Miespuolinen kaveri kysyi ihmeissään "etkö sä muka tosiaankaan osaa käyttää ompelukonetta"
En osaa eikä kiinnosta opetella. Hänellä repesi takin sauma ja hän kysyi voisinko korjata sen. Sanoin ettei minulla ole ompelukonetta enkä osaa sellaista edes käyttää. Jotain suoraa saumaa ommellut viimeksi ala-asteella ja jo silloin jälki oli tökeröä.
Minun pitäisi osata ommella vain siksi, että olen nainen?
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset nyt vain on tommosia ammattiloukkaantuja. Moniko mies loukkaantuisi, jos nainen kysyisi mieheltä, että osaatko vaihtaa auton renkaan.
Sinkkumies
Kysytkö tosissasi? Mikä huuto ja parku täällä nousi kerran, kun mies oli pitänyt naiselle ovea auki (tai jotain tuollaista mitätöntä) ja nainen ei antanut palkintoseksiä! Mies huusi, valitti ja itki miten häntä käytetään hyväksi ja naiset ovat täysiä hirviöitä. Tätä jatkui PÄIVIÄ. Monta miestä liittyi itkukuoroon.
Siellä yksi eksynyt sieluparka, joka kuvittelee palstan vastaavan todellisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika törkeää ylipäänsä pyytää työkaveria tekemään omia kotitöitä, vaikka työkaverilla olisikin asiasta parempaa osaamista, en vain itse kehtaisi.
Sukissani on reikä, tule ompelija kutomaan.
50 e/sukka.
Vierailija kirjoitti:
Aika törkeää ylipäänsä pyytää työkaveria tekemään omia kotitöitä, vaikka työkaverilla olisikin asiasta parempaa osaamista, en vain itse kehtaisi.
Alkaa vaan pokkana kirjoittaa sopimusta: "Ok, laskutetaan mun yrityksen kautta sitten. Tää mun tuntitaksa on satasen plus alvi, iltaisin ja sunnuntaisin tuplat. Materiaaliveloitus on vähintään viisikymppinen. Nimeä vaan alle, Matti!" Eiköhän aika pian tajuta viedä riepunsa vaikka äidilleen korjattavaksi. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
50 e/sukka.
Maksan 50 penniä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
50 e/sukka.
Monivärisistä tai muuten haastavista tuplat. Minimiveloitus 500 e + alv. Mahdollisesti postikulut vielä päälle, muussa tapauksessa nouto Helsingistä.
Kuinka monelta naiselta edes löytyy ompelukone? Tuskin juuri keneltäkään tänä päivänä ellei ole aiheesta kiinnostunut tai muusta syystä saanut kaapinpohjalle pölyttymään.
Minusta on järkkyä että kumpikaan, sinä tai mieskaverisi, ette osaa käyttää ompelukonetta tehdäksenne suoraa saumaa. Ihan sukupuolesta riippumatta. Kuulunut jopa peruskoulun oppimäärään meillä nykyaikuisilla.
Minulla on ompelukone ja osaan käyttää sitä, mutta en silti osaa ommella. Kaikilla ei vain ole kädentaitoja. Ei mene suoraan vaikka kuinka yrittäisi ja ajattelisi. Korjausompelua teen itselleni, en suostu muille, ja vain sellaista, mikä ei näy. Sekä joskus huvikseni ompelen tyynyliinoja, harjoitellakseni. En silti ole kehittynyt, saumasta ei tule suora, ei koneella eikä käsin.
Vierailija kirjoitti:
En osaa ommella, mutta pitäisi varmaan opetella. En loukkaantuisi tuollaisesta. Minulla on hyvä koulutus ja olen kaunis, joten en kärsi itsetunto-ongelmista.
Entä jos työ"kaveri" on aiemminkin ollut yhtä ihana ja ystävällinen, sitähän emme tiedä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
50 e/sukka.
Maksan 50 penniä.
Keräilyrahat käyvät oikein mainiosti. Mikäs on penniesi arvo nykyrahassa?
Vierailija kirjoitti:
Minusta on järkkyä että kumpikaan, sinä tai mieskaverisi, ette osaa käyttää ompelukonetta tehdäksenne suoraa saumaa. Ihan sukupuolesta riippumatta. Kuulunut jopa peruskoulun oppimäärään meillä nykyaikuisilla.
Monenlaiset asiat kuuluvat peruskoulun oppimäärään, mutta ei sitä vuosien päästä osaa sellaista mihin ei ole koulun porttien sulkeuduttua ollut mielenkiintoa, jos koulussakaan.
Nykyaikuinen pärjää ihan hyvin ilman ompelukoneen käyttötaitoa. Verhot ja vaatteet voi ostaa valmiina, pienet korjaustyöt voi tehdä käsinompelulla ja suuret teettää ulkopuolisella. Kankaat ovat sen verran kalliita, että kirpparilla kiertely tulee halvemmaksi kuin vaatteiden ompelu alusta asti itse, ja jos verhoja ei halua vaihtaa monta kertaa vuodessa, niiden ostaminen valmiina ei paljon kukkaroa kirpaise.
Ompelu ja puutyöt olisivat pitäneet olla yläasteella, eikä ala-asteella. Erkkikään jaksa muistaa niistä enää mitään..
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monenlaiset asiat kuuluvat peruskoulun oppimäärään, mutta ei sitä vuosien päästä osaa sellaista mihin ei ole koulun porttien sulkeuduttua ollut mielenkiintoa, jos koulussakaan.
Nykyaikuinen pärjää ihan hyvin ilman ompelukoneen käyttötaitoa. Verhot ja vaatteet voi ostaa valmiina, pienet korjaustyöt voi tehdä käsinompelulla ja suuret teettää ulkopuolisella. Kankaat ovat sen verran kalliita, että kirpparilla kiertely tulee halvemmaksi kuin vaatteiden ompelu alusta asti itse, ja jos verhoja ei halua vaihtaa monta kertaa vuodessa, niiden ostaminen valmiina ei paljon kukkaroa kirpaise.
Kangaskaupoissa on jatkuvasti ilmainen verhonompelu-tarjouksia. Ei todellakaan kirpaise. Enkä osta verhoja kuin jotain viiden vuoden välein, jos sitäkään. Se on helppo sanoa, että itselle helpot asiat on helppoja kelle vaan, mutta kun ei ole. Itselläni ei vaan silmän, aivojen ja käsien koordinaatio toimi ja olen kömpelö kaikessa.
Hmm itse olen nuori ja silti osaan käyttää ompelukonetta mutta en kyllä tommosia alkaisi korjailemaan.
Harrastan ompelemista ja teen lähes kaikki omat vaatteeni. En erityisesti arvosta puolitutuilta tulevia pyyntöjä korjata tai valmistaa joku vaate ilmaiseksi. Kieltäydyn kohteliaasti joka kerta. Jos suostuisin noihin pyyntöihin en muuta tekisikään kuin vaihtaisi vetoketjuja ja lyhentäisi housuja muille. Käytän harrastusaikani mielummin tekemällä jotain itselleni, puolison vaatteet toki korjaan. Viekää ne riepunne ammatti-ihmiselle tai opetelkaa korjaamaan itse. En todellakaan myöskään lainaa kallista ompelukonettani kenellekään. Kirjastoissa voi käyttää konetta jos tarvitsee.
Meillä (olen vähän alle kolmekymppinen) oli muuten koko ala-asteen ajan sekä tytöillä että pojilla puolet ajasta tekstiilityötä ja puolet teknistä työtä, vasta yläasteella sai valita. Kaikkien ei-harrastavien pitäisi siis osata ompelu ja porakoneen käyttö ihan yhtä hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko miehistä renkaiden vaihto autoon oikeasti noin vaikeaa? Aika simppeli proseduuri näin naisen näkökulmasta, ja kyllä se naisilta onnistuu.
Sen sijaan jo pelkkä ompelukoneen langoitus vaatii enemmän tietoa ja taitoa, ja jos sitä ei ole vuosiin tehnyt, ei se onnistu.
Renkaan vaihto vaatii hieman enemmän voimaa, mutta hyvillä välineillä se ei ole ongelma hennollekaan ihmiselle. Aivoja ei juurikaan.
Siis et ymmärrä? Miehet olettavat, että naisilta ompelu käy yhtä helposti. Ei ollenkaan pitäisi olla vaikeata.
Sinkkumies
Niin siis sinun pointtisi on, että miehet ovat tyhmempiä kuin naiset, koska heille renkaiden vaihto on yhtä vaikeaa kuin tottumattomalle ompelukoneen langan laitto?
Eiköhän se renkaiden vaihtokin ole tottumattomalle haastava homma. Jos autokoulusta on parikymmentä vuotta, eikä sen jälkeen ole renkaisiin koskenut, niin vaikeeta voi olla. Eihän monissa uusissa autoissa ole edes tunkkia tai muita työkaluja eli nekin pitäisi osata itse ostaa.
Meinasi ammattilaiseltakin jäädä viime vuonna työsuhdeauton renkaat vaihtamatta, kun ei ilman apuani löytänyt autokohtaista lukkopultin avainta takakontin verhoiluun piilotetusta lokerosta. Muutamilla automerkeillä on tällaisia pikku jippoja.