Minä vuonna menit kouluun ensimmäiselle luokalle (kansakoulu, peruskoulu ja mitä söit kouluaamuna? Entä miten lähdit kouluun? Omatoimisesti vai oliko vanhemmat "lähettämässä" sinua?
Aloitan: Peruskoulun ekaluokalle -71. Maalaistalon lapsena yh-äitimme oli laittoi pöytään valmiiksi itsetehtyä ruisleipää. Leivän päälle voita ja joskus edam-juustoa. Joskus oli jopa lenkkimakkarasta leikattuja siivuja.
Olimme siihen aikaan melko edistyksellisiä koska meillä oli toisinaan riisimuroja tai kaupasta ostettuja hedelmiä. Jokainen penska sai ottaa vain yhden hedelmän päivässä. Mitenkäs teillä?
Kommentit (79)
1970. Aamiaiseksi kahvia ja pullaa. Äiti herätti mutta menin kouluun yksin pyörällä ja talvella kävellen/hiihtäen. Matka oli pari kilsaa.
Opettaja puhui aamupalasta ja kertoi kahvin ja pullan olevan huono aamiainen. Pitäisi olla puuroa, leipää, keitettyjä munia. Kun kerroin äidille, hän suuttui. Hänellä oli aamulla kiire navetassa eikä ehtinyt keitellä puuroja ja munia. Meillä ei ollut tuohon aikaan jääkaappia ja kylmätavarat oli kellarin hyllyllä, jonne en itse yltänyt, joten en omatoimisesti saanut edes voileipää tehtyä.
1995. Äiti saattoi bussipysäkille, josta lähdin pari vuotta vanhemman kaverini kanssa bussilla kouluun 20 km:n päähän. Aamupalaa en muista, mutta veikkaan banaanijugurttia.
Vuonna 2001 menin ensimmäiselle luokalle. Ensimmäisen koulupäivän aamiaista en muista ollenkaan. Enkä oikeastaan sitä kouluun lähtöäkään. Varmasti toinen vanhemmista ollut silloin kotona. Koulumatka oli vain n. 200 metriä joten kävellen se taittui. Oikeastaan ainut mieleen jäänyt asia on se, kun parhaan ystävän kanssa tultiin samaa matkaa koulusta kotiin.
Vuonna -75 kansakouluun, eikä mitään mielikuvaa. Muistan sen tilanteen ennen koulun alkua kun meidät jaettiin isossa liikuntasalissa luokkiin ja minun nimi sanottiin viimeisenä. Se jäi mieleen, koska luulin että minut oli unohdettu.
Menin kouluun v 69. Kukaan ei laittanu aamupalaa eikä huolehtinut onko millaiset vaatteet. Itse hoidin itseni.ja 6 v vanhempi sisko hoiti. Äiti oli psyykkisesti sairas. Omassa horroksessaan. Ei ollut ruokaa valmiina ja en muista kertaakaan että koko perhe olisi syönyt yhdessä. Ei edes jouluna
Vuonna 1872 aloitin kiertokoulussa käynnin. Matkaa sinne oli noin 50 kilometriä ja kävellen kuljin koulumatkat. Raskasta oli, kun metsässä jouduin pimeässä kulkemaan talvella ainakin 50 asteen pakkasessa päällä vain muutamia likaisia ja rikkinäisiä vaateryysyjä ja nälkäisten susien ajaessa minua takaa. Muistan yhä, kuinka juoksin epätoivoisesti niin lujaa kuin jaksoin korkeiden lumikinosten keskellä ilman kenkiä vain tähtien ja kuun valaistessa matkaa, jalat jäätyivät matkalla aina että kouluun ja kotiin tullessa ne olivat aina ihan tunnottomat ja siniset ja kuinka niihin sattui ja pisteli kun ne vähitellen sulivat ja veri alkoi taas kierää niissä. Ennen kaikkea muistan niiden susien ulvonnan ja hengityksen äänen, jonka kuulin takanani. Ruoaksi sain vain 3 pientä pettuleivän palaa päivittäin, 1 aamulla, 1 kouluun mukaan evääksi ja 1 iltaruoaksi. Onneksi kiertokoulua kesti vain 2 viikkoa ja sen jälkeen minun pitikin jo mennä lähimpään naapuriin 100 kilometrin päähän rengiksi, koska olin jo iso poika, 9-vuotias.
Vierailija kirjoitti:
Kouluun menin -92, viisi vuotiaana. Aamupalaksi söin mieluiten mazamorra antioquañaa, panelaa ja tuoreita hedelmiä. Meidän perheen autonkuljettaja vei minut koululle joka aamu ja haki iltapäivällä. Medellín ei ollut kovin turvallinen kaupunki 90-luvun alkupuolella. M29 ja latino
Koulunkäynti aloitetaan 7-vuotiaana.
Menin kouluun 1951. Jouduin heti iltavuoroon, kun meitä sodan jälkeen syntyneitä oli selvästi aivan liikaa, ja koulua käytiin aluksi kahdessa vuorossa. Koulu alkoi joskus puolenpäivän jälkeen ja jatkui varmaan kolmeen tai neljään. Vanhemmat nenivät töihin seitsemäksi eli itse oli hoidettava lähteminen, ja varmaan jotain piti syödäkin jo ennen koulua, ehkä jotain voileipiä.
1974. Yksin lähdin. Aamiaiseksi söin usein Weetabixia.
1982 aamupalaa en muista ,mutta vanhemmat veivät,koulu oli meidän talon päässä.
Asuttiin lehmipolulla havukoskella siinä matalassa pitkässä talossa.
1974, äiti oli kotona, isoveli käveli kanssani kouluun reilun kilometrin. Söin varmaan kaurapuuroa, kuten tavallista.
Äiti oli ommellut minulle nätin mekon eka päiväksi. Ruoka syötiin luokassa, ja jonon viimeisen piti pyyhkiä pöytä, minua harmitti, että jouduin siivoushommiin kun mekkoni oli uusi ja valkoinen. Koulu oli juuri rakennettu peruskouluksi ja haisi aivan uudelle.
villahousu kirjoitti:
Aloitan: Peruskoulun ekaluokalle -71.
Wikipedian mukaan peruskoulu-uudistus tuli vuonna 1972.
-86. Isällä alkoi työt kuudelta, joten todennäköisesti nousi viiden aikoihin. Olin yhtä herkkäuninen kuin vieläkin ja heräsin isän kolinoihin, vaikka varmasti oli mahdollisimman hiljaa. Nousin yleensä sängystä, koska halusin nähdä isän ennenkuin lähtee, sen jälkeen menin vielä vähäksi aikaa nukkumaan. En yhtään muista, mutta varmaan äiti herätti, kun oli aika nousta, äiti teki töitä kotona. Puuroa syötiin joka aamu aamupalaksi monet vuodet. Kouluun kävelin yksin/ muiden lasten kanssa, matkaa oli kilometri. Muistan että lähdin aina tosi aikaisin, koska tykkäsin kulkea hitaasti, kiertopolkuja ja kaikkea jännää tutkiskellen. Matkalla oli yksi pelottava kohta, alikulkutunneli, ja pelkäsin aina, että siellä on pultsareita. En muista että kertaakaan olisi ollut. :)
1976. Muuta en muista, tod.näk. yksin menin ja tulin.
Menin ekalle luokalle 2002, aamupalaa en tarkasti muista mutta söin varmaan joko muroja tai sitten jukurttia ja leipää. Asuin rauhallisella alueella alle kilometrin päässä koulusta, yleensä joko kävelin kouluun tai sitten äiti/isä vei jos alkoi kahdeksalta. Jos alkoi myöhemmin niin äiti nakkasi koulun vieressä asuvan parhaan ystäväni luokse, jossa leikittiin tai pelattiin hetki ja lähdettiin sitten kouluun joko omatoimisesti tai sitten kaverin isosiskon tai veljen lähettämänä :D
Vierailija kirjoitti:
villahousu kirjoitti:
Aloitan: Peruskoulun ekaluokalle -71.
Wikipedian mukaan peruskoulu-uudistus tuli vuonna 1972.
Olen aina ihmetellyt tota, koska mun 1962 syntynyt exäni sanoi menneensä ekana vuosikurssina juurikin peruskouluun eli 1969.
Menin kouluun vuonna 2002. En muista, mitä söin aamupalaksi. Äitin saattoi minut ja haki koulusta.
Vuonna -88 ekalle luokalle. Muistelen lähteneeni usein itsenäisesti. Kävelin kouluun. Koulumatka oli noin 300m. Äiti taisi joskus ainakin ekalla soittaa töistä, että olen ajoissa lähdössä kouluun. Äiti oli laittanut aamupalan valmiiksi, ja joskus heräsin niin aikasin, että syötiin yhdessä äidin ja veljen kanssa. Isä lähti aina kuudelta jo töihin.
Aloitin koulun 1. syyskuuta 1969. Äiti oli ottanut vapaapäivän saattaakseen minut kouluun, mutta minusta olisi ollut noloa mennä sinne aikuisen käsipuolessa ja lähdin tallustamaan yksin. No, kaikilla muilla oli joko äiti tai isä tai molemmat mukana.
Asuimme eteläsuomalaisessa teollisuustaajamassa, isomman kaupungin kupeessa. Aamiaispöydässä oli 60-70-luvulla yleensä puuroa tai muroja (Lif-hunajamuroja, Puf-kauramuroja tai Kelloggsin maissihiutaleita, riisimuroja tai Raksuja, nyk. Frosties). Ne pienet muovieläimet ja muut muropakettien lelut olivat hieno juttu.
Tietysti oli myös voileipiä, edamjuustoa, jotain leikkelemakkaraa ja yleensä aina pieni lasillinen appelsiinimehua tai greipinpuolikas. Ja teetä tai kaakaota. Ennen Valion mehuja kaupassa oli floridalaista appelsiinimehua sellaisessa "huurrutetussa" lasipullossa. Jogurtista tuli heti suosikkini, kun sitä saapui kauppoihin. Varsinkin Herajoen hedelmäpommista, josta diggaan yhä, valiolaisenakin versiona.
Kouluun menin -92, viisi vuotiaana. Aamupalaksi söin mieluiten mazamorra antioquañaa, panelaa ja tuoreita hedelmiä. Meidän perheen autonkuljettaja vei minut koululle joka aamu ja haki iltapäivällä. Medellín ei ollut kovin turvallinen kaupunki 90-luvun alkupuolella. M29 ja latino