Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En jaksa masentunutta kaveria

Vierailija
19.02.2017 |

Meidän pitkä ystävyys nitkutteli jo vuosien ajan, koska kaveristani tuli melko ilkeä. Hän on aina ollut sosiaalisesti vähän outo ja on usein loukkaava, tahallaan. Hänen huumorinsa on hieman julmaa ja hän kokee muiden kärsimyksen hauskana. Olimme tosiaan jo vuosien ajan ajautumassa erilleen. Sitten hän kertoi sairastuneen masennukseen ja nyt koen velvollisuutenani koittaa pitää häneen yhteyttä, koska hänellä ei ole kuin kaksi kaveria. Myös tämä toinen kaveri on sitä mieltä, että tässä tilanteessa en saa tätä kaveria hylätä. Jokaisesta tapaamisesta tulen pahoillani mielin, koska joka kerran kaveri on samalla tavalla ilkeä ja jopa häijy, kuin ennenkin. Mitä voisin tehdä? Onko kellään samanlaisia kokemuksai? Tunnen syyllisyyttä halustani olla näkemättä kaverini. Hän käy onneksi nykyään terapiassa ja on hoidossa muutenkin.

Kommentit (76)

Vierailija
21/76 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ole nyt suosiolla narsistinen ja jätä se paska.

Narsistinen?? Minä sanoisin että järkevä. Juokse ja ja lujaa ap!

Vierailija
22/76 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän kaverisi masentuneelta kuulosta, vaan mielisairaalta. Ei masennus tee ihmisestä tuollaista.

Öö, masennus = mielisairaus? Ja eihän vaikka joku persoonallisuushäiriö sellainen, joka altistaa mm masennukselle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/76 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilkeys on melko tavallista masentuneilla. Masentuneet ovat niin väsyneitä, etteivät monesti jaksa enää kiinnostua tai välittää mistään, ja he saattavat töksäytellä pahastikin toisille ihmisille.

Ehdottaisin että otat hieman etäisyyttä kaveriisi. On hyvä että hän on hoidossa, sillä jonain päivänä hän voi käyttäytyä aivan erilaisesti ja ystävyytenne voi palautua ennalleen.

T: aihetta työssään läheltä seuraava

Tämä kaveri loukkaa hyvin tahallaan. Näin hän on aina tehnyt. Toista kaveria hän ei kohtele samoin ja tämä ilkeys ja jopa häijyys korostuu kun olemme kolmistaan. Nuorempana minusta tuntui, että hän yritti savusta minua ulos kolmikostamme, jotta saisi tämän kolmannen kaverin "itselleen". Saatan sanoa, että pidän jostakin asiasta ja kirjaimellisesti seuraavassa virkkeessä, hän kertoo kuinka pitämän asia on huono, väärin ja luettelee kaiken mitä asiassa on pielessä. Vaikka kertoisin että pidän sinisestä väristä, hän kertoisi että sininen on tekopirteä ja m****u väri ja ihmiset jotka pitävät sinisestä, ovat pinnallisia idiootteja.

Hän on aina nauranut väkivaltaisille jutuille ja esimerkiksi ajatus siitä, että lapseen sattuu, on hänestä erityisen hauska. Hänen juttunsa ovat myös välillä hyvin väkivaltaisia ja koen senkin häiritsevänä. Eräässä sarjassa häntä nauratti kohtaus, jossa lasta ammuttiin. En ole itse todellakaan samanlainen.

Ap

Mitähän hauskaa siinä mielestään on?

Niinpä, millainen ihminen nauttii siitä, että toiseen sattuu? Paitsi psykopaatti?

Vierailija
24/76 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:n ongelma kuulostaa todella tutulta. Itsellänikin on vastaavanlainen kaveri, joka tosin ei suostu hakeutumaan terapiaan (mitä hän kipeästi tarvitsisi) eikä halua käyttää lääkkeitä masennukseensa. Hän on todella raskasta seuraa ja usein tarkoituksellisesti ilkeä sekä aggressiivinen. Lisäksi hän ei halua kuulla mitään omia hyviä ja iloisia kuulumisiani kuten esim. työjuttuja, harrastusasioita tai reissukokemuksia, koska hän itse ei käy työssä, harrasta eikä hänellä myöskään ole varaa matkustella. Toisin sanoen voisimme vain velloa hänen surkeudessaan ja lisäksi minun ja toisen yhteisen ystävämme pitäisi alistua hänen v***uillulleen. Toisaalta olemme olleet kavereita parikymmentä vuotta jo, joten olen siksi yrittänyt jaksaa ja ymmärtää, vaikkakin viime aikoina olen harventanut tapaamisia, koska niistä jää lähinnä epämiellyttävä jälkifiilis. Koen itseni huonoksi ystäväksi, mutta toisaalta tilanne on jatkunut jo vuosikausia, eikä tsemppaamisestani ja tuestani näemmä ole ollut hyötyä.

Vähän veikkaan, että jos joku yhteinen kaverinne kysyisi kaveriltasi sinun kuulumisiasi, niin hän ei todellakaan tietäisi. Et ole "huono ystävä", vaan ystävyytenne on tullut tiensä päähän.

Vierailija
25/76 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuluu uusliberalistiseen yhteiskuntaan: jos et saa kaveristasi enää hyötyä, lemppaat hänet. Ota kuitenkin huomioon se, että sinut lempataan samalla tapaa kun sinä sairastut.

Vierailija
26/76 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut kuvailemasi kaltainen "kaveri". Sitten ymmärsin eristäytyä välttääkseni mielipahan levittämisen.

Niin, onneksi terveet ihmiset opettavat tehokkaasti masentuneet eristäytymään muista. Ihan kaikkien parhaaksi. Poissa silmistä jne...

Vierailija
27/76 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuuluu uusliberalistiseen yhteiskuntaan: jos et saa kaveristasi enää hyötyä, lemppaat hänet. Ota kuitenkin huomioon se, että sinut lempataan samalla tapaa kun sinä sairastut.

Ei kai ap kaveriaan ole lemppaamassa sen takia, että tämä on sairastunut, vaan sen takia että tämä on selvästikin ihmisperse?

Vierailija
28/76 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävää on hyvä tukea mutta ei sairaalta ihmiseltä tarvitse kestää mitä vain ja masennus ei ole yhtä kuin ilkeily yms. Jokaiselta, myös masentuneelta, tulee odottaa asiallista käytöstä. Ja jos kanssakäyminen esim masentuneen kanssa tuo toiselle aina vain pahan mielen niin kyllä silloin saa ja pitää ottaa toiseen etäisyyttä tai kohta on kaksi sairasta.

Vierailija
29/76 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mikään oikeuta kohtelemaan toista ihmistä tylysti tai ikävästi, varsinkaan ystävää. Oli masentunut tai ei. Heivaa tämä rasite pois elämästäsi, et sitä tarvitse.

Vierailija
30/76 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mikään oikeuta kohtelemaan toista ihmistä tylysti tai ikävästi, varsinkaan ystävää. Oli masentunut tai ei. Heivaa tämä rasite pois elämästäsi, et sitä tarvitse.

Tämä!!

Vierailija
31/76 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teit itsestäsi nyt pellen! 

Ei tuossa tilanteessa voi olla epänarsistinen ja järkevä yhtäaikaan, vaan oltava järkevä ollakseen narsistinen ja lähteäkseen.

Jos haluaa olla epänarsistinen, niin sitten on alistuttava tekemään sitä, mikä ei ole järkevää. Eli tapaamaan ystäväänsä jatkossakin.

Vierailija
32/76 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai ap kaveriaan ole lemppaamassa sen takia, että tämä on sairastunut, vaan sen takia että tämä on selvästikin ihmisperse?

Kaikki ovat perseestä, jos syötetään lääkkeitä ja rääkätään jaksamisen rajoille.

Vierailija
33/76 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näiden valittajakavereiden kohdalla on joskus tullut mieleen, että jos kuuntelu ja ymmärtäväisyys auttaisi, sittenhän se valitus loppuisi joskus. Ei ehkä heti mutta vaikka edes vuoden päästä. Joko minä olen huono kuuntelemaan tai ehdottamaan ratkaisuja tai sitten tyypit vaan tykkää valittamisesta, jos sitä on pakko jatkaa vuosikausia. Valittaminen luonteenpiirteenä ja sairaus nimeltä masennus ei tietenkään ole sama asia. Silti kummassakin tapauksessa on liikaa, jos yksi ihminen yksinään saa kantaa toisen ihmisen kaiken negatiivisuuden.

Vierailija
34/76 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei masennus todellakaan oikeuta olemaan ilkeä ja vähättelevä muita kohtaan, eikä sinun AP tarvitse tuollaista sietää. Luuletko ja uskotko, että kaverisi voisi joskus tuosta muuttua? Sanoithan, että hän on ollut epäreilu sinua kohtaan jo nuorempana. Anteeksi vain, mutta minä pahoin pelkään, että hän tulee jatkossakin olemaan ilkeä sinua kohtaan.

Vierailija
35/76 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuossa tilanteessa voi olla epänarsistinen ja järkevä yhtäaikaan, vaan oltava järkevä ollakseen narsistinen ja lähteäkseen.

Jos haluaa olla epänarsistinen, niin sitten on alistuttava tekemään sitä, mikä ei ole järkevää. Eli tapaamaan ystäväänsä jatkossakin.

Tietääkö tämä ihminen edes mitä narsisti tarkoittaa?

Ja että masennus tai ihan mikä tahansa syy oikeutta kohtelemaan toista huonosti, niin että toinenkin voi huonosti? Hyi hitto millainen ihminen toimi näin.

Vierailija
36/76 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki ovat perseestä, jos syötetään lääkkeitä ja rääkätään jaksamisen rajoille.

Missä luki, että apn kaveri syö lääkkeitä ja että häntä on rääkätty? Pikemminkin vaikuttaisi siltä, että kaveri itse on aikamoinen rääkkääjä.

Vai tunnistitko kenties itsesi?

Vierailija
37/76 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja että masennus tai ihan mikä tahansa syy oikeutta kohtelemaan toista huonosti, niin että toinenkin voi huonosti? Hyi hitto millainen ihminen toimi näin.

Kyllä tiedän, narsistinen toimii itsekeskeisesti ja tässä asiassa mielestäni järkevästi.

Vain te akat olette tuolle sanalle luonnut ylikorostuksen olevan aina pelkkää pahuutta, kun exiänne sille nimittelette.

Ap:n on hyvä olla nyt narsistinen ja siten järkevä. Joku id*ootti taas vain sotki automaattisesti siihen exienne syyttelynimikkeeseen.

Vierailija
38/76 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tiedän, narsistinen toimii itsekeskeisesti ja tässä asiassa mielestäni järkevästi.

Vain te akat olette tuolle sanalle luonnut ylikorostuksen olevan aina pelkkää pahuutta, kun exiänne sille nimittelette.

Ap:n on hyvä olla nyt narsistinen ja siten järkevä. Joku id*ootti taas vain sotki automaattisesti siihen exienne syyttelynimikkeeseen.

Voisitko perustaa naisten haukkumiselle ihan oman ketjusi? Minä en miehenä itse tällaiselle koe tarvetta, enkä aio jatkossa sinulle kommentoida, koska tämä menee täysin asian ohi. Asian kommentoinnin asiallisesti ja tosiaa haukkumatta vaatii toki tietynlaisia argumentoititaitoja.

Vierailija
39/76 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarpeettoman julma kommentti. Ei ystävä ole mikään likasanko, jonne katkeroitunut ja ilkeämielinen ihminen voi dumpata kaiken pahan olonsa ja toisen pitäisi vain tyytyväisenä ottaa koko soopa vastaan. Ystävyys on vuorovaikutusta, molemminpuolista luottamusta ja jakamista, ei itsekästä ruikuttamista jossa toinen on vain ja ainoastaan ottavana osapuolena.

Ystävä ei ole terapeutti, vaan ystävä. Hän voi tukea omien kykyjensä ja jaksamisensa puitteissa mutta on kohtuuttoman epäreilua käyttää ystävyyttä jonain kahleena ja painostuskeinona oman pahan olon jatkuvaan purkamiseen. Jos joku ei ole kykenevä normaaliin kanssakäymiseen ystävänsä kanssa, vaan näkee hänet ainoastaan jonain paskanviskaamisensa kohteena, kyseessä ei ole ystävyys. Ei edes kaveruus. Ihan vain silkka hyötyä tavoitteleva ihmissuhde, jonka olemassaoloan perusta on tämän masentuneen ja ilkeän ihmisen halu ripustautua ja märistä joka ainoasta kohtaamastaan vastoinkäymisestä.

Vierailija
40/76 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho, tännepä on tullut vastauksia. Kiitos näistä, olette antaneet minulle paljon ajattelemisenaihetta ja tänne kirjoittaminen on saanut minut miettimään, kuinka sairas ja kamala ystävyyssuhteemme on ollut jo pidemmän aikaa ja kuinka pahalta se on tuntunut jo kauan. En halua olla ihmisen kaveri, vain koska syyllisyys siihen ajaisi.

Ap