen isompinakin, etenkin nyt kun Valtion toimesta lisätään vanhempien työtunteja :D
Oma lapseni ei ole päässyt kuin viereiselle naapurinpihalle ja omalle pihalle ilman valvontaa, enkä ymmärrä miksi pitäisi päästä paitsi tänä kesänä harjoitellaan varmasti enemmän, ties vaikka menisi naapurin ekaluokkalaisen kanssa puistoon :D
T: Äiti, joka välittää lapsistaan - lapsi ei ole pikkuaikuinen
Olen saanut olla yksin kerrostalon pihalla 3-4-vuotiaasta lähtien, ylittää katuja ja poistua mm. kalliolle kiipeilemään ilman valvontaa. Ei silti ollut kiire tehdä musta liian aikaisin omatoimista. Tai sitten musta ei vaan välitetty, hmmm. Nykyvanhemmat on ylisuojelevia ja lapset paapottuja jos melkein 7-v on saanut leikkiä vain aidatulla pihalla. Lapset on nykyään entistä tyhmempiä liikenteessä, juostaan kaduille katsomatta yhtään tuleeko autoja, se johtuu siitä että vanhemmat suojelevat liikaa ja siirtävät perusasioiden opettamisen vasta kouluikään tai jättävät kokonaan opettamatta sen mikä ennen oli selvää jo pienille lapsille.
Olen erimieltä, lapsilla on nykyään liian aikaisin valtaa päättää kaikesta; Saadaan olla puhelinten kanssa pienestä pitäen monta tuntia nokitusten, pelataan päivät pitkät pleikkaria, kukaan ei rajoita menemistä tai tulemista.
Eräs opettajaystäväni sanoi, että lapset eivät ole hänen 20-vuotisella urallaan voineet koskaan niin huonosti kuin nyt. Kaikilla on joku ongelma, johon tarvitaan lääkkeet.
Jari Sinkkonen yrittää saada vanhemmat näkemään, että lapsilla on vain yksi lapsuus.
Mites 60-luvun lapset tänä päivänä? Kaikilla alkoholiongelmaa ja miksi? Kasvatus ja kuri oli sellaista, että piti olla pienenä kuin iso aikuinen, hoitaa naapurin lapset ja mennä 4-vuotiaana vauvan kanssa uimarannalla, koska äiti käski.
Lapsuus. Se on se juttu.
Viereisen kerrostalon tyttö oli 5v, kun tähän muutimme ja kaverinsa vuoden nuorempi. Yksin leikki tämä vanhempi lapsi usein pihalla ja tuli mielellään juttelemaan ja esittelemään taitojaan kun olin oman vauvan kanssa ulkona.
Tästä on alle kaksi vuotta aikaa, nykyään tytöt käyvät yhdessä tai yksinkin läheisessä puistossa leikkimässä ja aina hakeutuvat seuraan, jos taaperon kanssa satumme puistoon samaan aikaan. En tiedä, miten kotonaan saavat vanhemmiltaan huomiota, tai onko tuollainen "vieraille" puhuminen ihan tuon ikäisten normaali juttu.
Molemmilla lapsilla on kännykät ja osaavat niillä kavereilleen soitella, mikseivät osaisi tarpeen tullen vanhemmilleenkin. Itsestäni kyllä tuntuu hurjalta ajatukselta, että alle kouluikäiset saavat kerrostaloalueella ulkoilla ja puistoilla ilman aikuisten valvontaa mutta toisaalta en epäile hetkeäkään, etteivätkö nuo naapuritalon lapset pärjäisi ilman valvontaakin. Kai se on vähän lapsikohtaistakin. Itsekin olen saanut mennä temmeltää pitkin metsiä alta kouluikäisenä saman ikäisten kavereiden kanssa ja tasan oli opetettu, ettei vieraille puhuta ja tuolloin ei ollut edes kännyköitä olemassakaan.
Onko miehesi sisko jotenkin heikkolahjainen? Seiskan lukija, matala koulutus tms? Ilmiselvä lasun paikka. Vanhemman tyhmyyden takia lapsi on jatkuvassa vaarassa. Ei todellakaan päästetä 5-vuotiasta yksin puistoon tunneiksi vaikka se olisi nurkan takana.
Heitteillejättö.
Laki tulee vastaan ja heittelejättöä ja lastensuojelua sovelletaan tossa tapauksessa ;/ T: Lakia opiskeleva.
Miettikää, että aina ei se "minun lapseni on fiksu ja pärjää" päde säännöksissä. Ambulanssikuski tekee ensimmäisenä ilmoituksen, jos esim. lapsi tippuu leikkitelineestä alas ja sivullinen soittaa ambulanssin, sen jälkeen asia menee eteenpäin. Tossa tilanteessa ei auta edes se, jos 11-vuotias hoitaa lasta puistossa, koska pitäisi olla valvojana joku muu kuin lapsi...
Jep, ei sitä turhaan ole lakia säädetty lasten suojelemiseksi.
Sen ei tarvi olla kuin sellainen tilanne, että mopo ajaa jalkakäytävällä ja 5-vuotias leikkii siinä ja ajaa päälle tai keksivät jonkun "tehdään jotain vaarallista"-leikin, jolloin ei tarvitse edes hakea tilannetta, kun vaara tulee vastaan haettuna.
Tietysti saa leikkiä. Kun tietää missä on ja kenen kanssa. Ja osaa kulkea reitin turvallisesti. Tekee hyvää antaa vastuuta lapselle, joka jo kohta on koululainen, jolloin pitää itse suoriutua esim. koulumatkoista.
Vierailija kirjoitti:
Jep, ei sitä turhaan ole lakia säädetty lasten suojelemiseksi.
Sen ei tarvi olla kuin sellainen tilanne, että mopo ajaa jalkakäytävällä ja 5-vuotias leikkii siinä ja ajaa päälle tai keksivät jonkun "tehdään jotain vaarallista"-leikin, jolloin ei tarvitse edes hakea tilannetta, kun vaara tulee vastaan haettuna.
Samaa mieltä. Älytöntä, että kasvatuksessa ollaan näinkin ääripäässä; "Kyllä se pärjää, ennenkin lapset leikkivät yksin pieninä", jep, ennen määrättiin alkoholia raskauden kolotuksiin ja tupakkaa pidettiin terveystuotteena..........
Vierailija kirjoitti:
Tietysti saa leikkiä. Kun tietää missä on ja kenen kanssa. Ja osaa kulkea reitin turvallisesti. Tekee hyvää antaa vastuuta lapselle, joka jo kohta on koululainen, jolloin pitää itse suoriutua esim. koulumatkoista.
5-vuotias ei ole kohta koululainen. Kouluunmenoon on 2 vuotta.
Jos poliisilta kysytään, ei edes esikoululainen saa liikkua yksin.
Minä sanon, että lapseni on kohta koululainen, kesällä, pari kuukautta ennen koulun aloitusta! :D 2 kk vs. 2 vuotta? Joku ei osaa vielä 5-vuotiaana vasemman ja oikean eroa, ei pyllyn pyyhintää... HUH!
No, siinähän katuvat, jos jotain sattuu. Ja syyttävät itseään.
10 v kyllä tajuaa, ettei kiva setä välttämättä ole kiva ja jättää menemättä auton kyytiin. Eli kyllä sinä vaan voisit, ikävä kyllä.