Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työkokeilu/sossunrahat onko mitään järkeä ?!

Vierailija
19.02.2017 |

Eräs tuttavani on työkokeilussa eräässä firmassa ja nyt mietityttää että onko jokin tuki jäänyt hakematta vai miten voi olla mahdollista, että saa niin vähän?!

Hän sai siis silloin kun ei tehnyt mitään 470e puhtaana käteen toimeentulotukea ja lisäksi maksettiin sähkölasku ja vuokra. Nyt työmarkkinatukea tulee se 600e verojen jälkee n ja tästä pitää maksaa itse se osuus vuokrasta mikä jää asumistuen jälkeen(150e) ja sähkölasku(n.30e). Eli loppupeleissä käteen jää VÄHEMMÄN kuin jos ei tekisi mitään.

Mitä hiton järkeä tässä systeemissä on ?!

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkokeilussa ei ole järkeä. Työn teosta pitää maksaa oikeaa palkkaa. Eikö tuohon voi hakea vielä toimeentulotukea päälle?

Vierailija
2/6 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräs tuttavani on työkokeilussa eräässä firmassa ja nyt mietityttää että onko jokin tuki jäänyt hakematta vai miten voi olla mahdollista, että saa niin vähän?!

Hän sai siis silloin kun ei tehnyt mitään 470e puhtaana käteen toimeentulotukea ja lisäksi maksettiin sähkölasku ja vuokra. Nyt työmarkkinatukea tulee se 600e verojen jälkee n ja tästä pitää maksaa itse se osuus vuokrasta mikä jää asumistuen jälkeen(150e) ja sähkölasku(n.30e). Eli loppupeleissä käteen jää VÄHEMMÄN kuin jos ei tekisi mitään.

Mitä hiton järkeä tässä systeemissä on ?!

Onko menetelty aivan oikein? Kulukorvaus on 9 euroa päivässä ja se on tarkoitettu ruokaan ja matkakustannuksiin, sitä ei saa ottaa huomioon tulona. Itselle jäi enemmän käteen kun olin työharjoittelussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotukea voi hakea ja kulukorvausta ei saa siinäkään huomioida tuloksi.

Vierailija
4/6 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä toimeentulotukea pitää ihan itse hakea, ei sitä kukaan tarjoamaan tule. Kulukorvausta ei lasketa toimeentulotuessa tuloksi eli pitäisi jäädä käteen enemmän kuin ennen. 

Kaverilla ei ilmeisesti ole kaikki ihan kohdallaan kun sossusta suoraan ovat maksaneet vuokran ja sähkön, useimmat saavat rahat tilille ja hoitavat itse. 

Vierailija
5/6 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu ei ole ihan täysin kohdallaan, on lievasti kehitysvammainen ja siksi mietityttää, että onko osannut hoitaa homman ihan oikein. Ikävää, ettei hän apua oikein halua vastaanottaa näissä asioissa vaikka ei ne täysin häneltä itseltään luonnistu. Ei ole "riittävän" vammainen saadakseen edunvalvojaa..

Muutenkin tuntuu, että hyväksikäyttävät yrityksessä häntä kun on niin hyväuskoinen ja helppo manipuloida. Teettivät yhtessä vaiheessa ylitöitä esimerkiksi maksamatta siitä mitään . Hän haluaisi lähteä lätkimään tuolta kun meno siellä on mennyt inkäväkis ja kyykyttävät niten sattuu, mutta soppari on huhtikuun loppuun ja ilmeisesti karenssi uhkaa ?

Vierailija
6/6 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkokeilu kannattaa AINA tehdä vain kuukaudeksi kerrallaan. Sitä voi aina jatkaa, jos kaikki menee hyvin (uusia vaikka aina kuukausi kerrallaan). Jos paikka osoittautuu huonoksi, niin sieltä sitten pääse helposti pois. Tämä "kuukaudeksi kerrallaan" on ihan sääntöjenmukainen käytäntö, jos vaan osaa sitä itse vaatia. Työpaikkahan monesti ehdottaa alussa jotain 3 kk sopimusta, sillä he todellakin haluavat sitä ilmaista työvoimaa, mutta tähän ei siis tarvitse eikä kannata suostua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä yhdeksän