Onko mahdollista, että olen toimillani estänyt vatsatautiin sairastumisen...
...Vai onko minulla vain hyvä vastustuskyky vatsatauteja vastaan?
Lapsi 7v. On joka vuosi sairastanut oksennustaudin 2-vuotiaasta lähtien, itse en ole sairastunut toistaiseksi kertaakaan. Joka vuosi kun lapsi alkaa (yöllä) oksentaa, toimin kuin kone:
-Itselle hengityssuojain naamalle ja hanskat käteen (olen töistä hamstrannut kotiin)
-Lapsi alkuun suihkuun oksentamaan ja pestäväksi
-Lapselle patja sekä tyyny ja peitto ilman petivaatteita olohuoneen lattialle
-Matot pois, jos matto sotkeentuu, kannetaan se ulos myöhempää pesua varten. Mattoon ei kosketa ennen kuin 2 viikkoa on kulunut (vatsatautipöpöt elää pinnoilla ja tekstiileillä jopa 2 viikkoa), tämän jälkeen matto pestään kunnolla
-Lapsi sairastaa patjalla, ei lupaa siirtyä muualle kuin keittiöön/koskea muualle kuin vedsan kahvaan ja pestä kädet vessassa, vetää vessa ym.
-Lapsella ämpäri vieressä johon oksentaa siististi
-Minulla hanskat ja suusuojain käytössä aina kun tyhjennän ämpäriä (oksennustauti tarttuu erittäin herkästi aerosolina eli jos hengität oksennushöyryjä), vessanpytyn kansi kiinni aina kun vetää vessan ettei leviä pöpöt ilmaan
-Terveet käyttää eri vessaa kuin sairastunut/ sairastuneet
-Vain minä hoidan lasta, mies ei koske, minä en valmista ruokaa
-Hanskojen vaihto jokaisen kosketuskerran jälkeen ja saippuapesu 40sek. +käsidesi. Pelkkä käsidesi ei auta pöpöihin
-Joka kerta jos kosken lapseen/lapsen sairaspetiin pesen kädet
-Sairaspedillä ollaan vielä 1-2vrk taudin loppumisen jälkeen
-Desinfioin kotona kaikki kosketuspinnat 1-2kertaa vrk kloritella
-Kukaan ei taudin aikana ja sen jälkeen hetkeen käytä pyyhettä käsien kuivattamiseen vaan käytössä käsipaperit
-Kun tauti ohi, kaikki peitot, petivaatteet ym pestään 95asteessa.
Ja vaikkei kukaan usko, olen ihan tavallinen äiti, en pöpökammoinen, en vain halua vatsatautia ja yritän katkaista kierteen mahd nopeasti
Ja Ainiin miehen kanssa ei suudella taudin aikana eikä sen jälkeen hetkeen. Mies saa taudin joka kerta, jolloin minä nukun sohvalla, ei mitään kosketusta mieheen.
Olen sairastanut elämäni aikana vatsataudin 2-vuotiaana, 10- vuotiaana sekä noron 20-vuotiaana (alkuraskaudessa) jolloin oksensin kaksi kertaa ja olin vrk kuumeessa. Äitini ja isäni ei ole muistaakseni ollut kertaakaan taudissa.
Kommentit (76)
Minusta sinun lapsesi olisi parempi olla sairaalassa kun on oksennustaudissa, Saisi inhimillisempää kohtelua Miltä mahtaa lapsesta tuntua kun oma äiti kohtelee kuin saastunutta
Kuulostaa skitsolta, jos multa kysytään. Et viitsisi opettaa lasta pelkäämään vatsatauteja... Ymmärtäisin, jos kyseessä olisi perhe, jossa on jollain joku perussairaus ja sen vuoksi pitäisi yrittää noita pöpöjä välttää. En oikeasti käsitä, miksi joku hitsin oksennustauti aiheuttaa hysteriaa joissain ihmisissä :O Juu ei se kivaa ole, mutta kyllä ihmisillä pitäisi sen verran suhteellisuudentajua olla.
Huhhuh. Voin niin kuvitella. Sänky lähtee alta ja kuminen hanska sivelee selkää kun lapsi "oksentaa siististi ämpäriin". Ja mitä ihmettä, siis raahaat suihkuun oksentamaan? Kuvittelin itse olevani bakteerikammoinen, mutta taidankin olla aika normaali.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kaikki vatsataudit läheskään ei ole noroa. Noron kyllä erottaa rajuudestaan tavallisesta vatsataudista.
Ja meillä lapsella menee aina oksutaudissa ruokahalu täysin ja on voimaton , täytyy väkisin juottaa ja syöttää jotta pysyy jonkinlaisessa kunnossa.
-Ap
https://www.thl.fi/fi/web/infektiotaudit/taudit-ja-mikrobit/virustaudit…
Kyllä se hyvin usein, jos nyt ei AINA, on norovirus. Ei se aina ole kaikilla raju tauti. Mikä tuo "tavallinen vatsatauti" siis on? Mikä virus sen aiheuttaa?
Ihan vaan ohiksena: yleisin ei ole ainoa, eikä välttämättä edes 50 %. Kannattaa myös tuosta linkistä huomata että yleisin aikuisilla, lapsillakin merkittävä eli ehkä harvinaisempi kuin aikuisilla. Vatsatautien aiheuttajista en tiedä, eli tämä vain yleisenä kommenttina siihen miten termit yleisin tai merkittävä voidaan tulkita.
Neuroottista touhua, ei siinä edes muuten mitään, mutta ihan turhaan näet kaiken tuon vaivan. Ja että lapsen isä ei koske lapseen välttääkseen sairastumisen, mutta sairastuu silti joka kerta. Eihän tuossa touhussa ole mitään logiikkaa.
:DDD Voin vaan kuvitella: Lapsi oksentaa kerran. Kuuluu vain "läpsis - läpsis" ja "tsup" kun äiti vetää kumihanskat käsiin ja hengityssuojaimen kasvoille. Lapsi haluaisi vain lepäämään omaan sänkyyn, mutta äiti pakottaa lapsen riisuutumaan -> vaatteet pyörimään 90 asteeseen -> lapsi kokovartalosuihkuun ja kuumaa vettä päälle -> tällä välin äiti pystyttää karanteenia olohuoneeseen -> kumihanskat ohjaavat lapsen suihkusta muovilla vuoratun patjan päälle ämpärin viereen makaamaan -> tässä lapsi makaa seuraavat 3 vuorokautta riippumatta siitä, että oireilu loppuu jo ensimmäisen vuorokauden aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä ollut kovin tarkka kuuraamiseen suhteen, oli kyseessä oksennustauti tai täit. Vähän varotaan, mutta ei mitään kovin ihmeellisiä toimenpiteitä. Silti taudeista päästy hyvin helposti eroon eikä koko perhe sairasta jos yksi sairastaa. Joskus kun oli täitä, niin pääkäsittelyjen lisäksi taisin tyynyliinat vaihtaa vähän useammin ja hyvin helposti on niistäkim ötököistä päästy, vaikka koko kämppää ei desinfioi ja omaisuutta pakasta.
Miksi ap:n lapsi ei voi olla sängyssään? Miksei sairas lapsi saa pitää peittoja ja tyynyjä normaalisti? Todella neuroottista toimintaa ap:lla!!
Niinkun kirjotin, lapsi ei halua nukkua yksin omassa huoneessaan, minä nukun lapsen kanssa olohuoneessa kun sairastaa. Lapsi sitten torkahtelee patjalla, minä oon siinä heti passissa lohduttamassa lasta ja tyhjentämässä sitä ämpäriä.
Mitä lapsi tekee alulakanalla patjalla tai pussilakananalla tai tyynyliinalla? Mikä ero on onko ne siinä vai ei? Tottakai sillä on peitto päällä ja tyyny pään alla
Kyllä tuo ilman petivaatteita pitäminen on ihan hullua! Onko teillä ne niin kortilla ettei niitä voi olla pari settiä pesua odottamassa? Vai saastuuko lakanat mielestäsi niin pahasti sairaan käytössä, että ne pitää polttaa eikä pestä?!
Mulla tuli oksennustautiksmmo kun äiti toimi noin lapsena. Emetofobia suorastaan. Älä tee samaa ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukin tyylillään. Itse muistelen suorastaan lämmöllä lapsuuden sairasteluja, kun pidettiin hyvänä ja huolehdittiin ja olosta yritettiin tehdä mahdollisen mukava.
Kuulostaa suoraan sanottuna melko kauhealta lapsen näkökannalta tulla eristetyksi lakanattomalle patjalle lattialle josta ei saa liikkua päiväkausiin kuin vessaan tekemään tarpeensa ja äiti välttelee kosketusta kumihanskat ja hengityssuojaimet päällä kuin lapsi olisi likainen ja eristettävä olento, samaan aikaan kun olo on fyysisestikkin todella huono,
Niin, ymmärrän että kuullostaa tosi karulta.. Aikaisemmat vuodet on menneet oikeastaan niin, että lapsi on ollut niin väsynyt ettei ole jaksanut edes liikkua muualle kuin vessaan, patjalta katsellut lastenohjelmia, netflixiä ym ja makoillut/nukkunut, minä ollut seurana koko ajan sohvalla ja puuhaillut ympärillä. Ja aina kun oksentanut olen sivellyt selkää ja oksennuksen jälkeen pyyhkinyt suuta paperilla.
Lapsi nykyään oma-aloitteisesti aina kipeänä raahaa patjan sängystään lattialle.
kuulostaa*
Vierailija kirjoitti:
Jos kerran olet sitä mieltä, että sinulla on teräksinen vastustuskyky, niin miksi ihmeessä pelleilet hengityssuojainten ja kumihanskojen kanssa? Ja kauheaa lapsen eristämistä jonkun tavallisen mahataudin kanssa. Miettikää mitä se lapsi tuosta oppii? Aina kun sairastaa, niin hän on niin saastainen että pitää käyttää eri vessaakin kuin muut, eikä saa edes omassa sängyssä nukkua.
Nyt kyllä joku saa selittää millä kamalalla tavalla lapseni eristän kun hän on patjalla olohuoneen lattialla muiden seurassa?? Ja edelleenkään LAPSI EI HALUA OLLA YKSIN OMASSA HUONEESSA TAI NUKKUA OMASSA SÄNGYSSÄ OKSENNUSTAUDISSA. Eikä lapsi edes pyri muuhun kuin yhteen vessaan, siihen lähimpään. Eikä jaksa kipeänä tehdä muuta kuin maata patjalla tai piirrellä siinä yms.
-Ap
Vierailija kirjoitti:
Neuroottista touhua, ei siinä edes muuten mitään, mutta ihan turhaan näet kaiken tuon vaivan. Ja että lapsen isä ei koske lapseen välttääkseen sairastumisen, mutta sairastuu silti joka kerta. Eihän tuossa touhussa ole mitään logiikkaa.
Niin, ehkä se helpottaa mun omaa oloa kun yritän tehdä kaikkeni estääkseni saamasta tartunnan.
-Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä ollut kovin tarkka kuuraamiseen suhteen, oli kyseessä oksennustauti tai täit. Vähän varotaan, mutta ei mitään kovin ihmeellisiä toimenpiteitä. Silti taudeista päästy hyvin helposti eroon eikä koko perhe sairasta jos yksi sairastaa. Joskus kun oli täitä, niin pääkäsittelyjen lisäksi taisin tyynyliinat vaihtaa vähän useammin ja hyvin helposti on niistäkim ötököistä päästy, vaikka koko kämppää ei desinfioi ja omaisuutta pakasta.
Miksi ap:n lapsi ei voi olla sängyssään? Miksei sairas lapsi saa pitää peittoja ja tyynyjä normaalisti? Todella neuroottista toimintaa ap:lla!!
Niinkun kirjotin, lapsi ei halua nukkua yksin omassa huoneessaan, minä nukun lapsen kanssa olohuoneessa kun sairastaa. Lapsi sitten torkahtelee patjalla, minä oon siinä heti passissa lohduttamassa lasta ja tyhjentämässä sitä ämpäriä.
Mitä lapsi tekee alulakanalla patjalla tai pussilakananalla tai tyynyliinalla? Mikä ero on onko ne siinä vai ei? Tottakai sillä on peitto päällä ja tyyny pään alla
Kyllä tuo ilman petivaatteita pitäminen on ihan hullua! Onko teillä ne niin kortilla ettei niitä voi olla pari settiä pesua odottamassa? Vai saastuuko lakanat mielestäsi niin pahasti sairaan käytössä, että ne pitää polttaa eikä pestä?!
Ne petivaatteet menee pesuun jotka oli taudin alkaessa sängyssä enkä ole nähnyt laittaa uusia puhtaita tilalle.. En nää mikä ero on olla petivaatteilla missä lakana päällä tai ilman lakanoita. Jos se on kynnyskysymys niin voihan ne puhtaat lakanat siihen vuoteeseen sitten laittaa paikoilleen, en vain nää siinä järkeä
-Ap
Vierailija kirjoitti:
AP, kuulostat superäidiltä. Oletko yhtä tarkka kaikessa?
Jos olet, niin miten sun mies kestää?Naapurissamme asuu tuollainen turboäiti. Nykyään ilman miestä eri tavoin oireilevien lasten kanssa. Miehensä mukaan kaikki oli niin pirun tarkkaa ja tiukkaa ettei hänelle jäänyt tilaa hengittää. Varo ettet ajaudu samaan, relaa.
En ole, niinku tossa kirjotin niin ainoastaan vatsatautikausi saa mut toimimaan näin, muuten en ole kovinkaan hygieeninen, ihan normaalissa määrin.
-Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kerran olet sitä mieltä, että sinulla on teräksinen vastustuskyky, niin miksi ihmeessä pelleilet hengityssuojainten ja kumihanskojen kanssa? Ja kauheaa lapsen eristämistä jonkun tavallisen mahataudin kanssa. Miettikää mitä se lapsi tuosta oppii? Aina kun sairastaa, niin hän on niin saastainen että pitää käyttää eri vessaakin kuin muut, eikä saa edes omassa sängyssä nukkua.
Nyt kyllä joku saa selittää millä kamalalla tavalla lapseni eristän kun hän on patjalla olohuoneen lattialla muiden seurassa?? Ja edelleenkään LAPSI EI HALUA OLLA YKSIN OMASSA HUONEESSA TAI NUKKUA OMASSA SÄNGYSSÄ OKSENNUSTAUDISSA. Eikä lapsi edes pyri muuhun kuin yhteen vessaan, siihen lähimpään. Eikä jaksa kipeänä tehdä muuta kuin maata patjalla tai piirrellä siinä yms.
-Ap
Ai, että nyt se paljas olohuoneen lattia paljaine patjoineen ja eri vessasa käyminen onkin lapsesta lähtöisin, eikä niin kuin aloituksessa annoit kuvan, sinun toimenpiteitäsi sairauden leviämisen ehkäisemiseksi. Juupajuu, kuulostaa sairaalta. Mikset mene sinne lapsen huoneeseen itse patjalle nukkumaan jos lapsi ei halua olla yksin?
Vierailija kirjoitti:
Huhhuh. Voin niin kuvitella. Sänky lähtee alta ja kuminen hanska sivelee selkää kun lapsi "oksentaa siististi ämpäriin". Ja mitä ihmettä, siis raahaat suihkuun oksentamaan? Kuvittelin itse olevani bakteerikammoinen, mutta taidankin olla aika normaali.
Etkö itse laita lasta suihkuun jos on keskellä yötä oksentanut päälleen kun ei ole kerinnyt vessaan? Kyllä mun mielestä sillon on mukava pestä oksennukset lapsesta pois ja laittaa vaatteet ja petivaatteet pesuun. Eikä sänky lähde alta, lapsi haluaa tulla olohuoneeseen katsomaan telkkaria koska ei saa nukuttua huonon olon vuoksi
-Ap
-Ap
Minä en ole ikinä saanut mahatautia lapsiltani näiden 14 vuoden aikana. Mahatautinen on määrätty käyttämään toista vessaa, muut käyttävät toista. Kädet pestään ennen ruokailua. Ainoastaan influenssa on käynyt koko perheen läpi. Muut taudit ovat jääneet 25-50%:iin perheenjäsenistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Ap
Sanot itse aloitusviestissä ettei lapsella ole LUPAA mennä minnekään muualle kuin vessaan siitä patjalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Ap
Ai, että nyt se paljas olohuoneen lattia paljaine patjoineen ja eri vessasa käyminen onkin lapsesta lähtöisin, eikä niin kuin aloituksessa annoit kuvan, sinun toimenpiteitäsi sairauden leviämisen ehkäisemiseksi. Juupajuu, kuulostaa sairaalta. Mikset mene sinne lapsen huoneeseen itse patjalle nukkumaan jos lapsi ei halua olla yksin?
Koska siellä lapsen huoneessa ei ole telkkaria ja lapsi haluaa kipeenä katsoa lasten ohjelmia olohuoneessa. Ja joo lapsi mielummin menee alakerrassa alakerran vessaan kuin kiipeää heikossa kunnossa yläkertaan, mun mielestä samalla voi sopia että Terveet käyttää sitten toista vessaa, ei sitä asiaa tietenkään esitetä niin että lapselta on kielletty meno yläkerran vessaan. Vaan Terveet käyttää toista vessaa
-Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Ap
Sanot itse aloitusviestissä ettei lapsella ole LUPAA mennä minnekään muualle kuin vessaan siitä patjalta.
No joo siis näin mä sen päässäni ajattelen, mutta eihän sitä asiaa tietenkään lapselle niin esitetä.
-Ap
AP, kuulostat superäidiltä. Oletko yhtä tarkka kaikessa?
Jos olet, niin miten sun mies kestää?
Naapurissamme asuu tuollainen turboäiti. Nykyään ilman miestä eri tavoin oireilevien lasten kanssa. Miehensä mukaan kaikki oli niin pirun tarkkaa ja tiukkaa ettei hänelle jäänyt tilaa hengittää. Varo ettet ajaudu samaan, relaa.