Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä kasviksia lisätä ruokavalioon?

Vierailija
17.02.2017 |

Syön kasviksia joka päivä, eli kyse ei ole mistään jauheliha-kalja-makkara-ruokavalion täydellisestä muuttamisesta. Minä myös tykkään kasvisten mausta, eli kyse ei myöskään ole nirsoilusta irti opettelemisesta. Minulla on kuitenkin päivittäin se tunne, että syön aina vain samoja kasviksia päivästä toiseen, vaikka valmistankin niitä erilaisilla tavoilla. Olen alkanut kokea ruokavalioni olevan yksipuolinen.

Seuraavat kasvikset esiintyvät ruoassani vähintään viikottain, mutta yleensä useammankin kerran viikon aikana: kaali, parsakaali, ruusukaali, varsiselleri, paprika, kurkku, omena, tomaatti (eri muodoissa säilöttynä), pinaatti, banaani, mustikka, vadelma, puolukka, herkkusieni (lasketaanko kasvikseksi?) plus maustekasvikset (sipuli, valkosipuli, chili, sitruuna, inkivääri) ja peruna, joka on kyllä kasvi, mutta jota ei yleensä ruokapöydässä lasketa kasvikseksi.

Myös seuraavat kasvikset esiintyvät ruokavaliossani, vaikkeivät kuitenkaan viikottain: Kukkakaali, lanttu, tomaatti (tuoreena), kesäkurpitsa, useimmat keskikokoisen marketin perushedelmät (vesimeloni, persikka, ananas, luumu, mango yms.) ja herne-maissi-paprika pakkasesta.

Kesäisin syön myös paljon vuohenputkea ja nokkosta.

Tuleeko teille mieleen mitään kasviksia, mitä tähän voisin alkaa lisäilemään? Porkkanaa ja bataattia tykkäisin kovasti syödä, mutta niille olen allerginen, joten ne ovat poissa laskuista. Muuten olen aivan avoin ehdotuksillenne, minulla itselläni kun on keittiössä niin hirveän huono mielikuvitus. Vai olenko minä vain aivan aiheettoman vainoharhainen kuvitellessani tämän olevan yksipuolista?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohdin mainita, että ainoa nirsouteni liittyy salaatteihin. En tykkää jäävuorisalaatista, en tammenlehtisalaateista, en rucolasta, en mistään tuollaisista. Mainitsemani pinaatti ja vuohenputki ovat kuitenkin hyviä, eli ehkä joku teistä osaisi ehdottaa muita vihreitä lehtiä, joista tykkäisin :)

ap

Vierailija
2/5 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kokeillut vihreitä lehtivihanneksia kiinalaisittain? Tähän sopivat bok choi, cosmopolitan, jäävuorisalaatti ja jopa kiinankaalin vihreät osat. Kuumennat öljyä wokissa, lisäät valkosipuli- ja inkiväärilastuja, sitten vihannes ja lopuksi soijakastiketta. Oikea kypsyys on se, missä vihannes antaa hiukan periksi mutta ei vielä lysähdä. Tämä sopii melkein kaikkien ruokien seuralaiseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko kokeillut vihreitä lehtivihanneksia kiinalaisittain? Tähän sopivat bok choi, cosmopolitan, jäävuorisalaatti ja jopa kiinankaalin vihreät osat. Kuumennat öljyä wokissa, lisäät valkosipuli- ja inkiväärilastuja, sitten vihannes ja lopuksi soijakastiketta. Oikea kypsyys on se, missä vihannes antaa hiukan periksi mutta ei vielä lysähdä. Tämä sopii melkein kaikkien ruokien seuralaiseksi.

Tosi hyvä ehdotus :) Vaikka ehdinkin mainita, että salaatit ovat minulle epämieluisia, niin tuossa ne kuitenkin tulisi hyvin kypsennettyä ja maustettua, mikä vähän piilottaisi kasvin "salaattiutta". Sen lisäksi rakastan voimakkaita makuja, joten tämä menee todellakin ruokalistakokeiluun!

Vierailija
4/5 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyisitkö nauttimaan vihreitä juomina, eli blenderin kautta? Tuntuu aika ällöttävältä, mutta kai jostain vois löytää hyviä ohjeita vihersmoothieihin. Mulla nimittäin itsellä tämä juttu nyt viimeinkin haussa. :)

Vierailija
5/5 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

viinisuolaheinä, vesikrassi ja mangoldi voisi mennä jos kerran pinaatista tykkäät.

Yrteistä sen verran, että esimerkiksi persilja on oikea terveyspommi. Lehtikaali on myös oikeata superfoodia ja sitä voi lisätä vaikka mihin pinaatin tapaan.

Punajuuresta saa vaikka mitä hyvää. Samoin maa-artisokasta, latva-artisokasta ja mustajuuresta aivan ihania sosekeittoja.