Onko teillä jouduttu siirtymään huonolaatuisempaan ruokaan köyhyyden takia?
Syön tässä just tonnikalaa, 0,49€/purkki tarjouksesta (päiväys mennyt umpeen mutta säilyke säilyy) enkä edes muista, koska söin viimeksi tuoretta kalaa.
Olisi tehnyt mieli broileria mutta lompakko sanoi että ostan nuggetteja tarjouksesta.
Jne.
Kommentit (119)
Vierailija kirjoitti:
Kunnollinen ja puhdas on ruoka on terveyden tukipilari, siksi näin peruspäivärahallakin suurin osa menee ruokaan, valitettavasti =( Eli en ole tinkinyt ruokamenoista köyhänäkään. Alkoholi ym ei tosin sitten olekkaan ostoslistalla, joten kaipa se tilanne tasoittuu moneen muuhun työttömään nähden.
Mitä tarkoitat kunnollisella ja puhtaalla ruualla? Ihan perus terveellistä ruokaa saa kyllä alle 150e/kk.
Vierailija kirjoitti:
Ja ei, aika vähän käytämme mitään linssejä, soijarouhetta tai muita superkalliita eksoottisia höpötyksiä. Joskus toki, mutta en tyrkkää väkisin kun mies ei tykkää kuin ihan parista linssiruuasta.
Mistä lähtien soijarouhe on ollut superkallista? Jauhelihapaketin hinnalla saat moneksi viikoksi proteiininlähteen.
Aloittajahan sanoi että hammasremontti menossa, siksi kai ei riitä rahat? Eikä se minimieläke ole kamalan iso muutenkaan, veikkaan että hänellä jää käteen about sama kuin mulla eli vuokran jälkeen reilu 500€/kk.
Suomessa hyvin moni varakas syö huonolaatuista ruokaa: väri- aromi- säilöntä- ja saostusaineilla tehtyä ruokaa. Eli "ruokaa" jossa on monesti puolet vettä.
lisäksi elintarviketeollisuus käyttää huonolaatuisia rasvoja (palmuöljyä fazerin suklaissa ja kekseissä jne).
Lihat on puoleksi vettä (fosfaatti eli sama kuin pyykkijauheessa pitää veden lihassa).
Köyhällä on kyllä varaa syödä terveellisesti: yksi kananmuna päivässä, kuoret murskataan ja nautitaan silloin tällöin kalkkijauheena muun ruoan seassa. Itse kasvatetut yrtit (vaikka jossakin metsän aukiolla ne yrtit kasvaa ihan itsekseen, salaisessa paikassa metsäaukiolla kun ei omaa maata omista). Sieniä kerätään pakkaseen valtavia määriä, samoin marjoja.
Ja perunat kasvatetaan metsäaukioiden laidoilla, ja porkkanat. Katajanmarjoja kerätään mausteeksi.
Ja villiyrttejä.
kalastetaan itse. Pilkillä saa ahvenia talvella koko vuoden tarpeeksi lähes pakkaseen. Vain suolet ulos ja pää irti ja tehosekoittimeen massaksi, josta aina paistetaan kalapullia (kalan ruodot jauhetaan mukana jotta saa kalkkia).
Maitoa ei juoda.
Viljoja pitää ostaa (lähinnä vain kauraa).
Ei se elämä ole kallista ! Kun ei maksa tyhjästä elintarviketeollisuudelle !
Syökää oikein, ja halvalla !
Kirppiksiltä ostetaan vaatteet, ja pidetään niitä mahdollisiman kauan, samoja ryysyjä.
Vierailija kirjoitti:
ootteko köyhät jossain vippiveloissa vai miten ei vajaa 500e riitä normaaliin syömiseen?
missä sanottiin että jää 500 syömiseen?
t. minimieläkeläinen, tosin minähän en kai köyhä olekaan kun maksan myyntikelvottomasta kämpästä lainaa ja kulut...
Tarkoitan terveellisellä, puhtaalla ruoalla luomu ja kasvisvoittoista sekä proteiinipitoista eli valitettavan kallista ruokaa. Mut kalliimmaksi se tulisi, että vetäisi eineksiä ja ravaisi lääkärissä lisäaineiden, sokerin ja transrasvojen aiheuttaminen vaivojen vuoksi. Mielummin olen terve, kismittää toki silti maksaa itsensä kipeäksi luomuomenista, sitä en väitä.. Ja en asu metsän vieressä, kun kuitenkin sitä marjaan menoa ehdotatte =)
Niin ja gluteiinittomuus lisää ruokakuluja huomattavasti =( Tieto lisää tuskan lisäksi rahanmenoa.
Vierailija kirjoitti:
Ystävällä on mökillä omenapuita ja kysyi tarvitsemmeko. Vastasin kyllä. Kysyi paljonko otan vastaan, vastasin kyllä nyt ainakin 100 kg voin ottaa.
No, toi sen 100 kg ja sanoi jos otat lisää, ilmoita. Toi toisen satsin.Kuorin omenat, otin kodan pois ja laitoin raasteeksi omenat, tulikohan 50 pakasterasiaa.
Aamu- , väli ja iltapala on itsetehty jogurtti, johon laitan omenaraastetta, kaurahiutaleita ja marjoja sekaan.
Purkkeja on pakkasessa jäljellä vielä vajaa 20 kpl. Vieläkin maistuu,
Lapset ovat pääsiäisen isällään, kysyin jo ystävältäni milloin ottavat mökin kesäkäyttöön, voisin mennä vkonlopuksi siivoamaan. Pääsiäisenä oli tarkoitus. Säästin niin hirveesti rahaa, joten hyvin voin siivoa viikonlopun.
Ties vaikka hyvä omenavuosi toistuisi.
Jogurttiin menee maitoa 2 l vkossa, kaurahiutalepaketti kestää 2 vkoa.
Marjat tulivat vanhemmiltani.
Olisipa minullakin ystäviä, ja joilla olisi vieläpä omenapuita.
t. ystävätön maalainen pohjoisessa
Vierailija kirjoitti:
Aloittajahan sanoi että hammasremontti menossa, siksi kai ei riitä rahat? Eikä se minimieläke ole kamalan iso muutenkaan, veikkaan että hänellä jää käteen about sama kuin mulla eli vuokran jälkeen reilu 500€/kk.
Jos saa toimeentulotukea, niin välttämättömät hammashoidot saa maksatettua kelalla aivan kuten muutkin terveyskulut. En tiedä onko tuohon tullut jotain muutoksia aiempaan, mutta ainakin sossu maksoi mukisematta minulle hampaan paikkauksen. Menin julkisen ajanvarauksen kautta yksityiselle kliniikalle muutama päivä soiton jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitan terveellisellä, puhtaalla ruoalla luomu ja kasvisvoittoista sekä proteiinipitoista eli valitettavan kallista ruokaa. Mut kalliimmaksi se tulisi, että vetäisi eineksiä ja ravaisi lääkärissä lisäaineiden, sokerin ja transrasvojen aiheuttaminen vaivojen vuoksi. Mielummin olen terve, kismittää toki silti maksaa itsensä kipeäksi luomuomenista, sitä en väitä.. Ja en asu metsän vieressä, kun kuitenkin sitä marjaan menoa ehdotatte =)
Sut on nyt jotenkin aivopesty. Ne luomuomenat ei ole yhtään sen terveellisempiä kuin tavalliset omput. Luomun ei ole tutkittu olevan terveellisempää tai epäterveellisempää. Jos haluat rahoja säästää niin ihan tavallinen ruoka käy!
Mulla menee ruokaan tosi vähän ruokaa ja olen silti aina ollut todella terve. En edes muista milloin olisin viimeksi ollut flunssassa tai muutenkaan kipeänä. Mitäkö syön? Puuroa, kotimaisia kasviksia, ruisleipää, jauhelihaa ym. En ikinä osta luomua tai muuta kallista. Teen ruuan itse, myös töihin.
Jotkut kuvittelee että terveellinen ruoka on kallista mutta itse olen toista mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sut on nyt jotenkin aivopesty. Ne luomuomenat ei ole yhtään sen terveellisempiä kuin tavalliset omput. Luomun ei ole tutkittu olevan terveellisempää tai epäterveellisempää. Jos haluat rahoja säästää niin ihan tavallinen ruoka käy!
Mulla menee ruokaan tosi vähän ruokaa ja olen silti aina ollut todella terve. En edes muista milloin olisin viimeksi ollut flunssassa tai muutenkaan kipeänä. Mitäkö syön? Puuroa, kotimaisia kasviksia, ruisleipää, jauhelihaa ym. En ikinä osta luomua tai muuta kallista. Teen ruuan itse, myös töihin.
Jotkut kuvittelee että terveellinen ruoka on kallista mutta itse olen toista mieltä.
Allekirjoitan tämän väittämän täysin ja toimin itse myös samalla tavoin. Joka aamu syön puuron, jonka keitän itse. Maustan kesäisin itse poimimillani marjoilla ja talvisin pääosin ihan vain suolalla ja voilla. Ruisleipää lisäksi (joskus itse tehtyä) ja kananmunaa.
Teen muutkin ruuat itse ja otan evääksi matkaan. Ei todellakaan ole kallista jos pysyttelee pääosin halvoissa aineksissa, eikä lähde tekemään jotain 10 ainesosan salaatteja, joista ei kuitenkaan maista kaikkia ainesosia. Välillä voi laittaa jotain erikoisempaa, mutta pitää pääpainon ihan normaalissa vihreässä salaatissa, kurkussa ja tomaatissa. Salaatikastikkeetkin voi tehdä halvalla itse, kun laittaa mausteita oliiviöljypulloon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasviksia saa tosiaan halvalla, jos jaksaa metsästää tarjouksia. Eri asia, jos on jumissa alueella mistä puuttuvat kunnon kaupat.
Vai että oikein kunnon kaupat. Täällä meidän perällä ei ole niitä kunnon kauppoja, mutta saadaan edullisesti kunnon kasviksia. Suoraan tuottajalta niitä kakkoslaadun yksilöitä. Joskus jopa ilmaiseksi. Kyllä ollaan niin jumissa.
Mitä ihmettä kuittailet? Kunnon kaupalla tarkoitin kauppaa, jossa juurikin on vaikka lähituottajan tavaraa, vaikka sitä kakkoslaatua, edullisuutta ja valikoimaa. Niin meidän pussinperäkylän ainoassa kaupassakin on. Sen sijaan jostain esikaupungin/reuna-alueen kämäsiwasta ei ehkä löydy kuin ylipakattua ja -hintaista, jos sitäkään. Sellainen on ollut esim. lähikaupungissa ex-työpaikkani läheisyydessä.
En ole mikään kaupunkilainen fiinirouva vaan saariston katveessa elävä duunari.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ostan toisinaan luomua ihan lannoitteita ym myrkkyjä välttääkseni.
Vierailija kirjoitti:
Myslissä terveellisemmät versiot (vähemmän rasvaa, ei lisättyä sokeria) maksavat enemmän ja olen joutunut siirtymään halvempiin. Sokerijogurtteja tulee myös ostettua vaikka ennen valitsin vähäsokerisemman tai sokerittoman tai skyrin tms rahkan.
Teen iselleni granolaa, joka on siis uunikypsennenttyä mysliä. Sokerin voi säätää itse, ja kypsä kama ei turvota mahaa. Lidlin 4 viljan hiutalepaketissa on oisto-ohje, johon vielä lisään leseitä.
Prisman tarratuotteita kytätään.
Vierailija kirjoitti:
Niin ja gluteiinittomuus lisää ruokakuluja huomattavasti =( Tieto lisää tuskan lisäksi rahanmenoa.
Se on gluteeni, ei gluteiini.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tavallaan. Ruoka on periaatteessa samaa mutta ostan vain tarjouksesta lihat, broilerin ja kalan. Normaalihintaisena en koskaan. Sama juttu hedelmien, kasvisten ja juuresten kanssa - vain tarjoushedelmiä. Käytän myös kauppojen "halpismerkkejä" koska ne on ihan samaa tavaraa kuin muutkin (rainbow, pirkka jne)
Rakastan vasikkaa ja sitä oli Stokkalla 36-48€/kilo mutta ostin nautaa joka maksoi 13€/kilo. Alkuperämaa ei kiinnosta. Ystävälläni on tukkukortti ja hän tuo joskus herkkuja jos kaivataan. Myös halal lihakaupoista saa hyvää lihaa 1/2 hintaan.
Kalan hinta on nykyään järkyttävä - savusilakkakin tarjouksessa 13€/kilo, pussilohi 18€/kilo, kuha 30€/kilo. Syö siinä terveellisesti. No kalaöljyn saa halvemmalla purkista.
Eineksiä ei edelleenkään syödä.
Mistähän tähän tuli miinuspeukkuja?
Kunnollinen ja puhdas on ruoka on terveyden tukipilari, siksi näin peruspäivärahallakin suurin osa menee ruokaan, valitettavasti =( Eli en ole tinkinyt ruokamenoista köyhänäkään. Alkoholi ym ei tosin sitten olekkaan ostoslistalla, joten kaipa se tilanne tasoittuu moneen muuhun työttömään nähden.