Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HS:n tiedot: "Suunnitteilla kaksi miljardia euroa säästävä eläkeuudistus" - eläkeläisten verotusta kiristetään

Vierailija
07.06.2023 |

Kahden miljardin säästöt eläkejärjestelmästä eivät tosin toteutuisi vielä alkavalla vaalikaudella vaan vasta myöhemmin.

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000009640698.html?share=fdc0aac4ddebb…

Kommentit (106)

Vierailija
1/106 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai että, hyökätään Marinin kimppuun hänen omilla aseillaan. Jätetään kaikki vaikeat päätökset seuraavan hallituksen taakaksi. Harmi, että hän pääsee livistämään vastuusta. Lindtman saa sitten selitellä eläkeläisille leikkauksia. Aijettä, kauan sitä Marinin suhmurointia kestikin, mutta saavatpa hetken maistaa omaa lääkettää. 

Vierailija
2/106 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menee nyt vähän ohi aiheen mutta mun mielestä eläkejärjestelmä pitäisi uudistaa. 

Eläkejärjestelmän pitäisi olla sellainen että jokainen kerryttää itse oman eläkkeensä jonka sitten saa kun jää eläkkeelle, maksun suuruuden jokainen voisi itse päättää paljonko maksaa eläkemaksua joka kuukausi.

Nykyinen eläkejärjestelmä on susi koska nykyiset työssäkäyvät kustantaa eläkeläisten eläkkeet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/106 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllätys, että kokoomus haluaa viedä kaikkein pienituloisimmilta ja heikoimmassa asemassa olevilta.

Vierailija
4/106 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli eläkeikä tulee nousemaan jonnekin 80+ tienoille. Eipä sinänsä yllätä. 

Vierailija
5/106 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpönlöpön, ei kukaan uskalla taaskaan puuttua suurten ikäluokkien eläkkeisiin, vaikka niistähän tässä kestävyysvajeessa loppujen lopuksi on kysymys. Nyt työssä käyvien nuorten tulevia eläkkeitä siellä taas kerran ollaan leikkaamassa.

Vierailija
6/106 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli tulevia eläkkeitä leikataan

Kahden miljardin säästöt eläkejärjestelmästä eivät tosin toteutuisi vielä alkavalla vaalikaudella vaan vasta myöhemmin.

Valtiovarainministeriö on ehdottanut muun muassa eläkkeen karttumisen lakkauttamista tutkinnoista ja työttömyyden ajalta, leskeneläkkeiden rajoittamista ja kansaneläkkeiden leikkaamista pientä työeläkettä saavilta. Näillä toimilla saavutettaisiin pitkällä aikavälillä noin kahden miljardin säästöt.

Työmarkkinajärjestöt pääsivät tavoitteeseen muun muassa sopimalla eläkeiän nostosta ja sen sitomisesta elinajanodotteeseen.

Vierailija
7/106 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtion tuloveronkorotukset osuvat kovimmin suurituloisiin. Eläkeläisistä vain 10% tienaa 3000 tai yli kuussa. Keskieläke miehillä 1700 ja naisilla 1500 kuussa.

Ihan hyvä, jos nimenomaan ökyeläkeläisiin napsahtaa. Petteri ha Riikka kun ovat keventämässä niuden veroja.

Vierailija
8/106 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menee nyt vähän ohi aiheen mutta mun mielestä eläkejärjestelmä pitäisi uudistaa. 

Eläkejärjestelmän pitäisi olla sellainen että jokainen kerryttää itse oman eläkkeensä jonka sitten saa kun jää eläkkeelle, maksun suuruuden jokainen voisi itse päättää paljonko maksaa eläkemaksua joka kuukausi.

Nykyinen eläkejärjestelmä on susi koska nykyiset työssäkäyvät kustantaa eläkeläisten eläkkeet.

Mä tienaan kuukaudessa about 1400e (netto). Tuosta ei paljoa eläkkeisiin laiteta jos meinaa syödä ja asua jossakin.

Vierailija
9/106 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpönlöpön, ei kukaan uskalla taaskaan puuttua suurten ikäluokkien eläkkeisiin, vaikka niistähän tässä kestävyysvajeessa loppujen lopuksi on kysymys. Nyt työssä käyvien nuorten tulevia eläkkeitä siellä taas kerran ollaan leikkaamassa.

Ne on kohta jo haudassa hei. Suomen ongelma on, että liian pieni osa kansasta on oikeissa palkkaa maksavissa (yksityisen sektorin) töissä, eikä noiden poliitikkobroilerien säätämiset tätä tälläkään kertaa tule miksikään muuttamaan kun nuo ei näytä ymmärtävän ongelmaa sen paremmin kuin ne samat ekonomistikerma/c:t jotka noita neuvoo. 

Vierailija
10/106 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeiän nosto on helpoin ja kustannustehokkain menetelmä lisäksi kiristetään työkyvyttömäksi pääsyä ja eläkkeen karttumisen lakkauttamista tutkinnoista ja työttömyyden ajalta sekä leskeneläkkeiden rajoittamista, thats it

Vierailija
11/106 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä tienaan kuukaudessa about 1400e (netto). Tuosta ei paljoa eläkkeisiin laiteta jos meinaa syödä ja asua jossakin.

Ja sekö on sinusta oikein että elät muiden ihmisten verorahoilla? 

Kannatan tuota ehdotusta ehdottomasti koska minä en halua omalla palkallani halua elättää muita, jokaisen pitäisi itse pystyä elättää itsensä. Tukien maksua pitäisi vähentää ja tukea pitäisi maksaa vain niille ihmisille jotka ei kykene sairauden takia työelämään, työttömyysrahat voitais leikata kokonaan pois ja työttömille valtio antaisi vain ruuan ja maksaisi asumisen jossain kommuunissa.

Näin saataisi meidän verotusta kevyemmäksi ja kaikki olisi tyytyväisiä. 

Vierailija
12/106 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannatan tuota ehdotusta ehdottomasti koska minä en halua omalla palkallani halua elättää muita, jokaisen pitäisi itse pystyä elättää itsensä. Tukien maksua pitäisi vähentää ja tukea pitäisi maksaa vain niille ihmisille jotka ei kykene sairauden takia työelämään, työttömyysrahat voitais leikata kokonaan pois ja työttömille valtio antaisi vain ruuan ja maksaisi asumisen jossain kommuunissa.

Maksakaa enemmän palkkaa niin ei tartte elää verovaroilla.

Vierailija
13/106 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai se on VM taas kun haluaisi kurittaa köyhiä. Ei mitään uutta, kun tuntuvat olevan ihan psykopaatteja. Aina ihan kiimassa lyömässä heikoimpia, varmaan vetävät käteen noille ehdotuksilleen

Vierailija
14/106 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen sen vuorollaan tekee elää toisen eläkemaksuilla haluatko siis että sinulle ei eläkettä makseta kun sen aika tulee vaikka olet koko ikäsi maksanut eläkemaksuja?  ; ) Kysytäänkö sitten uudelleen....?

Työeläkkeitä ei makseta veroista

Vierailija
15/106 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai että, hyökätään Marinin kimppuun hänen omilla aseillaan. Jätetään kaikki vaikeat päätökset seuraavan hallituksen taakaksi. Harmi, että hän pääsee livistämään vastuusta. Lindtman saa sitten selitellä eläkeläisille leikkauksia. Aijettä, kauan sitä Marinin suhmurointia kestikin, mutta saavatpa hetken maistaa omaa lääkettää. 

Antti lupasi satasen, ei toteutunut

Vierailija
16/106 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hyvä uudistus, jos työeläkettä (itse maksettua siis) kerryttää vain työnteko.

Maailma on ihan eri näköinen neljän tai kahdeksan vuoden kuluttua. Eläkeläisten määrä muuttuu ja on yhä vähemmän niitä, jotka saa vain peruseläkkeen, koska silloin on jo paljon enemmän naisia, jotka ovat olleet työelämässä, toisin kuin mummomme.

Vierailija
17/106 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tää ongelma ole pelkät suuret ikäluokat - joka toki petasi itselleen ylisuuret eläkkeet - vaan se että nykyiset ikäluokat ovat entistä pienempiä.

Vierailija
18/106 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli eläkeikä tulee nousemaan jonnekin 80+ tienoille. Eipä sinänsä yllätä. 

Naurettava kamala ajatus. Kuinka kukaan jaksaisi/ pystyisi työskentelemään 70- 80 vuotiaana työelämän vaatimusten mukaisesti? Varsinkin ns. duunari-ammateissa, joissa fyysinen jaksaminen ja kestävyys on työn keskiössä. Onko ajatus tosiaan se, että jos ei sinua ole muistisairaus vienyt ja jotenkin kynnelle kykenet, niin töihin vaan? Ei ainakaan minun kohdalla. Hitto että inhoan tätä nykyaikaa.

Vierailija
19/106 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkeiän nosto on helpoin ja kustannustehokkain menetelmä lisäksi kiristetään työkyvyttömäksi pääsyä ja eläkkeen karttumisen lakkauttamista tutkinnoista ja työttömyyden ajalta sekä leskeneläkkeiden rajoittamista, thats it

leskeneläke voitaisiin poistaa, naisten aliarviointia ettei tule omillaan toimeen 

Vierailija
20/106 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elinaikakerroin muuten leikkasi tänä vuonna tulevia eläkkeitä noin 5,581%