Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

MyHeritage DNA-testi - kokemuksia?

Vierailija
17.02.2017 |

Onko kukaan tehnyt? Yllättivätkö tulokset tai olivatko kauhean ympäripyöreitä? Kiinnostaisi hirveästi tehdä, koska en mm. tunne toista puolta suvustani (oletan siltä puolen löytyvän muutakin kuin eurooppalaista alkuperää). Testillä selvitetään siis sukujuuria eikä isyyttä näin selvennykseksi. Ajattelin, että voisi olla myös hauska lahja jollekin sukututkimusta harrastavalle. Mietin vain onko hintansa väärti? :)

https://www.myheritage.fi/dna/410037881

Vastaava testi YouTubessa:

Kommentit (278)

Vierailija
21/278 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua epäilyttää että mihin tietokantoihin se DNA-näyte tallentuu... ja olen varma että johonkin se tallentuu. En ole edes foliohattu, realistinen vain :D

No mitäs siitä vaikka tallentuisikin? Luuletko, että jotain siellä kiinnostaisi tutkia juuri SINUN taustojasi? Kuvitteletko olevasi niin tärkeä?

Vai pelkäätkö, että jäät rikoksistasi kiinni :D

Nykymaailmassa, jossa on jopa normi jakaa aivan kaikki yksityiselämästään koko väestölle, on edelleen niitä jotka arvostavat yksityisyyttään. Tuskin ketään kiinnostaisi tutkia pelkkiä minun taustojani, mutta isompaan datapooliin sitäkin DNA-näytettä käytettäisiin.

Vierailija
22/278 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

The nothing to hide argument states that government surveillance programs do not threaten privacy unless they uncover illegal activities, and that if they do uncover illegal activities, the person committing these activities does not have the right to keep them private. Hence, a person who favors this argument may state "I've got nothing to hide" and therefore does not express opposition to government surveillance.[1] An individual using this argument may say that a person should not have worries about government or surveillance if he/she has "nothing to hide."

https://en.wikipedia.org/wiki/Nothing_to_hide_argument

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/278 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käyttänyt My Hairy Tits -testiä.

Vierailija
24/278 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa hieman vertailla. FamilyTreeDNA on #1 sukujutissa. Tässä dataa autosomitesteistä (lähisuku) https://isogg.org/wiki/Autosomal_DNA_testing_comparison_chart

Tässä isälinjasta (Y-STR) https://isogg.org/wiki/Y-DNA_STR_testing_comparison_chart

Tässä äitilinjasta (mitokondrio) https://isogg.org/wiki/MtDNA_testing_comparison_chart

Vierailija
25/278 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis, jos sinulla ei ole mitään periytyvää sairautta suvussa ym. niin en nyt näe hirveästi järkeä tilata tuota testiä. Ei välttämättä kannata tilata edes, jos jotain sairautta on. Et voi tuloksille mitään, etkä välttämättä ymmärrä tuloksista sen enempää. Eikös siinä näy joku prosenttiosuus ym? Olisiko mukava saada tietää, että sinulla on esim. kohonnut riski sairastua alzheimerin tautiin, jolle et voi mitään, menetätä vain yöunesi, jos olet stressaavaa tyyppiä. Tuloksilla tuskin on mitään merkitystä normaalielämääsi. Miksi sinua edes kiinnostaa? Eiköhän sinulla olisi rahoillesi järkevämpääkin käyttöä.

Vierailija
26/278 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt AncestryDNA:n kautta. Ihan mielenkiintoista oli. :) Mutta sit jos haluaa lähteä enemmän ja tarkemmin selvittämään juuriaan, täytyy maksaa lisää. Mutta täytyy aina muistaa että heillä on se sinun antama DNA sitten ikuisesti säilössä siellä. Jos joku sattuisi sen sieltä vaikka varastamaan, tai jos yritys haluaisi väärinkäyttää sitä, olisi se periaatteessa ihan mahdollista. Seuraukset vois olla aika hirveät. :D

Vierailija
27/278 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tulokset eivät kirjautuisi minnekään, niin eipä niitä mätsäyksiäkään sitten löytyisi. Edellytyshän juuri on, että ne kaukaiset serkutkin ovat tehneet testin. Ei niitä tietoja tyhjästä ilmasta imaista!

Tavallaan kiinnostaisikin testin tekeminen, koska suvun tarinoissa kerrotaan, että muutakin kuin puhtaasti suomalaista verta suonissamme virtaisi, tosin nyt jo kovin laimentuneena. Mutta sitten taas toisaalta epäilyttää, heitänkö eurot kaivoon. Yksi sukulainen, joka myös tutkiin minun laillani sukuamme, olisi innokas teettämään testin, mutta minä hannaan vastaan.

Vierailija
28/278 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset ovat sukua mongolideille kaukaa Uralin takaata.

Vierailija
29/278 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomattomia nämä salaliittoteoreetikot, joiden mielestä on pelottavaa, että dna-näyte on monen miljoonan muun näytteen joukossa varastossa. Jos noin pelkäätte, ettei kukaan pääse dna:hanne käsiksi, niin muistattehan aina ravintolassa syödessänne käyttää omia ruokailuvälineitä, pitäkää aina tiukasti päähän teipattua suihkumyssyä päässänne julkisilla paikoilla liikkuessanne, ettei vaan hiuksia tipu jne. Ripottelette dna:tanne huolettomasti ympäriinsä joka päivä. Jos joku haluaa palan juuri sinun dna:stasi, se on helppoa saada.

Ja mitä ne voivat tehdä sillä? Lavastaa juuri sinut syylliseksi Kennedyn murhaan? :)

Vierailija
30/278 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilin ja sain tulokseksi 86%suomalaista, 13%balttia ja loput nepalia, noin suurinpiirtein. Vähän kallis tieto tuosta mielestäni.

Vierailija
31/278 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulainen teki, ja löytyi skotlantilaista verta tuhannen vuoden takaa eli viikinkien aikaansaamaa.

Eiköhän sitä löydy melkein kaikilta muiltakin suomalaisilta.

Vierailija
32/278 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka kauan muilla on kestänyt geenitestin toimittaminen Jenkeistä Suomeen (ja toisinpäin)? Itse tilasin MyHeritagen testin 15. syyskuuta ja odottelen nyt kärsimättömänä sen saapumista. Viikoissahan nuo ajat lasketaan, ja arkipäivissä, mutta olisi kiva suunnilleen tietää milloin pääsee raaputtamaan tikulla näytettä poskesta. DHL:n kautta olen kokeillut jäljittää, mutta viimeisin merkintä on parin viikon takaa ja sen mukaan paketti on lähtenyt New Yorkista kohti Suomea... Hirveää tuskaa, mitenköhän jaksan odottaa paluupostituksen ja näytteiden valmistumisen ajan kun pelkkä paketin odottelu tekee näin tiukkaa.

Isän puolelta meikäläisen geeneistä löytyy luultavasti jonkin sortin slaaviverta, ehkä ruotsalaistakin. Äidin puolelta en yhtään tiedä mitä kaikkea ehkä tulee, paitsi siis suomalaista. Paljon oon kuullut erilaisia juttuja joista en tiedä pitävätkö paikkansa vai eivät... Ai että. Kärsivällisyyttä, kärsivällisyyttä!

Vierailija
33/278 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai te tajuatte että nuo firmat myyvät tietonne tilaisuuden tullen? Kiva kun tulevaisuudessa jää vakuutus saamatta koska vakuutusyhtiöllä on koko perimänne käytössään. :)

Vierailija
34/278 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähinnä ihmettelen miten luottamuksella täytätte omia ja sukujenne tietoja ja lähetätte vielä oman DNA:n jonkun puljun käyttöön...

Samaan aikaan osa ihmisitä ei halua käyttää edes kauppojen asiakkuuskorttja, koska eivät halua itsestään tiedostoja mihinkään.

Kovin monella tyylillä toimitaan :)

Niin, kukaan ei omista esi-isiään, kukin omistaa jollain tapaa vain omat henkilötietonsa ja pääasiassa vain oman elämänsä ajan.

Toiseksi, mitä kukaan tekee jonkun toisen sukutiedoilla? En minä ainakaan ole kiinnostunut naapurin Matin esi-isistä jos ei olla mitään sukua, eikä niin ollen DNA:kaan minua kiinnosta, jos siellä ei lue että oletkin sukua sille naapurin Matille.

En tiedä mihin väärinkäytökseen sukututkimusfirmat voisi käyttää sitä tietoa kuka köyhä suomalainen joka on elänyt 100-500 vuotta sitten on minun nykyään elävän köyhän suomalaisen esi-isä. Tietoja kun ei ole mitään muuta kuin mahdollisesti nimi, syntymä- ja kuolinajat, ja niistäkään ei voi olla 100% varma mitä vanhemmista tiedoista on kyse. Jos niillä tiedoilla repii jotain hyötyä itselleen, niin aika taitava on.

Vierailija
35/278 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai te tajuatte että nuo firmat myyvät tietonne tilaisuuden tullen? Kiva kun tulevaisuudessa jää vakuutus saamatta koska vakuutusyhtiöllä on koko perimänne käytössään. :)

Niin mikä vakuutus? Autovakuutus? Kotivakuutus? Tapaturmavakuutus? Henkivakuutus? Siihen nyt ehkä vois vaikuttaa geeneistä näkyvät alttiudet joillekin perinnöllisille sairauksille, mutta luulisin että kaikilla ihmisillä niitä on jotain, ja kaikki me kuollaan jossain vaiheessa.

Vierailija
36/278 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

frenchifier0 kirjoitti:

Kuinka kauan muilla on kestänyt geenitestin toimittaminen Jenkeistä Suomeen (ja toisinpäin)? Itse tilasin MyHeritagen testin 15. syyskuuta ja odottelen nyt kärsimättömänä sen saapumista. Viikoissahan nuo ajat lasketaan, ja arkipäivissä, mutta olisi kiva suunnilleen tietää milloin pääsee raaputtamaan tikulla näytettä poskesta. DHL:n kautta olen kokeillut jäljittää, mutta viimeisin merkintä on parin viikon takaa ja sen mukaan paketti on lähtenyt New Yorkista kohti Suomea... Hirveää tuskaa, mitenköhän jaksan odottaa paluupostituksen ja näytteiden valmistumisen ajan kun pelkkä paketin odottelu tekee näin tiukkaa.

Isän puolelta meikäläisen geeneistä löytyy luultavasti jonkin sortin slaaviverta, ehkä ruotsalaistakin. Äidin puolelta en yhtään tiedä mitä kaikkea ehkä tulee, paitsi siis suomalaista. Paljon oon kuullut erilaisia juttuja joista en tiedä pitävätkö paikkansa vai eivät... Ai että. Kärsivällisyyttä, kärsivällisyyttä!

Testipaketti tuli parissa viikossa ja sitten kun lähetin paketin Houstoniin, niin tulokset tuli noin 4 viikossa.

Vierailija
37/278 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilasin testin kun maksaa tällä hetkellä vain 49 euroa ja olen kiinnostunut tietämään löytyykö minusta muutakin kuin suomalaista. Koko ikäni minulta on kyselty onko esim. toinen vanhemmistani ulkomaalainen, mutta omien tietojen mukaan olen ihan kyllä 100 % suomalainen. Harva kuitenkaan ilmeisesti on 100 % jotain tiettyä etnisyyttä, joskin suomesta niitä taitaa löytyä harvinaisen paljon kuitenkin. Saas nähdä... :D

Vierailija
38/278 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä tein myös testin ja olin 3eri etnisyyttä mm.inuittia mikä yllätti eniten. Nyt kun firma uudisti dna etnisyysarvion versioon 0.95beta tulokset muuttuivat selkeästi aivan erilaiseksi. Olinkin sitten 2 etnisyyttä ja toinen ei todellakaan ollut näiden 3:n jo annetun mukaisia. Yllättäen olinkin vain 1% skotti / wales / irkku. Miten tämä tulos peittoaa 15,6% & 2,4% tulokset?? Kumpi tulos nyt sit on luotettavampi, kysyn vaan. Hyvä puoli oli että sain ladattua raaka datan muihin palvelimiin. Mutta haploryhmä jäi arvoitukseksi.

Sä olet teettänyt autosomaali-dna:n testin, jossa siis luetaan tietty osa sinun "perus"koodistasi. Haploryhmät taas liittyvät naisilla mitokondrioiden dna:han. Mitokondrioperimä on erillinen yksikkö joka periytyy kokonaisuudessaan äidiltä lapselle, toisin kuin autosomaali-dna joka on puoliksi kummaltakin vanhemmalta.

Nuo omituiset tulokset kertovat vain sen, että tuon tietyn kansan perimässä on tietty osa samoja osia kuin sinullakin. Ne eivät välttämättä tarkoita, että sinulla olisi ollut yhtään irkkuesi-isää. Käytännössä siis riippuu firman vertailukirjaston kattavuudesta, miten luotettava tuo kansallisuusanalyysi on.

Vierailija
39/278 |
08.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset ovat sukua mongolideille kaukaa Uralin takaata.

Ilmeisesti nämä geenit erityisesti sinulle periytyneet, koska et osaa edes suomea kirjoittaa. "Takaata" onkin ehkä Uralin mongoloidien käyttämä ilmaus. Me suomalais-ugrilaiset (Uralin länsipuolelta) käyttäisimme käsitettä "takaa" tuossa lauseessasi, vaikka tietysti olemmekin Uralin edestä täältäpäin katsottuna.

Vierailija
40/278 |
12.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse haluaisin tehdä jonkinlaisen DNA testin mutta miten saan tiedon minne sukuni menee keskiajalle eli 1200-1500- luvulle,saako ikämäärityksiä vai arvuutellaanko niitä?Englannin kieleni on onneton , miten pärjään ?Isäni suku on tampereelta päin nääs ja haluaisin tietää miten pitkälle ollaan Hämäläisiä , sukututkimus tyssää 1800-luvun alkuun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän yhdeksän