Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko mahdollista, että olen toimillani estänyt vatsatautiin sairastumisen...

Vierailija
17.02.2017 |

...Vai onko minulla vain hyvä vastustuskyky vatsatauteja vastaan?

Lapsi 7v. On joka vuosi sairastanut oksennustaudin 2-vuotiaasta lähtien, itse en ole sairastunut toistaiseksi kertaakaan. Joka vuosi kun lapsi alkaa (yöllä) oksentaa, toimin kuin kone:

-Itselle hengityssuojain naamalle ja hanskat käteen (olen töistä hamstrannut kotiin)
-Lapsi alkuun suihkuun oksentamaan ja pestäväksi
-Lapselle patja sekä tyyny ja peitto ilman petivaatteita olohuoneen lattialle
-Matot pois, jos matto sotkeentuu, kannetaan se ulos myöhempää pesua varten. Mattoon ei kosketa ennen kuin 2 viikkoa on kulunut (vatsatautipöpöt elää pinnoilla ja tekstiileillä jopa 2 viikkoa), tämän jälkeen matto pestään kunnolla
-Lapsi sairastaa patjalla, ei lupaa siirtyä muualle kuin keittiöön/koskea muualle kuin vedsan kahvaan ja pestä kädet vessassa, vetää vessa ym.
-Lapsella ämpäri vieressä johon oksentaa siististi
-Minulla hanskat ja suusuojain käytössä aina kun tyhjennän ämpäriä (oksennustauti tarttuu erittäin herkästi aerosolina eli jos hengität oksennushöyryjä), vessanpytyn kansi kiinni aina kun vetää vessan ettei leviä pöpöt ilmaan
-Terveet käyttää eri vessaa kuin sairastunut/ sairastuneet
-Vain minä hoidan lasta, mies ei koske, minä en valmista ruokaa
-Hanskojen vaihto jokaisen kosketuskerran jälkeen ja saippuapesu 40sek. +käsidesi. Pelkkä käsidesi ei auta pöpöihin
-Joka kerta jos kosken lapseen/lapsen sairaspetiin pesen kädet
-Sairaspedillä ollaan vielä 1-2vrk taudin loppumisen jälkeen
-Desinfioin kotona kaikki kosketuspinnat 1-2kertaa vrk kloritella
-Kukaan ei taudin aikana ja sen jälkeen hetkeen käytä pyyhettä käsien kuivattamiseen vaan käytössä käsipaperit
-Kun tauti ohi, kaikki peitot, petivaatteet ym pestään 95asteessa.

Ja vaikkei kukaan usko, olen ihan tavallinen äiti, en pöpökammoinen, en vain halua vatsatautia ja yritän katkaista kierteen mahd nopeasti

Ja Ainiin miehen kanssa ei suudella taudin aikana eikä sen jälkeen hetkeen. Mies saa taudin joka kerta, jolloin minä nukun sohvalla, ei mitään kosketusta mieheen.

Olen sairastanut elämäni aikana vatsataudin 2-vuotiaana, 10- vuotiaana sekä noron 20-vuotiaana (alkuraskaudessa) jolloin oksensin kaksi kertaa ja olin vrk kuumeessa. Äitini ja isäni ei ole muistaakseni ollut kertaakaan taudissa.

Kommentit (76)

Vierailija
21/76 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta voi jäädä lapselle kammo ja hänelle tulee emetofobia. Itse en voisi kuvitella meneväni suusuojuksessa sairaan lapsen luo. Tuntuisi liian karulta.

Vierailija
22/76 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on samanlainen kuin ap:lla, mutta lasta ei siirretä mihinkään "keskelle olohuonetta", vaan on omassa huoneessaan mahdollisimman tiiviisti. Hygienia on kaikki kaikessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/76 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsi sairastaa oksennustaudin ehkä joka toinen vuosi, ja se menee päivässä ohi (usein oksentaa alle 5 kertaa). 3-vuotiaana kannoin ämpärin sängyn viereen ja soin et yritä osua tonne, sen jälkeen ei ole oksentanut muualle kuin johonkin astiaan tai pyttyyn, tosin oksennustauti ei ole koskaan alkanut yöllä niin että olisi herännyt siihen että yrjä tulee NYT. Oksuastia pestään joka kerran jälkeen, aikuisten kädet aina kun on käsitellyt lapsen käyttämiä tavaroita, halimista ja suukottelua vältetään mutta paijausta ei. Kumihanskoja, naamasuojia tms. ei olle käytetty, lapsen huoneen matto rullataan sängyn edestä, lakanat pestään kun on tervehtynyt.

Meillä vanhemmilla vatsatautia ei ole ollut viimeisten 10 v aikana kertaakaan, eikä norovirus ole lapseenkaan tarttunut vaikka tarha-aikoina sitä vuosittain hoitopaikassa olikin liikkeellä.

Vierailija
24/76 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä ollut kovin tarkka kuuraamiseen suhteen, oli kyseessä oksennustauti tai täit. Vähän varotaan, mutta ei mitään kovin ihmeellisiä toimenpiteitä. Silti taudeista päästy hyvin helposti eroon eikä koko perhe sairasta jos yksi sairastaa. Joskus kun oli täitä, niin pääkäsittelyjen lisäksi taisin tyynyliinat vaihtaa vähän useammin ja hyvin helposti on niistäkim ötököistä päästy, vaikka koko kämppää ei desinfioi ja omaisuutta pakasta.

Miksi ap:n lapsi ei voi olla sängyssään? Miksei sairas lapsi saa pitää peittoja ja tyynyjä normaalisti? Todella neuroottista toimintaa ap:lla!!

Vierailija
25/76 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä helvettiä?

Minä pesen kädet vessakäynnin jälkeen ja kokkaamisen yhteydessä, joskus kun tulen ulkoa sisälle. Käsidesiä en ole käyttänyt kuin jossain sairaalassa vieraillessa missä se on "pakko". Siivoan kun jaksan, en joka viikko. Syön mitä sattuu, joskus menee 5 pakastepizzaa viikossa, joskus kasvispainotteista kotiruokaa paljonkin, mutta vitamiineihin tai lisäravinteisiin en koske. Olen työskennellyt päiväkodissa, tällä hetkellä työskentelen koulussa

Vatsataudissa olen ollut alle kouluikäisenä, aikuisena olen oksentanut vain alkoholin takia.

Vierailija
26/76 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vältän joka kerta sen ihan ilman erityistoimenpiteitä. Nyt viikon sisään ollut kaikilla lapsilla ja miehellä. Muhun ei näemmä taaskaan tarttunut. Pesen ainoastaan käteni joka välissä. 

Tosin muhun ei flunssatkaan tartu noilta. 

Vierailija
27/76 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähän oot kuin Kate Gosselin

Vierailija
28/76 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä lapsi sairastaa oksennustaudin ehkä joka toinen vuosi, ja se menee päivässä ohi (usein oksentaa alle 5 kertaa). 3-vuotiaana kannoin ämpärin sängyn viereen ja soin et yritä osua tonne, sen jälkeen ei ole oksentanut muualle kuin johonkin astiaan tai pyttyyn, tosin oksennustauti ei ole koskaan alkanut yöllä niin että olisi herännyt siihen että yrjä tulee NYT. Oksuastia pestään joka kerran jälkeen, aikuisten kädet aina kun on käsitellyt lapsen käyttämiä tavaroita, halimista ja suukottelua vältetään mutta paijausta ei. Kumihanskoja, naamasuojia tms. ei olle käytetty, lapsen huoneen matto rullataan sängyn edestä, lakanat pestään kun on tervehtynyt.

Meillä vanhemmilla vatsatautia ei ole ollut viimeisten 10 v aikana kertaakaan, eikä norovirus ole lapseenkaan tarttunut vaikka tarha-aikoina sitä vuosittain hoitopaikassa olikin liikkeellä.

Sori, putosin kärryiltä. Ekassa lauseessa sanot, että sairastaa joka toinen vuosi ja viimeisessä lauseessa sanot, ettei noro ole tarttunut lapseen..? Käytännössä oksennustauti ja noro on lähes samoja asioita koska noro on yleisin vatsataudin aiheuttaja.

Vierailija
29/76 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ikinä ollut kovin tarkka kuuraamiseen suhteen, oli kyseessä oksennustauti tai täit. Vähän varotaan, mutta ei mitään kovin ihmeellisiä toimenpiteitä. Silti taudeista päästy hyvin helposti eroon eikä koko perhe sairasta jos yksi sairastaa. Joskus kun oli täitä, niin pääkäsittelyjen lisäksi taisin tyynyliinat vaihtaa vähän useammin ja hyvin helposti on niistäkim ötököistä päästy, vaikka koko kämppää ei desinfioi ja omaisuutta pakasta.

Miksi ap:n lapsi ei voi olla sängyssään? Miksei sairas lapsi saa pitää peittoja ja tyynyjä normaalisti? Todella neuroottista toimintaa ap:lla!!

Niinkun kirjotin, lapsi ei halua nukkua yksin omassa huoneessaan, minä nukun lapsen kanssa olohuoneessa kun sairastaa. Lapsi sitten torkahtelee patjalla, minä oon siinä heti passissa lohduttamassa lasta ja tyhjentämässä sitä ämpäriä.

Mitä lapsi tekee alulakanalla patjalla tai pussilakananalla tai tyynyliinalla? Mikä ero on onko ne siinä vai ei? Tottakai sillä on peitto päällä ja tyyny pään alla

Vierailija
30/76 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en lasten sairastaessa siivoa enkä pese käsiä yhtään normaalia enempää, ei koskaan käytetä käsidesiä tai desinfioivia pesuaineita, ei rajoiteta kenenkään oleskelua mitenkään jne.. Halailen ja pussailen kipeää lasta enemmän kuin normaalisti koska on niin surkeana. Silti en itse sairastu. 

Vierailija
31/76 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä vältän joka kerta sen ihan ilman erityistoimenpiteitä. Nyt viikon sisään ollut kaikilla lapsilla ja miehellä. Muhun ei näemmä taaskaan tarttunut. Pesen ainoastaan käteni joka välissä. 

Tosin muhun ei flunssatkaan tartu noilta. 

Muhunkaan ei flunssat tartu, kuume ei nouse koskaan, kaiken sairastan lievänä. Lapsella oli viime vuonna influenssa ja häntä kaksi viikkoa hoivasin ja raahasin sairaalaan enkä saanut siitäkään minkäänlaista tartuntaa.

-Ap

Vierailija
32/76 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en lasten sairastaessa siivoa enkä pese käsiä yhtään normaalia enempää, ei koskaan käytetä käsidesiä tai desinfioivia pesuaineita, ei rajoiteta kenenkään oleskelua mitenkään jne.. Halailen ja pussailen kipeää lasta enemmän kuin normaalisti koska on niin surkeana. Silti en itse sairastu. 

Eli ilmeisesti kaikki ei vaan sairastu yhtä helposti :)

-Ap

Vierailija
33/76 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sori, putosin kärryiltä. Ekassa lauseessa sanot, että sairastaa joka toinen vuosi ja viimeisessä lauseessa sanot, ettei noro ole tarttunut lapseen..? Käytännössä oksennustauti ja noro on lähes samoja asioita koska noro on yleisin vatsataudin aiheuttaja.

Ehkä olen sitten väärässä, mutta olen ollut siinä käsityksessä että noro on yleensä aika raju tauti? Lapsen oksennustauti ei ole koskaan tullut silloin kun tarhassa on ilmoitettu olevan noroa liikkeellä, tautiin ei liity kuumetta, särkyä tai ripulia vaan ainoastaan se että oksentaa 1-5 kertaa. Oksennusten välillä on ihan virkeä ja ruokahalukin on normaali. Ehkä se sitten on noroa, mutta vaan lievempää kuin kellään tutullani/heidän lapsillaan?

Vierailija
34/76 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalisti pesen käsiä tosi huonosti, en käytä käsidesiä, pureskelen kynsiä ja syön sormia enkä ole mitenkään ylihygieeninen. Flunssien ja influenssien kohdalla en toimi näin, mutta jostain syystä kun se vatsatautikausi alkaa niin alan tosiaan toimia kuin kone. Yksi syy tähän lienee se että tosiaan pelkään oksentaa ja toinen on se että haluan pysyä terveenä jotta pystyn pitämään muista huolta. Kun muut sairastaa pyrin tekemään heidän olosta mahdollisimman helppoa, kannan juomaa, sipsiä ja gefilustuotteita vierelle, mittaan kuumetta ja lääkitsen. Pyrin tekemään kaiken jotta tauti helpottuisi ja lyhenisi eikä ainakaan kiertäisi monta kertaa kaikkia läpi. Mutta jos sen suusuojukseni kanssa aiheutan lapselleni hallaa niin sitten se vain on niin... Lapselle olen selittänyt miksi suojainta käytän eikä ole toistaiseksi ainakaan pelännyt/kärsinyt siitä

-Ap

Vierailija
35/76 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syökää turkinpippureita, ne pitää pöpöt poissa.

Vierailija
36/76 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kaikki vatsataudit läheskään ei ole noroa. Noron kyllä erottaa rajuudestaan tavallisesta vatsataudista.

Ja meillä lapsella menee aina oksutaudissa ruokahalu täysin ja on voimaton , täytyy väkisin juottaa ja syöttää jotta pysyy jonkinlaisessa kunnossa.

-Ap

Vierailija
37/76 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko nyt tosissasi? Ei saatana :D Taidat olla vähän päästäsi pipi.

Vierailija
38/76 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja kaikki vatsataudit läheskään ei ole noroa. Noron kyllä erottaa rajuudestaan tavallisesta vatsataudista.

Ja meillä lapsella menee aina oksutaudissa ruokahalu täysin ja on voimaton , täytyy väkisin juottaa ja syöttää jotta pysyy jonkinlaisessa kunnossa.

-Ap

https://www.thl.fi/fi/web/infektiotaudit/taudit-ja-mikrobit/virustaudit…

Kyllä se hyvin usein, jos nyt ei AINA, on norovirus. Ei se aina ole kaikilla raju tauti. Mikä tuo "tavallinen vatsatauti" siis on? Mikä virus sen aiheuttaa?

Vierailija
39/76 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerran olet sitä mieltä, että sinulla on teräksinen vastustuskyky, niin miksi ihmeessä pelleilet hengityssuojainten ja kumihanskojen kanssa? Ja kauheaa lapsen eristämistä jonkun tavallisen mahataudin kanssa. Miettikää mitä se lapsi tuosta oppii? Aina kun sairastaa, niin hän on niin saastainen että pitää käyttää eri vessaakin kuin muut, eikä saa edes omassa sängyssä nukkua.

Vierailija
40/76 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, et ole toimillasi tuota tehnyt, kuten itsekkin tuossa toteat, pöpöt elää pinnoilla 2 viikkoa, ja ne löytää tiensä sinne JO ENNEN ekaa oksennusta eli ennen kuin edes tiedät, että teillä on joku oksennustaudissa. Sulla on vaan varmaan samat geenit kun mulla: oon 46v ja sairastanut yhden vatsataudin koko elämäni aikana. Yhden ja senkin yli kolmikymppisenä, olin silloin viimeisilläni raskaana, joten se todennäköisesti aiheutti sen että sain koko taudin. Mulla taudit tulee korvatulehduksina, aina ja jokakerta, en ehdi edes ihmetellä flunssaa tai nuhaa, kun korvassa repeää tärykalvo liman takia. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan yhdeksän