Miespuolinen kaveri kysyi ihmeissään "etkö sä muka tosiaankaan osaa käyttää ompelukonetta"
En osaa eikä kiinnosta opetella. Hänellä repesi takin sauma ja hän kysyi voisinko korjata sen. Sanoin ettei minulla ole ompelukonetta enkä osaa sellaista edes käyttää. Jotain suoraa saumaa ommellut viimeksi ala-asteella ja jo silloin jälki oli tökeröä.
Minun pitäisi osata ommella vain siksi, että olen nainen?
Kommentit (61)
Varmaan siksi kun olet alaluokilla ollut tekstiilityön tunneilla, toisin kuin hän.
Ei tullut ilmi, miksi ihmetteli.
Jos hän on pitänyt sua käsityöihmisenä aina, nyt yllättyi.
En osaa minäkään. Enkä ole ollut ala-asteella tekstiilityön tunneilla sen enempää kuin pojatkaan. Itse asiassa niille taidettiin sen pakollisen puolivuotisen aikana opettaa se ompelukoneen käyttäminen toisin kuin meille tytöille.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan siksi kun olet alaluokilla ollut tekstiilityön tunneilla, toisin kuin hän.
Ihan yhtä paljon olin kuin pojatkin. Ja ala-asteen käsityötunnitko mut velvoittaa omistamaan ompelukoneen ja osaamaan ommella?
Naiset nyt vain on tommosia ammattiloukkaantuja. Moniko mies loukkaantuisi, jos nainen kysyisi mieheltä, että osaatko vaihtaa auton renkaan.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan yhtä paljon olin kuin pojatkin. Ja ala-asteen käsityötunnitko mut velvoittaa omistamaan ompelukoneen ja osaamaan ommella?
Kuuluu joka naisen kansalaistaitoihin.
Sinkkumies
Enpä minäkään osaisi takin saumaa koneella ommella. Meillä oli pojilla ala- ja yläasteella yhtä paljon tekstiilityötä.
Osaako ystäväsi korjata auton? Vaihtaa esim. jarrupalat?
Vuorillisen takin ratkennut sauma saattaa olla hankala korjata. Viekööt takkinsa ompelijalle ja maksakoot muutaman kympin.
Vierailija kirjoitti:
Osaako ystäväsi korjata auton? Vaihtaa esim. jarrupalat?
Olen vaihtanut, köyhänä ja nuorena. Enkä edes ostanut kaikkia osia :)
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Naiset nyt vain on tommosia ammattiloukkaantuja. Moniko mies loukkaantuisi, jos nainen kysyisi mieheltä, että osaatko vaihtaa auton renkaan.
Sinkkumies
Nimimerkilläsi kyseltiin täällä joskus, miten housut voisi lyhentää helpoiten ilman ompelukonetta.
Vierailija kirjoitti:
No juuri siksi. Naisen kuuluu osata ommella. Itse olisin ottanut sinut syliini ja antanut muutaman vyön iskun paljaalle pepullesi tuossa tilanteessa.
Väkivalta ratkaisee kaikki ongelmat ja opettaa osaamattomia. Peruskoulu voitaisiin lakkauttaa kokonaan ja ihan vaan piiskata oppi perille. Pakkoruotsia pitäisi varmaan läiskiä useampaan otteeseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinkkumies
Nimimerkilläsi kyseltiin täällä joskus, miten housut voisi lyhentää helpoiten ilman ompelukonetta.
On teillä pitkä muisti. (ja viha) Niin siis asia on edelleenkin ajankohtainen Olen ostanut tekstiililiimaa, sekä olen ommellut fleece housuja pikapikaa ja ainakin on vuoden kestänyt. Joskus tosin jos repii lahkeesta, niin kuuluu kruts. Mutta niin kauan kuin kestää niin olkoot. Noi tuppaa olemaan mallia one size fits all, eli reilusti ylipitkiä.
Vierailija kirjoitti:
Sinkkumies
Kysytkö tosissasi? Mikä huuto ja parku täällä nousi kerran, kun mies oli pitänyt naiselle ovea auki (tai jotain tuollaista mitätöntä) ja nainen ei antanut palkintoseksiä! Mies huusi, valitti ja itki miten häntä käytetään hyväksi ja naiset ovat täysiä hirviöitä. Tätä jatkui PÄIVIÄ. Monta miestä liittyi itkukuoroon.
Kysyiksä siltä et osaakse käyttää rälläkkää tai jiirisahaa tai vaihtaa autonrenkaat?
Minun ala-asteella kaikki luokkamme tytöt valitsi veiston / teknisen työn, käsityöhön ei mennyt kukaan. Samaten pojat toki. Käsityötä ei siis minulle ole opetettu koulussa päivääkään, sitä ekan luokan askartelua ei lasketa.
Minä olen 43-vuotias maanviljelijämies ja omistan ompelukoneen ja osaan sitä käyttää. Sitä on ihan yhtä helppo käyttää kuin on helppoa korjata astianpesukonetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinkkumies
On teillä pitkä muisti. (ja viha) Niin siis asia on edelleenkin ajankohtainen Olen ostanut tekstiililiimaa, sekä olen ommellut fleece housuja pikapikaa ja ainakin on vuoden kestänyt. Joskus tosin jos repii lahkeesta, niin kuuluu kruts. Mutta niin kauan kuin kestää niin olkoot. Noi tuppaa olemaan mallia one size fits all, eli reilusti ylipitkiä.
Mitä höpötät, onko sulla joku vihafiksaatio?
Onko miehistä renkaiden vaihto autoon oikeasti noin vaikeaa? Aika simppeli proseduuri näin naisen näkökulmasta, ja kyllä se naisilta onnistuu.
Sen sijaan jo pelkkä ompelukoneen langoitus vaatii enemmän tietoa ja taitoa, ja jos sitä ei ole vuosiin tehnyt, ei se onnistu.
Renkaan vaihto vaatii hieman enemmän voimaa, mutta hyvillä välineillä se ei ole ongelma hennollekaan ihmiselle. Aivoja ei juurikaan.
kyllä minäkin kysyisin naiselta ennen kuin repeltä ellei äiti ole käymässä.