Mitä tehdä, kun minuun ei haluta tutustua lähemmin ammattini takia?
Ihmisillä on usein stereotypioita eri ammattien edustajista, usein hyvin kärjistettyjäkin. Lakimiehiä pidetään pitkästyttävinä ja vakavina, psykologien ajatellaan analysoivan kaikkea mitä teet ja sanot, papit puhuvat vain uskosta ja yrittävät käännyttää, ekonomit ovat kiinnostuneita vain rahan hankkimisesta, lääkäri kritisoi epäterveitä elintapojasi ja poliisi tarkkailee, rikotko jotakin lakia. Monet ammatit herättävät ihmisissä negatiivisia tunteita, jos lähipiirissä ei ennestään ole kyseisen ammatin edustajaa.
Sama kaava toistuu, kun yritän tutustua uusiin ihmisiin. Aluksi minulle ollaan ystävällisiä ja kiinnostuneita, jutellaan normaalisti. Kanssani haluta tutustua lähemmin, kun kuullaan, mitä teen työkseni. Sillä ei näytä olevan väliä, etten ole stereotypinen ammattikuntani edustaja. Turhauttaa, kun ystävyyssuhteiden ja parisuhteen saaminen on niin vaikeaa ammattiini kohdistuvien epäluulojen takia. Samalla alalla olevat eivät ammattia ihmettele, mutta olisi mukava saada juttuseuraa muualtakin kuin työpaikalta.
Onko joku muu törmännyt vastaavaan? Oletteko päässeet ongelmasta jotenkin eroon? Entä onko joku ammatti sinulle turn off ystävässä tai kumppanissa? Miksi?
Ap
Kommentit (177)
Vierailija kirjoitti:
Olertko ammatiltasi patologi tai prostituoiva?
Sinä et ainakaan ole ammatiltasi äidinkielenope.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
hippityttö kirjoitti:
Ei minua kyllä häiritsisi, että ihminen on keinosiementäjä. Siitähän voi tulla hauskaa juttua. Onko keinosiementäjällä muuten hyvä palkka? Tietty jos nainen etsii jotain uraohjusta rinnalleen, kuten jotkut tekevät, niin tuossa ei taida olla kovin selkeää urapolkua? Mutta minusta joku teurastamossa työskentelevä esimerkiksi olisi aika hankala kaveriksi. Siitä heräisi kysymys, miten joku voi kovettaa itsensä niin, että pystyy hommaansa. Mutta keinosiemennys, sehän on elämän puolella.
Olet siis itse vegaani? Koetko hankalaksi myös ystävyyden sekasyöjien kanssa koska kuinka he voivat kovettaa itsensä että pystyvät syömään toisen eläimen lihaa? Tuollainen tekopyhyys ihmetyttää. Olen ollut teurastamolla töissä eläinlääkärinä, toki sitä tuntee sääliä eläimiä kohtaan mutta minä ja todella moni muu siellä teurastamolla yrittää tehdä asiat eläimille niin hyviksi kuin mahdollista. Todella sympaattisia ihmisiä olen teurastamolla tavannut, heillä on myös hyvin erilainen kunnioitus eläimiä kohtaan kuin tavan talliaisella jolle jauheliha tulee paketista ja maito tölkistä. Ei kannata tehdä yleistyksiä esimerkiksi näiden joidenkin teurastamovideoiden perusteella.
Olen kyllä vegaani. Ja tavallaan olet oikeassa, sekasyöjät mahdollistavat teurastuksen. Mutta koko kuvio onkin väärin, se, että eläimiä kasvatetaan ruoaksi. Toki olette osa koneistoa, mutta vaikka kuinka hyviksi tekisitte eläinten olot, niiden elinkaari ei silti ole kadehdittava. Ja olen pahoillani, mutta on valinta tehdä myös tuota työtä, kuten jotain turkistarhaustakin. Aina löytyy selityksiä ja valkopesua. Kumpikohan meistä on tekopyhä?
Sinä olet tekopyhä jos et halua kaveriksesi ihmisiä jotka työskentelevät teurastamolla mutta sekasyöjät yleisesti kelpaavat. Miksi minä olen tekopyhä? Minun tekemiseni ovat loogisesti yhtä, en tuomitse toista samalla kun pidän ystävänäni yhtä lailla tuomittavaa ihmistä.
Sinusta eläinten hyötykäyttö on väärin, minun mielestäni ei kunhan eläimiä kohdellaan mahdollisimman hyvin. Tässä on se ongelma miksi vegaanien kanssa ei voi keskustella koska jo näkökanta asiaan on niin erilainen. Minä syön vain suomalaista lihaa koska tiedän missä oloissa ne eläimet ovat ja sen lisäksi teen päivittäin työtä eläinten hyvinvoinnin parantamiseksi.
Ei varmaan ole sellaista ammattia, jota joku ei tällä palstalla halveksuisi...
Sahamies kirjoitti:
Olen preparaattori. Siis se, joka valmistelee vainajan patologille ruumiinavausta varten. Sahaa kallon auki ja muuta sellaista.
Olen huomannut, että kun kerron esimerkiksi baarissa naisille ammatistani ja kaikista hassuista sattumuksista, joita siinä on käynyt, tunnelma hyyryy aika äkkiä. Nykyään tyydyn yleensä sanomaan, että olen liha-alalla, tuotantohommissa.
Elämä on tosiaan aika epäoikeudenmukaista.
Minusta preparaattori on hyvin mielenkiintoinen ammatti. En ainakaan saisi mitään torjuntareaktiota. Taitaa kuitenkin olla aika harvinainen, eihän ruumiinavausta kovin usein vainajille tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, miksi jollekin baarituttavuudelle edes tarvitsee kertoa ammattiaan. Itse olen konsultti. Ammattikunta, joka monella saa karvat pystyyn. Jos joku hyvän päivän tuttu sattuisi kysymään, niin vastaisin projektipäällikkö, sillä niitä hommia olen viimeisen 10 vuotta tehnyt. Mutta eipä minulta ole baareissa pahemmin ammattia tivattu.
Ja kyllä. Olen oman ammattikuntani edustajan näköinen ja taidan olla myös tapainen.
Olen utelias. Minkänäköinen ja -tapainen on projektipäällikkö tai konsultti? Varsinkin konsultteja on nykyään niin monenlaisia.
Konsultti: nuorehko ananastukkainen, yliopistosta hiljattain valmistunut tahi mahdollisesti vielä opiskelijatitteliä kantava bisnespukuun pukeutunut mies, joka laukoo buzzwordeja Power point -slaideista ikääntyneelle keskijohdolle. Yhteistä keskijohdolla ja tällä konsultilla on se, etteivät kummatkaan syvällisesti ymmärrä mitään noista slaideista löytyvistä hypesanoista. Konsultin lipevyys on kiinteistövälittäjän luokkaa.
Projektipäällikkö: tanakka kulahtaneeseen ruutukauluspaitaan pukeutuva ylipainoinen keski-ikäinen mies, jolla on liian monta rautaa tulessa. Kaljuuntuvalla päälaella vaeltavat jälleen hikikarpalot kun tuli tehtyä asiakkaalle katteettomia lupauksia, vaikka tietää että projektitiimi ei kykene niitä täyttämään.
Vierailija kirjoitti:
Olen sosiaalityöntekijä. Jos sanon tämän baarissa jollekin, kysytään yleensä: 1. Voinko hankkia heille kämpän kaupungilta, 2. Voinko myöntää toimeentulotukea yms. Hoitaa hänen asiansa. No en voi😀. Voin neuvoa, mutta ei muuta.
Minkälaisissa baareissa sä oikein käyt???
Itse olen myös tietotekniikan-DI. Pää- ja sivuaineeni olivat fysiikan osastolta, joten on helpompi sanoa opiskelleeni fysiikkaa, mutta en ole tutkija, olen tuotekehitysinsinööri.
Jos erehtyy mainitsemaan tietotekniikan ja tulee puhetta tarkemmin työstä, niin se tuntuu olevan täysi mysteeri, mitä tekemistä minulla (tai tietokoneilla) on potilasvalvontamonitorien, anestesiakoneiden ja solukuvantamislaitteiden kanssa. Helmi oli, että olen varmasti firman mikrotuessa töissä....niin, lääkärit ja kemistithän ne laitteet suunnittelee alusta loppuun...
Vastaan yleensä epämääräisesti, kun uudet tuttavat kysyvät työstäni. Kerron työnantajan enkä ammattia, jos sitä ei suoraan kysytä.
Pappeja voidaan karsastaa muistakin syistä, esimerkiksi siksi että elävät (vähän vinkkelistä riippuen) ankarassa synnissä, myyvät taivaspaikkoja rahasta typerille ja pyörittävät rahanvaihtoa temppelissä. Näillä "satanisteilla" on aika vähän tekemistä esimerkiksi opettamansa raamatun kanssa, parhaimpina vetoina löytyy piispojen 100 000 vuosi palkat. Moni seurustelee edellämainitun vuoksi mielumin pirinistin kun papin kanssa, heillä ei todellakaan ole varaa tuomita lähinnä se kaksinaismoralismi oksettaa.
Minkälainen teidän mielestä on arkkitehti?
Vierailija kirjoitti:
Turkistarhaajasta tuskin olisi ystäväkseni tai vaikka tehosikalan pitäjästä. Ajatusmaailma ja moraali nyt vain on niin erilaiset.
Aivan. Sinun kannattaakin pysyä suvaitsemattomien seurassa kuten tähänkin asti.
Aika paha ammatti mun asteikolla on ulosottomies. En ole koskaan ollut tekemisissä ja en varmaan tule olemaankaan, mutta ammattina vaikuttaa tosi inhottavalta. Muistaakseni se valittiin jossain kyselyssäkin pahimmaksi tai inhottavammaksi.
mä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sosiaalityöntekijä. Jos sanon tämän baarissa jollekin, kysytään yleensä: 1. Voinko hankkia heille kämpän kaupungilta, 2. Voinko myöntää toimeentulotukea yms. Hoitaa hänen asiansa. No en voi😀. Voin neuvoa, mutta ei muuta.
Täällä toinen sossu. Minä en juhlissa / baarissa tai muissa vastaavissa tilaisuuksissa enää kerro ammattiani uusille tuttavuuksille, koska ärsyttää että heti alkaa kysely: 1. Maksatteko te oikeesti nexxxreille taulutelkkarit ja ajokoulut? 2. Miksi et sä vain laita kaikkia lusmuja ja nexxxreitä töihin? 3. Kuinka paljo rahaa nexxxreille maksetaan kuukaudessa? 4. Miks nexxxrit saa sossusta enemmän rahaa ku suomalaiset? Jne, jne.
Kun olen kertonut vanhoille tuttaville, että perustoimeentulotuki siirtyy kelaan, niin olen saanut kysymyksen "no mitä sä nyt sitten rupeet tekeen?" :) joo, eihän sossut muuta teekkään kuin laske perustoimeentulotukea.
Täällä myös yksi sossu (lastensuojelu). Yhdistettynä keskusteluun siitä millä koulutuksella työtäni teen, olen päässyt vastaamaan myös kysymyksiin aiheesta "eikö sitä vois tehdä vähän vähemmälläkin koulutuksella". Kun ei voi😂
Pääsääntöisesti kyllä sossun työ nähdään mun mielestä nykyään työnä missä kaikki muutkin, ja usein kollegoiden päätökset jättää kertomatta oma työpaikkansa kertoo mun mielestä heidän omasta asenteesta enemmän kuin ihmisten reaktioista.
gu kirjoitti:
Insinööri on kait alhaisin rotu joika taapertaa kahdella jalalla.
Jos ei olisi olemassa insinöörien luomaa tekniikkaa, sinäkään et saisi tuota mielipidettäsi julkisesti esille. Olet kyllä valmis hyödyntämään tekniikan kehityksen tuloksia, mutta haukut insinöörit, jotka ovat saaneet tämän aikaan.
Ongelmasta pääse helposti eroon, kun ei kerro ammattiaan tai jos toinen tivaa sitä, niin sanot jotain ympäripyöreää, mistä oikea ammattisi ei selviä tai sitten ihan vaan keksit itsellesi jonkun toisen ammatin. Vaikeaa?
Töissä on merkitystä, että työt sujuu. Insinöörimaailmassa taivaanrannanmaalari ei välttämättä ole sellainen, jonka kanssa olisi samanlaiset päämäärät.
Vastatakaan joyain epämääräusempää sen ammatin suhteen ja kertokaa tarkemmin vasta kun olette kunnolla tutusrtuneet. Esim. psykologi voi sanoa olevansa hoitoalalla tai ohjaustyössä , lakimies voi vaikka sanoa tekevänsä toimistotyötä tai esim työskentelevänsä veroasioiden parissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut saman kuin AP. Olen kauppakorkeakoulun käynyt ja alani töissä, mutta ulkoisesti en näytä siltä. En pukeudu hienoihin vaatteisiin, vaan tyylini on hipahtava. Joogaan ja olen kasvissyöjä. Kerran eräs mies purskautti juomat suustaan baarissa, kun kuuli työstäni. Ja kyllä, ammattini herättää monissa kielteisiä fiiliksiä.
No mutta kyllähän se jotain kertoo ihmisestä jos menee kauppakorkeaan.
"Ei kauppaopistosta tule merkonomeja. Niitä menee sinne." Lainaus muistaakseni jostain Juice Leskisen kirjoituksesta ehkä 1980-luvulta.
Olen nainen tekniikan alalla. En ole koskaan törmännyt stereotypioihin.
Se vielä muuten, että testasin peukutusketjussa huvikseni sitäkin ammattia, johon opiskelin. Siltä alalta ei vain vakitöitä löytynyt. Sellaisen kanssa useampi henkilö kyllä tykkäisi tutustua(!). Nykyinen työni on tehtävien ja muunkin työn luonteen puolesta tavallaan aika vastaavaa kuin tuo, johon opiskelinkin ja mitä vähän aikaa tein osa-aikaisesti, vaikka onkin eri alalta. Silti arvostus on ihan eri nimikkeestä ja ammatista riippuen.
t. Entinen hotellin vastaanottovirkailija ja nykyinen receptionisti(-vartija)