Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko teillä jouduttu siirtymään huonolaatuisempaan ruokaan köyhyyden takia?

Vierailija
18.02.2017 |

Syön tässä just tonnikalaa, 0,49€/purkki tarjouksesta (päiväys mennyt umpeen mutta säilyke säilyy) enkä edes muista, koska söin viimeksi tuoretta kalaa.

Olisi tehnyt mieli broileria mutta lompakko sanoi että ostan nuggetteja tarjouksesta.

Jne.

Kommentit (119)

Vierailija
41/119 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim. kattilallinen jauhelihakeittoa, josta syö kolme päivää, maksaa n. 5-6 €.  Siihen leipää ja tarjousvihanneksia.  Kyllä esim.  tomaatit (ulkolaiset) oivat usein halpoja.  Pidän yksinkertaisesta ruuasta vaikka minulla olisi onneksi varaa ostaa kalliimpaakin ruokaa.  Nuorena olen kyllä kärsinyt köyhyydestä ja syönyt hernekeittoa purkista ja makaroonia.

Laitatko tuohon kilon jauhelihaa? Jos vain puoli kiloa, niin tulee halvemmaksi. 

Vierailija
42/119 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkokasveja suosittelen minäkin lisukkeeksi, erittäin ravitsevaa, vähärasvaista ja edullista.

Kaalit, porkkanat, sun muut mainittiinkin jo. Niistä pataa tai esim. keittoa.

Kanaa saa halvalla hyvää kun ostaa koipia; lähilidlissä 1,95€ /kg ja viimeksi taisin latoa 3 pakettia pellille ja paistaa kerralla kunnon satsin uunissa. Sen lisukkeeksi muussia, perunasta kg hintaan 0,49€.

Kananmunat on myös edullista, proteiinipitoista, ravitsevaa ruokaa.

Tsemppiä kaikille sentin venyttäjille!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
43/119 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tosiaan. Ravintoloiden rasvamätöt ovat jääneet vähemmälle ja syön paljon halpoja kasviksia.

Vierailija
44/119 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syön tässä just tonnikalaa, 0,49€/purkki tarjouksesta (päiväys mennyt umpeen mutta säilyke säilyy) enkä edes muista, koska söin viimeksi tuoretta kalaa.

Olisi tehnyt mieli broileria mutta lompakko sanoi että ostan nuggetteja tarjouksesta.

Jne.

Minkä kokoinen purkki? Aika kovalta tarjoukselta kuulostaa, joten mistä tuollaisen löysit? Tavallisestihan tonnikala on kilohinnaltaa paljon kalliimpaa kuin jauheliha ja lähellä broilerin fileiden kilohintaa. 

Olen toimeentulotuella elävä, eikä ole tarvinut vähentää ruokakuluista mitenkään. En kyllä laske itseäni köyhäksi, koska minulla on enemmän rahaa kuin tarvitsen. Köyhiähän ei Suomessa ole. 

Nettotuloni kuukaudessa ovat 1124,01€, eli olen virallisesti köyhyysrajan alapuolella.

Vierailija
45/119 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei huonolaatuisempaan mutta yksipuolisempaan. Ostan vähemmän tuotteita.

Vierailija
46/119 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite käyn leipäjonossa. Oon opiskelija 0e/kk tulo. Syön mitä haluan, koska on säästöjä. Oon ollut kanssa eläkkeellä vuosia (en toki enää, koska parannuin) mutta sain tuolloin suurimman osan säästöön. Mihin ap:n rahat oikein menee?

Vierailija
47/119 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ite käyn leipäjonossa. Oon opiskelija 0e/kk tulo. Syön mitä haluan, koska on säästöjä. Oon ollut kanssa eläkkeellä vuosia (en toki enää, koska parannuin) mutta sain tuolloin suurimman osan säästöön. Mihin ap:n rahat oikein menee?

Miksi käyt leipäjonossa, jos sulla on säästöjä ja saat syötyä mitä haluat?

Vierailija
48/119 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli on varaa ostaa eineksiä muttei ruokaa. Halvemmalla saisi sen broilerin esim kastikkeeksi kuin ne nugetit. Tai kanakeiton. Tai jonkun laatikon.

Kestää useamman päivän. Nugetit on kohta syöty

Syön nuggettipaketista kolmesti ja paketti maksoi euron. Kerro toki, mistä olisin saanut rahat kokonaisen broilerin, 5,99€/kpl, ostamiseen, kun se oli lähes koko budjetti? Vähän tylsää syödä pelkkää kanaa keitossa tai kastiketta ilman lisukkeita. Nyt oli varaa myös riisiin.

Aloittaja

Suunnittele, broilerista saat vaikka 4 ateriaa, kun on riisiä, sipulia, vihanneksia.

Kaalilaatikko on edullista, enemmän vaivaa vain.

Vierailija
49/119 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jne.

Tonnikala on kallista. Me ostamme broileria ja muuta lihaa aina kun hinta on alle 9 euroa kg ja tehdään niistä vaikka ne nugetit itse. Lisänä kasviksia ja paljon. Lidlistä tänään ostimme pakasteseitä ilman kuorruteita alle 7e/kg, broiskun jauhelihaa 4.99/kg ja naudan jauhelihaa n.7e kg. Noista jalostetaan  yli viikon ateriat kahdelle, lisänä kasviksia joka aterialla.

Ennakointi ja tarjousten hyödyntäminen auttaa pitkälle. Viimeeksi kävimme isoilla ostoksilla kaksi viikkoa sitten. Tässä välissä on ostettu vain pari litraa maitoa sekä lisää vihanneksia.Käytän yleensä  muutaman tunnin viikonlopusta kokkailuun ja pakastan myöhemmin syötävät annosrasioissa.

Vierailija
50/119 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jne.

Minkä kokoinen purkki? Aika kovalta tarjoukselta kuulostaa, joten mistä tuollaisen löysit? Tavallisestihan tonnikala on kilohinnaltaa paljon kalliimpaa kuin jauheliha ja lähellä broilerin fileiden kilohintaa. 

Olen toimeentulotuella elävä, eikä ole tarvinut vähentää ruokakuluista mitenkään. En kyllä laske itseäni köyhäksi, koska minulla on enemmän rahaa kuin tarvitsen. Köyhiähän ei Suomessa ole. 

Nettotuloni kuukaudessa ovat 1124,01€, eli olen virallisesti köyhyysrajan alapuolella.

Olet köyhyysrajan alapuolella, mutta se ei tarkoita sitä, että olisit oikeasti köyhä. Suomessa köyhyysraja on niin korkealla, että sen alapuolella ei todellakaan kärsitä köyhyydestä, kuten siitä, että ei ei riitä raha asumiseen, ruokaan, vaatteisiin ja terveydenhuoltoon. 

Vierailija
51/119 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos otat tuon asenteen, niin Suomessa ei ole yhtään ihmistä, jonka pitäisi käydä leipäjonossa. Tottakai leipäjonoon mennään jos halutaan säästää ja saadaan lupa mennä sinne. Itsekin menisin, mutta edellyttäisi diakoniatyöntekijälle itkemistä, enkä jaksa lähteä siihen. 

Leipäjono on ihan vieressäni ja kovin on lihavaa porukkaa jonottamassa. Paikalle tullaan hyvällä kelillä, mutta vesisateella ei ole juuri ketään. Moni tulee paikalle myös autolla. 

Vierailija
52/119 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tonnikala ja nugetit ole halpoja! Ollaan sinänsä jouduttu "downgreidaamaan", että nykyään syödään paljon enemmän kasvisruokaa, kun ei ole varaa ostaa lihaa. Tilipäivinä sitten pyritään ostamaan pakkaseen punaisia lappuja (kilohintoja silmällä pitäen) ja tuoretta kalaa, jos on hyvään hintaan. Yleensä ruokakalamme on seiti. Ja tonnikalaakin on kaapissa aina ihan vain hyvän säilyvyyden vuoksi. Ja ei, aika vähän käytämme mitään linssejä, soijarouhetta tai muita superkalliita eksoottisia höpötyksiä. Joskus toki, mutta en tyrkkää väkisin kun mies ei tykkää kuin ihan parista linssiruuasta.

Ei ihminen kuole siihen, että ei saa joka päivä lihaa. Itse asiassa ihmistä ei ole edes suunniteltu näihin lihamääriin, mitä nykyään syödään.

Suunnitelmallisuutta, suunnitelmallisuutta ja suunnitelmallisuutta. Rahapäivänä varmasti houkuttaa ostaa kaikenlaisia herkkuja, mutta sen verran pitää olla kuria, että ensin ostaa tärkeät asiat ja sen jälkeen tutkii, voisiko ostaa jotain mättöä. Yleensä itse tehty tulee siinäkin halvemmaksi. Tähän pätee ihan sama juttu, kuin laskuihinkin: ensin maksetaan vanhat ja sitten katsotaan mihin raha jää.

Millä logiikalla linssit, soijarouhe tms on kalliita... Oletko koskaan katsonut hintoja? Enkä nyt tarkoita mitään kalliita purkkilinssejä jossain maustekastikkeessa, vaan niitä ihan tavallisia kuivattuja.

Ps. soijarouhe turvotetaan, joten oikeasti kilohinta suhteessa jauhelihaan on vieläkin edullisempi. (En väitä soijarouhetta erityisen terveelliseksi, mutta kyllä se ainakin nakit tms moskan voittaa...)

Vierailija
53/119 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menen leipäjonoon siksi, koska moni muu pummaa saman rahan sossusta/kelasta ja itse en saa mitään. Pitäisikö mun tuhlaa mun vaivalla säästämät rahat (jotka ehkä sijoitan joskus asuntoon tai muuhun) kun voin saada 0-tuloihini vähän helpotusta leipäjonosta. Ja joo ei se oo mitään herkkua se leipäjonokaan.

t.leipäjonotyttönen

Vierailija
54/119 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos otat tuon asenteen, niin Suomessa ei ole yhtään ihmistä, jonka pitäisi käydä leipäjonossa. Tottakai leipäjonoon mennään jos halutaan säästää ja saadaan lupa mennä sinne. Itsekin menisin, mutta edellyttäisi diakoniatyöntekijälle itkemistä, enkä jaksa lähteä siihen. 

Leipäjono on ihan vieressäni ja kovin on lihavaa porukkaa jonottamassa. Paikalle tullaan hyvällä kelillä, mutta vesisateella ei ole juuri ketään. Moni tulee paikalle myös autolla. 

Jo puhut paksuja! 

Vierailija
55/119 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelijana jäi muiden pakollisten kulujen jälkeen ruokaan kolmisen euroa päivässä. Viikonloppuisin pääsin tosin usein syömään vanhempien tai sukulaisten luo. Muutoin söin puuroa, munakkaita, keittoja, pataruokia, makaronilaatikkoa tai eineslihapullia. Juustokin oli ylellisyyttä, jota ostin harvoin.

Vierailija
56/119 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim. kattilallinen jauhelihakeittoa, josta syö kolme päivää, maksaa n. 5-6 €.  Siihen leipää ja tarjousvihanneksia.  Kyllä esim.  tomaatit (ulkolaiset) oivat usein halpoja.  Pidän yksinkertaisesta ruuasta vaikka minulla olisi onneksi varaa ostaa kalliimpaakin ruokaa.  Nuorena olen kyllä kärsinyt köyhyydestä ja syönyt hernekeittoa purkista ja makaroonia.

Laitoin hyvän vähärasvaisen jauhelihan hinnan n, 400 g.  Turha ostaa halpaa ja tiristää rasvana sitten pois. Lisäksi tulevat perunat ja keittokasviksia ja mausteita.

Vierailija
57/119 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laitoin hyvän vähärasvaisen jauhelihan hinnan n, 400 g.  Turha ostaa halpaa ja tiristää rasvana sitten pois. Lisäksi tulevat perunat ja keittokasviksia ja mausteita.

Se rasva on kyllä ihan syötävää ja ravitsevaa.

Vierailija
58/119 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jo puhut paksuja! 

Eikö leipäjonossa saa käydä kuka vain.  Ei tarvitse kenellekään itkeä mitään.  menee vain jonoon ja se siitä.

Vierailija
59/119 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halvin tonnikalapurkki on kai jotain 5,64/kg. Vastaavasta määrästä jotain seitiä tms. valmistettu ruoka ei maistu edes miltään, tonnaripurkista saa isonkin määrän ruokaa joka maistuu joltain, oli sitä kalaa nyt valutettuna vaikka vähemmänkin. Ja aloittaja oli ostanut vanhaa vielä halvemmalla.

Siihen broikkaankin on paha lisätä "jauhoja" ja kanannahkaa kotona siinä määrin että saa saman määrän yhtä lihaisan makuista ruokaa.

Joo voi syödä linssejä tms. ja hyväähän siitäkin saa vähillä aineksilla, mutta itsekin kun olen viikkoja käymättä kaupassa ja noita vetää viikkoja eri muodoissa, niin voi että alkaa himottaa jokin muu välillä. Hyvä kai se on sanoa että kaalipata ja linssikeitto ovat hyviä, kun useimpina päivinä saa muutakin, ja perjantaille tietysti noutopizzat sun muut.

Vierailija
60/119 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja kitkuttelee minimieläkkeellä ja on keskellä hammasremonttia, tuntuu että laskuja tulee päivittäin mutta rahaa tilille ei tipu kuin kolmesti kuussa.

Mitä laskuja?