Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kestovaippa vs kertakäyttövaippa

Vierailija
19.02.2017 |

Kumpaa käytät, miksi?

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten kestojen kanssa, kun olisiko niitä pitänyt huuhtoa ja liotella jossain vadeissa ennen pesua? Mäkin myönnän, että mulla ei olis kyllä hermo kestänyt... :-)

-/

Kestovaippoja ei tarvitse liotella. Kakkavaipoista pitää kuitenkin huuhdella kakat pois, mikä käy kätevästi wc:n alapesusuihkulla. Sitten vaippa pannaan märkänä kannelliseen sankoon odottamaan pesua. Pissavaipat pannaan sinne sellaisenaan. Kun tulee pesun aika, sangon sisältö kaadetaan suoraan pyykkikoneeseen. Minusta tämä oli tosi helppoa silloinkin, kun minulla oli kaksi vaippaikäistä.

Vierailija
22/58 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kaupungissa on kestislainaamoita. Ajattelin ottaa sellaiseen yhteyttä ja vuokrata erilaisia kestovaippoja. Niissäkin kun on eroja. Niiden avulla sitten päätän mitä ostan. Kestovaippoja löytyy paljon käytettynä, joten ostan sitten niitä. Ja jos säilyvät hyvässä kunnossa, niin myyn taas eteenpäin. Näin saadaan paras mahdollinen hyöty kestiksistä.

En kuitenkaan tyrmää kertiksiä, hirvittää vaan se rahanmeno niiden kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos hyvistä vastauksista! :) Jos on, niin kaipailisin huonoja kestovaippa kokemuksia. Ensisijaisesti terveyteen vaikuttavia (ihottuma yms), kuin valskausta, ohi vuotoja tai käytännön hankaluutta. Tähän mennessä kestis kuulostaa itselleni helpommalta. Taidan kumminkin ostaa varastoon vielä kertiksiä, ihan vaan jos joku pv ei satu olemaankaan kuivaa puhdasta vaippaa. Kyllähän ne pitää varmaan kuivatakkin ennen käyttöä. :D

Onko jollakin ihan järkevää määrää, montako kestoa pitäis ostaa? Vähintään ja kuinka monta itse suosittelisit?

AP

Vierailija
24/58 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos hyvistä vastauksista! :) Jos on, niin kaipailisin huonoja kestovaippa kokemuksia. Ensisijaisesti terveyteen vaikuttavia (ihottuma yms), kuin valskausta, ohi vuotoja tai käytännön hankaluutta. Tähän mennessä kestis kuulostaa itselleni helpommalta. Taidan kumminkin ostaa varastoon vielä kertiksiä, ihan vaan jos joku pv ei satu olemaankaan kuivaa puhdasta vaippaa. Kyllähän ne pitää varmaan kuivatakkin ennen käyttöä. :D

Onko jollakin ihan järkevää määrää, montako kestoa pitäis ostaa? Vähintään ja kuinka monta itse suosittelisit?

AP

Meillä on vauvalla joku reilu 20 taskuvaippaa, lisäksi vielä harsosta saa hätätilanteessa vaipan.

Huonoja kokemuksia en keksi :) Tai no, toki kaupungilla on joskus ärsyttävä raahailla vaippakassia ja pul-pussia likaisille vaipoille. Ohivuotojen välttämiseksi olen laittanut muuten villavaippahousut, ne eivät hiostakaan.

Vierailija
25/58 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Materiaali on tärkeää. Toiset vauvat ei kestä fleece/muita keinokuituja tai toisille taas ei sovellu ns. Märkävaipat. Siksi on hyvä, jos saisit jostain lainaan kestovaippoja, niin näkisit halvalla, mikä olisi sinun vauvallesi paras ratkaisu. Kaikki on niin yksilöllisiä, niinkuin kertakäyttövaippojenkin osalta.

Suurimmalle osalle vauvoja kyllä soveltuu kestovaipat kertakäyttöisiä paremmin, mutta aina joukosta löytyy niitä erilaisia takapuolia.

Vierailija
26/58 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona kestovaippa, öisin ja muualla kertakäyttöinen. Olen haalinut kestiksiä sieltä sun täältä käytettynä. Niiden pesu kun tulee rutiiniksi niin ei niitä koe juurikaan kertiksiä hankalammiksi. Meillä on vähän yli yksivuotias ja vielä mennään samalla meiningillä. Syksyllä oltiin 2kk mökillä ja siellä käytettiin vain kertiksiä ja tuntui siltä, että niitä sai olla koko ajan ostamassa ja roskaa tuli kauheat määrät.

Vierailija
27/58 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kestoja.

Lapsen iho kesti paremmin. Alunperin syyt ympäristössä ja taloudellisuudessa. Hajuttomampi vaihtoehto.

Vierailija
28/58 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP kaipasi huonoja kestiskokemuksia.

Täältä pesee. Ilmaisu sopii kestikin kuin nyrkki silmään.

Ekan mukulan kanssa vaimo, ekoilija kun on, halusi kestovaipat. Olin jo alusta asti epäilevällä kannalla niiden suhteen, mutta ajattelin, että testataan nyt sitten.

Kestovaipat olivat alusta saakka aivan perseestä. Kirjaimellisestikin. Viikkaa noin, taita näin, solmi tosta ja kas, vuotaa sieltä ja täältä. Sitten niitä rättejä kerätään etikkaveteen johonkin ämpäriin, joka kannellisuudesta huolimatta löyhkää vessassa tai kodinhoitohuoneessa ja hajustaa koko talon.

Kaiken muun pikkuvauvahärdellin lisäksi sitten lotrataan niitä rättejä, pyöritetään muutenkin rääkättyä pesukonetta ja joka puolella roikkuu kuivumassa virttyneitä harsoja.

Eipä kai siinä olisi mitään rasittumista tullut, jos penska olisi kaikilta muilta osin ollut sellainen ah, ihanaa vauva-aikaa-söpöliini, mutta kun päälle iski koliikit, rahahuolet, niistä johtuvat ylityöt, parisuhdemyrskyt ja kaikki muu paska, niin hain helpotusta arkeen ihan mistä sitä vain sai. Tässä kohtaa kertavaipoista. Sanoin vaimolle, että tämä masoilu loppuu tähän, painun vaippaostoksille, maksaa mitä maksaa. Ja niillä mentiin toinenkin lapsi. Jälkimmäisen kohdalla vaimo yhden lauseen verran yritti ehdottaa kestovaippojen uusintakokeilua. Not.

Joku ekologisuus tossa tilanteessa oli mulle herttaisen yhdentekevää. Vauva/pikkulapsiaika oli kummankin mukulan kohdalla muutenkin sellaista, että oli järki lähteä, joten eipä riittänyt paukkuja murehtia aiheuttamastamme jätekuormituksesta. Tuskinpa maailma olisi pelastunut sillä, että minä menen hirteen.

Jos toukka on A1-helppo ja maailmankatsomus äärivihreä, niin siitä vaan haaskaamaan elämä rättien kanssa. Kaikille muille suosittelen kertavaippoja.

Vierailija
29/58 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä laskin, että kestovaippojen vaatima lisätyö vei päivässä aikaa yhteensä alle varttitunnin. Toki tämäkin voi olla liikaa, jos on erityisen vaativa vauva tai perheessä muita ongelmia.

Vaippoja ei kannata missään tapauksessa liottaa etikkavedessä. Se vain lisää työtä. Jos kestovaipat vuotavat jatkuvasti, valittu malli on huono tai ei sovi vauvalle.

22

Vierailija
30/58 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sorry, 29 on sama kuin 21, ei siis 22. Muistin numeron väärin.

Vierailija
31/58 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin se hoitaja olisi kakksvaipat tai pissavaipat laittanut vaihdon yhteydessä? Voiko muuten kestovaippailla jos ei ole omaa pyykkikonetta?

Antamaani pyykkipussiin tietenkin. Ei se ole sen vaikeampaa kuin laittaa käytetty vaippa roskikseen. Markkinoilla on suljettavia pyykkipusseja juuri tätä tarkoitusta varten.

Sitten kyllä menee kestovaippailu tosi työlääksi, jos käytössä ei ole omaa pyykkikonetta.

Ei ole varmaan kovin hygieenista säilöä päiväkodissa monen lapsen pissakakkavaippoja sisältäviä kestoja? Joku lapsi keksii tutkia, mitä pussissa on...

Vierailija
32/58 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikun siis pyykkipusseja säilöä... 31

Vierailija
33/58 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

John Wayne kirjoitti:

AP kaipasi huonoja kestiskokemuksia.

Täältä pesee. Ilmaisu sopii kestikin kuin nyrkki silmään.

Ekan mukulan kanssa vaimo, ekoilija kun on, halusi kestovaipat. Olin jo alusta asti epäilevällä kannalla niiden suhteen, mutta ajattelin, että testataan nyt sitten.

Kestovaipat olivat alusta saakka aivan perseestä. Kirjaimellisestikin. Viikkaa noin, taita näin, solmi tosta ja kas, vuotaa sieltä ja täältä. Sitten niitä rättejä kerätään etikkaveteen johonkin ämpäriin, joka kannellisuudesta huolimatta löyhkää vessassa tai kodinhoitohuoneessa ja hajustaa koko talon.

Kaiken muun pikkuvauvahärdellin lisäksi sitten lotrataan niitä rättejä, pyöritetään muutenkin rääkättyä pesukonetta ja joka puolella roikkuu kuivumassa virttyneitä harsoja.

Eipä kai siinä olisi mitään rasittumista tullut, jos penska olisi kaikilta muilta osin ollut sellainen ah, ihanaa vauva-aikaa-söpöliini, mutta kun päälle iski koliikit, rahahuolet, niistä johtuvat ylityöt, parisuhdemyrskyt ja kaikki muu paska, niin hain helpotusta arkeen ihan mistä sitä vain sai. Tässä kohtaa kertavaipoista. Sanoin vaimolle, että tämä masoilu loppuu tähän, painun vaippaostoksille, maksaa mitä maksaa. Ja niillä mentiin toinenkin lapsi. Jälkimmäisen kohdalla vaimo yhden lauseen verran yritti ehdottaa kestovaippojen uusintakokeilua. Not.

Joku ekologisuus tossa tilanteessa oli mulle herttaisen yhdentekevää. Vauva/pikkulapsiaika oli kummankin mukulan kohdalla muutenkin sellaista, että oli järki lähteä, joten eipä riittänyt paukkuja murehtia aiheuttamastamme jätekuormituksesta. Tuskinpa maailma olisi pelastunut sillä, että minä menen hirteen.

Jos toukka on A1-helppo ja maailmankatsomus äärivihreä, niin siitä vaan haaskaamaan elämä rättien kanssa. Kaikille muille suosittelen kertavaippoja.

Juu en yhtään ihmettele et on haissu joku etikkavesi, yök! Ei niitä tartte missään liotella. Mut jokainen tekee omat ratkasut, myös isän mielenterveyden säilyttäminen on tärkeää lapselle, joten kertikset on ihan ok.

Aika harva kestoilija kuitenkaan on täyskestoilija, vaan turvautuu myös kertiksiin tarpeen tullen.

Vierailija
34/58 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kestoja helppouden, hengittävyyden ja myrkyttömyyden takia. Meillä harrastetaan myös VVV:tä eli aika paljon ollaan ihan vaipattakin.

Vierailija
35/58 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeks, mua nauratti toi 28. Se on eittämättä kertiksien etu, ettei mies menis hirteen, kun vaipat oli se viimeinen niitti...

Vierailija
36/58 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisin ekologisuudessa huomioon kuivaksioppimisiän.. Vastoin urbaanilegendaa kertsilapset ovat yleensä aikaisemmin kuivia, koska vanhemmilla on jaksamista opettaa lapsi kuivaksi sen sijaan, että 3v puetaan ekologinen kertsi ja edetään lapsentahtisesti.

T: päiväkodin täti

Vierailija
37/58 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin se hoitaja olisi kakksvaipat tai pissavaipat laittanut vaihdon yhteydessä? Voiko muuten kestovaippailla jos ei ole omaa pyykkikonetta?

Antamaani pyykkipussiin tietenkin. Ei se ole sen vaikeampaa kuin laittaa käytetty vaippa roskikseen. Markkinoilla on suljettavia pyykkipusseja juuri tätä tarkoitusta varten.

Sitten kyllä menee kestovaippailu tosi työlääksi, jos käytössä ei ole omaa pyykkikonetta.

Ei ole varmaan kovin hygieenista säilöä päiväkodissa monen lapsen pissakakkavaippoja sisältäviä kestoja? Joku lapsi keksii tutkia, mitä pussissa on...

Meinaatko, että kertakäyttövaipparoskis on hygieenisempi?

Vierailija
38/58 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ottaisin ekologisuudessa huomioon kuivaksioppimisiän.. Vastoin urbaanilegendaa kertsilapset ovat yleensä aikaisemmin kuivia, koska vanhemmilla on jaksamista opettaa lapsi kuivaksi sen sijaan, että 3v puetaan ekologinen kertsi ja edetään lapsentahtisesti.

T: päiväkodin täti

Meinaatko ihan oikeasti, että alle varttitunnin ero työmäärässä päivässä vaikuttaa näin olennaisesti vanhempien jaksamiseen.

Vierailija
39/58 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jollain on muumeista tullut ihottumaa/punoitusta, niin oisko joku viallinen erä ollut tai kaupasta/jostain tarttunut kemikaalihajuja tms.? Mulla on pari ostamaani vuokkoset-sidepakettia joskus haissut ihan järkylle, yleensä ne on olleet ok. Pitäis laittaa niistä palautetta.

Onko muumeissa muuten jotain haitta-aineita? Oon käsittänyt, että ne ois haitta-aineettomia?

Vierailija
40/58 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisi melkein luulla, että tää on Sinkkumiehen aloittama sunnuntaiprovodebattiketju mammoille... :-D Vanhaa kunnon av-kiistelyä! *fiilistelee*

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi neljä