Onko mahdollista, että olen toimillani estänyt vatsatautiin sairastumisen...
...Vai onko minulla vain hyvä vastustuskyky vatsatauteja vastaan?
Lapsi 7v. On joka vuosi sairastanut oksennustaudin 2-vuotiaasta lähtien, itse en ole sairastunut toistaiseksi kertaakaan. Joka vuosi kun lapsi alkaa (yöllä) oksentaa, toimin kuin kone:
-Itselle hengityssuojain naamalle ja hanskat käteen (olen töistä hamstrannut kotiin)
-Lapsi alkuun suihkuun oksentamaan ja pestäväksi
-Lapselle patja sekä tyyny ja peitto ilman petivaatteita olohuoneen lattialle
-Matot pois, jos matto sotkeentuu, kannetaan se ulos myöhempää pesua varten. Mattoon ei kosketa ennen kuin 2 viikkoa on kulunut (vatsatautipöpöt elää pinnoilla ja tekstiileillä jopa 2 viikkoa), tämän jälkeen matto pestään kunnolla
-Lapsi sairastaa patjalla, ei lupaa siirtyä muualle kuin keittiöön/koskea muualle kuin vedsan kahvaan ja pestä kädet vessassa, vetää vessa ym.
-Lapsella ämpäri vieressä johon oksentaa siististi
-Minulla hanskat ja suusuojain käytössä aina kun tyhjennän ämpäriä (oksennustauti tarttuu erittäin herkästi aerosolina eli jos hengität oksennushöyryjä), vessanpytyn kansi kiinni aina kun vetää vessan ettei leviä pöpöt ilmaan
-Terveet käyttää eri vessaa kuin sairastunut/ sairastuneet
-Vain minä hoidan lasta, mies ei koske, minä en valmista ruokaa
-Hanskojen vaihto jokaisen kosketuskerran jälkeen ja saippuapesu 40sek. +käsidesi. Pelkkä käsidesi ei auta pöpöihin
-Joka kerta jos kosken lapseen/lapsen sairaspetiin pesen kädet
-Sairaspedillä ollaan vielä 1-2vrk taudin loppumisen jälkeen
-Desinfioin kotona kaikki kosketuspinnat 1-2kertaa vrk kloritella
-Kukaan ei taudin aikana ja sen jälkeen hetkeen käytä pyyhettä käsien kuivattamiseen vaan käytössä käsipaperit
-Kun tauti ohi, kaikki peitot, petivaatteet ym pestään 95asteessa.
Ja vaikkei kukaan usko, olen ihan tavallinen äiti, en pöpökammoinen, en vain halua vatsatautia ja yritän katkaista kierteen mahd nopeasti
Ja Ainiin miehen kanssa ei suudella taudin aikana eikä sen jälkeen hetkeen. Mies saa taudin joka kerta, jolloin minä nukun sohvalla, ei mitään kosketusta mieheen.
Olen sairastanut elämäni aikana vatsataudin 2-vuotiaana, 10- vuotiaana sekä noron 20-vuotiaana (alkuraskaudessa) jolloin oksensin kaksi kertaa ja olin vrk kuumeessa. Äitini ja isäni ei ole muistaakseni ollut kertaakaan taudissa.
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kerran olet sitä mieltä, että sinulla on teräksinen vastustuskyky, niin miksi ihmeessä pelleilet hengityssuojainten ja kumihanskojen kanssa? Ja kauheaa lapsen eristämistä jonkun tavallisen mahataudin kanssa. Miettikää mitä se lapsi tuosta oppii? Aina kun sairastaa, niin hän on niin saastainen että pitää käyttää eri vessaakin kuin muut, eikä saa edes omassa sängyssä nukkua.
Nyt kyllä joku saa selittää millä kamalalla tavalla lapseni eristän kun hän on patjalla olohuoneen lattialla muiden seurassa?? Ja edelleenkään LAPSI EI HALUA OLLA YKSIN OMASSA HUONEESSA TAI NUKKUA OMASSA SÄNGYSSÄ OKSENNUSTAUDISSA. Eikä lapsi edes pyri muuhun kuin yhteen vessaan, siihen lähimpään. Eikä jaksa kipeänä tehdä muuta kuin maata patjalla tai piirrellä siinä yms.
-Ap
Sanot itse aloitusviestissä ettei lapsella ole LUPAA mennä minnekään muualle kuin vessaan siitä patjalta.
No joo siis näin mä sen päässäni ajattelen, mutta eihän sitä asiaa tietenkään lapselle niin esitetä.
-Ap
Miten se sitten sille lapselle esitetään? Mitäs teet jos sairaana oleva lapsi tulee moikkaamaan teitä muita vaikka sinne keittiöön? Ihan oikeasti oon nähnyt mitä tuo tekee ihmiselle: ÄLÄ OPETA SUN LASTA OKSENNUSKAMMOISEKSI!!!!!!!!!!!!!! Se on hirveä fobia, joka pahimmillaan rajoittaa ihmisen elämää isolla tapaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kerran olet sitä mieltä, että sinulla on teräksinen vastustuskyky, niin miksi ihmeessä pelleilet hengityssuojainten ja kumihanskojen kanssa? Ja kauheaa lapsen eristämistä jonkun tavallisen mahataudin kanssa. Miettikää mitä se lapsi tuosta oppii? Aina kun sairastaa, niin hän on niin saastainen että pitää käyttää eri vessaakin kuin muut, eikä saa edes omassa sängyssä nukkua.
Nyt kyllä joku saa selittää millä kamalalla tavalla lapseni eristän kun hän on patjalla olohuoneen lattialla muiden seurassa?? Ja edelleenkään LAPSI EI HALUA OLLA YKSIN OMASSA HUONEESSA TAI NUKKUA OMASSA SÄNGYSSÄ OKSENNUSTAUDISSA. Eikä lapsi edes pyri muuhun kuin yhteen vessaan, siihen lähimpään. Eikä jaksa kipeänä tehdä muuta kuin maata patjalla tai piirrellä siinä yms.
-Ap
Sanot itse aloitusviestissä ettei lapsella ole LUPAA mennä minnekään muualle kuin vessaan siitä patjalta.
No joo siis näin mä sen päässäni ajattelen, mutta eihän sitä asiaa tietenkään lapselle niin esitetä.
-Ap
Miten se sitten sille lapselle esitetään? Mitäs teet jos sairaana oleva lapsi tulee moikkaamaan teitä muita vaikka sinne keittiöön? Ihan oikeasti oon nähnyt mitä tuo tekee ihmiselle: ÄLÄ OPETA SUN LASTA OKSENNUSKAMMOISEKSI!!!!!!!!!!!!!! Se on hirveä fobia, joka pahimmillaan rajoittaa ihmisen elämää isolla tapaa.
Se asia ei ole ollut ongelma kun lapsi ei oo menny alakerrasta sinne yläkerran vessaan, mutta asia on esitetty niin että "voisit nyt käyttää tätä alakerran vessaa kun olet kipeä"
Joo ymmärrän kyllä että saattaisin herättää pelkoa jos olisin täysin hysteerinen ja paniikissa, mutta olen ihan rauhallinen ja lapselle läsnä, tosiaan vaan suojaan itseäni turhan hanakasti enkä laita siihen petiin niitä puhtaita petivaatteita minkä voi ilmeisesti rinnastaa kidutukseen ja lapsen kaltoinkohteluun. Jos lapsi tulee keittiöön, niin tulkoon, mutta esim jääkaapille en antaisi mennä ettei ruokatavaroihin tartu pöpöt, mutya tätäkään ei oo tullu eteen kun lapsi täytyy kipeenä pakottaa syömään.
-Ap
Meillä toimitaan seuraavasti, kun jompi kumpi lapsi oksentaa. Toinen vanhemmista ottaa lapsen hoitaakseen, yleensä minä eli äiti. Käydään lämpimässä suihkussa, puetaan puhtaat yökkärit päälle. Sit teen sohvalle meille yhteisen pedin. Puhtaat lakanat ja vuoraillaan pyyhkeillä vielä hyvin, oksennuskippo viereen. Lapsi kainaloon ja köllitään/ nukutaan vierekkäin saman peiton alla.
Isä hoitaa oksennuslakanat pyykkiin ja siivoaa jäljet. Käsiä pestään normaalisti, mä en jaksa käyttää käsidesiä, mies käyttää jälkien siivouksien jälkeen. Kaikki käyttää samaa vessaa. Eri pyyhkeet ja niitä vaihdetaan usein. Kertaakaan ei ole ollut kaikissa tautia. Yleensä lapset on vuoronperään, miehellä ollut kerran, mullakin kerran. Tarttuu jos on tarttuakseen.
Lapset on sairastaneet kolme kertaa vatsataudin... ei ole tarttunut. Viime keväänä oli noro, se tarttui ( siivosin varmaan kolmet oksennukset lattialta + lukemattomat kerrat tyhjensin ämpäriä jne ), se tarttui ripulin muodossa. Mies ei ole saanut kertaakaan vatsatautia.
Vierailija kirjoitti:
Minusta sinun lapsesi olisi parempi olla sairaalassa kun on oksennustaudissa, Saisi inhimillisempää kohtelua Miltä mahtaa lapsesta tuntua kun oma äiti kohtelee kuin saastunutta
Sairaalassakin potilas eristetään jos hänellä on vatsatauti.
https://www.ppshp.fi/instancedata/prime_product_julkaisu/npp/embeds/166…
Ap sopisi leikkaussaliin töihin pomoksi. :D
Joo kyllä mäkin alan uskoa siihen että tarttuu jos on tarttuakseen.. Mulla ehkä sitten parempi vastustuskyky näihin. Näin vatsataudin jyllätessä ja viimeisilläni raskaana haluaisin sen taudin taas välttää, olen niin kipeä joka paikasta jo valmiiksi että en tiedä jaksanko enää siihen päälle oksentaa :(
Mulla on sellanen se kammo tota vatsatautia kohtaan että se mitä oikeastaan pelkään oksentamisen lisäksi eniten on se, että se tulee ensin lapselle ja sitten joudun odottamaan epätietoisuudessa tarttuuko se minuun vai ei. Lasken itämispäiviä ym ja suojaan itseäni ja putsaan kotia yrittäen estää tartunnan. Epätietoisuudessa oleminen ja taudin odottaminen on piinaavaa
-Ap
Aika neuroottiselta kuulostaa. Itsekin aikuisiällä olen harvoin ollut vatsataudissa. Käsihygienista olen yrittäny pitää parempaa huolta, jos joku muksuista vatsapöpössä. Ei tulisi mieleenkään pitää mitään hengityssuojaa tai käsineitä. Muhun onneksi harvemmin tarttuu. Itsellä suolistosairaus ja vatsatauti voi aiheuttaa akuutin (=veriripulia päiväkausiksi). Ensi silti jaksa stressata vatsataudista. Tulee, jos tulee.
Ehkä sinun ei olisi pitänyt hankkia lapsia, kun omaat noin pahan pelon oksentamista kohtaan?
Itse olen kärsinyt todella pahasta (diagnosoidusta) emetofobiasta ja OCD:sta jo 8-vuotiaasta lähtien, en tiedä mistä ovat peräisin, mutta uskoisin että lapsellasi on käytöksesi johdosta todella korkea riski saada samat sairaudet. Toivon, että ymmärrät tämän riskin. Molemmat sairaudet ovat rajoittaneet elämääni huomattavasti koko sen 13 vuoden ajan, jonka olen niistä kärsinyt, enkä toivoisi kenelläkään tällaista ahdistushelvettiä.
Ap:llahan taitaa itsellään olla tuo emetofobia? Hakisin kyllä apua, ettei lapsikin saa sitä!
Ap aloitti hirvittävän puolustelun kun sai ihan aiheellista kritiikkiä, mikä kertoo kieltämisestä ja ongelmien vähättelystä!
Vierailija kirjoitti:
Ap:llahan taitaa itsellään olla tuo emetofobia? Hakisin kyllä apua, ettei lapsikin saa sitä!
Ap aloitti hirvittävän puolustelun kun sai ihan aiheellista kritiikkiä, mikä kertoo kieltämisestä ja ongelmien vähättelystä!
Enhän aloittanut hirveää puolustelua, olen jo varmaan kahdessa viestissä sanonut että pelkään oksentamista sekä että on piinaavaa odottaa tarttuuko tauti vai ei. Eli tiedän että mulla on kammo oksentamista ja oksennustautia kohtaan.
Sitä kyllä puolustelen että täällä on nyt ymmärretty niin että tyyliin lapsi joutuu happitelttaan kylmälle lattialle alastomana ilman petivaatteita sairastuessaan vaikken ole missään kohtaa niin sanonut. Minusta esim mattojen rullaaminen oksentavan läheltä on vain järkevää koska miksi ottaa riski että matto sotkeentuu? Ja edelleen lapsi ei halua olla yksin huoneessaan ja sairastaa vaan haluaa olla olohuoneessa muiden seurassa ja katsoa lastenohjelmia, mitä väärää siinä on?
Ja tosta lapsien hankkimisesta, en tiennyt että mulla on minkäänlaista kammoa oksentamista ja oksennustautia kohtaan ennenkuin lapsen myötä oksutauti on tullut lähelle ja jokavuotiseksi jutuksi. En ole joutunut oksentamaan moniakaan kertoja elämäni aikana.
Ja kyllä mä haluan siivoamalla yrittää tappaa sen pöpön meiltä mahdollisimman nopeasti kun tiedän että se on kloritella mahdollista, ei Lapsi siitä voi pilalle mennä että siivoan? Mun mielestä olisi älytön ajatus että jos on mahdollista katkaista tautikierre niin että pöpö ei leviäisi pinnoilta niin miksi en yrittäisi niin tehdä?
-Ap
Heh, luin ihaillen menetelmääsi. Olen itse lääkäri ja teen melkein kaikki samat jutut, paitsi en ole pöllinyt maskeja duunista, pelkät hanskat ja muoviessu riittävät minulle suojavälineinä. ;) Meillä muksu makoilee jatkuvan yökkäilyvaiheen ajan helposti putsattavalla ja desinfioitavalla retkipatjalla vessassa (!) katsellen jaksaessaan isossa minigrippussissa olevaa ipadia ja istun itse käytävällä vieressä lukemassa tms jotta voin auttaa kun oksu tulee. Meillä lapsilla on ollut yhteensä ad 5 x noroa per talvi, joten vankka rutiini on jo, vanhemmat pysyneet ekan yhteisen sairasteluvuoden jälkeen terveinä. Osansa terveenä pysymisessä lienee näillä neuroottisilla eristys- ja puhdistusmenetelmillä, mutta on kai tässä vastustuskykyäkin kertynyt kun toistuvasti altistuu pienelle määrälle viruksia. Tee minun puolestani niin kuin parhaaksi näet - minustakin on ihan hölmöä siivota jokaista huonetta oksennuksesta, jos voi siivota vain yhden. Monet lapset (ja aikuiset!) tykkäävät muuten olla ihan omassa rauhassa kun on paha olo, joten kannattaa kysyä siltä lapseltakin mielipidettä sairastamispaikasta ennen kuin tuomitsee tämän eristyksen.
Eikö lakanoita käytetä juuri siksi, että ne suojaavat. Siis sekä vuodevaatteita että sitä nukkujaa. Patja ja peitto ilman lakanoita eivät tunnu miellyttäviltä. Jos niistä ei mielestäsi mitään erityistä hyötyä ole, miksi käytät niitä muulloinkaan?
Vierailija kirjoitti:
Eikö lakanoita käytetä juuri siksi, että ne suojaavat. Siis sekä vuodevaatteita että sitä nukkujaa. Patja ja peitto ilman lakanoita eivät tunnu miellyttäviltä. Jos niistä ei mielestäsi mitään erityistä hyötyä ole, miksi käytät niitä muulloinkaan?
Voi jestas kun tähän jaksetaan tarttua. En ole ajatellut asiaa, ehkä siksi että olen ajatellut että petivaatteet kuuluu olla vuoteessa, aina ollut tapana käyttää. Olen ajatellut että tulee turhaa pyykkiä jos laitan uudet lakanat patjalle, on siis vähemmän pyykättävää näin. Mutta seuraavan oksutaudin tullessa lupaan laittaa petivaatteet lapselle.
-Ap
Vierailija kirjoitti:
Heh, luin ihaillen menetelmääsi. Olen itse lääkäri ja teen melkein kaikki samat jutut, paitsi en ole pöllinyt maskeja duunista, pelkät hanskat ja muoviessu riittävät minulle suojavälineinä. ;) Meillä muksu makoilee jatkuvan yökkäilyvaiheen ajan helposti putsattavalla ja desinfioitavalla retkipatjalla vessassa (!) katsellen jaksaessaan isossa minigrippussissa olevaa ipadia ja istun itse käytävällä vieressä lukemassa tms jotta voin auttaa kun oksu tulee. Meillä lapsilla on ollut yhteensä ad 5 x noroa per talvi, joten vankka rutiini on jo, vanhemmat pysyneet ekan yhteisen sairasteluvuoden jälkeen terveinä. Osansa terveenä pysymisessä lienee näillä neuroottisilla eristys- ja puhdistusmenetelmillä, mutta on kai tässä vastustuskykyäkin kertynyt kun toistuvasti altistuu pienelle määrälle viruksia. Tee minun puolestani niin kuin parhaaksi näet - minustakin on ihan hölmöä siivota jokaista huonetta oksennuksesta, jos voi siivota vain yhden. Monet lapset (ja aikuiset!) tykkäävät muuten olla ihan omassa rauhassa kun on paha olo, joten kannattaa kysyä siltä lapseltakin mielipidettä sairastamispaikasta ennen kuin tuomitsee tämän eristyksen.
Onko teillä lapset kärsineet tästä menettelystä? Itse tykkään olla yksin ja omassa rauhassa jos olen huonovointinen, en halua olla muiden seurassa.
-Ap