Kestovaippa vs kertakäyttövaippa
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin se hoitaja olisi kakksvaipat tai pissavaipat laittanut vaihdon yhteydessä? Voiko muuten kestovaippailla jos ei ole omaa pyykkikonetta?
Antamaani pyykkipussiin tietenkin. Ei se ole sen vaikeampaa kuin laittaa käytetty vaippa roskikseen. Markkinoilla on suljettavia pyykkipusseja juuri tätä tarkoitusta varten.
Sitten kyllä menee kestovaippailu tosi työlääksi, jos käytössä ei ole omaa pyykkikonetta.
Ei ole varmaan kovin hygieenista säilöä päiväkodissa monen lapsen pissakakkavaippoja sisältäviä kestoja? Joku lapsi keksii tutkia, mitä pussissa on...
Meinaatko, että kertakäyttövaipparoskis on hygieenisempi?
En mä tiä, olettaisin, jos ne kertikset on yhdessä paikkaa roskissa, minne ei lapset pääse? Siis jos kestot ois sitten eri pusseissa eri paikoissa jossain naulakoissa/kunkin lapsen lokeroissa? Vai missä niitä pusseja pidetään/pidettäis?
Myönnän, että ei ole vielä pk-kokemusta...
Likaisia kestoja sisältävät pussit ovat vaipanvaihtopaikan vieressä jossain wc-tiloissa tai niiden vieressä. Kestovaippailijan vanhemmat hakevat pussin sieltä lasta noutaessaan.
Kestoja. En heitä vaatteitanikaan roskiin yhden käyttökerran jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Anteeks, mua nauratti toi 28. Se on eittämättä kertiksien etu, ettei mies menis hirteen, kun vaipat oli se viimeinen niitti...
Hyvä että naurattaa. Onpahan siis jotain hyötyä siitäkin kiirastulesta.
Itseäni ei naurata vieläkään, vaikka viimeisestä vaipanvaihdosta on kohta vuosikymmen. Ei ikinä enää.
Kun pinna vedetään tarpeeksi tiukalle, mikä tahansa mitättömin juttu voi olla se viimeinen niitti.
Tarinaa olisi vaikka kuinka, mutta tähän nyt silloisen arkemme kuvaajaksi yksi: jos lähdin töistä viisi minuuttia myöhässä, soitti vaimo viisi minuuttia ennen kotiin saapumista, että missä viivyn. Kas kun piltti oli taas huutanut koko päivän. Niinhän se teki, joka päivä.
Kuin Pavlovin koiralla kuolaneritys, minulla nousi stressitasot aina, kun vaimo soitti - tiesin, että siellä taustalla kuuluisi se saatanan karjuminen. Vielä näin vuosia myöhemminkin huomaan toisinaan olevani puhelimeen vastatessani varpaisillani, vaikkei siihen enää ole mitään syytä.
Tuollaisen ajan eläneenä -vieläpä kahteen kertaan- en yhtään ihmettele, että joku päästää päiviltä joukon kohdalleen osuneita vain siksi, että sattui astumaan lätäkköön lehteä hakiessaan. Jossain vaiheessa itse kullakin naksahtaa, kun tarpeeksi venytetään.
Tuota vasten ymmärtänet, että tekemättä jäi paljonkin asioita. Arkipäiväisiä juttuja, tavallista ylläpitoa, sitä rataa. Kaiken sen paskan keskellä en todellakaan tarvinnut vaipparumbaankin turhaa monimutkaistamista, kun kerran helpompikin tapa oli tarjolla.
Vitustako minä tiesin jostain oikeista liottamisista. Silloin oli ohje etikkavedestä, silleen tehtiin. Nykyisin mulle ihan yksi lysti, vaikka tämän päivän ohje olis lotrata niitä perkeleitä majoneesissa.
Molempia. Kotona ja lyhyillä kauppareissuila yms. on kestot käytössä. Jos on tarkoitus hengailla esim kaupungilla tai ulkona pitkään, laitan kertakäyttövaipan. Kestovaippa on vaihdettava n. 2tunnin välein (kun en halua tunkea imuja niin paljon, että vaikeuttaa liikkumista...), kertsillä menee pidempään. Myös yöllä kertakäyttövaippa käytössä.
Kestot tulee halvemmaksi + ympäristöystävällisempiä. Kertsit helpompia ja tarvii vaihtaa harvemmin. Näiden välillä tasapainoillaan :D
Kestot kotona, kerttis reissuissa niin ei tarvitse pyykkiä kuskata mukana.
Meillä herkkäihoinen lapsi jolle kestot oli super hyvä hankinta, kun kertakäyttöisiä kokeiltiin kaikki myynnissä olevat merkit ja kaikista tuli iho oireita (muumeista vähiten). (Kestoissa myös kokeilemalla löytyy oikea malli ja materiaali).
Kolme lasta, samoilla kestoilla mentiin. Pikkuvauvana harsot ja villahousut, siitä sitten siirryttiin muihin malleihin, oli froteista, fleeceä ja pul-kuorista aio-vaippaa (miehen suosikki). Tykkäsin kestoilusta, eikä siinä ollut mitään ongelmaa, siksi kai sitä tein. Kuivaksioppivat kaikki suurinpiirtein 2,5 -vuotiaina, ison hädän tekivät pottaan jo ennen sitä.
Itse käytän kertakäyttöisiä. Aluksi käytin muumivaippoja kotimaisuuden vuoksi, mutta koska ne hiersivät vauvan ihon rikki, siirryin liberon vaippoihin. Kertsit istuu paremmin päälle, eivätkä aiheuta yhtä herkästi lonkkavaivoja lapsille kuin kestot. Lisäksi imukyky on parempi joten iho pysyy kuivempana.
Kestovaipat, yhden koon taskuvaipat tai all-invaipat! Bumgenius esimerkiksi. Helppo pukea,helppo pestä.
Taskuvaipat helppoja,all-in vielä helpompia.(taskuvaipoissa imuosa taskussa,pesun ajaksi pois,all-in vaipoissa imuosa kiinni,esim. läppänä).
Testivoittaja toimivuudessa/helppoudessa meillä oli bumgeniuksen yhden koon all-in vaippa,jossa läppäimut .
Materiaaleja on monia,kokeilemalla löytyy. Herkkäihoisille bambu on usein hyvä, meilläkin oli yöllä paras,päivällä kaikki kävi.
Kertakäyttöiset ärsyttivät ihoa enemmän kuin kertakäyttöiset.
John Wayne kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeks, mua nauratti toi 28. Se on eittämättä kertiksien etu, ettei mies menis hirteen, kun vaipat oli se viimeinen niitti...
Hyvä että naurattaa. Onpahan siis jotain hyötyä siitäkin kiirastulesta.
Itseäni ei naurata vieläkään, vaikka viimeisestä vaipanvaihdosta on kohta vuosikymmen. Ei ikinä enää.
Kun pinna vedetään tarpeeksi tiukalle, mikä tahansa mitättömin juttu voi olla se viimeinen niitti.
Tarinaa olisi vaikka kuinka, mutta tähän nyt silloisen arkemme kuvaajaksi yksi: jos lähdin töistä viisi minuuttia myöhässä, soitti vaimo viisi minuuttia ennen kotiin saapumista, että missä viivyn. Kas kun piltti oli taas huutanut koko päivän. Niinhän se teki, joka päivä.
Kuin Pavlovin koiralla kuolaneritys, minulla nousi stressitasot aina, kun vaimo soitti - tiesin, että siellä taustalla kuuluisi se saatanan karjuminen. Vielä näin vuosia myöhemminkin huomaan toisinaan olevani puhelimeen vastatessani varpaisillani, vaikkei siihen enää ole mitään syytä.
Tuollaisen ajan eläneenä -vieläpä kahteen kertaan- en yhtään ihmettele, että joku päästää päiviltä joukon kohdalleen osuneita vain siksi, että sattui astumaan lätäkköön lehteä hakiessaan. Jossain vaiheessa itse kullakin naksahtaa, kun tarpeeksi venytetään.
Tuota vasten ymmärtänet, että tekemättä jäi paljonkin asioita. Arkipäiväisiä juttuja, tavallista ylläpitoa, sitä rataa. Kaiken sen paskan keskellä en todellakaan tarvinnut vaipparumbaankin turhaa monimutkaistamista, kun kerran helpompikin tapa oli tarjolla.
Vitustako minä tiesin jostain oikeista liottamisista. Silloin oli ohje etikkavedestä, silleen tehtiin. Nykyisin mulle ihan yksi lysti, vaikka tämän päivän ohje olis lotrata niitä perkeleitä majoneesissa.
Eiku siis ihan oikeasti pyydän anteeks. Eihän tuossa aiheessa oikeasti ole mitään nauramista. Mulla on vähän musta huumori ja meillä siis käytettiin kans kertiksiä just siitä syystä, että piti helpottaa arkea radikaalisti. Meidän vauva oli ihan vastasyntynyt, kun mun veli meinasi tappaa itsensä. Siinä oli jaksaminen heikoilla, kun piti auttaa ja kuunnella vuoroin veljeä, äitiäni ja isääni sekä yrittää pysyä samalla itse jotenkin täyspäiväisenä, että oon kykenevä hoitaan vauvaani. Toit esille hyvin tärkeän seikan, jota en muista, että kukaan olisi ikinä esittänyt näissä hassuissa yleensä aina niin fanaattisissa kertis-kestis-väittelyisssä. Se vain pisti huvittamaan, että tuota argumenttia kertisten puolesta ei voi kukaan kerta kaikkiaan ylittää. Kun nää väittelyt tästä aiheesta tuppaa aina jatkumaan vaikka ikuisuuksiin... Hirteen meno ei tietenkään itsessään huvittanut missään nimessä. Minäkin joskus avasin pyykkikoneen huomatakseni, että koneellinen mustaa pyykkiä on nenäliinanukassa. Siinä pääsi itkuparku kylppärissä. Ymmärrän siis oikein hyvin, että joskus se viimeinen niitti voi oikeasti olla mikä vain pienikin juttu. Tämmöisten takia juuri meilläkin ennakoitiin ja käytettiin kertiksiä. Kestot ei vain ois olleet ratkaisu, kun oli jaksaminen muutenkin tiukoilla...
Kestovaipoista unohtui vielä,että yhdenkoon vaipat ovat tosi toimivia,säätövaraa on niin että toimii eri kokoisilla, yllättävä hyvin toimiikin. Yhdenkoon vaipat istuivatkin monia muita ,jossa koot vaihtuvat,paremmin.
Lisään vielä, että todellakin saa ja pitääkin yksinkertaistaa arkea ja mennä reippaasti ja hyvällä omallatunnolla sieltä mistä vaan aita on matalin, etenkin silloin kun on muuta kuormitusta ja jaksaminen kortilla! Se on juuri sitä hyvää vanhemmuutta, mitä neuvolakin aina kliseisesti toitotttaa. Kaikkea ei tarvitse suorittaa täydellisesti.
50
P.s. Mäkin oon luullut, että ne kestot ois pitänyt liottaa etikkavedessä...
Vierailija kirjoitti:
Lisään vielä, että todellakin saa ja pitääkin yksinkertaistaa arkea ja mennä reippaasti ja hyvällä omallatunnolla sieltä mistä vaan aita on matalin, etenkin silloin kun on muuta kuormitusta ja jaksaminen kortilla! Se on juuri sitä hyvää vanhemmuutta, mitä neuvolakin aina kliseisesti toitotttaa. Kaikkea ei tarvitse suorittaa täydellisesti.
50
P.s. Mäkin oon luullut, että ne kestot ois pitänyt liottaa etikkavedessä...
En loukkaantunut - nauraminen on hyvästä.
Enkä mennyt hyvällä omallatunnolla aidan matalimmasta kohdasta, vaan kehityin taitavaksi löytämään ne kohdat, joista aita oli kaatunut...
Ollaan kierrättävä ja periaatteessa ekologinen perhe, mutta kestovaippoja vastaan oli mm. minikokoinen kylppäri, johon ei vaippaämpärille ollut tilaa kuin jatkuvasti jaloissa. En myös halunnut jännittää milloin falskaa, milloin on liian tukala paketti, kun kertsit huomattavasti luotettavampi ja mukavampi vaihtoehto. Kunnioitan kaikki kestoilijoita, mutta meistä ei ollut siihen.
Vierailija kirjoitti:
Itse käytän kertakäyttöisiä. Aluksi käytin muumivaippoja kotimaisuuden vuoksi, mutta koska ne hiersivät vauvan ihon rikki, siirryin liberon vaippoihin. Kertsit istuu paremmin päälle, eivätkä aiheuta yhtä herkästi lonkkavaivoja lapsille kuin kestot. Lisäksi imukyky on parempi joten iho pysyy kuivempana.
Mitä ihmeen lonkkavaivoja kestovaipat aiheuttaa??? :D
Mä olisin halunnut lapsilleni vaipattomuuden. En onnistunut. Kestovaipatkin olivat arsesta. Siksi siis kertiksillä.
Yksi neljästä lapsestani oli vielä yli 3-vuotiaana täysin vaipoissa, koska en millään saanut häntä potalle. Se siitä vaipattomuudesta🤭
Esikoisen kanssa yritin kestovaippailla, mutta niitä joutui vaihtamaan joka välissä tai vaippaihottuma lehahti heti hiostavasta ja märästä vaipasta. Lisäksi olivat jäykempiä, joten liikkuminen oli vaikeampaa. Siirryin sitten lopulta kertakäyttöisiin ja iho-ongelmat paranivat. Nykyään saattaa olla parempia vaihtoehtoja kestovaipoissa, mutta kyllä silloinkin oli taskuvaippaa, kuorivaippaa, erilaisia imuja, all-in-one vaippoja, meillä kokeilussa monia erilaisia. Muiden kohdalla olen suosiolla käyttänyt kertiksiä, eikä ole ollut vaikutusta kuivaksi opetteluun. Esikoinen oppi kuivaksi vähän alle 3-vuotiaana, 2. ja 3. heti 2 vuotta täytettyään, 4. vähän alle 3-vuotiaana. Eli en ainakaan omalla kohdalla allekirjoita väitettä, että kestovaippojen käyttö nopeuttaisi kuivaksi oppimista. Eiköhän se ole hyvin lapsikohtaista, milloin on valmius vaipat jättää pois.
En mä tiä, olettaisin, jos ne kertikset on yhdessä paikkaa roskissa, minne ei lapset pääse? Siis jos kestot ois sitten eri pusseissa eri paikoissa jossain naulakoissa/kunkin lapsen lokeroissa? Vai missä niitä pusseja pidetään/pidettäis?
Myönnän, että ei ole vielä pk-kokemusta...