Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko teillä jouduttu siirtymään huonolaatuisempaan ruokaan köyhyyden takia?

Vierailija
18.02.2017 |

Syön tässä just tonnikalaa, 0,49€/purkki tarjouksesta (päiväys mennyt umpeen mutta säilyke säilyy) enkä edes muista, koska söin viimeksi tuoretta kalaa.

Olisi tehnyt mieli broileria mutta lompakko sanoi että ostan nuggetteja tarjouksesta.

Jne.

Kommentit (119)

Vierailija
1/119 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, satöbriäändit on viime aikoina jäänet kaupan hyllyille ja ravintoloihin.

Vierailija
2/119 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Armeija-aikaan lomilla, opiskellessa ja työttömänä tuo tuli tutuksi. Itse asiassa tapa jäi päälle. Nyt olisi varaa syödä sisäfilettä ja silti aina iloitsen löytäessäni punalappuisia ja juoksen tarjousten perässä. Tosin minä olen aina syönyt elääkseni enkä elä syödäkseni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/119 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syödään paremmin kun on aikaa laittaa ruokaa itse. Tonnikala on muuten kallista

Vierailija
4/119 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja kitkuttelee minimieläkkeellä ja on keskellä hammasremonttia, tuntuu että laskuja tulee päivittäin mutta rahaa tilille ei tipu kuin kolmesti kuussa.

Vierailija
5/119 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmesti kuussa....suurimmalle osalle palkansaajia raha ei tipu tilille eikä sitä saa vastinetta vastaankaan kuin kerran kuussa.

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja kitkuttelee minimieläkkeellä ja on keskellä hammasremonttia, tuntuu että laskuja tulee päivittäin mutta rahaa tilille ei tipu kuin kolmesti kuussa.

Vierailija
6/119 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syön tässä just tonnikalaa, 0,49€/purkki tarjouksesta (päiväys mennyt umpeen mutta säilyke säilyy) enkä edes muista, koska söin viimeksi tuoretta kalaa.

Olisi tehnyt mieli broileria mutta lompakko sanoi että ostan nuggetteja tarjouksesta.

Jne.

Minkä kokoinen purkki? Aika kovalta tarjoukselta kuulostaa, joten mistä tuollaisen löysit? Tavallisestihan tonnikala on kilohinnaltaa paljon kalliimpaa kuin jauheliha ja lähellä broilerin fileiden kilohintaa. 

Olen toimeentulotuella elävä, eikä ole tarvinut vähentää ruokakuluista mitenkään. En kyllä laske itseäni köyhäksi, koska minulla on enemmän rahaa kuin tarvitsen. Köyhiähän ei Suomessa ole. 

Vierailija
7/119 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli on varaa ostaa eineksiä muttei ruokaa. Halvemmalla saisi sen broilerin esim kastikkeeksi kuin ne nugetit. Tai kanakeiton. Tai jonkun laatikon.

Kestää useamman päivän. Nugetit on kohta syöty

Vierailija
8/119 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silakkaa saa halvemmalla kuin tonnikalaa. Ruuassa on helppo säästää, jos jaksaa kikkailla. Esim.tuon kalapurkin hinnalla saa pussillisen kuivaherneitä ja niistä monta litraa rokkaa.

Vierailija
9/119 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. En edes muista milloin olen viimeksi raaskinut ostaa tuoretta kalaa. Aina vaan kalapuikkoja tai muuta halpaa. Kokolihaa syödään todella harvoin. Jauhelihaa, broiskun suikaleita, makkaraa & nakkia. Tulee jo korvista ulos. Söisin mielelläni broileria tai kalaa erilaisten tuoreiden kasvisten kanssa. Ei onnistu. Halpaa ja täyttävää täytyy ruoan olla, tyyliin makaroni & jauheliha, uunimakkara & muusi, riisi & kanakastike jne. Halvimmat raaka-aineet, yleensä Lidlistä. Kesällä kasvikset onneksi onnistuu, talvella lähinnä porkkana. Onneksi osaan tehdä hyvää ruokaa. Välillä repäisen ja teen jotain vähän parempaa. Kostautuu kyllä heti budjetissa ja sitten onkin puuropäiviä. Olen kulinaristi ja kokeileva ruoanlaittaja, mutta köyhyys syö tätä intoa. Olenkin keskittynyt nykyään leipomiseen. Se on halpaa hommaa.

Vierailija
10/119 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tonnikalapurkissa oli valuttamisen jälkeen reilu 100g kalaa. Kuten sanottu, kala oli mennyt vanhaksi, joten ns. erätarjous lähikaupassani.

Silakkaa ei ollut kalatiskillä tarjolla tänään eikä se oli ollut erityisen halpaa täälläpäin muutenkaan (lähemmäs kympin/kilo).

Aloittaja

Vierailija
11/119 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulojen pudotessa dramaattisesti jouduin kyllä vaihtamaan ruoat halvempiin, mutta en huonolaatuisiin.

Syön paljon papuja, linssejä, kaali- ja juuresruokia. Tuoreeseen kalaan ei ole varaa, mutta kalastin kesällä mökillä pakastimeen paljon haukea ja muikkua. Silakka on edullista ja siitä tulee ihania ruokia. Pois jäivät kalliit lihat, kaikki mehut, juustot, tuoreyrtit, kalliit hedelmät ja hinnakas tuontitavara.

Tarjoustonnikalasta saa tehtyä hyviä ruokia, ei sitä sellaisenaan tarvitse syödä. Mitään nugetteja tms. roskaa en syö koskaan. Ostan hallista halpoja ruhonosia ja paisteja ja teen pitkään haudutettavia keittoja ja patoja.

Itse asiassa syön nykyään paljon paremmin ja laadukkaammin kuin ennen. Töissä ollessani sorruin kiireen ja väsymyksen takia kaikenlaisiin eineksiin ja herkkuihin. Nyt laitan ruokaa pitkän kaavan kautta ja nautin myös suunnittelusta. Olen myös oppinut paljon lisää raaka-aineiden käsittelystä.

Tietenkin joskus rehellisyyden nimessä stressaa rahapula ja ottaa aivoon, että joitain asioita ei vaan voi ostaa. Silti tilanne on ihan hyvä mielestäni.

Vierailija
12/119 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tonnikalaa ei kannata köyhänkään syödä henkensä pitimiksi.

Pieni purkki maksaa aika paljon määräänsä nähden, kilohinnoiksi laskettuna huomattavan moni muu tuote tulee edullisemmaksi.Esim. jauheliha, seiti ja broilerin koivet. Säilykkeet on huonolaatuista kamaa tuoreeseen verrattuna ravintoarvoiltaankin

Vierailija
13/119 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tonnikala ja nugetit ole halpoja! Ollaan sinänsä jouduttu "downgreidaamaan", että nykyään syödään paljon enemmän kasvisruokaa, kun ei ole varaa ostaa lihaa. Tilipäivinä sitten pyritään ostamaan pakkaseen punaisia lappuja (kilohintoja silmällä pitäen) ja tuoretta kalaa, jos on hyvään hintaan. Yleensä ruokakalamme on seiti. Ja tonnikalaakin on kaapissa aina ihan vain hyvän säilyvyyden vuoksi. Ja ei, aika vähän käytämme mitään linssejä, soijarouhetta tai muita superkalliita eksoottisia höpötyksiä. Joskus toki, mutta en tyrkkää väkisin kun mies ei tykkää kuin ihan parista linssiruuasta.

Ei ihminen kuole siihen, että ei saa joka päivä lihaa. Itse asiassa ihmistä ei ole edes suunniteltu näihin lihamääriin, mitä nykyään syödään.

Suunnitelmallisuutta, suunnitelmallisuutta ja suunnitelmallisuutta. Rahapäivänä varmasti houkuttaa ostaa kaikenlaisia herkkuja, mutta sen verran pitää olla kuria, että ensin ostaa tärkeät asiat ja sen jälkeen tutkii, voisiko ostaa jotain mättöä. Yleensä itse tehty tulee siinäkin halvemmaksi. Tähän pätee ihan sama juttu, kuin laskuihinkin: ensin maksetaan vanhat ja sitten katsotaan mihin raha jää.

Vierailija
14/119 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole siirtynyt ravitsemuksellisesti huonoon, mutta ostan nykyisin halvempaa (ja mauttomampaa) juustoa ja leipää. Pääruoat ovat olleet edelleenkin sitä samaa kuin ennenkin, esim. jauhelihamakaronilaatikko, kananpaistisuikalewokki yms.

Vierailija
15/119 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli on varaa ostaa eineksiä muttei ruokaa. Halvemmalla saisi sen broilerin esim kastikkeeksi kuin ne nugetit. Tai kanakeiton. Tai jonkun laatikon.

Kestää useamman päivän. Nugetit on kohta syöty

Syön nuggettipaketista kolmesti ja paketti maksoi euron. Kerro toki, mistä olisin saanut rahat kokonaisen broilerin, 5,99€/kpl, ostamiseen, kun se oli lähes koko budjetti? Vähän tylsää syödä pelkkää kanaa keitossa tai kastiketta ilman lisukkeita. Nyt oli varaa myös riisiin.

Aloittaja

Vierailija
16/119 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On siirrytty.

Mielenkiintoisinta on koittaa valmistaa kiireellä ruokaa halvoista aineksista kuudelle, kun pitäisi huonosti palkattuun työhönsäkin ehtiä.

Että haista suomen valtio paska.

Hermo rupeaa menemään.

Vierailija
17/119 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sossuun hakemaan täydentävää toimeentulotukea mars mars! Jos kyseessä siis välttämättömiä hoitoja, eikä mitään valkaisuja.

Vierailija
18/119 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteistä näille kaikille vinkeille on, että ne olettavat ihmisen jaksavan laittaa ruokaa alusta loppuun asti itse. Entä jos ei jaksa? Olen itsekin elänyt sellaisen elämänvaiheen, jolloin en meinannut edes suihkuun päästä, söin lähinnä eineksiä ja ajatus ruoanlaitosta vitutti loputtomasti.

Vierailija
19/119 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, juuri päinvastoin. Ennen söin paljon lihaa ja kanaa. Menin syksyllä kouluun ja budjetti pieneni. Olin onneksi varautunut hyvissä ajoin ja ostin viime keväänä ison pakastimen. Aloitin sen täyttämisen heti alkukesästä. Torilta ostin raparpereja jne. Keräsin ison kasan mustikoita ja puolukoita. Ostin torilta erilaisia kasviksia. Jatkoin pakastimen täyttämistä aina satokaudenloppuun asti. Nyt olen syönyt enemmän kasviksia ja marjoja kuin koskaan aiemmin. Lihaa/kanaa en juurikaan osta, syön enemmän palkokasveja ja muikkuja.

Vierailija
20/119 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En onneksi ole joutunut, vaikka en nytkään kalliissa ruoassa ui.