Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tampere ja koirien vapaana pitäminen puistoissa!!!!!!!

Vierailija
16.02.2017 |

Tampereen puistoissa vapaana olevat koirat alkavat olla ongelma. Omistajat eivät katso niiden perään vaan pitävät hellyttävänä, kun koirat kirmailevat sinne tänne katsomaan ihmisiä ja muita koiria.

Mua oikeasti on alkanut ottaa tämä päähän, sillä oma koirani on alkanut tämän vuoksi pelkäämään muita koiria. Niitä saattaa yhtäkkiä tulla ties mistä kulmasta väkisin tutustumaan ja omistajat eivät tee niille mitään.

Millä te uskotte, että niitä koiria ei voi pitää puistoissa vapaana? Varsinkaan kun te ette selvästikään osaa pitää niitä lähettyvillä ja käskyn alla?

Mä yritän mennä väliin, jos huomaan vieraan koiran juoksevan kohti, mutta en itsekään aina näe niitä ajoissa. Alan olemaan neuvoton. Ja ihan hiton vihainen. Mikä teitä oikeasti vaivaa, kun olette noin välinpitämättömiä????

Kommentit (110)

Vierailija
81/110 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mites sitten me jotka pelkäämme koiria? Ei ole kivaa kun olen kävelyllä ja vieraat koirat kipittävät kinttuun kiinni ja omistajat vain hymyilevät että mikäs kaveri se siellä! Pitäkää niitä koiria kiinni julkisilla paikoilla!! Ei ole mukavaa peloissaan kulkea missään jos näkee irrallaan olevia koiria voisitte vähä miettiä muitakin!

Hyväkäytöksinen koira ei mene kenenkään kinttuun kiinni.

En minä koiria pelkäävä tunne koiraasi. Olen koiria pelkäävä lenkkeilijä. Jonain päivänä ammun jonkun perkeleen irtokoiran.

Noniin tulihan se sieltä. Tuo on yksi syy miksen pode huonoa omatuntoa siitä, että pidän koiraani irti, kun kaikenlaisia hulluja ihmisiäkin tuolla irrallaan kulkee, aseiden kanssa ammusekelemassa irtokoiria taajamassa.

Ja minä harmittomine koirineni olen se rikollinen, just :D

Vierailija
82/110 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä tuo on tuo "uhatuksi tuleminen" siis luuleeko täällä ihmiset, että kaikilla koirilla on samanlainen viettirakenne mitä tulee puolustukseen? Ei kaikkien koirien ensisijainen reagointitapa uhkaan ole pureminen. Irtiolevalla koiralla on mahdollisuus käyttää sitä toista mahdollistuu, ei tarvitse "taistella" kun voi "paeta". Toisinsanoen, koirani tyypillinen reagointitapa sille pelottavaan asiaan on välttely, ei se mene uhkaa kohti vaan poispäin siitä, todennäköisesti minun taakseni. Tämä ominaisuus on koiran perimässä, siitä ei olisi suojelukoiraksi vaikka sitä kuinka yrittäisi siihen kouluttaa.

Niin, no tästä huomaa sun itsekkyyden. "Minä ja minun koirani". Tietenkään sun koira ei koe tilannetta uhkaavaksi. Sehän on vapaana. Mutta se koira kokee, joka on kiinni ja jota yhtäkkiä lähestyy se vapaana oleva koira ja sillä itsellä ei ole mahdollisuutta päästä tilanteesta pois. Sinun koirasi voi olla jokin superhyperyksilö, joka ei missään tapauksessa reagoi yllättävästi ulkoisiin ärsykkeisiin. Mutta monien koirat eivät ole superhyperyksilöitä, joten vapaana ollessaan ne saattavat kirmata omistajistaan välittämättä muiden koiranomistajien luo. Ja se ON UHKAAVA tilanne sille kiinni olevalle koiralle ja saattaa aiheuttaa pelokkuutta muita koiria kohtaan, joka ilmenee sitten myös muille koirille räyhäämisenä ja hampaiden näyttämisenä.

Toistetaan vielä kerran: Minun koirani ei lähesty muita koiria, se ei edes vilkaise niihin päin. En voi sille mitään, jos jonkun koira pelkää koiraani joka on aivan toisessa tienlaidassa haistelemassa jotakin koirankakkaa, tiedoksi: Se olisi siinä, vaikka olisi hihnassakin.

Ja kyllä, tiedän etteivät kaikki koirat ole luonteeltaan sellaisia että voisi pitää irti puistossa, ei minunkaan toinen koirani ole. Eikä tämä irti pidettäväkään mikään superkoira ole, on vain laiskanlainen "lapanen" joka ei oikein reagoi mihinkään mitenkään.

No jos se sun koiras olis just siinä oli remmi tai ei niin miksi ei voi olla remmissä?? Tulis muille turvallisempi olo!

Helpompi kun on irti, ei tarvitse kahden hihnan kanssa säheltää, ja koira voi rauhassa mennä puskaan kuselle, kun ei halua yleensä tehdä pissoja ihan tien viereen, eikä tarvitse murehtia että miltä puolelta lyhtypylvästä se koira meneekään.

Mutta kyllä, koirani on usein kiinnikkin, siinä fleksissä, en vain tajua että miten se muka jotain koirapelkoista helpottaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/110 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mites sitten me jotka pelkäämme koiria? Ei ole kivaa kun olen kävelyllä ja vieraat koirat kipittävät kinttuun kiinni ja omistajat vain hymyilevät että mikäs kaveri se siellä! Pitäkää niitä koiria kiinni julkisilla paikoilla!! Ei ole mukavaa peloissaan kulkea missään jos näkee irrallaan olevia koiria voisitte vähä miettiä muitakin!

En minä koiria pelkäävä tunne koiraasi. Olen koiria pelkäävä lenkkeilijä. Jonain päivänä ammun jonkun perkeleen irtokoiran.

Noniin tulihan se sieltä. Tuo on yksi syy miksen pode huonoa omatuntoa siitä, että pidän koiraani irti, kun kaikenlaisia hulluja ihmisiäkin tuolla irrallaan kulkee, aseiden kanssa ammusekelemassa irtokoiria taajamassa.

Kaunis puhe ei ole auttanut. Vuosi vuodelta aggressioni kasvaa. Koiranomistajat ovat itsekkäitä ja vastenmielisiä. Te pidätte laittomasti koiria irti yleisessä puistossa, mikä herättää reaktion vastata laittomasti. Tämä ketju todistaa, miten te ajattelette.

Vierailija
84/110 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lopeta jo. Vitsi vanheni. Jos et ole trollimielellä liikkeellä, olet -miten sen nyt kauniisti sanoisi- no, tiedät itse omat diagnoosi.

Vierailija
85/110 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asiaan sen enempää puuttumatta, mikä ihmeen tarve sinulla on pitää sitä koiraa vapaana? Kuten joku jo sanoi jotkut ihan oikeasti pelkäävät.

Täytyy olla aika ylemmyydentuntoinen ja ylimielinen ihminen, kun ei välitä yhtään siitä, että monet ihmiset ja kiinni olevat koirat pelkäävät vapaana olevia koiria. Pakko vaan pitää vapaana, vaikkei sitä edes saisi tehdä. Mitä väliä muista ihmisistä, koirista ja säännöistä.

Tuossa asiassa myönnän itsekkyyteni. Mielestäni marginaalisen ryhmän pelko ei saa vaikuttaa muiden elämään. Toisinsanoen, jos koira ei ole koskaan tehnyt pahaa kärpäsellekkään, niin jonkun epäreationaalinen pelko ei estä sitä koiraa pitämästä irti, pelkoja on aika paljon muitakin, eikä kukaan niiden mukaan ryhdy elämään. Pelot ovat aina pelkääjän voitettavissa, olen itsekkin kärsinyt fobioista.

Mistäs sä tiedät, kuinka moni pelkää vapaana olevia koiria? Luetko ihmistenkin ajatuksia?

Vierailija
86/110 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaunis puhe ei ole auttanut. Vuosi vuodelta aggressioni kasvaa. Koiranomistajat ovat itsekkäitä ja vastenmielisiä. Te pidätte laittomasti koiria irti yleisessä puistossa, mikä herättää reaktion vastata laittomasti. Tämä ketju todistaa, miten te ajattelette.

No sinä teet niinkuin tahdot, huono hermorakenne jos se ajaa sinut ammuskelemaan julkiselle paikalle. Pitäisikö tehdä ilmoitus poliisille tuosta uhkauksestasi? Kun on näitä ammuskeluja oikeastikkin aina välillä pitkin kyliä ja ihmisetkin kyllä siinä vaarantuu jos lähdet jonnekkin puistoon pyssyinesi räiskimään.

Vierailija
87/110 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asiaan sen enempää puuttumatta, mikä ihmeen tarve sinulla on pitää sitä koiraa vapaana? Kuten joku jo sanoi jotkut ihan oikeasti pelkäävät.

Täytyy olla aika ylemmyydentuntoinen ja ylimielinen ihminen, kun ei välitä yhtään siitä, että monet ihmiset ja kiinni olevat koirat pelkäävät vapaana olevia koiria. Pakko vaan pitää vapaana, vaikkei sitä edes saisi tehdä. Mitä väliä muista ihmisistä, koirista ja säännöistä.

Tuossa asiassa myönnän itsekkyyteni. Mielestäni marginaalisen ryhmän pelko ei saa vaikuttaa muiden elämään. Toisinsanoen, jos koira ei ole koskaan tehnyt pahaa kärpäsellekkään, niin jonkun epäreationaalinen pelko ei estä sitä koiraa pitämästä irti, pelkoja on aika paljon muitakin, eikä kukaan niiden mukaan ryhdy elämään. Pelot ovat aina pelkääjän voitettavissa, olen itsekkin kärsinyt fobioista.

Mistäs sä tiedät, kuinka moni pelkää vapaana olevia koiria? Luetko ihmistenkin ajatuksia?

En varmaksi tiedäkkään, mutta etpä tiedä sinäkään.

Vierailija
88/110 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on trolli joten antakaa olla!

Vierailija
89/110 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta minäpä en vähättele muiden pelkoa marginaaliryhmän peloksi, josta ei tarvitse lainkaan välittää. Sinä vähättelet.

Vierailija
90/110 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monta tällaista vapaata koira on tullut nuuhkimaan jne käskyistä huolimatta. Omistajat vain naureskelleet päälle. Itse en omista koiraa, mutta kotona on sisäkissa niin saattaa kissan hajuista johtua. Minullakin on kai oikeus siihen, että EN halua koiraa lähelleni?

Vierailija
91/110 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta minäpä en vähättele muiden pelkoa marginaaliryhmän peloksi, josta ei tarvitse lainkaan välittää. Sinä vähättelet, eli tuolloin olisi hyvä ottaa selvää, onko tosiaan kyse marginaali-ilmiöstä, jos sillä kerran toimintaasi oikeutat. Itsekäshän joka tapauksessa olet, mutta älä selittele laiminlyöntejäsi perusteilla, joista et edes ole ottanut selvää.

Vierailija
92/110 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin myöntää juoksuttavani koiraani Tampereen keskustan alueella vapaana. Kiinni menee tosin taas lintujen pesimä aikaan. Samoin kytken aina kun ihminen koiralla tai ilman tulee vastaan. Vaikka koirani ei ihmisistä pahemmin piittaakaan voi se toinen osapuoli pelätä koiria. Tästä on joskus tullut sanomista, tosin niin päin että vastaantulija on sättinyt että "Miksi sinä nyt toisen kiinni laitoit".

Vierailija
93/110 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikoinaan kun asuimme Espanjassa oli koirien kanssa ulkoilu mukavaa, niin koirille kuin meille ihmisillekin. Kaikki koirat olivat pääsääntöisesti vapaina, agressiivisuus oli erittäin harvinaista ja sitä esiintyi vain kytketyissä koirissa. Koirat osasivat seurata isäntäänsä vilkkaassa kaupungissa ja suhtautuivat muihin koiriin neutraalisti tai iloisesti.

Suomeen muutettuamme oli shokki aikamoinen. Koirat pidettiin tiukassa hihnassa ja otetta kiristettiin kun joku toinen koiran ulkoiluttaja tuli vastaan... Omatkin koirat alkoivat käyttäytyä varautuneesti :(.

Mutta niinhän me suomalaiset teemme.

Kaikki aggressiiviset koirat, joita olen nähnyt ulkomailla, ovat olleet juurikin niitä vapaina olevia koiria. Pari kertaa olen todistanut, miten yksittäinen koira tai jopa kokonainen koiralauma ovat teurastaneet irrallaan sekä narussaolevia koiria.

Vierailija
94/110 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi olisi trolli? :D

Tästä ketjusta näkee miten tuo kiinnipitolaki todellisuudessa puree itseään jalkaan. Nyt ihmiset kuvittelee ettei koiria voi kouluttaa niin että niitä voisi pitää irti, että kaikki koirat ovat hulluja ja huono käytöksisiä koska useimmat koiriaan irtipitävistä ihmisistä ovat TÄYSIN välinpitämättömiä siitä, mitä koiransa tekevät.

Toisinsanoen, "kunnon koiranomistajat" jotka ovat kouluttaneet koiransa eivät pidä koiriaan irti ja ne hyväkäytöksiset koirat eivät siis pääse lainkaan esiin.

Vähän sama ilmiö, kuin jos kiellettäisiin autolla ajaminen kokonaan ja autolla ajaisi sitten vain ne kriminaalit joita ei oikeasti säännöt vähempää kiinnosta eikä se miten paljon vaaraa he muille aiheuttaa. Tämä aiheuttaisi sellaisen illuusion, että autolla ajaminen on vaarallista ja vain vastuuttomat ajavat autoilla, autolla ei voi ajaa nätisti. Tämän vuoksi, jos joku rikkookin tätä totaalisääntöä ja ajaa autolla, mutta aiheuttamatta vaaraa muille, hän saa saman vihan niskaan kuin ne muista piittamattomat kriminaalit.

Ei siis nähdä mitään eroa siinä, että joku pitää harmitonta hyvin koulutettua koiraa irti vs. joku pitää irti koiraa joka kaahottaa missä sattuu ilman että omistaja puuttuu asiaan. Tulee mieleen, että koska nyt kerran olen jo kriminaali siksi, että pidän hyväkäytöksistä koiraani irti, niin eikö minun ole sama päästä tuo huonommin käyttäytyväkin irti? Jos kerran se tottelevainen lähellä pysyvä koirakin pelottaa suunnattomasti, niin samalla vaivalla ulkoiluttaisin irrallaan tuon kaikelle liikkuvalle räkyttävän koiranikin.

Tämä totaalikielto koirien irtipidolle ei ollut hyvä juttu, ei ollenkaan. Tietysti osa koirista on hihnoissa, se vain, että se 3 metrin hihnassa oleva holtiton koira on ympäristölle varmasti vaarallisempi kuin hyväkäytöksinen irti oleva.

Vierailija
95/110 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hihnassa oleminen tarkoita, että koira olisi hallinnassa ja vaaraton ympäristölle.

Minusta on tärkeintä, että koiran omistaja huolehtii ettei koirasta ole haittaa muille, oli koira sitten hihnassa tai irti, se riittää. Myös poliisin toimista voi päätellä näin, meilläpäin on yksi täti jota ei saada kuriin, vaikka kymmenet ihmiset on valittaneet hänen irtiolevista koiristaan jotka kaahottavat missä sattuu ja hyökkivät koirien luokse ja autojen alle. Jos poliisi ei puutu edes tuollaiseen irtipitoon, niin hallinnassa olevan koiran irtipitäjä voi toimia aivan rauhassa ja huoletta, koiran kiinnipitolaki ei ole täysin ehdoton.

Vierailija
96/110 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisinaan tuntuu, että koiriin liiittyvät asiat ovat pahimpia rikoksia mitä Suomessa voi tehdä: Koiran irtipito oli siitä sitten haittaa tai ei ja perkele jos jätät kakat keräämättä! Kuolemantuomio pitäis saada!

Mikähän tuon ilmiön aiheuttaa? Esim. ylinopeutta ajavat ihmiset eivät aiheuta lähellekkään niin paljoa vihaa, vaikka vaaraa aiheuttavat ihan yhtälailla, kuin myös melua ja päästöjä (tosin jälkimmäiset ei ole niin näkyviä kuin koirankakka). Lisäksi ylinopeuden vuoksi KUOLEE ihmisiä vuosittain ja aika paljonkin.

Vierailija
97/110 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kans yks koiran omistaja tampereelta. Piskit kiinni, oli kuinka tottelevaisia tahansa. Ne on eläimiä ja niillä on eläimen vaistot ja luonto. Et voi 100% varmasti vannoa ettei käy kiinni toiseen eläimeen tai ihmiseen.

Onneksi harvoin törmään vapaisiin, mutta kyllä risoo niitä palautella oikeisiin osoitteisiin.

Ja vannon, jos koirasi käy koiraani päälle, en kaihda keinoja niitten irroittamisessa toisistaan aka potkaisen koiraasi niin että vinkaisu kaikuu ja luut rutisee.

En hyväksy väkivaltaa normaalisti, mutta suojelen kyllä koiraani vaikka voimalla. Ja vannon että seuraava isku kohdistuu siihen tampioon omistajaan, joka luulee, että on ok pitää koiraa vapaana taajama-alueella, ei aidatussa koirapuistossa.

Vierailija
98/110 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauska aihe, kun itse asun maassa, jossa koirat saavat tulla kaikkialle ja ovat noin 75% vapaana. Ne ovat siis mukana kaupungilla, liikennevälineissä, ravintoloissa, kaupoissa jne. Joskus jäävät ulkopuolelle odottamaan, tässä lähikulmilla asuu rotikka, joka jää ruokakaupan ulkopuolelle odottamaan isäntäänsä hihnatta... Istuu siinä kuin tatti, eikä välitä kenestäkään mitään.

Koirat ovat kyllä poikkeuksetta aivan käsittämättömän hyvin koulutettuja. Muutamia chihuahuoita yms. räkyttäjiä lukuunottamatta niitä ei kuule eikä aina näekään, kun seuraavat omistajaansa ja ohittavat toiset koirat yhdellä hännän heilautuksella.

Mutta siitä olen samaa mieltä, että jos koira ei ole täysin hallussa, ei sitä tule pitää missään vapaana.

Vierailija
99/110 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voin myöntää juoksuttavani koiraani Tampereen keskustan alueella vapaana. Kiinni menee tosin taas lintujen pesimä aikaan. Samoin kytken aina kun ihminen koiralla tai ilman tulee vastaan. Vaikka koirani ei ihmisistä pahemmin piittaakaan voi se toinen osapuoli pelätä koiria. Tästä on joskus tullut sanomista, tosin niin päin että vastaantulija on sättinyt että "Miksi sinä nyt toisen kiinni laitoit".

No voitko pitää sen koirasi jatkossa kiinni? Ihan oikeasti? Yksi toppuuttelija ei puhu meidän kaikkien muiden suulla!

Vierailija
100/110 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi olisi trolli? :D

Tästä ketjusta näkee miten tuo kiinnipitolaki todellisuudessa puree itseään jalkaan. Nyt ihmiset kuvittelee ettei koiria voi kouluttaa niin että niitä voisi pitää irti, että kaikki koirat ovat hulluja ja huono käytöksisiä koska useimmat koiriaan irtipitävistä ihmisistä ovat TÄYSIN välinpitämättömiä siitä, mitä koiransa tekevät.

Toisinsanoen, "kunnon koiranomistajat" jotka ovat kouluttaneet koiransa eivät pidä koiriaan irti ja ne hyväkäytöksiset koirat eivät siis pääse lainkaan esiin.

Vähän sama ilmiö, kuin jos kiellettäisiin autolla ajaminen kokonaan ja autolla ajaisi sitten vain ne kriminaalit joita ei oikeasti säännöt vähempää kiinnosta eikä se miten paljon vaaraa he muille aiheuttaa. Tämä aiheuttaisi sellaisen illuusion, että autolla ajaminen on vaarallista ja vain vastuuttomat ajavat autoilla, autolla ei voi ajaa nätisti. Tämän vuoksi, jos joku rikkookin tätä totaalisääntöä ja ajaa autolla, mutta aiheuttamatta vaaraa muille, hän saa saman vihan niskaan kuin ne muista piittamattomat kriminaalit.

Ei siis nähdä mitään eroa siinä, että joku pitää harmitonta hyvin koulutettua koiraa irti vs. joku pitää irti koiraa joka kaahottaa missä sattuu ilman että omistaja puuttuu asiaan. Tulee mieleen, että koska nyt kerran olen jo kriminaali siksi, että pidän hyväkäytöksistä koiraani irti, niin eikö minun ole sama päästä tuo huonommin käyttäytyväkin irti? Jos kerran se tottelevainen lähellä pysyvä koirakin pelottaa suunnattomasti, niin samalla vaivalla ulkoiluttaisin irrallaan tuon kaikelle liikkuvalle räkyttävän koiranikin.

Tämä totaalikielto koirien irtipidolle ei ollut hyvä juttu, ei ollenkaan. Tietysti osa koirista on hihnoissa, se vain, että se 3 metrin hihnassa oleva holtiton koira on ympäristölle varmasti vaarallisempi kuin hyväkäytöksinen irti oleva.

Siis en ymmärrä, miten voi olla noin vaikea pitää sitä koiraa löysällä hihnalla siinä vieressä, jos se kerran muutenkin niin nätisti kulkee. Miksi se on niin vaikeaa, että sä keksit kauheita litanioita, kun et vaan voi pitää kiinni? Joojoo, perustelit, että kun sulla on kaksi koiraa, niin on hirveän vaikeaa pitää molempia kiinni. Mutta jos se kerran niin nätisti kulkee vierellä, niin eihän siinä hihnassa pitämisessä pitäisi olla mitään ongelmaa.