Minä vuonna menit kouluun ensimmäiselle luokalle (kansakoulu, peruskoulu ja mitä söit kouluaamuna? Entä miten lähdit kouluun? Omatoimisesti vai oliko vanhemmat "lähettämässä" sinua?
Aloitan: Peruskoulun ekaluokalle -71. Maalaistalon lapsena yh-äitimme oli laittoi pöytään valmiiksi itsetehtyä ruisleipää. Leivän päälle voita ja joskus edam-juustoa. Joskus oli jopa lenkkimakkarasta leikattuja siivuja.
Olimme siihen aikaan melko edistyksellisiä koska meillä oli toisinaan riisimuroja tai kaupasta ostettuja hedelmiä. Jokainen penska sai ottaa vain yhden hedelmän päivässä. Mitenkäs teillä?
Kommentit (79)
1981. Ei mitään käsitystä mitä olisin syönyt, enkä oikein muista millä sinne kouluunkaan pääsin. Ei hyvältä näytä muistelmien suhteen.
Menin ekalle vuonna -98. Koulumatkaa oli 3km, kuljin pyörällä ja talvella bussilla. Kaverit sai pyöräillä lyhyempää reittiä autotien vartta pitkin, mun piti käyttää pidempää reittiä, jossa oli pyörätie.
Äiti teki kotona töitä, mutta luulen, että meidän aamutoimemme hoiti isä, joka meni kahdeksaksi töihin. Syötiin leipää tai jogurttia, joskus puuroa voisilmällä. Muroja ei oikein ollut. Isä luultavasti teki aamupalan usein valmiiksi. Myöhäisinä aamuina tein itse tai äiti teki.
Vuonna 1990.
En syönyt aamupalaa.
Äiti lähti pikkuveljen kanssa kotoa jo kuuden maissa.
Itse selvitin itseni bussipysäkille ja kouluun n 15 km päähän.
Nykyään tuntuu ettei edes 10-vuotiaat osaa huolehtia mistään omista asioistaan.
1972 aloitin koulun. Ihan yksikseni menin ensimmäisestä päivästä lähtien.
Aamiaisena kahviin mossattua pullaa.
Vierailija kirjoitti:
Menin kouluun vuonna 1966. Isä vei aamuisin, vaikka matkaa ei ollut kilometriäkään. Aamulla söin todennäköisesti itseleivottua leipää, lasillisen maitoa ja hedelmän/porkkanan tms.
Sama vuosi, mutta luultavasti eri kansakoulu. Ei ollut isää viemässä kouluun, taksilla mentiin.
En muista vähääkään, mitä silloin söin, mutta luultavasti jotain tuollaista se oli. Hedelmiä ja porkkanoita oli harvoin, mutta leivänpällä oli kai punakuorista juustoa tai halpaa makkaraa.
Myöhemmin keskikouluaikana oli aamujuomana maitokaakao.
Kouluun 83. Söin aamulla leipää, minkä päällä oli pallojuustoa. Sitä, minkä kuoret jäi mattoon kiinni. Saattoi joskus olla puuroakin. Ei ollut niin tarkkaa. Ekana päivänä saatettiin kouluun. Sitten mentiin itse.
Vuonna -67 ja yksin jouduin lähtemään aamuisin ja tyhjään kotiin palasin iltapäivisin. Vanhemmat oli töissä 7-16 ja sisaruksia ei ollut. Ei ollu vaikeeta, hyvin pärjäsin.
Aamupalana oli yleensä voileipää ja maitoa...
Eka luokka -97. Söin luultavasti leipää ja kaakaota. Matkaa oli noin 1,5km-2km ja menin yksin kävellen, reitti oli kyllä käyty läpi äidin kanssa joskus viikkoa aiemmin että osaan sinne yksin mennä.
1986. Kävellen kolme kilometriä, vanhemmillani ei ollut autoa. Matka oli joskus pitkä ja mutkainen, erityisen pitkä se oli sinä talvena, kun oli -37 astetta. Nivea pakkasrasvana, inhoan sitä hajua vieläkin.
Isä teki töitä kotona (kääntäjä), keitti puurot joka aamu ja lähetti minut kouluun koko ensimmäisen vuoden ajan. Sen jälkeen menikin 25 vuotta, ennen kuin suostuin taas syömään puuroa.
Menin ensimmäiselle luokalle vuonna -97, äiti oli yleensä aina lähtenyt jo töihin kun heräsin, mutta isäni oli koti-isä, joten hän laittoi mulle aina aamupalaa (yleensä leipää, puuroa tai muroja).
Isä myös saattoi mut kouluun ja oli aina koulupäivän jälkeen koulun pihalla odottamassa mua.
Vuonna 1988 ala-asteelle. Ekana päivänä menin äidin kanssa pyörillä (vai käveltiinkö sittenkin?), äiti siis saattoi ja tuli vastaan hakeen ainakin ekoina päivinä. Talven kuljin potkukelkalla ja kuivat kaudet pyörällä.
Aamupalana muistaakseni melkein aina syötiin jotain muroja tai weetabixiä.
1971, muistaakseni yleensä siivun itseleivottua pullaa ja kupillisen maitokahvia, sokerilla. Joskus saattoi olla hiivaleipääkin, jonka päälle en laittanut mitään, koska en tykännyt voista enkä lauantaimakkarasta.
Huolehdi itse itseni hereille ja kouluun alusta asti. Kävelymatka vain jokunen sata metriä. Aamupalaksi oli joskus riisimuroja tai hedelmä (1 päivässä). 1993.
Menin kouluun -91. Äiti saattoi ensimmäisenä päivänä. Ilmoitin hänelle koulun portilla ettei tarvitse tulla enää hakemaan, osaan itse kotiin. Sen jälkeen kuljin puolen kilometrin matkan itse. Äiti teki töitä kotona, joten oli aina laittamassa aamupalaa ja katsomassa, että kaikki oli kunnossa.
Menin kouluun 1999.
Aamupala leipää, mysliä, jugurttia. Mitä nyt sattui olemaan.
Äiti teki kotona töitä ja aamupalatarvikkeet olivat usein jo pöydässä kun heräsin.
Linja-autolla menin kolmosluokkaan asti, jolloin menin pyörällä.
Matka ~5km
Muistan vieläkin kun vitosluokalla äiti aloitti työt muualla kuin kotona eikä ollut kotona kun lähdin kouluun. Itkin kun puin päälle ja lähdin polkemaan kouluun kun ei ollut ketään jomle sanoa heippa :D
1988 menin peruskouluun. Alussa kuljin matkat taksilla, myöhemmin linja-autolla, paitsi joskus harvoin kun vanhemmat hakivat minut siellä autolla. Aamiaiseksi söin maissihiutaleita jogurtin kanssa, leipää jonka päällä oli yleensä keittokinkkua ja juustoa ja join kaakaota. Ei siis kovin terveellinen aamiainen, varsinkin kun leipä oli yleensä hiivaleipää.
Aloitin 1983. Kouluun oli n. 2 km jonka kuljin kaverin kanssa kävellen. Aamupalaa en muista, mutta varmaankin leipää, maitoa ja puuroa. Sen muistan että joskus syötiin kaurahiutaleita maidolla ja sokerilla. Nam!
En käynyt kouluja Suomessa, joten aloitin koulun 5 -vuotiaana vuonna 1995, äiti ja isä oli vaihtelevasti kotona hoitamassa aamupalan ja kouluun lähdön, koska kyseisessä maassa "ala-asteikäiset" (5 - 10 -vuotiaat) eivät saaneet saapua tai lähteä kouluun yksin vaan vanhempien piti viedä ja hakea lapset koulusta.
Yleensä syötiin muroja ja voileipiä. Muistan, että olin kateellinen kaverilleni, koska heillä oli aina hillovoileipiä, mutta mun vanhempani ei ikinä lämmenny ajatukselle, että leivän päälle laitettaisiin jotain muuta kuin ne perinteiset juustot ja kinkut. :D
Menin kouluun 2002. En muista, mitä söin aamulla. Käveltiin isän kanssa kahdestaan kouluun ekana päivänä ja isoveli meni pyörällä edeltä. Meidän koulussa 1-2lk eivät saaneet tulla pyörällä ilman erillistä lupaa. Myöhemmin kuljin matkat aina lähellä asuvan kaverin kanssa =)
Menin kouluun vuonna 1966. Isä vei aamuisin, vaikka matkaa ei ollut kilometriäkään. Aamulla söin todennäköisesti itseleivottua leipää, lasillisen maitoa ja hedelmän/porkkanan tms.