Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muistankohan väärin vai tarjottiinko 70-luvulla synttäreillä vain makeita tarjottavia?

Vierailija
17.02.2017 |

Itse en ainakaan muista mitään suolaisia tarjottavia, tai no häissä ja yo-juhlissa oli kyllä voileipäkakkua. Mutta siis vaatimattomammissa juhlissa.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt 72, ja omissa lastenjuhlissani oli aina cocktailtikkuja.

Vierailija
2/14 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voileipiä, sellaisia joissa on kinkut ja kurkut ja persiljat rusetilla. Olen vääntänyt niitä teininä varmaan tuhansia. Myös pasteijoit, karjalanpiirakoita ja lihapiirakkaa pellillä. Voileipäkakku jos emäntä oikein panosti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makeat oli aika lailla kuivaa kakkua, pullaa, kotona leivottuja pikkuleipiä. Isommissa juhlissa kotona leivottu täytekakku lisäksi.

Vierailija
4/14 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synttäreillä meillä oli vain kakkua, pullaa je keksejä. Joskus oli sipsejä, mutta en mä niistä tajunnut mitään :=)

vm 71

Vierailija
5/14 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nakkeja luulisin olleen, ainakin 80-luvulla oli.

Vierailija
6/14 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista muuta kuin ne makeat tarjottavat. Ja joo, cocktail-tikut korkeintaan.

Vierailija
7/14 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Voileipiä väännettiin, tai sitten päällystettyjä voileipäkeksejä, isompiin juhliin. Mutta maalla niin lasten synttäreillä kuin 50-v synttäreillä pääpaino makeassa. Monesti lasten synttäreillä meillä päin oli täytekakku ja carneval-keksejä, eikä muuta. 

Vierailija
8/14 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan tehneeni mummon synttäreille voileipiä. Maatalossa oli iso ja kylmä kellari, jonne kannettiin monta tarjotinta täynnä voileipiä. Ei onnistu nykyään, kun jääkaappiin ei mahdu niin paljoa, enkä nousisi kukonlaulun aikaan niitä värkkäämään.

Lasten synttäreillä, jos niitä oli, oli tarjolla vaan makeaa.

Vierailija
9/14 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun synttäreilläni oli toivomuksestani aina nakkisämpylöitä. Muuta en muista, enkä kovin monilla synttäreillä itse käynytkään.

Vierailija
10/14 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykylapset ovat ruoan suhteen paljon monipuolisempia. Suolaiset kelpaa oikein hyvin. 50-uvulla tilanne useimmilla oli, että arkisin ei juuri makeaa ollut tarjolla koskaan. Juhlissa sitten oli, useimmiten melko simppeliä täytekakkua, kääretorttua tai keksejä.

Vierailija
11/14 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

JUhlin jo 60-luvulla ja kyllä silloin oli aina suolaista tarjottavaa: niitä jo kerrottuja voileipiä, cocktailtikkuja, voileipäkeksejä, joiden päällä oli juustoa ja kurkkua, pasteijoita, pellillinen lihapiirakkaa jne.

Tosin silloin juhlissa maistui makea, koska sitä ei arkena saanut. Herkut kuuluivat juhlaa eikä kuten nyt, että jo aamupalalla voi olla sokerista jugurttia, smoothie ja hunajamuroja.

Vierailija
12/14 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten juhlissa oli usein täytekakkua, keksiä, limua tai mehua ja suolaisena popcrnia ja sipsiä. Joskus saattoi olla joku vesimelonin päälle kasattu nakki/lihapulla/juusto/viinirypäleet tikuissa setti, joka näytti siililtä. Aikuisemmilla oli usein myös karjalanpiirakoita, voileipäkakkua, pasteijoita, voileipiä, sienipiirakkaa tms. Voileivät sekä kylminä että lämpiminä olivat 70-luvulla in.

Vierailija
13/14 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muna-anjovis-, graavilohi- ja kinkkuvoileipiä. Karjalanpiirakoita ja munavoita.

Vierailija
14/14 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina oli myös suolaista 70-luvulla.