Tila-auto törmäsi mopoautoon- kaksi 17-vuotiasta kuoli
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000005094567.html
Mitähän tässä on tapahtunu, mopoauto-vihaa vai humalainen itsemurhan yritys mopoauton keulaan?
Kommentit (210)
Kuulin huhua, että tällä ajelijalla olisi kuolemaan johtava tauti.
Laajennettu itsemurha. Pakukuskilla murtui varvas.
Köllikatti kirjoitti:
Miten niihin kallioihin ajetaan niin, että varmasti kuolee? Sivuosumat eivät tapa.
Yksi tuttu sai tapettua joskus itsensä ja eroa haluavan tyttöystävänsä ja tytön kaverit takapenkillä loukkaantuivat vakavasti ajamalla kallioon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köllikatti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köllikatti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köllikatti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä te tiedätte, että kuski yritti itsemurhaa? Jutussahan sanotaan, että kuskia epäillään myös törkeästä rattijuopumuksesta, eli on voinut törttöillä tuhannen kännissä ilman aikomustakaan tappaa itsensä.
Koska oli yrittänyt jo aikaisemmin samaa, mutta vastaantulija oli onnistunut väistämään. Ei vain kännissä ja pimeässä tunnistanut, että vastaan tulee kevyt mopoauto.
Tämän siitä saa, kun helppoa eutanasiaa ei ole tarjolla. Sen sijaan että epätoivoiset ihmiset ottaisivat piikin, he traumatisoivat ulkopuolisia.
Eutanasia ei liity tähän mitenkään. Vai meinaatko, että lääkärit jakaisivat myrkkykapseleita kaikille kolmekymppisille henkilöille, jotka niitä vain keksisivät kännissä tulla pyytämään?
Niin sen pitäisi olla. Minä pohdin parhaillaan itsemurhaa ja ratkaisu on junan alle meneminen. Järjetöntä veturikuskin näkökulmasta, mutta minulle helpoin tapa.
Surullista vain, että minun kuolemani vuoksi joutuu kuolemaan henkisesti myös veturikuski, koska yhteiskunta ei tarjoa minulle helppoa tapaa lähteä.
Etkö voi hirttää itseäsi tai vetää ranteet auki, niin ei joudu ulkopuoliset kärsimään siitä kun oot sairas paska, joka ei hae hoitoa itselleen.
En uskalla. Helpointa on juoda umpikänni ja hoippua radalle. Kaikkein mieluiten ottaisin piikin terveyskeskuksessa, mutta kun ihminen ei saa tappaa Suomessa itseään järkevästi, vaan täytyy aiheuttaa harmia ulkopuolisille.
Järjestelmä on täysin sairas, koska se ei tarjoa itsemurhia tarvitseville.
Kenenkään tehtävä ei ole avustaa itsemurhaa. Sinulla on lupa olla alkoholisoitunut raukka. Toivotaan että se veturi johon kolahdat on varustautunut kuskilla joka tietää arvonsa, eikä koe sääliä tapahtuneesta. Tämä yhteiskunta tarjoaa mielenterveys palveluita ja sinulla on niihin myös mahdollisuus. Jos ei apu kelpaa niin voi voi. Jokainen on vapaa päättämään itse päivistään. Olet yhteiskunnan pohjasakkaa ajatuksinesi.
Olet väärässä. Miksi näille tyypeille ei voida myydä piikkiä, voivat itse piikittää kotona kännissä.
Heroiiniakin voisi myydä niin, että saa päättää päivänsä vaikka yliannostukseen. Kukaan muu ei kärsisi. Valtio saisi lisäksi tuloja kun kama myytäisiin apteekista.
Sitä heroiini voi ostaa kadulta ja vetää yli annostuksen. Eikä varmasti ole kovin harvinainen tapa kuolla tässä maassa. Lakeja pitäisi muuttaa niin että pakkohoitoon voitaisiin helpommin määrätä ja päihderiippuvaiset myös.
Vierailija kirjoitti:
Lakeja pitäisi muuttaa niin että pakkohoitoon voitaisiin helpommin määrätä ja päihderiippuvaiset myös.
Ei pakkohoito paranna. Minä olen kinuamalla kinunnut osastolle ja joskus sinne päässytkin, kun rupesin uhkailemaan, että tapan muita jos en pääse, mutta eihän siellä oleminen ole kuin laiskaa lötköttelyä. Paljon enemmän auttaisi, kun saisi rahaa johonkin järkevään puuhasteluun, vaikka kalliokiipeilyn harrastamiseen.
Juuri Hesarissa joku osastolla masennuksen vuoksi ollut sairaanhoitajaopiskelija kertoi, kuinka typerää osastohoito passiivisuutensa vuoksi on.
Kaikkia ihmisiä ei voi auttaa, mutta kaikille meille yhteiskunnan luusereille, jotka tahtovat päättää päivänsä, voi tarjota siihen helpon tavan, josta sivulliset eivät joudu kärsimään.
Hirveää!! Kovasti voimia omaisille.
Minfossa nimet.
A) Törmäsi tahallaan (poliisi tutkii tappona), ei mitään humalaisen törttöilyä, silloin tutkintanimike on kuolemantuottamus.
B) Oli yrittänyt törmätä muihinkin autoihin, muut ehti väistää. Paikallisten mukaan itsetuhoinen. Eli yritti itsaria. Poliisin kommenttia en muista.
Vierailija kirjoitti:
Eiks noi itsarit tehdä rekan nokkaan? Tila-autolla mopoauton keulaan. Kamala juttu. Sääli niitä nuoria.
EIKÄ!
Ihminen siellä rekan hytissäkin istuu.
Oikea tapa olisi mennä jonnekin piiloon ja...
Vierailija kirjoitti:
Prototyyppi kirjoitti:
Kamala tapaus ja noi mopoautotkin ovat kuin pahvia, mitä liikenneturvallisuuteen tulee. Menevät täysin rusinaksi kolaritilanteissa.
Ähtärin eläinpuiston poliisinäyttelyssä on esillä kolaroitu mopoauto. Lasikuitua ja ihan riekaleina sellaisen kolarin jäljiltä (nokkakolari maantiellä, oli poliisi kertomassa siitä silloin kuin minä olin käymässä), josta oikea auto olisi selvinnyt peltivaurioilla.
Mopoautot ei kuulu maantielle vaan kaupunki- ja taajama-ajoon.
Onneks mopot on tosi turvallisia, myös maantiellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Prototyyppi kirjoitti:
Kamala tapaus ja noi mopoautotkin ovat kuin pahvia, mitä liikenneturvallisuuteen tulee. Menevät täysin rusinaksi kolaritilanteissa.
Ähtärin eläinpuiston poliisinäyttelyssä on esillä kolaroitu mopoauto. Lasikuitua ja ihan riekaleina sellaisen kolarin jäljiltä (nokkakolari maantiellä, oli poliisi kertomassa siitä silloin kuin minä olin käymässä), josta oikea auto olisi selvinnyt peltivaurioilla.
Mopoautot ei kuulu maantielle vaan kaupunki- ja taajama-ajoon.
Onneks mopot on tosi turvallisia, myös maantiellä.
Mopot mahtuu pientareelle. Mauto yleensä ei. Lisäksi mopokuskit ymmärtävät ajavansa mopoa, kun taas mautokuskit uskovat ajavansa oikeaa autoa.
Köllikatti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köllikatti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köllikatti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä te tiedätte, että kuski yritti itsemurhaa? Jutussahan sanotaan, että kuskia epäillään myös törkeästä rattijuopumuksesta, eli on voinut törttöillä tuhannen kännissä ilman aikomustakaan tappaa itsensä.
Koska oli yrittänyt jo aikaisemmin samaa, mutta vastaantulija oli onnistunut väistämään. Ei vain kännissä ja pimeässä tunnistanut, että vastaan tulee kevyt mopoauto.
Tämän siitä saa, kun helppoa eutanasiaa ei ole tarjolla. Sen sijaan että epätoivoiset ihmiset ottaisivat piikin, he traumatisoivat ulkopuolisia.
Eutanasia ei liity tähän mitenkään. Vai meinaatko, että lääkärit jakaisivat myrkkykapseleita kaikille kolmekymppisille henkilöille, jotka niitä vain keksisivät kännissä tulla pyytämään?
Niin sen pitäisi olla. Minä pohdin parhaillaan itsemurhaa ja ratkaisu on junan alle meneminen. Järjetöntä veturikuskin näkökulmasta, mutta minulle helpoin tapa.
Surullista vain, että minun kuolemani vuoksi joutuu kuolemaan henkisesti myös veturikuski, koska yhteiskunta ei tarjoa minulle helppoa tapaa lähteä.
Etkö voi hirttää itseäsi tai vetää ranteet auki, niin ei joudu ulkopuoliset kärsimään siitä kun oot sairas paska, joka ei hae hoitoa itselleen.
En uskalla. Helpointa on juoda umpikänni ja hoippua radalle. Kaikkein mieluiten ottaisin piikin terveyskeskuksessa, mutta kun ihminen ei saa tappaa Suomessa itseään järkevästi, vaan täytyy aiheuttaa harmia ulkopuolisille.
Järjestelmä on täysin sairas, koska se ei tarjoa itsemurhia tarvitseville.
Kyllä on oudoksi mennyt ihmisten ajatusmaailma. Yhteiskunnalta pitäisi kaikki saada. Kyllä jokaisella itsellään on vastuu elämästään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mautot pitäisi kyllä kieltää. Ne ovat niin turvattomia, pieniä muovikopperoita, jotka jää aina kakkoseksi henkilöautolle.
Pistää kyllä niin vihaksi tuo autokuski. Toivottavasti onnistuu tappamaan itsensä putkassa, niin ei tarvitse elättää tuollaista ihmispersettä verorahoilla.
Vaikka teko oli hirveä niin kyllä tällaisia kommentteja lukiessa usko ihmisyyteen on vaarassa kadota. Tällaisesta ajattelutavasta ei lynkkausmentaliteetti ole kaukana. Ymmärrän, että tunteet nousee pintaan, mutta toisen ihmisen kuoleman toivominen on makaaberia.
Ihan sama, tuo mulkku tappoi itse tahallaan kaksi nuorta ihmistä.
Toivottavasti olisit yhtä kiihdyksisssäsi, jos mopoauton kyydissä olisikin ollut 77-vuotiaat tai 87-vuotiaat ihmiset. Vai oletko sitä mieltä, että elämä kuuluu vain alle 20-vuotiaille?
Kyllä siinä ero on jos 87 vuotias kuolee tai 17v. Sillä lähes 90 vuotiaalla on jo elämä eletty ja lähtö joka tapauksessa lähempänä. Kyllä oman lapsen kuolema ja varsinkin noin turha kuolema on omaisillekin pahempaa kestää kuin hyvin vanhan ihmisen kuolema. Jos 87v isäni tai äitini kuolisi mopoauto kolarissa olisin surullinen, mutta jos 17v lapseni kuolisi, en tiedä miten siitä selviäisin. Elämäni olisi kuitenkin pilalla lopun ikääni.
No niin, tästäkin käy hyvin selväksi, että parempi on olla tekemättä lapsia. Itse olet, mitä, 30 ja 40 ikävuoden välillä? Jos elät 90- tai satavuotiaaksi, on sinulla hirveän kauan aikaa elää elämä pilalla.
Olen sinun kanssasi täysin eri mieltä. Kun löysin viisi vuotta sitten 85-vuotiaan äitini saunasta kuolleena, se oli minulle hirvittävä asia. Olisin hänet pitänyt vielä vaikka parikymmentä vuotta lisää kanssani jutustelemassa ja hänestä huolta pitämässä, vaikka sinun mukaasi hänen elämänsä olikin jo eletty, että hyvä vain, että lähti pois viemästä yhteiskunnan tukia. Mutta näin meillä ihmisillä on nämä tärkeysjärjestykset. Toiset rakastavat vanhempiaan, toiset eivät.[/quote
Olen tuo jolle vastasit ja jolle vihjasit, etten rakasta vanhempiani. Olet täysin väärässä. Mutta huomaan , että sinulla ei ole lapsia, ja silloin ihminen roikkuu omissa vanhemmissaan ja he ovat ne maailman tärkeimmät ihmiset. Ja heitä suree eniten. Mutta kun ihmisellä on omia lapsia, tärkeysjärjestys muutuu. On huomattavasti helponpi luopua lähes 100v vanhemmistaan kun teini-ikäisestä lapsestaan. Itse olen menettänyt äitini syöpään ja se on ollut pahinta tähän mennessä. Äitini oli kuitenkin jo iäkäs ja vaikka suru oli suuri siitä toipuu. Mutta oman lapsen menetystä en voi edes ajatella. Mutta ymmärrän, että ihminen jolla ei ole lapsia, ei välttämättä tätä ymmärrä. Isäni on nyt yli 90v. Tiedän, etten saa pitää häntä ikuisesti ja ero on väistämätön, mutta tiedän, että selviän siitä. Se on jotenkin luonnollista, että iäkkäät lähtee ensin. mutta en halua nähdä sitä päivää, kun lapseni kuolee. Haluan lähteä itse ennen häntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mautot pitäisi kyllä kieltää. Ne ovat niin turvattomia, pieniä muovikopperoita, jotka jää aina kakkoseksi henkilöautolle.
Pistää kyllä niin vihaksi tuo autokuski. Toivottavasti onnistuu tappamaan itsensä putkassa, niin ei tarvitse elättää tuollaista ihmispersettä verorahoilla.
Vaikka teko oli hirveä niin kyllä tällaisia kommentteja lukiessa usko ihmisyyteen on vaarassa kadota. Tällaisesta ajattelutavasta ei lynkkausmentaliteetti ole kaukana. Ymmärrän, että tunteet nousee pintaan, mutta toisen ihmisen kuoleman toivominen on makaaberia.
Toivottavasti olisit yhtä kiihdyksisssäsi, jos mopoauton kyydissä olisikin ollut 77-vuotiaat tai 87-vuotiaat ihmiset. Vai oletko sitä mieltä, että elämä kuuluu vain alle 20-vuotiaille?
Kyllä siinä ero on jos 87 vuotias kuolee tai 17v. Sillä lähes 90 vuotiaalla on jo elämä eletty ja lähtö joka tapauksessa lähempänä. Kyllä oman lapsen kuolema ja varsinkin noin turha kuolema on omaisillekin pahempaa kestää kuin hyvin vanhan ihmisen kuolema. Jos 87v isäni tai äitini kuolisi mopoauto kolarissa olisin surullinen, mutta jos 17v lapseni kuolisi, en tiedä miten siitä selviäisin. Elämäni olisi kuitenkin pilalla lopun ikääni.
No niin, tästäkin käy hyvin selväksi, että parempi on olla tekemättä lapsia. Itse olet, mitä, 30 ja 40 ikävuoden välillä? Jos elät 90- tai satavuotiaaksi, on sinulla hirveän kauan aikaa elää elämä pilalla.
Olen sinun kanssasi täysin eri mieltä. Kun löysin viisi vuotta sitten 85-vuotiaan äitini saunasta kuolleena, se oli minulle hirvittävä asia. Olisin hänet pitänyt vielä vaikka parikymmentä vuotta lisää kanssani jutustelemassa ja hänestä huolta pitämässä, vaikka sinun mukaasi hänen elämänsä olikin jo eletty, että hyvä vain, että lähti pois viemästä yhteiskunnan tukia. Mutta näin meillä ihmisillä on nämä tärkeysjärjestykset. Toiset rakastavat vanhempiaan, toiset eivät.
Ei millään pahalla mutta minäkin olen eri mieltä. Suru on tietenkin aina suuri mutta on ihan eri asia menettää äiti nuorena kun itsekin on nuori. Vanhemman menetys vanhuksena on luonnollista ja itsekin aikuisena pärjää paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sinun kanssasi täysin eri mieltä. Kun löysin viisi vuotta sitten 85-vuotiaan äitini saunasta kuolleena, se oli minulle hirvittävä asia. Olisin hänet pitänyt vielä vaikka parikymmentä vuotta lisää kanssani jutustelemassa ja hänestä huolta pitämässä, vaikka sinun mukaasi hänen elämänsä olikin jo eletty, että hyvä vain, että lähti pois viemästä yhteiskunnan tukia. Mutta näin meillä ihmisillä on nämä tärkeysjärjestykset. Toiset rakastavat vanhempiaan, toiset eivät.[/quote
Olen tuo jolle vastasit ja jolle vihjasit, etten rakasta vanhempiani. Olet täysin väärässä. Mutta huomaan , että sinulla ei ole lapsia, ja silloin ihminen roikkuu omissa vanhemmissaan ja he ovat ne maailman tärkeimmät ihmiset. Ja heitä suree eniten. Mutta kun ihmisellä on omia lapsia, tärkeysjärjestys muutuu. On huomattavasti helponpi luopua lähes 100v vanhemmistaan kun teini-ikäisestä lapsestaan. Itse olen menettänyt äitini syöpään ja se on ollut pahinta tähän mennessä. Äitini oli kuitenkin jo iäkäs ja vaikka suru oli suuri siitä toipuu. Mutta oman lapsen menetystä en voi edes ajatella. Mutta ymmärrän, että ihminen jolla ei ole lapsia, ei välttämättä tätä ymmärrä. Isäni on nyt yli 90v. Tiedän, etten saa pitää häntä ikuisesti ja ero on väistämätön, mutta tiedän, että selviän siitä. Se on jotenkin luonnollista, että iäkkäät lähtee ensin. mutta en halua nähdä sitä päivää, kun lapseni kuolee. Haluan lähteä itse ennen häntä.
Et ole mikään määrittelemään toisten ihmisten surua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Prototyyppi kirjoitti:
Mä en ole koskaan ymmärtänyt miten tuollainen hengenvaarallinen muovikottero edes voi olla laillinen kulkupeli?
Nopeudensäädin henkilöautoon mautojen tilalle! Ruotsissa ihan toimiva systeemi. Edullisempi ja turvallisempi.
No jaa, edelleen se muuta liikennettä huomattavasti hiljaisemmalla nopeudella kulkeva ajoneuvo aiheuttaa vaaratilanteita. Ehkä jopa enemmän kun se ei erotu normaaliautoista mitenkään. Nuo mopoautot tai vaikka rajoittimella varustetut henkilöautotkin kuuluvat ainoastaan kaupunkiajoon ja taajamanopeuksiin.
Jos laskettaisiin ajokortti-ikä 16 vuoteen, ei tarvitsisi noita muovikottereita. Ensimmäiset 2 vuotta huippunopeus voitaisiin rajoittaa esim. 80 km/h tasolle, niin ei pääsisi kaahailemaan. Toisaalta ei olisi tien tukkeenakaan sen enempää kuin kuorma-autot ovat.
Köllikatti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köllikatti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pötypuhetta. On olemassa sellaisiakin tapoja, joilla ei aiheuta vaaraa muille.
Olet itsekäs ja vaarallinen.
Järki käteen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Prototyyppi kirjoitti:
Mä en ole koskaan ymmärtänyt miten tuollainen hengenvaarallinen muovikottero edes voi olla laillinen kulkupeli?
Nopeudensäädin henkilöautoon mautojen tilalle! Ruotsissa ihan toimiva systeemi. Edullisempi ja turvallisempi.
No jaa, edelleen se muuta liikennettä huomattavasti hiljaisemmalla nopeudella kulkeva ajoneuvo aiheuttaa vaaratilanteita. Ehkä jopa enemmän kun se ei erotu normaaliautoista mitenkään. Nuo mopoautot tai vaikka rajoittimella varustetut henkilöautotkin kuuluvat ainoastaan kaupunkiajoon ja taajamanopeuksiin.
Jos laskettaisiin ajokortti-ikä 16 vuoteen, ei tarvitsisi noita muovikottereita. Ensimmäiset 2 vuotta huippunopeus voitaisiin rajoittaa esim. 80 km/h tasolle, niin ei pääsisi kaahailemaan. Toisaalta ei olisi tien tukkeenakaan sen enempää kuin kuorma-autot ovat.
Juu, ei todellakaan teinejä autoihin. Tämä voi toimia jossain jenkeissä jossa tieolosuhteet on huomattavasti paremmat mutta meidän kelioloilla tiellä täytyy oikeasti käyttää paljon harkintaa, vastuullisuutta, ennakointia, kokemusta ja varautumista. Kaikki piirteitä jotka keskivertoteinillä iloisesti loistaa poissaolollaan.
Muziikkia suruun: