Vanhempien köyhyys
Onko muilla tilanne että vanhemmat vaativat ottamaan kulutusluottoa omaan yritystoimintaansa? En raaskisi olla suostumatta, heidän elinkeinonsa mutta itse elän täysin kädestä suuhun eikä ole varaa pilata luottotietoja. Jos he jättävät yhdenkin erän maksamatta minulle, en itse pysty sitä maksamaan. Noita maksuja ei myöskään voi maksaa myöhässä. Saako tätä menoa unohtaa tulevan asuntolainat jos kulutusluottoja on jo kaksi isoa? Entä onkohan pankilla maksimilaina, tarvitsisin itsekin rahaa ehkä lähiaikoina osamaksulla, kulutusluotto vaikuttanee negatiivisesti siihen etten saa osamaksulla enää ostettua mitään enkä omaa kulutusluottoa jos tarvitsen? Pesukone vetelee viimeisiään ym. Ahdistaa niin että viime yö meni itkiessä. Vanhemmilla on asunto, mökki, muutama halpa auto mutta eivät saa lainaa mistään, kumpikaan.
Kommentit (77)
Vierailija kirjoitti:
Kuuluvatko isoihin ikäluokkiin? Kuulostaa normaalilta toiminnalta sille ikäluokalle. Tuhlataan omat ja sitten vielä toistenkin varat. Lopuksi tuhotaan lapsen luottotiedot. Älä missään tapauksessa suostu, laman lapsena sinun pitäisi ymmärtää seuraukset.
Ei nyt yleistetä. Omat vanhempani tai appivanhempani eivät ikinä pyytäisi rahaa lapsiltaan, päinvastoin antaneet sitä lahjaksi pienistä eläkkeistään. Edes ruokaraha ei kelpaa heille, kun ollaan lomalla. Veikkaan, että heidän kaltaisiansa on enemmän kuin ap:n vanhempien kaltaisia kuppaajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuuluvatko isoihin ikäluokkiin? Kuulostaa normaalilta toiminnalta sille ikäluokalle. Tuhlataan omat ja sitten vielä toistenkin varat. Lopuksi tuhotaan lapsen luottotiedot. Älä missään tapauksessa suostu, laman lapsena sinun pitäisi ymmärtää seuraukset.
Ei nyt yleistetä. Omat vanhempani tai appivanhempani eivät ikinä pyytäisi rahaa lapsiltaan, päinvastoin antaneet sitä lahjaksi pienistä eläkkeistään. Edes ruokaraha ei kelpaa heille, kun ollaan lomalla. Veikkaan, että heidän kaltaisiansa on enemmän kuin ap:n vanhempien kaltaisia kuppaajia.
Kaikenlaista kulkijaa siihen ikäluokkaan mahtuu. Enemmän olen valitettavasti näihin aloittajan vanhempien kaltaisiin törmännyt elämäni aikana. Kaikki mikä on mun, on mun ja kaikki mikä on sun, on myös mun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun vanhemmat antaisivat jos olisi mistä antaa. Joskus olen saanut 50e synttärilahjaksi. Kaikilla ystävilläni on hyvätuloiset vanhemmat, jotka ostavat heille vaunuja, talvirenkaita, antavat käteistä rahaa jne jne. Ja samaa ikäluokkaa kaikki ovat, vähän vanhempia tai nuorempia muutaman vuoden sisällä. Ei puhettakaan kulutusluotoista lasten nimiin. Minusta tämä on jo rimanalitus!
Vierailija kirjoitti:
Perintälaskuja siis näin kun vielä asuin aikoinaan heidän kanssaan ja nykyään kun pino kasvaa liian suureksi ja minut soitetaan auttamaan sen järjestelemisessä kenelle kaikille ollaan velkaa ja mitä pitäisikään maksaa ja mihin.
Heidän omaisuus ei pitäisi olla velkojen vakuutena mistään mutta kuulemma luottoa eivät saa edes vakuuden avulla. Mitä en ihan ymmärrä. Miksei pankit suostu edes vakuuden kanssa..?? Korko olisi paljon pienempi vakuuden kanssa ja olisi se vakuus. Isäni tuhosi ensin omat asiansa, nyt äitini ja nyt yrittää siirtyä minuun. Omaisuutta heillä siis on, minkä takia tämä tuntuu niin kohtuuttomalta. Minun omaisuus on nolla ja tämä vaikuttaisi aivan varmasti negatiivisesti tulevaisuuden pankkiasiointiini. Ties vaikken lainaa edes saisi. Hyvä olisikin niin. Isä tietysti kiistää kaiken, mutta hän on ollut varaton jo vuosikaudet. Ei mitään menetettävää, ihme vain että toivoo minulle samaa.
Kiitos tuesta. ap
On sinulla kyllä merkilliset vanhemmat, ei voi muuta sanoa. Toivon sinulle voimia kieltäytyä sitkeästi heidän röyhkeistä pyynnöistään. Olet ilmeisesti ainoa lapsi, eikä heillä ole muita kiusattavia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä itse yleistä.
Vierailija kirjoitti:
Oma äitini valittaa huonoa tilannettaan ja pieniä eläkkeitä.
On ollut aviossa isäni kanssa 58 vuotta. Isäni on ollut menestyvä yrittäjä noin 20 vuotta ennen eläkkeelle jäämistään. Sitä ennen teki urakalla töitä ja näillä töillä asuimme omakotitalossa hyvällä alueella eikä meiltä puuttunut mitään. Päinvastoin.
Äidillä ei kuitenkaan ole mitään hyvää sanottavaa omasta elämästään. Asuu täysin remontoidussa omakotitalossa. Omistaa "mökin" Tornionjoen rannalta. Mökki on upea isäni rakentama talo, jossa on kaikki mukavuudet. Sen lisäksi isäni rakensi erillisen saunan.
Äitini on terve. Niin ja siinä sivussa on todellakin tuo isäni, joka on aina hoitanut kaiken ja hoitaa edelleen. Käy kaupassa, maksaa laskut yms.
Mitä se äitini sitten tarvitsee, että olisi edes hetken tyytyväinen? Toisen samanlaisen "mökin" parhaalta alueelta samanlaisella varustuksella? Toisen omakotitalon?
En tajua.
Tuon ikäluokan ihmisille ei riitä mikään. Ahneus on määrittävä tekijä. Sen lisäksi muille ei anneta. Toki siinä sivussa haukutaan työttömät. Äärimmäisen itsekästä, kusipäistä ja jopa sadistista porukkaa. :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perintälaskuja siis näin kun vielä asuin aikoinaan heidän kanssaan ja nykyään kun pino kasvaa liian suureksi ja minut soitetaan auttamaan sen järjestelemisessä kenelle kaikille ollaan velkaa ja mitä pitäisikään maksaa ja mihin.
Heidän omaisuus ei pitäisi olla velkojen vakuutena mistään mutta kuulemma luottoa eivät saa edes vakuuden avulla. Mitä en ihan ymmärrä. Miksei pankit suostu edes vakuuden kanssa..?? Korko olisi paljon pienempi vakuuden kanssa ja olisi se vakuus. Isäni tuhosi ensin omat asiansa, nyt äitini ja nyt yrittää siirtyä minuun. Omaisuutta heillä siis on, minkä takia tämä tuntuu niin kohtuuttomalta. Minun omaisuus on nolla ja tämä vaikuttaisi aivan varmasti negatiivisesti tulevaisuuden pankkiasiointiini. Ties vaikken lainaa edes saisi. Hyvä olisikin niin. Isä tietysti kiistää kaiken, mutta hän on ollut varaton jo vuosikaudet. Ei mitään menetettävää, ihme vain että toivoo minulle samaa.
Kiitos tuesta. ap
On sinulla kyllä merkilliset vanhemmat, ei voi muuta sanoa. Toivon sinulle voimia kieltäytyä sitkeästi heidän röyhkeistä pyynnöistään. Olet ilmeisesti ainoa lapsi, eikä heillä ole muita kiusattavia?
Mukava kuulla että kukaan ei pidä heidän vaatimuksiaan kohtuullisina. Ja ainoa lapsi olen, varmaan taloudellisista ja mielenterveyssyistä.
Kun minä pyysin apua esim huonekalun siirtämiseen, voi olka etteivät muutamaan vuoteen ehdi auttaa. Nyt taas on hetki, kun tuntuu että liika on liikaa. Miehen kanssa olemme puhuneet pienehköstä lainasta erääseen asiaan, joka ei voi odottaa (sairaudenhoitoon liittyvää). Sekin pitäisi kuopata vanhempien holtittomuuden takia. Minusta se menee liian pitkälle. Raha-asioissani on muutenkin ollut haasteita taustani takia, olen kuitenkin päässyt palkkatöihin ym vaikken mitään omista, vielä. Toivon kuitenkin ihan erilaista tulevaisuutta kuin menneisyys. Jotenkin nämä asiat masentaa ja tulee vertailtua omaa tilannetta ystäviin. Tyhmää mutta harmittaa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ollut aviossa isäni kanssa 58 vuotta. Isäni on ollut menestyvä yrittäjä noin 20 vuotta ennen eläkkeelle jäämistään. Sitä ennen teki urakalla töitä ja näillä töillä asuimme omakotitalossa hyvällä alueella eikä meiltä puuttunut mitään. Päinvastoin.
Äidillä ei kuitenkaan ole mitään hyvää sanottavaa omasta elämästään. Asuu täysin remontoidussa omakotitalossa. Omistaa "mökin" Tornionjoen rannalta. Mökki on upea isäni rakentama talo, jossa on kaikki mukavuudet. Sen lisäksi isäni rakensi erillisen saunan.
Äitini on terve. Niin ja siinä sivussa on todellakin tuo isäni, joka on aina hoitanut kaiken ja hoitaa edelleen. Käy kaupassa, maksaa laskut yms.
Mitä se äitini sitten tarvitsee, että olisi edes hetken tyytyväinen? Toisen samanlaisen "mökin" parhaalta alueelta samanlaisella varustuksella? Toisen omakotitalon?
En tajua.
Tuon ikäluokan ihmisille ei riitä mikään. Ahneus on määrittävä tekijä. Sen lisäksi muille ei anneta. Toki siinä sivussa haukutaan työttömät. Äärimmäisen itsekästä, kusipäistä ja jopa sadistista porukkaa. :(
Täysin samaa mieltä. :(
Yöllä tuli mietittyä, että korkoineen maksettavaa kulutusluottojen muodossa olisi n 40.000 euroa. Aika tolkuttoman paljon kun omaisuutta ei ole. Ärsyttää, että ensin hankitaan jotakin, huomataan ettei maksu onnistu ja ilmoitetaan minulle että sinähän voit maksaa. Voi V****. Ap.
Ihmettelen, miten vanhemmillasi voi olla paljon omaisuutta, jos on kerran tuota ulosottovelkaa? Kyllähän yleensä omaisuus realisoidaan, jos ei uo muuten saa velkoja perittyä...
Mutta muuten ap tilanteeseesi: sinun ei missään tapauksessa pidä ottaa vanhemmillesi tuollaista lainaa. Eikä pankin pitäisi sellaista edes myöntää, jos sinulla ei ole maksukykyä sen hoitamiseen!
Jos et suoraan saa sanottua vanhemmillesi, valehtele, ettet saanut lainaa ja se siitä.
EI, EI ja vielä kerran EI. ÄLÄ MAKSA MITÄÄN, siis edes yhtä pientä perintälaskua. ÄLÄ MAKSA!
Vanhempasi ovat itse vastuussa raha-asioistaan ja niiden hoidosta tai tilanteen pahentamisesta. Se, että maksat heidän laskujaan tai otat heidän puolestaan lainaa, ei ole mikään merkki rakastamisesta tai välittämisestä. Se on pelkästään sinun käyttämistäsi välineenä, välinpitämättömyyttä ja ahneutta.
Yksi osa aikuistumista on se, että osaa huolehtia itsestään. Sinun on nyt aivan pakko huolehtia itsestäsi (ja omasta perheestäsi) laittamalla raha-asiat kokonaan jäihin. Kerro, että sinulla on nyt oma talous ja oma elämä, joihin sinun täytyy keskittyä. Olet todella hienosti huolehtinut luottotiedoistasi ja tasapainoillut tilanteen kanssa, mutta nyt on tultava stoppi. On ihan ok auttaa, jos toisella on yllättävä tilanne tai äkillinen hätä, mutta siitä ei nyt enää ole kyse. Vaikka oletkin saanut pienet maksamasi summat takaisin, ovat ne silti olleet pois perheesi taloudesta, mikä aiheuttaa helposti ihan ylimääräistä stressiä.
Jos koet olevasi heikoilla, niin tee parin vuoden ajalta laskelmat siitä millaisilla summilla olet heitä avustanut ja tukenut. Kerro, että nämä rahat kuuluvat sinun elämäsi ja oman perheesi käyttöön, eikä tällainen voi enää jatkua. Kerro myös tunteesi lapsuuden kokemuksista, perintäkirjeistä ja siitä millaiselta tuntuu kun sinulta pyydetään rahaa jota et oikeasti voi antaa. Sinua käytetään kynnysmattona, hyödykkeenä ja varaventtiilinä, eikä mielenterveytesi tule tuota jaksamaan, saati sitten oma perheesi. Voi olla että välit vanhempiisi viilenevät tai katkeavat, mutta on myös aikuisten ihmisten homma osata erottaa raha-asiat ja perheenjäsenten välinen rakkaus ja välittäminen toisistaan.
Vanhempiesi köyhyys = yli varojen elämistä.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen, miten vanhemmillasi voi olla paljon omaisuutta, jos on kerran tuota ulosottovelkaa? Kyllähän yleensä omaisuus realisoidaan, jos ei uo muuten saa velkoja perittyä...
Mutta muuten ap tilanteeseesi: sinun ei missään tapauksessa pidä ottaa vanhemmillesi tuollaista lainaa. Eikä pankin pitäisi sellaista edes myöntää, jos sinulla ei ole maksukykyä sen hoitamiseen!
Jos et suoraan saa sanottua vanhemmillesi, valehtele, ettet saanut lainaa ja se siitä.
Vain toinen on varaton, toisella ei ole ulosottovelkaa eikä juuri muutakaan velkaa ja on omaisuutta mutta yrittäjyyden takia ei saa lainaa. Heillä kuitenkin, toisella, on omaisuutta ja sikäli pitäisi olla parempi lainanottokyky kuin minulla, joka en omista yhtään mitään. Sanoinkin jo, ettei ole mitenkään sanottua paljonko lainaa edes saisin. Heidän toivomaansa määrää tiedän etten edes saa. Sinänsä jonkinlaista lainaahan pankit myöntävät ilman vakuuksia maksuhäiriöttömille asiakkaille. Itsekin ostanut muutamia huonekaluja tms. vuosien varrella osamaksulla. Nekin olleet korottomia ostoksia.
Vierailija kirjoitti:
Siis syyllistät kokonaiset ikäluokat yhden tapauksen perusteella, vaikka et et edes tiedä minkä ikäiset ihmiset kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
En tajua.
Jos ei äitisi ole ollut töissä, niin eihän se eläke voi olla korkea. ( Oliko töissä isän yrityksessä ?) Samoin, jos isäsi ei ole maksanut yrittäjänä omaa eläkettään, voi olla ettei hänenkään eläke ole kummoinen. Vanhempasi siis ovat jo 8-kymppisiä, joten tiedätkö varmaan, ettei ole mitään kremppaa. Huomaatko, että pidät samaa valitusta, mitä äitisi ;)? Iloitse hyväkuntoisista vanhemmistasi. Kohta saat sieltä suuret perinnöt !
Vierailija kirjoitti:
EI, EI ja vielä kerran EI. ÄLÄ MAKSA MITÄÄN, siis edes yhtä pientä perintälaskua. ÄLÄ MAKSA!
Vanhempasi ovat itse vastuussa raha-asioistaan ja niiden hoidosta tai tilanteen pahentamisesta. Se, että maksat heidän laskujaan tai otat heidän puolestaan lainaa, ei ole mikään merkki rakastamisesta tai välittämisestä. Se on pelkästään sinun käyttämistäsi välineenä, välinpitämättömyyttä ja ahneutta.
Yksi osa aikuistumista on se, että osaa huolehtia itsestään. Sinun on nyt aivan pakko huolehtia itsestäsi (ja omasta perheestäsi) laittamalla raha-asiat kokonaan jäihin. Kerro, että sinulla on nyt oma talous ja oma elämä, joihin sinun täytyy keskittyä. Olet todella hienosti huolehtinut luottotiedoistasi ja tasapainoillut tilanteen kanssa, mutta nyt on tultava stoppi. On ihan ok auttaa, jos toisella on yllättävä tilanne tai äkillinen hätä, mutta siitä ei nyt enää ole kyse. Vaikka oletkin saanut pienet maksamasi summat takaisin, ovat ne silti olleet pois perheesi taloudesta, mikä aiheuttaa helposti ihan ylimääräistä stressiä.
Jos koet olevasi heikoilla, niin tee parin vuoden ajalta laskelmat siitä millaisilla summilla olet heitä avustanut ja tukenut. Kerro, että nämä rahat kuuluvat sinun elämäsi ja oman perheesi käyttöön, eikä tällainen voi enää jatkua. Kerro myös tunteesi lapsuuden kokemuksista, perintäkirjeistä ja siitä millaiselta tuntuu kun sinulta pyydetään rahaa jota et oikeasti voi antaa. Sinua käytetään kynnysmattona, hyödykkeenä ja varaventtiilinä, eikä mielenterveytesi tule tuota jaksamaan, saati sitten oma perheesi. Voi olla että välit vanhempiisi viilenevät tai katkeavat, mutta on myös aikuisten ihmisten homma osata erottaa raha-asiat ja perheenjäsenten välinen rakkaus ja välittäminen toisistaan.
En minä siis sinänsä vanhempiani ole rahallisesti käytännössä, koska en ole pystynyt. Olen kuitenkin maksanut perintään menneitä puhelinlaskuja ym mutta saanut heiltä käytännössä aina rahat takaisin. Nämä kuitenkin olleet max 500 € / kerta. Joka tapauksessa jo heidän sotkujensa kuunteleminen ahdistaa minua valtavasti: joku päivä molempien kuolinpesät ovat yksin minun käsissäni. Lisäksi minusta osa heidän ongelmistaan on aivan itseaiheutettuja. Liian kallis asunto suhteessa tuloihin jne. Lisäksi isäni ei soita minulle koskaan paitsi nyt kun on ilmennyt rahan tarvetta. Se loukkaa, koska jotenkin luulin hänen olevan mukava ihminen. Joopa joo. No, millainen ihminen varastaa lapsen pankkikortin ja tyhjentää tilin. Tämäkin asia yritettiin kääntää niin, että he siirtävät omaisuuttaan minulle ja saan verohyötyjä. Totesin että eikö minun sitten pitäisi saada rahaa eikä joutua ottamaan kulutusluottoa... Eikä kulutusluotosta ole verohyötyjä. Tiedän että isäni valehtelee raha-asioista minkä ehtii. Ihmetteli että enkö luota heihin, jouduin sanomaan että näissä asioissa historian perusteella en voi luottaa. Joudun mielestäni todella epäreiluun asemaan kun minulta edes vaaditaan kulutusluottoa. Siis herran jumala, kulutusluottoa!
Ainakin asuntolainan saantia varten pitää olla kerättynä rahaa etukäteen, ota se huomioon.
Vierailija kirjoitti:
Halusit sitten hieman PROVOILLA tässäkin keskustelussa? Et ole ehkä koskaan kuullut, että meitä suuria ikäluokkia on niin monenlaisia?
Ihan, jos katson omaa tuttavapiiriäni, voisin yhtä suurena totuutena kertoa seuraavaa. Olemme isovanhempia, jotka elävät säästäväisesti ja auttavat omia lastensa perheitä mahdollisimman paljon. Autamme tarvittaessa rahallisesti, takaamme lainoja, ostelemme lastenlapsille talvivaatteita , urheiluvälineitä, otamme matkoille mukaan. Haemme päiväkodista, kuljetamme harrastuksiin, hoidamme sairaina jne.
Nämä tulivat äkkiä mieleeni, kun mietin samanikäisiä ystäväpariskuntia ympärilläni.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin asuntolainan saantia varten pitää olla kerättynä rahaa etukäteen, ota se huomioon.
No minun tulee olemaan tosi vaikea saada asuntolainaa koska ei ole mitään vakuuksia lainalle. Ei realismia lähivuosina jos ollenkaan. Ap.
Kiitos tuesta. ap