Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhempien köyhyys

Vierailija
16.02.2017 |

Onko muilla tilanne että vanhemmat vaativat ottamaan kulutusluottoa omaan yritystoimintaansa? En raaskisi olla suostumatta, heidän elinkeinonsa mutta itse elän täysin kädestä suuhun eikä ole varaa pilata luottotietoja. Jos he jättävät yhdenkin erän maksamatta minulle, en itse pysty sitä maksamaan. Noita maksuja ei myöskään voi maksaa myöhässä. Saako tätä menoa unohtaa tulevan asuntolainat jos kulutusluottoja on jo kaksi isoa? Entä onkohan pankilla maksimilaina, tarvitsisin itsekin rahaa ehkä lähiaikoina osamaksulla, kulutusluotto vaikuttanee negatiivisesti siihen etten saa osamaksulla enää ostettua mitään enkä omaa kulutusluottoa jos tarvitsen? Pesukone vetelee viimeisiään ym. Ahdistaa niin että viime yö meni itkiessä. Vanhemmilla on asunto, mökki, muutama halpa auto mutta eivät saa lainaa mistään, kumpikaan.

Kommentit (77)

Vierailija
61/77 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en jotenkin jaksa uskoa tähän juttuun. Ensinnäkin suuret ikäluokat ovat jo poissa työelämästä, koska nuorimmatkin täyttävät tänä vuonna 68 vuotta. Ovat ap:n vanhemmat siis edelleen 70-vuotiaina yrittäjiä?

Suuriin ikäluokkiin lasketaan vielä ainakin 1950 syntyneet. Täyttävät siis tänä vuonna 67 v.

Molemmat ovat syntyneet 1940-luvulla ja saavat eläkettä, yritystoiminnan lisänä. Kaikki eivät lopeta kun eläkeikä tulee täyteen. Suuria ikäluokkia ovat 1945–1949 syntyneet.

Vierailija
62/77 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat vaatii??? Älä missään nimessä suostu! Olet silti hyvä lapsi eikä tarvitse potea huonoa omaatuntoa asiasta, vaikket tuolla tapaa "auttaisi". Eikä tuo olisi auttamista edes. Mulla särähti pahasti korvaan tuo "vaatii". Normaalit, lapsistaan välittävät vanhemmat ei vaadi lapseltaan tuollaisia koskaan. Minkälaisia he muutoin ovat? Minkälaiset välit teillä on? Ovatko jollain tapaa narsistisia/käyttävät valtaansa sinuun/alistavat tms.?

Jos heillä olisi asiat kunnossa oikeasti, he saisivat itse lainaa. Nyt asiat ei ole ilmeisestikään kunnossa heillä, eikä se ole ratkaisu eikä heidän auttamistaan, että sinutkin vedetään taloudellisesti suohon mukaan. Sinä et ole vastuussa heidän huonosti menneistä bisneksistään! Heidän on aika oppia ottamaan itse vastuuta...

Äiti on narsisti, hän ei kuitenkaan vaadi rahaa kuin isältä. Isästä en tiedä mikä häntä vaivaa. Ja tietenkään heidän talous ei ole kunnossa, ollut enää 25 vuoteen. Kun rahaa ei ole, vanhemmat ovat valmiita varastamaan lapsen tililtä ja tekemään mitä tahansa korttitalon kannatteluun. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/77 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma äitini valittaa huonoa tilannettaan ja pieniä eläkkeitä.

On ollut aviossa isäni kanssa 58 vuotta. Isäni on ollut menestyvä yrittäjä noin 20 vuotta ennen eläkkeelle jäämistään. Sitä ennen teki urakalla töitä ja näillä töillä asuimme omakotitalossa hyvällä alueella eikä meiltä puuttunut mitään. Päinvastoin.

Äidillä ei kuitenkaan ole mitään hyvää sanottavaa omasta elämästään. Asuu täysin remontoidussa omakotitalossa. Omistaa "mökin" Tornionjoen rannalta. Mökki on upea isäni rakentama talo, jossa on kaikki mukavuudet. Sen lisäksi isäni rakensi erillisen saunan.

Äitini on terve. Niin ja siinä sivussa on todellakin tuo isäni, joka on aina hoitanut kaiken ja hoitaa edelleen. Käy kaupassa, maksaa laskut yms.

Mitä se äitini sitten tarvitsee, että olisi edes hetken tyytyväinen? Toisen samanlaisen "mökin" parhaalta alueelta samanlaisella varustuksella? Toisen omakotitalon?

En tajua.

Tuon ikäluokan ihmisille ei riitä mikään. Ahneus on määrittävä tekijä. Sen lisäksi muille ei anneta. Toki siinä sivussa haukutaan työttömät. Äärimmäisen itsekästä, kusipäistä ja jopa sadistista porukkaa. :(

Samaa mieltä. En ymmärrä mistä heidän ahneutensa johtuu. Sota-ajan jälkeisestä köyhyydestä ja vaillejäämisestä jota vieläkin katkerana muistellaan ja pyritään velkomaan? He kahmivat itselleen kaiken ja me nuoremmat maksamme. Onhan tästä ollut viestiketjuja monet kerrat, suurten ikäluokkien ahneudesta.

Sama henkilö keskustelee itsensä kanssa suurten ikäluokkien synneistä :). Ainakin olet saanut melkoisen katkeruuden perinnöksi, liekö sitten geneettistä vai suuriin ikäluokkiin liittyvää?

Vierailija
64/77 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, en ehtinyt lukea koko ketjua, mutta halusin vastata nopeasti:

Älä lainaa. Se kierre on loputon.

Minä haksahdin ottamaan lainoja nimiini nuorena. Kerran kun siihen lähti niin se vain jatkui ja jatkui.. Uhkailua, syyllistämistä, tunteilla pelaamista ja mm. itsemurhalla kiristämistä. Sanomattakin selvää, miten tilanne ahdisti. Vasta oman lapsen syntymän myötä sain kiskaistua itseni tuosta irti enkä enää lainannut (=antanut) vanhemmilleni rahaa.

Tästä vanhempani suuttuivat niin että katkaisivat kaiken yhteydenpidon, toki kovasti syyllistäen, etten heistä välitä.

Senttiäkään en tule koskaan saamaan takaisin. Lainoja maksan pankille vielä vuosia. Ihme ettei luottotiedot menneet.

Niin ja vanhemmillani kyse ei ollut edes yrityksestä vaan ihan puhtaasti rahoitin heille parempaa elämää. Omakotitalon ja mökin remppaa, auton osamaksuja jne.

Vierailija
65/77 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat vaatii??? Älä missään nimessä suostu! Olet silti hyvä lapsi eikä tarvitse potea huonoa omaatuntoa asiasta, vaikket tuolla tapaa "auttaisi". Eikä tuo olisi auttamista edes. Mulla särähti pahasti korvaan tuo "vaatii". Normaalit, lapsistaan välittävät vanhemmat ei vaadi lapseltaan tuollaisia koskaan. Minkälaisia he muutoin ovat? Minkälaiset välit teillä on? Ovatko jollain tapaa narsistisia/käyttävät valtaansa sinuun/alistavat tms.?

Jos heillä olisi asiat kunnossa oikeasti, he saisivat itse lainaa. Nyt asiat ei ole ilmeisestikään kunnossa heillä, eikä se ole ratkaisu eikä heidän auttamistaan, että sinutkin vedetään taloudellisesti suohon mukaan. Sinä et ole vastuussa heidän huonosti menneistä bisneksistään! Heidän on aika oppia ottamaan itse vastuuta...

Äiti on narsisti, hän ei kuitenkaan vaadi rahaa kuin isältä. Isästä en tiedä mikä häntä vaivaa. Ja tietenkään heidän talous ei ole kunnossa, ollut enää 25 vuoteen. Kun rahaa ei ole, vanhemmat ovat valmiita varastamaan lapsen tililtä ja tekemään mitä tahansa korttitalon kannatteluun. Ap

Heillä on myytävää omaisuutta. Käske myydä, sinä et ala maksumieheksi.

Vierailija
66/77 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuuluvatko isoihin ikäluokkiin? Kuulostaa normaalilta toiminnalta sille ikäluokalle. Tuhlataan omat ja sitten vielä toistenkin varat. Lopuksi tuhotaan lapsen luottotiedot. Älä missään tapauksessa suostu, laman lapsena sinun pitäisi ymmärtää seuraukset.

Halusit sitten hieman PROVOILLA tässäkin keskustelussa? Et ole ehkä koskaan kuullut, että meitä suuria ikäluokkia on niin monenlaisia?

Ihan, jos katson omaa tuttavapiiriäni, voisin yhtä suurena totuutena kertoa seuraavaa. Olemme isovanhempia, jotka elävät säästäväisesti ja  auttavat omia lastensa perheitä mahdollisimman paljon. Autamme tarvittaessa rahallisesti, takaamme lainoja, ostelemme lastenlapsille talvivaatteita , urheiluvälineitä, otamme matkoille mukaan. Haemme päiväkodista, kuljetamme harrastuksiin, hoidamme sairaina  jne. 

Nämä tulivat äkkiä mieleeni, kun mietin samanikäisiä ystäväpariskuntia ympärilläni.

Sehän on hienoa, itse en ole saanut yhtään taloudellista apua vanhemmiltani, jotka kuuluvat isoihin ikäluokkiin. Rahasta ei heillä puutetta ole. -Ohis

Ja, kun itse et saanut, teet johtopäätöksen, että kaikki suuriin ikäluokkiin kuuluvat ovat saitoja ja ahneita?

Vierailija
67/77 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten isäsi on varma, että kohta yrityksellä on taas varoja ja et joudu pulaan heidän takiaan? Onko kyseessä joku kausiluonteinen homma? Sanon samaa kuin muutkin: älä suostu. Sano isällesi, että olet miettinyt, ja mielestäsi on epäreilua pyytää sinua ottamaan sellainen riski.

Vierailija
68/77 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuuluvatko isoihin ikäluokkiin? Kuulostaa normaalilta toiminnalta sille ikäluokalle. Tuhlataan omat ja sitten vielä toistenkin varat. Lopuksi tuhotaan lapsen luottotiedot. Älä missään tapauksessa suostu, laman lapsena sinun pitäisi ymmärtää seuraukset.

Halusit sitten hieman PROVOILLA tässäkin keskustelussa? Et ole ehkä koskaan kuullut, että meitä suuria ikäluokkia on niin monenlaisia?

Ihan, jos katson omaa tuttavapiiriäni, voisin yhtä suurena totuutena kertoa seuraavaa. Olemme isovanhempia, jotka elävät säästäväisesti ja  auttavat omia lastensa perheitä mahdollisimman paljon. Autamme tarvittaessa rahallisesti, takaamme lainoja, ostelemme lastenlapsille talvivaatteita , urheiluvälineitä, otamme matkoille mukaan. Haemme päiväkodista, kuljetamme harrastuksiin, hoidamme sairaina  jne. 

Nämä tulivat äkkiä mieleeni, kun mietin samanikäisiä ystäväpariskuntia ympärilläni.

Näin on minun kaikilla ystävillä. He saavat apua ja rahaa vanhemmiltaan. Minä joudun ottamaan heille kulutusluottoja ja selvittämään ulosottosotkuja. Välillä olen ollut tosi katkera, tuntuu niin väärältä. Kukaan ystäväni ei ole ostanut asuntoaan omilla säästöillä vaan vanhempien alkupääomalla ja takauksella. Ap.

Elikkä tuo "suuret ikäluokat" ei pitänyt sitten paikkaansa. Mutta kuten kirjoitin, meitä on moneen lähtöön. Olen pahoillani, että et ap saa tukea vanhemmiltasi. Mutta ei sinun kannata velkaantua heidän vuokseen. Eivätkös he ole jo sen ikäisiä, että voisivat heittää pois nuo yrityshaaveet ja siirtyä eläkkeelle.

Kyllä he nimenomaan ovat suuria ikäluokkia. Täällä ollut muitakin kirjoittajia. Omani eivät pysty rahoittamaan elämäänsä eläkkeellä joten jatkavat yrittäjinä pakon sanelemana. Tai minun avustamana. Ap

Kyllä ne pystyvät, kunhan järjestelevät asiansa. Vai ajattelitko elättää heitä seuraavat parikymmentä vuotta? Ehkei kuitenkaan kannata.

Vierailija
69/77 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sehän on hienoa, itse en ole saanut yhtään taloudellista apua vanhemmiltani, jotka kuuluvat isoihin ikäluokkiin. Rahasta ei heillä puutetta ole. -Ohis

Ja, kun itse et saanut, teet johtopäätöksen, että kaikki suuriin ikäluokkiin kuuluvat ovat saitoja ja ahneita?

Silmä käteen ja lue ketjua. On paljon muitakin, jotka eivät ole koskaan saanut apua kotoaan, sitä kyllä on muistettu pyytää.

Vierailija
70/77 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin on minun kaikilla ystävillä. He saavat apua ja rahaa vanhemmiltaan. Minä joudun ottamaan heille kulutusluottoja ja selvittämään ulosottosotkuja. Välillä olen ollut tosi katkera, tuntuu niin väärältä. Kukaan ystäväni ei ole ostanut asuntoaan omilla säästöillä vaan vanhempien alkupääomalla ja takauksella. Ap.

Elikkä tuo "suuret ikäluokat" ei pitänyt sitten paikkaansa. Mutta kuten kirjoitin, meitä on moneen lähtöön. Olen pahoillani, että et ap saa tukea vanhemmiltasi. Mutta ei sinun kannata velkaantua heidän vuokseen. Eivätkös he ole jo sen ikäisiä, että voisivat heittää pois nuo yrityshaaveet ja siirtyä eläkkeelle.

Kyllä he nimenomaan ovat suuria ikäluokkia. Täällä ollut muitakin kirjoittajia. Omani eivät pysty rahoittamaan elämäänsä eläkkeellä joten jatkavat yrittäjinä pakon sanelemana. Tai minun avustamana. Ap

En sitä epäillyt, etteivätkö vanhempasi ole suuria ikäluokkia. Mutta tarkoitin, että tuossa ap kirjoitti, että muita ap:n ystäviä vanhemmat auttoivat. Elikkä tukee omaa teoriaani, että kaikki suuriin ikäluokkiin kuuluvat eivät ole itsekäitä ja ahneita. Auttavaisia vanhempia löytyy paljon noistakin ikäluokista.

Vierailija
71/77 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silmä käteen ja lue ketjua. On paljon muitakin, jotka eivät ole koskaan saanut apua kotoaan, sitä kyllä on muistettu pyytää.

Uskon tietysti siihenkin, että kaikki eivät auta. Mutta kun joku kirjoitti, että tällainen auttamattomuus  olisi "normaalia toimintaa" suurille ikäluokille, niin siitä uskallan olla eri mieltä. Niin ystäväni kuin entiset työkaverini tukevat paljon lapsiaan tarpeen vaatiessa sekä taloudellisesti että käytännön apua antaen. Ja aivan tavallisissa duuneissa ( hoitotyö- opetus- toimisto, kauppa-ala ) nämä ystäväni ovat päivätyönsä tehneet, joten eläkkeet eivät ole huippuhyviä. Mutta halu tukea ja auttaa seuraavaa sukupolvea on kova.

Vierailija
72/77 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

It-työläinen kirjoitti:

Surullisinta tässä on se että uskon todellakin AP:n kokemukseen. Omassa tuttavapiirissäni tiedän ainakin 3 tyttöä jotka kustantavat osittain vanhempiensa elintasoa. Itselleni tämä on todella hämmentävää ja järkyttävää mutta ilmeisesti lapsi kokee ettei pysty kieltämään avunpyyntöä omilta vanhemmiltaan (?). Varmasti mukana on paljon syyllistämistä ja kiristämistä. Ongelman ydinhän on kuitenkin se, ettei se avun pyytäminen tule ikinä loppumaan. Annat nyt satasen, myöhemmin tonnin, ja seuraavaksi ollaankin jo kulutusluotoissa. Kannattaa katkaista tämä kierre mahdollisimman äkkiä!

Ymmärrät varmaan, ettei kierteen katkaiseminen käy käden käänteessä. Varsinkin kun kyse on ainoasta lapsesta, joka mahdollisesti joutuu vastaamaan vanhempien viisaista ja vähemmän viisaista ratkaisuista koko myöhemmän ikänsä. Olen itse joutunut lainaamaan vanhemmilleni rahaa, koska he eivät maksuhäiriömerkinnän takia saanet lainaa, mutta luottamuksen takia tiesin että he maksavat lainan takaisin ajallaan ja näin kävi. Olemme myös keskustelleet viime vuosina siitä, että vanhemmat myyvät lähitulevaisuudessa omaisuutta (mökki, asunto) pois omien velkojensa takia. Avunpyynnön loppuminen on mahdollista jos molemmat osapuolet osaavat toimia okein ja vanhemmat hoitavat omat asiansa järjestykseen elinikänsä aikana ajoissa.

Vierailija
73/77 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en jotenkin jaksa uskoa tähän juttuun. Ensinnäkin suuret ikäluokat ovat jo poissa työelämästä, koska nuorimmatkin täyttävät tänä vuonna 68 vuotta. Ovat ap:n vanhemmat siis edelleen 70-vuotiaina yrittäjiä?

Tosiaan. Vanhempien täytyy olla eläkeikäsiä joten jos ei voi pyörittää yritystä omin varoin ja keinoin on paras lopettaa yritys ja ottaa vastaan eläkepäivät. Siinä vaiheessa varsinkaan pidä kenenkään alkaa rahoittaa yhtään mitään kun yrittäjät ei saa itse mistään rahoitusta. Se tila ennustaa konkurssia 100% varmuudella. Takaaja tai rahan lainaaja joutuu maksumieheksi. Nim. Koettu on karvaasti.

Vierailija
74/77 |
22.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis syyllistät kokonaiset ikäluokat yhden tapauksen perusteella, vaikka et et edes tiedä minkä ikäiset ihmiset kyseessä.

Niinpä. Suuret ikäluokat ovat jo eläkkeellä. Ei ne enää mitään yritä. 1960 syntyneetkin täyttävät jo 57v.

Vierailija
75/77 |
22.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä varmaan jo sanottu, mutta yrityksen tehtävä on tuottaa voittoa. Jos se ei sitä tee, niin on aika laittaa pillit pussiin ja hakea konkurssia. Et todellakaan anna nimeäsi tuollaiseen, vanhemmat hakekoot itse pikavippejä jos haluavat.

Vierailija
76/77 |
22.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n tilanne tuntuu kovin tutulta. Itsekin kiltteyttäni ja typeryyttäni olen taannut isäni lainoja, joita nyt sitten makselen takaisin vielä vuosikausia. Isän kanssa en enää juuri ole väleissä, vaikka toisaalta säälin häntä ja ymmärrän, ettei hän ikuinen ole. Anteeksi olen antanut. Kymmeniä tuhansia euroja en vain takaisin saa, ja olisi niillä ollut käyttöä minullekin.

Jos tuohon lähtee, edessä on pohjaton kaivo, johon rahojaan saa syytää. Kierre on loputon.

Tsemppiä!

Vierailija
77/77 |
22.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut kaikkia kommentteja, mutta: Älä lainaa. Vanhempasi ovat törkeitä, kun edes ehdottavat tuollaista. Nyt on aika vetää raja. Vanhempia voi auttaa tyyliin laittamalla ruokaa, käymällä kaupassa heidän puolestaan, mutta ei laittamalla koko omaa elämää likoon. Ja sama päinvastoin, minkä olet lukemani perusteella kokenutkin, kun he eivät ole auttaneet/voineet auttaa sinua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kolme