Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naisinsinöörejä (tai opiskelijoita) paikalla?

Vierailija
15.02.2017 |

AMK siis lähinnä. Itse olen miettinyt sähkö- ja automaatiotekniikkaa, mutta arveluttaa jotenkin tuo miesvaltaisuus. Onko teitä kohdeltu "hyvin", otettu mukaan porukkaan jne? Jos haluatte, niin kertokaa toki myös missä AMKssa opiskelitte/opiskelette.

Kiitän jo etukäteen. ☺️

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
15.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitäkään en jaksa ymmärtää, mistä tuollainen altavastaajamainen asenne tulee. Onko kasvatustyö epäonnistunut, vai mistä kiikastaa?

Olen kuullut niin paljon kauhutarinoita naisista miesvaltaisilla aloilla, kun ei esimerkiksi oteta tosissaan ja tytötellään. Halusin kuulla vain kokemuksia, että onko insinööripuolella samanlaista (vaikka ymmärrän, että kokemukset on tietysti yksilöllisiä.)

T. Ap

No ei ainakaan opiskelijoiden keskuudessa ole mitään tuollaista jos sitä pelkäät :)

Toki esimerkiksi sitten työelämässä ja harjoitteluissa ym. _saattaa_ joskus vanhemmat "äijät" käyttäytyä vähän sopimattomasti mutta kyllä ne on yksittäistapauksia eikä vähättely ole mitenkään yleistä.

Vierailija
22/45 |
15.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tule olemaan helppoa. Varsinkin, jos olet nätti nainen. Miehet (ainakin rakennusalalla) pitävät aina naisia paljon tyhmempinä ja sitä käsitystä ei saa muutettua, vaikka kuinka olisit fiksuimmasta päästä. Itseä on ainakin alkanut toden teolla tympimään jatkuva todistelu omasta pätevyydestä ja ennen kaikkea miesten sovinistisuus! Kerrankin kuulin miespuoleisen työkaverin sanovan: "Naiskiintiö.", kun eräs naisinsinööri palkattiin töihin...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
15.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitäkään en jaksa ymmärtää, mistä tuollainen altavastaajamainen asenne tulee. Onko kasvatustyö epäonnistunut, vai mistä kiikastaa?

Olen kuullut niin paljon kauhutarinoita naisista miesvaltaisilla aloilla, kun ei esimerkiksi oteta tosissaan ja tytötellään. Halusin kuulla vain kokemuksia, että onko insinööripuolella samanlaista (vaikka ymmärrän, että kokemukset on tietysti yksilöllisiä.)

T. Ap

Ai, mä en ole kuullut. 2000-luvulla. Tarinoita 60-luvulta olen ehkä kuullut.

Esimerkiksi tuttuni, joka on autonasentaja, otti loparit entisestä työpaikastaan. Hän ei jaksanut kollegojen pitkään jatkunutta kiusaa, joka liittyi hänen sukupuoleensa. Pomoa ei asia kiinnostanut, vaikka hän oli tästä monesti maininnut. Tapahtui joitakin vuosia sitten, ihan 2000-luvulla.

Vierailija
24/45 |
15.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhaan huolehdit! Toisen vuoden sähkötekniikan opinnot menossa ja kanssaopiskelijoina joukko nuoria herrasmiehiä. Oma aktiivisuus tutustuttaessa saattaa saada hieman korostetun roolin, useiden alalle hakeutuvien ollessa pikemmin analyyttisiä ja rauhallisia, kuin riehakkaan sosiaalisisa. Kun opiskelumotivaatio on kohdallaan niin ongelmia tuskin ilmenee. 

Vierailija
25/45 |
15.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen diplomi-insinööri teknillisellä alalla ja yksikön päällikkönä. Palkkaan pääsääntöisesti vain miehiä. Tekevät työt paremmin eikä ole mammalomia tahi lapsi kipeänä. Palkkaamani insinöörit ja diplomi-insinöörit ovat vähän kaltaisiani, ahkeria työnarkomaaneja. 

Vierailija
26/45 |
15.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Ap

Ai, mä en ole kuullut. 2000-luvulla. Tarinoita 60-luvulta olen ehkä kuullut.

Esimerkiksi tuttuni, joka on autonasentaja, otti loparit entisestä työpaikastaan. Hän ei jaksanut kollegojen pitkään jatkunutta kiusaa, joka liittyi hänen sukupuoleensa. Pomoa ei asia kiinnostanut, vaikka hän oli tästä monesti maininnut. Tapahtui joitakin vuosia sitten, ihan 2000-luvulla.

Duunarien äijäasenne voi olla tuo, DI puolella en ole siihen törmännyt.

Vierailija
27/45 |
15.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kettuuntunut inssi kirjoitti:

Ei tule olemaan helppoa. Varsinkin, jos olet nätti nainen. Miehet (ainakin rakennusalalla) pitävät aina naisia paljon tyhmempinä ja sitä käsitystä ei saa muutettua, vaikka kuinka olisit fiksuimmasta päästä. Itseä on ainakin alkanut toden teolla tympimään jatkuva todistelu omasta pätevyydestä ja ennen kaikkea miesten sovinistisuus! Kerrankin kuulin miespuoleisen työkaverin sanovan: "Naiskiintiö.", kun eräs naisinsinööri palkattiin töihin...

12 vuotta duunissa rakennusalalla. Ei mitään tuon suuntaisia kokemuksia, enkä ole kuullut muuallakaan puhuttavan.

Vierailija
28/45 |
15.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen diplomi-insinööri teknillisellä alalla ja yksikön päällikkönä. Palkkaan pääsääntöisesti vain miehiä. Tekevät työt paremmin eikä ole mammalomia tahi lapsi kipeänä. Palkkaamani insinöörit ja diplomi-insinöörit ovat vähän kaltaisiani, ahkeria työnarkomaaneja. 

En ole kuullutkaan, että isän DI koulutus suojaa lapsia sairastumasta 😂

Olen myös yksikön päällikkönä ja meillä on sekä miehiä että naisia diplomi-insinööreinä. Tällä hetkellä on kaksi miestä isyyslomalla 🙄

Vierailija
29/45 |
15.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No vituiks olis mennyt mun miehen kohdalla. Pitänyt molemmista lapsista 1,5-vuoden hoitovapaat ja jää 70% todennäköisyydellä hoitamaan niitä kotiin, jos ovat kipeitä.

Vierailija
30/45 |
15.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 vuotta uraa takana Di nä. En ole koskaan katunut. Mukavaa on ollut ja aina oon päässyt porukkaan mukaan. Muutama tytöttely sattunut lähinnä eläkeikää lähenteleviltä miehiltä. Naisena erottuu aina joukosta. Sit vaan pitää huolen että tekee sen positiivisen vaikutelman osaamisellaan. Koskaan ei voi piiloutua. Oon tehnyt kivan uran ja tienaan keskiarvoja enemmän

Vierailija
31/45 |
15.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raksa, Tampere. Hyvin sinne joukkoon sopi naisena. Ja hyvin oon päässy työyhteisöönki mukaan. Eiköhän se oo eniten omasta itestä kiinni miten sopeutuu ja pääsee joukkoon mukaan.

Omalle perusluonteelle sopii jostain syystä miesvaltasuus paremmin (testattu myös naisvaltainen työyhteisö). Välillä miesten jutut voi olla roiseja, sillon on 3 vaihtoehtoo: "sulkee korvat", pyytää siistiin suu tai pistää paremmaks.

Vierailija
32/45 |
15.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kettuuntunut inssi kirjoitti:

12 vuotta duunissa rakennusalalla. Ei mitään tuon suuntaisia kokemuksia, enkä ole kuullut muuallakaan puhuttavan.

Ei kyllä sovi yhteen mun tai naisinssikamujeni kokemusten kanssa. Yhtään ei oo kohtelu eronnu, saatu haasteita heti uran alkuun siinä missä luokan miehet. Saatiin ehkä jopa helpommin työpaikat.

Vierailija
33/45 |
15.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikan saamisessa sukupuolesta voi olla etua tai haittaa ihan paikasta riippuen. Naisia pidetään yleisesti huolellisempina ja tarkempina, mikä on plussaa hakiessa hommiin joihin sellaista vaaditaan. Isoissa firmoissa ainakin suhtautuminen on asiallista.

Vierailija
34/45 |
15.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisia pidetään yleisesti huolellisempina ja tarkempina, mikä on plussaa hakiessa hommiin joihin sellaista vaaditaan.

Esim. laadunhallintaan liittyvät tehtävät.

-edellinen

Vierailija
35/45 |
15.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nais-DI täällä. Opiskellessa olin yksinäinen susi, mikä ei minua introverttiä kyllä haitannut. Työelämässä on kohdannut kaikenlaista seksisymboliksi kohottamisesta kykyjeni sukupuolen perusteella halveksuntaan (erit. vanhemmilta miehiltä). Mutta kun on tällainen introvertti joka ei niin välitä mitä ihmiset ajattelee, ei nuo ole koskaan minua haitanneet. Opiskellessa opiskelin, en kaveerannut, ja töissä teen töitä, en kaveeraa.

Vierailija
36/45 |
15.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin asennevammasta on kyse isommin, kun se on fakta, että naiset synnyttää ja jää äitiyslomalle. Yhden kerran tai viisi kertaa miten nyt sattuu käymäänkään. Ja myöhemmässä vaiheessa ei se pienemmissä toimistoissa ainakaan kovin mukavaa ole kun yks on millon minkäkin syyn takia pois töistä. En ihmettele että miehiä suositaan valinnoissa. 

Urasuuntautuneet naisinsinöörit ovat harvoin kotona montaa vuotta. Vuoden äitiysloma / lapsi ei vielä työnantajaa keikauta, jos kyseessä on hyvä työntekijä.

Vierailija
37/45 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kemian alan insinööri, en kyllä vielä ole valmistunut. Koulussa sopeutunut porukkaat hyvin, ihanaa olla siellä kun ei tarvitse katsella jo jonkun aikaisempaa mainitsemaa draamailua, kun tyttöjä ei juuri ole. Työelämässä pärjää just niin hyvin kun itse haluaa pärjätä, itse ainakin teen töitä sillä asenteella että mä en oo yhtää sen huonompi kun miehet, enkä anna itseäni kohdeltavan huonompana sukupuoleni takia.

Työhaastattelussa kysyttiinkin joskus että kuinka pärjään miesvaltaisella alalla (monissa paikoissa miespuolisia työntekijöitä yli 90%). Miksi en pärjäisi, itsehän olen alani valinnut ja olen kyllä just siellä missä mun kuuluukin olla:)

Vierailija
38/45 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemusta TKK:n insinööriosastoilta. Ihan hyvin otettiin vastaan. Minkäänlaiseen ammatilliseen sukupuolesta johtuvaan aliarvioimiseen en ole juuri törmännyt, mutta miesopiskelijoiden yletön mielenkiinto alkoi jossain vaiheessa väsyttämään. Tyttöjä oli osastolla tuolloin n10%.

Sanoisin että tärkeintä on että tekee sitä mistä tykkää. Jos homma ei ole niin kiinnostavaa että unohdat välillä ajan kulun voi työpäivätkin myöhemmin tuntua raskailta. Jos taas innostut alasta, kehityt asiantuntijaksi ja kaikki ovet aukeavat. Yleensä täytyy ensin tutustua ja syventyä alaan vuoden tai pari ennen kuin se alkaa todella kiinnostaa.

Moni kaveri on tosin innostunut tosissaan vasta opintojen loppuvuosina, kun on löytänyt jonkun selvemmän "mission", syvemmän tarkoituksen, tavoitteen ja merkityksen työlleen.

Esim. Uusien ekologisten kierrätystuotteiden kehittäminen, jätekierrätyksen kehittäminen energiaa säästävät rakenteet tai kosteusvaurioiden estäminen sisäilman parantaminen tms. Joku sosiaalisempi tyttö löysi itsestään luontaisen johtajan ja vetää nykyisin suuria televisiosta tuttuja rakennushankkeita.

Poikaystäväehdokkaita on tarjolla runsaasti, mikä on tavallaan myös hyvä asia. Seurusteluja seurattiin tarkasti ja jutut ja juorut kiersivät mikä joskus vähän masensi.

Useimmat naispuoliset opiskelijat löysivät suuresta valikoimasta itselleen poikakaverin ja myöhemmin aviomiehen. Kun tämä asia oli tavallaan "hoidettu" pystyi täysillä keskittymään opiskeluun ja työelämään.

Jotkut harvat ikävien juttujen jälkeen päätyivät elämään yksin.

Tytöillä oli omia verkostoja ja nykyisin on varmaan enemmänkin.

Sanoisin että rohkeasti tekniikan alalla vaan, mutta ehdottomasti kannattaa koko ajan harrastaa jotain sosiaalista koulun ja oman ammattialan ulkopuolella joka kantaa henkisesti jos opiskelupaikassa ihmissuhteet välillä tuntuu raskailta.

Esim liikuntaa, tanssia, musiikkia kuoroissa tai orkestereissa, koirakerhoja, purjehduskerhoja tai sitten vaan kaveriporukoissa kokoontumista.

Tekniikka, robotit, ohjelmointi, pelit, erilaiset ekologiset ja energiaa säästävät tai lääketieteellisesti hyödynnettävät tekniset ratkaisut ovat kyllä tulevaisuutta.

Toisaalta opetus ja hoivatyötäkin riittää. Vanhustenhoitajien ja lastentarhanopettajien määrä pitäisi kaksinkertaistaa heti.

Vierailija
39/45 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jopa rakennustyömailla ja rakennusliikkeissä sivistyksen taso ja tasa-arvoinen ajattelu on noussut viime vuosikymmeninä huimasti. Skanskan ja YIT:n työmailla käyttäydytään nykyisin todella tyylikkäästi ja hurmaavasti. Vastaavat ovat ihan parhaiten käyttäytyviä herrasmiehiä.

Naispuoliselle vierailijalle availlaan ovia ja keskustelutkin käydään erittäin asialliseen sävyyn.

Tähän liittyy myös yleinen työolojen ja työntekijöiden arvostuksen nousu. Työmaiden työturvallisuudesta ja siisteydestä ollaan tarkkoja, ihmisiä koulutetaan. Arkkitehdit miettivät miten tehdä konehuoneiden kulkureitit helpoiksi ja turvallisiksi

Tyttökalentereja olen nähnyt työmaakoppien seinillä viimeksi 90- luvun alussa.

Rohkeasti vaan tekniikan ja rakentamisen aloille tytöt.

Vierailija
40/45 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tuotantotalouden rakennusosaston insinööri, työelämässä ollut jo 20 vuotta. Hyvin olen pärjännyt ja aina saanut kaikki hakemani työpaikat. Nuorena nättinä tyttönä sai toki paljon huomiota ja silloin työn ohella oli näytöskeikkoja erilaisista rakennustöistä, messukeikkoja, tv-kuvauksia ym. 

Nyt vanhempana saan vaativia töitä ja nautin että on miesvaltainen ala, koska miehet suoraviivaisempia. Enkä jaksa vaihtaa kakkureseptejä kahvitauoilla. Töissä teen töitä, en seurustele.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kaksi