Minä vuonna menit kouluun ensimmäiselle luokalle (kansakoulu, peruskoulu ja mitä söit kouluaamuna? Entä miten lähdit kouluun? Omatoimisesti vai oliko vanhemmat "lähettämässä" sinua?
Aloitan: Peruskoulun ekaluokalle -71. Maalaistalon lapsena yh-äitimme oli laittoi pöytään valmiiksi itsetehtyä ruisleipää. Leivän päälle voita ja joskus edam-juustoa. Joskus oli jopa lenkkimakkarasta leikattuja siivuja.
Olimme siihen aikaan melko edistyksellisiä koska meillä oli toisinaan riisimuroja tai kaupasta ostettuja hedelmiä. Jokainen penska sai ottaa vain yhden hedelmän päivässä. Mitenkäs teillä?
Kommentit (79)
Aloitin koulu 99. Aamulla oli pakko syödä puuroa, kouluun käveltiin veljen kautta metsän läpi tai pyöräiltiin hiekkatietä pitkin. Matkaa oli metsän läpi 2km, tietä pitkin 3km. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
villahousu kirjoitti:
Aloitan: Peruskoulun ekaluokalle -71.
Wikipedian mukaan peruskoulu-uudistus tuli vuonna 1972.
Olen aina ihmetellyt tota, koska mun 1962 syntynyt exäni sanoi menneensä ekana vuosikurssina juurikin peruskouluun eli 1969.
Se alkoi eri vuosina eri puolilla Suomea, hölmöt. Vielä -70 luvun puolivälissäkin mentiin kansakouluun esim Turussa.
Kouluun menin -97. En muista mitä söin aamupalaksi, joitain muita yksityiskohtia päivästä kyllä. Mummoni saattoi, mutta se taisi olla ihan vain muodon vuoksi.
1975. Äiti saattoi, mutta hänen piti lähteä eksn tunnin jälkeen, käskettiin pois. Ja minä itkin.
Vierailija kirjoitti:
villahousu kirjoitti:
Aloitan: Peruskoulun ekaluokalle -71.
Wikipedian mukaan peruskoulu-uudistus tuli vuonna 1972.
Riippuu paikkakunnasta. Aloitin kansakoulun 1969 ja siirryin oppikoulun ekalle 1973. Oppi- eli yhteis- eli keskikoulua käytiin kaksi luokkaa, kunnes syksyllä 1975 hyppäsimme toisen luokan jälkeen peruskoulun yläasteen seitsemännelle. Siitäpä riitti naureskelua: "Mehän ollaan kohta ylioppilaita..." Siis aikaisemmin lukioluokat olivat yhteiskoulun kuudes, seitsemäs ja kahdeksas.
-95 eikä kyllä mitään hajua mitä söin. Isäpappa vei luokkaan ja käänty samantien pois. Kyl siinä itku oli lähellä varsinkin muilla oli vanhemmat siihen asti kun opettaja tuli. Luokalla oli 3 tarhakaveria ja loput tuntemattomia.
Iisakki 154v kirjoitti:
Vuonna 1872 aloitin kiertokoulussa käynnin. Matkaa sinne oli noin 50 kilometriä ja kävellen kuljin koulumatkat. Raskasta oli, kun metsässä jouduin pimeässä kulkemaan talvella ainakin 50 asteen pakkasessa päällä vain muutamia likaisia ja rikkinäisiä vaateryysyjä ja nälkäisten susien ajaessa minua takaa. Muistan yhä, kuinka juoksin epätoivoisesti niin lujaa kuin jaksoin korkeiden lumikinosten keskellä ilman kenkiä vain tähtien ja kuun valaistessa matkaa, jalat jäätyivät matkalla aina että kouluun ja kotiin tullessa ne olivat aina ihan tunnottomat ja siniset ja kuinka niihin sattui ja pisteli kun ne vähitellen sulivat ja veri alkoi taas kierää niissä. Ennen kaikkea muistan niiden susien ulvonnan ja hengityksen äänen, jonka kuulin takanani. Ruoaksi sain vain 3 pientä pettuleivän palaa päivittäin, 1 aamulla, 1 kouluun mukaan evääksi ja 1 iltaruoaksi. Onneksi kiertokoulua kesti vain 2 viikkoa ja sen jälkeen minun pitikin jo mennä lähimpään naapuriin 100 kilometrin päähän rengiksi, koska olin jo iso poika, 9-vuotias.
Aivan, miksiköhän kukaan ei ennen vanhaan asunut koulun vieressä? Olikohan se kiellettyä silloin ennen?
Vuonna 2001 alotin peruskoulun ja mulla on albumissa vielä kuva ensimmäiseltä koulupäivältä.=) Aamupalaa en muista ja äiti tais saattaa kouluun ja en muista tuliko vastaan koulupäivän loputtua. Koulumatkaa oli jotain vähän yli 2 kilometriä ehkä. Mutta muistan hämärästi, että olin aika surullinen kun ensimmäisinä koulupäivinä ollut leikkikavereita välitunneilla.
Minä sain Herajoen hedelmäpommin naamalleni ja munatotin nieluuni ekan koulupäivänä, vieläkin nousee silmiini onnen kyyneleet.
-78 aloitin, aamupalaksi ranskanleipää tai kakkoa, päällä margariinia sekä juustoa tai makkaraa, juomana tee tai kaakao. Äiti herätti ja laittoi aamupalan, ekana päivänä saattoi kouluun, sen jälkeen kuljin yksin, matkaa joku 500 m.
Aloitin peruskoulun 1997. Äiti oli kotiäitinä ja ihan alkuun se taisi saattaa mua kaverille asti kävellen ja siitä jatkettiin kahdestaan kaverin kanssa loppumatka. Aamupalaa en tainnut syödä, koska ei maistunut yhtään ja aloin syödä yhden jogurtin aamuisin vasta kolmannelta lähtien, koska pyörryin koulussa. Pyörtyminen ei kylläkään johtunut täysin syömättömyydestä, mutta ehkä sillä oli pieni osansa asiassa.
Peruskouluun -73 maaseudulla. Äiti oli ennen navettaan lähtöä leikannut kotitekoista ruisleipää siivuiksi.Leivän päälle voita ja vahakuorista juustoa. Isolla alumiinisella vesipannulla sähköliedellä kuumensin vettä ja sekoitin sitä Makao-kaakaoon isossa mukissa. (Jostain syystä tuota täyteläistä Makao-kaakaota ei taidettu valmistaa enää 80-luvun alusta lähtien, vaan oli tyytyminen yltiö-imeliin Nesquick tai O´Boy litkumaisiin juomiin)
Kaverin kotona aamulla oli tarjolla myös pullaa! (meillä ei saanut ). Muistan rohjenneeni ottaa( yökylässä käydessäni) kouluaamuna tuossa talossa pullaa ja Makaota ja herraisä miten hyvää oli.
En ole ikinä syönyt niin hyvää lettivehnästä, jota se emäntä teki.
Kouluun oli onneksi lyhyt matka, menin itse. En muista että aamuisin olisin äitiä nähnytkään. Isä oli kuollut jo vuosia sitten.
-96. En muista siitä oikeastaan mitään, paitsi että äiti oli mukana
-80 ala-asteelle, äiti saattoi ekana aamuna ja oli läsnä sellaisen lyhyen hetken, jossa opettaja puhui vanhemmille. Siitä eteen päin sitten kuljin yksin. Koti oli lähellä koulua pk-seudulla.
Aamupalan kuvittelisin olleen vaihtelevasti joko jugurttia, leipää, appelsiinimehua ja muroja sekä weetabixiä mansikkahillolla.
-81. Eka päivästä alkaen itse pyörällä, talvet kävellen tai potkukelkalla. Äiti olis eka päivänä tullut saattamaan, mutta en missään nimessä halunnut. Aamupalasta en muista muuta kuin isot mukilliset kaakaota. Koulumatka oli hiukan vajaa 3 km.
Ekaluokalle 2004. Koulumatkan kuljin kävellen yksin. Aamiaiseksi jogurttia (Jacky tai Danonino!), leipää (vaaleaa), kaakaota tai mehua, vanukasta (Nikke tai Jacky), muroja (usein riisimuroja tai Nesquik suklaamuroja). Jälkikäteen tuntuu tosi herkkupainotteiselta lapsuuden aamiaiset, meillä ei yleensä keitetty puuroa tai muuta.
Hauska ketju!
Menin kansakouluun 68. Linja-autolle käveltiin parisen kilometriä. Aamuisin söin ruisleipää , margariinia ja teetä. Joskus saimme appelsiineja. Yksi per henkilö. Vanhemmat olivat navetalla tai isä savotassa.
Jotenkin muistan, ettei ollut talvikenkiä. Kumisaappaat ja paksut sukat . Myös paksut sukkahousut tai joskus
pitkät sukat liiveineen. Monesti oli hame.
Eka luokka alkoi vuonna 1998. Ei mitään muistikuvaa mitä tuolloin söin aamupalaksi, mutta muistaakseni äitin kanssa käveltiin yhdessä kouluun. Muistaakseni melkein naapurissa asuva paras kaverini ja hänen äitinsä liittyivät seuraan (mentiin samalle luokalle).
Ekalle menin -79. Join tirauksen kahvia, ranskaleipää siivun ja viipale lauantaimakkaraa, toisinaan tomaattia, pallojuustoakin sai joskus. Äiti meni villatehtaalle töihin seitsemäksi ja mä kouluun kahdeksaksi. Heräsin itse. Lähdin kouluun omatoimisesti, koulumatka oli 200 metriä kävelytietä.
Menin ekalle luokalle v. -98.
En muista mitään aamupalastani. Luultavasti se oli viiliä, inhosin puuroa jota muu perhe söi joka aamu, joten yleensä söin viiliä. Keliakikkona ei leipä ainakaan maistunut, kun oli siihen aikaan vain kuivaa känttyä saatavilla gluteenittomana.
Vanhemmat tulivat saattamaan parina ekana aamuna, vaikka reitti lyhyt olikin, reilu puoli kilometriä. Kovin kauaa eivät muistaakseni saatelleet kun vuotta vanhempi veljeni meni yleensä suht samaan aikaan kouluun kuitenkin, samaa matkaa kuljettiin.
Sen sijaan muistan usein menneeni eskariin itsenäisesti. Se sijaistsi noin 100 metrin päässä kotoa, välissä pieni metsä jonka läpi tuli kulkea. Itsenäiselle kululle tuli päätepiste jossain vaiheessa kun levisi huhuja että alueella liikkuu namusetä, päiväkodin tädit totesivat että nyt ei saa enää lapset itsenäisesti kulkea.