Juuri täyttänyt 5-vuotias leikkii 2 km päässä puistossa naapurin kanssa ilman valvojaa, mielipiteitä?
Antaisitteko oman, juuri 5-vuotiaan lapsen leikkiä useita tunteja puistossa ilman aikuista valvojaa? Puistoon mennessä pitää ylittää 2 suojatietä. Puiston lähellä ei asu sukulaisia tai ketään, kuka voisi tarkastaa miten puistossa menee?
Tuli vaan mieleen, kun mieheni sisko antaa lapsensa mennä jo 5-vuotiaana miten huvittaa. Hänen mielestään lapsi osaa jo itse olla jopa 3 tuntia 2 km päässä puistossa ilman kenenkään valvontaa :o
Ja mitä, jos jotain tapahtuisi? Eikö kyseessä olisi heitteillejättö, kun kyse on vasta 5-vuotiaasta lapsesta?
Kommentit (56)
Mikä ongelma? Onko naapuri pedofiili?
Vierailija kirjoitti:
Onhan siellä se naapuri?
Naapuri on lapsi.
En missään tapauksessa antaisi. Mielestäni 5-6 vuotias voi olla kerrostalon pihalla yksin, mutta kuitenkin aika säännöllisessä valvonnassa. Vasta sitten saa lähteä kauemmas yksin, kun alkaa ensimmäinen luokka ja itsenäiset matkat. Viisivuotiaalle 2km on todella pitkä matka.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ongelma? Onko naapuri pedofiili?
Niin, Ap tarkoittaa, että naapuri on lapsi.
Itse en päästäisi. Onko lapsella puhelinta?
Naapuri on siis 17-vuotias? Ihan ookoo, relaa.
Aijai, heitteillejätön piirteet tossa ilmenee :/ Itse en pelkäisi sitä pelkästään vaan just jotain namusetiä.
5-vuotiaan aivot eivät ole tarpeeksi kehittyneet ymmärtämään, että kaikki ihmiset eivät ole hyviä 6-vuotiaasta ylöspäin osataan olla varovaisia tuntemattomien kanssa - siksi, ei missään nimessä!!!
Useampi tunti toisen lapsen kanssa puistossa yksin, en ikinä!! Ties mitä saisivat päähänsä!
Minun tuttuni antoi kerran poikansa mennä veljensä (11 v) puistoon ja 5-vuotias oli vaan sanonut veljelleen "en kuuntele sua" ja lähtenyt painelemaan kauemmas sovitusta alueesta. 5-vuotiaat ovat usein uhmakkaita ja omapäisiä, päästäisin juuri ja juuri 15-vuotiaan kanssa, sen ikäinen jaksaisi varmaan jo kantaa lapsen kotiin, muttei edes 10-11 jaksa lasta kantaa, eikä 1-3-luokkalaisilla olen mitään auktoriteettia.
Ei tämä 5-vuotias osaa lukea tai käyttää puhelinta.
Kaikenlisäksi mukana on välillä kolmas lapsi, joka on 6-vuotias. Tämä lapsi on muutaman kerran tuolla kaukana puistossa lyönyt lapiolla tätä miehen siskonlasta päähän. Mietin tuolloinkin, että mitä, jos tämä lapsi olisi vaikka työntänyt toisen joltain telineellä alas ja oltaisiin jouduttu tilaaman ambulanssi? Olisiko toinen lapsi osannut toimia tilanteessa oikein? Tuskin - siksi alle kouluikäisillä on aina oltava AIKUINEN valvoja. Mitä äiti olisi sanonut, miksi lapset ovat ilman valvontaa puistossa?
Vierailija kirjoitti:
Ei tämä 5-vuotias osaa lukea tai käyttää puhelinta.
Kaikenlisäksi mukana on välillä kolmas lapsi, joka on 6-vuotias. Tämä lapsi on muutaman kerran tuolla kaukana puistossa lyönyt lapiolla tätä miehen siskonlasta päähän. Mietin tuolloinkin, että mitä, jos tämä lapsi olisi vaikka työntänyt toisen joltain telineellä alas ja oltaisiin jouduttu tilaaman ambulanssi? Olisiko toinen lapsi osannut toimia tilanteessa oikein? Tuskin - siksi alle kouluikäisillä on aina oltava AIKUINEN valvoja. Mitä äiti olisi sanonut, miksi lapset ovat ilman valvontaa puistossa?
Siis kamalaa piittaamattomuutta???? Ei ajatella ollenkaan seurauksia!
Ei ihme, että pieniä lapsia hukkuu puroihin, katoaa metsään yms.
Minä tekisin jopa LASUN!!!!
Minä kysyisin tältä äidiltä onko miettinyt, että jotain peruuttamatonta voi sattua.
En kyllä haluaisi olla tällaisen perheen kanssa tekemisissä, olisi kiva kun oma lapsi olisi tuolla yökylässä, saisivat varmaan tehdä ihan mitä vaan ja huhhuh.
Onneksi näin piittaamattomia on niin harvassa, niin ei tarvitse pelätä onnettomuuksia.
Vähän hurjalta kuulostaa, mutta ei kuitenkaan minusta mikään heitteillejättö. Meidän lapset ovat saaneet olla omassa pihassa ilman jatkuvaa valvontaa 4 ja 5 vuotiaasta lähtien (siis ovat sisarukset pienellä ikäerolla). Nyt ovat 5v ja 6v ovat saaneet välillä olla lyhyitä aikoja oman pihan ulkopuolella yksinään, siis esim. menneet lähimetsään retkelle keksenään ja minä olen tuonut ½tunnin päästä "eväät" sinne (siis käynyt tarkistamassa, että kaikki on hyvin) ja sitten ovat taas saaneet tulla hetken päästä keskenään kotiin.
Isompi lapsista lähtee nyt syksyllä kouluun, jonne joutuu kävelemään yksin (tai kavereiden kanssa). Siksi minusta on tärkeää, että harvoittelee yksin olemista liikkumista pikkuhiljaa.
Nää on näitä äitejä, jotka ovat jossain vaiheessa siirtämässä kasvatusvastuutaan koululle, psykologeille yms. Yleensä myös syyttävät muita, kun jäävät kiinni huolehtimattomuudestaan.
Minulla oli kaverina tällainen äiti. Arvosteli "perhekerhoäitejä ja hiekkalaatikkoäitejä" typeriksi, koska "tekevät turhaa työtä, ite ne lapset oppivat leikkimään, eikä äidin kanssa tarvitse olla kokoajan jossain puuhaamassa".
No, tämä lapsi sai ensimmäisellä luokalla masennusdiagnoosin ja lääkkeet. Kai siinä kiintymyssuhteessa oli joku mennyt pieleen, oli vielä 1-vuotiaana aloittanut reissulapsen elämän eli viikko-viikkosysteemin ja kun äitikin oli noin huolehtiva, niin ei ihme.
Ei muuten ole kaveri enää. Haukkui myös kaikkia, lapsi myös kiusasi koulussa vammaisia, "läskejä" ja "neekereitä", keltä lie oppinut kiusaamisen alkeet.
Vierailija kirjoitti:
Vähän hurjalta kuulostaa, mutta ei kuitenkaan minusta mikään heitteillejättö. Meidän lapset ovat saaneet olla omassa pihassa ilman jatkuvaa valvontaa 4 ja 5 vuotiaasta lähtien (siis ovat sisarukset pienellä ikäerolla). Nyt ovat 5v ja 6v ovat saaneet välillä olla lyhyitä aikoja oman pihan ulkopuolella yksinään, siis esim. menneet lähimetsään retkelle keksenään ja minä olen tuonut ½tunnin päästä "eväät" sinne (siis käynyt tarkistamassa, että kaikki on hyvin) ja sitten ovat taas saaneet tulla hetken päästä keskenään kotiin.
Isompi lapsista lähtee nyt syksyllä kouluun, jonne joutuu kävelemään yksin (tai kavereiden kanssa). Siksi minusta on tärkeää, että harvoittelee yksin olemista liikkumista pikkuhiljaa.
5-vuotiaan ja 7-vuotiaan välillä on hurja ero. Aivot eivät ole samalla tavalla kehittyneet, että ymmärtäisivät vaaratilanteet.
Sinkkonen juuri äskettäin totesi, että vanhemmilla on kova kiire tehdä lapsista liian aikaisin "omatoimisia" ja sillä on surulliset seuraukset.
Minulla esikoululainen, joka aloittaa tänä syksynä koulun. On saanut jäädä pari kertaa 30 min yksin kotiin, kun olen hakenut lähikaupasta ruokaa. Haluaisi olla useammin, muttei sillä ole tosiaankaan kiire. Kyllä ne lapset kerkeävät olla itsekseen isompinakin, etenkin nyt kun Valtion toimesta lisätään vanhempien työtunteja :D
Oma lapseni ei ole päässyt kuin viereiselle naapurinpihalle ja omalle pihalle ilman valvontaa, enkä ymmärrä miksi pitäisi päästä paitsi tänä kesänä harjoitellaan varmasti enemmän, ties vaikka menisi naapurin ekaluokkalaisen kanssa puistoon :D
T: Äiti, joka välittää lapsistaan - lapsi ei ole pikkuaikuinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
5-vuotiaan ja 7-vuotiaan välillä on hurja ero. Aivot eivät ole samalla tavalla kehittyneet, että ymmärtäisivät vaaratilanteet.
Sinkkonen juuri äskettäin totesi, että vanhemmilla on kova kiire tehdä lapsista liian aikaisin "omatoimisia" ja sillä on surulliset seuraukset.
Minulla esikoululainen, joka aloittaa tänä syksynä koulun. On saanut jäädä pari kertaa 30 min yksin kotiin, kun olen hakenut lähikaupasta ruokaa. Haluaisi olla useammin, muttei sillä ole tosiaankaan kiire. Kyllä ne lapset kerkeävät olla itsekseen isompinakin, etenkin nyt kun Valtion toimesta lisätään vanhempien työtunteja :D
Oma lapseni ei ole päässyt kuin viereiselle naapurinpihalle ja omalle pihalle ilman valvontaa, enkä ymmärrä miksi pitäisi päästä paitsi tänä kesänä harjoitellaan varmasti enemmän, ties vaikka menisi naapurin ekaluokkalaisen kanssa puistoon :D
T: Äiti, joka välittää lapsistaan - lapsi ei ole pikkuaikuinen
Täysin samaa mieltä, mikä kiire??? Onko lapsilla edes mitään mitä odottaa, kun jo 6-vuotiaana ollaan keretty menemään ilman valvontaa pitkin ja poikin? Yleensä lapset odottavat koulunalkua senkin takia kun siitä tekee jännittäväksi sen, kun saa olla isompi ja mennä enemmän yksin?? Ei sitä yksinoloa tarvitse harjoitella 2-vuotta ennen koulunalkua.
Meilläkin alettiin just ennen koulun aloittamista harjoittelemaan yksin puistoon ja kaverille menemistä, ja monet ekaluokkalaiset SAATETAAN kouluun????? Ei vaan ymmärrä tätä...
Ehdottomasti EI, 5-vuotias ei saa olla yksin puistossa ilman vanhempia tai aikuista valvojaa? Miksi muuten tarvittaisiin vielä ESIKOULUSSA vanhempi viemään päiväkotiin? 5-vuotiaat saavat hillittömiä raivareita, jos joku riita tulee, niin voi vaikka suuttumuksessaan juosta huomaamattomasti auton alle.
Meillä lapset saa mennä yksin leikkikentälle kun täyttää 5.v. Leikkikenttä 200m päässä, ei kaupunkialuetta, ei autoteitä. Hiljaista omakotitaloaluetta. Silti, jos joku hullu sinne menee pahat mielessä en voisi asialle mitään, en vaikka lapsi olisi 10.v.
6.v kulkee esikouluun yhdessä 8.v.n kanssa. Hirvittäähän tuo mutta minkäs teet kun koulussa käytävä.
En antaisi. Lapsi saa enemmän vastuuta liikkumisessaan kun aloittaa koulutaipaleensa.
Onhan siellä se naapuri?