Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naisinsinöörejä (tai opiskelijoita) paikalla?

Vierailija
15.02.2017 |

AMK siis lähinnä. Itse olen miettinyt sähkö- ja automaatiotekniikkaa, mutta arveluttaa jotenkin tuo miesvaltaisuus. Onko teitä kohdeltu "hyvin", otettu mukaan porukkaan jne? Jos haluatte, niin kertokaa toki myös missä AMKssa opiskelitte/opiskelette.

Kiitän jo etukäteen. ☺️

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
15.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmistuin viime keväänä konetekniikasta. Ei ollut mitään ongelmia päästä joukkoon mukaan. Kesätöitä sai helposti ja heti valmistumisen jälkeen vakityö. Uskon, että sukupuoli auttoi näissä asioissa, koska erottui heti joukosta.

- insinööri 23v

Vierailija
2/45 |
15.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valmistuin viime keväänä konetekniikasta. Ei ollut mitään ongelmia päästä joukkoon mukaan. Kesätöitä sai helposti ja heti valmistumisen jälkeen vakityö. Uskon, että sukupuoli auttoi näissä asioissa, koska erottui heti joukosta.

- insinööri 23v

Kiitos viestistä, oliskos täällä vielä lisää insinöörejä paikalla? :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
15.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

20v sitten konetekniikka.

Ei mitään ongelmia porukkaan kuulumisen kanssa, nuoret miehet oli silloin jo herrasmiehiä. Työelämään päästessä oli niiden eläkeikää hipovien kanssa vähän tytöttelyä, keski-ikäiset otti suojelukseen ja opetti käytännön asiat, nuorten duunikavereiden kanssa sitten biletys.

Vapaa-ajalla sitten tuli vastaan kaikenlaista seuralaisehdokasta joille naisen miesmäiset valinnat oli ongelma....skippaat ne samantien ja löytyy kyllä fiksuakin seuraa.

Ja työelämässä tosiaan erottui porukasta vielä tuolloin, usein positiivisesti :)

Vierailija
4/45 |
15.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan työnantaja ei vaan halua palkata naista insinööriksi koska mieshakijoita on niin paljon, jo ihan lapsiasioiden vuoksi. Opiskelijana ei varmaan mitään ongelmaa mainitsemiesi asioiden suhteen, mutta kun töitäkin pitäisi joskus varmaan saada.

Vierailija
5/45 |
15.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on vuosi 2017. Ei vuosi 1930. Onko sulla asennevamma?

Terv. naisinsinööri

Vierailija
6/45 |
15.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelen IT insinööriksi ekaa vuotta ja hyvin on sopeutunut joukkoon. Itseasiassa parempi luokkahenki ku on vähän naisia. Jää ne ärsyttävät draamailut pois. Porukassa oon mukana ja kohtelee hyvin.

Vierailija
7/45 |
15.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin asennevammasta on kyse isommin, kun se on fakta, että naiset synnyttää ja jää äitiyslomalle. Yhden kerran tai viisi kertaa miten nyt sattuu käymäänkään. Ja myöhemmässä vaiheessa ei se pienemmissä toimistoissa ainakaan kovin mukavaa ole kun yks on millon minkäkin syyn takia pois töistä. En ihmettele että miehiä suositaan valinnoissa. 

Vierailija
8/45 |
15.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen muutama vuosi sitten valmistunut ympäristöinsinööriksi. Voisin sanoa, että parhaiten vastaan naisinsinöörin ottavat muut insinöörit, niin miehet kuin naiset. Naisopiskelijoita taitaa olla nykyään jo yli 15 % ja valmistuneita ehkä 14 % insinööreistä, joten vaikka olemme vähemmistö, niin koko ajan meitä on lisää. Todennäköisesti tulet aiheuttamaan jos jonkinmoista mielenkiintoa kanssa ihmisissä, mutta mitäs se haittaa, jos olet ammattitaitoinen. Onhan se elämän suola :)

Vierailija
9/45 |
15.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osu ihan haarukkaan, kun olen arkkitehti, mutta miesten maailma tämä rakennusalakin. Kyllä siellä pärjää, ja vain ihan vanhimmat patut ovat tytötelleet. Joskus vieläkin joku asiakkaana oleva mies puhuu ohitseni mieskollegalle, mutta harvoin, ja siihen on tietyllä lailla tottunut, ettei jaksa noteerata.

Ei tämä tasa-arvoinen maailma ole, älä sitä luule, mutta kun pitää pintansa, löytää kyllä paikan.

Perhekin on tullut perustettua, ja aina on jostain töitä löytynyt.

Vierailija
10/45 |
15.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ylipäätään lukea itsensä tekniseen ammattiin, työt mielenkiintoiset, etenemismahdollisuuksia, paremmat palkat.

T. Se arkkitehti

Vierailija
11/45 |
15.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen muutama vuosi sitten valmistunut ympäristöinsinööriksi. Voisin sanoa, että parhaiten vastaan naisinsinöörin ottavat muut insinöörit, niin miehet kuin naiset. Naisopiskelijoita taitaa olla nykyään jo yli 15 % ja valmistuneita ehkä 14 % insinööreistä, joten vaikka olemme vähemmistö, niin koko ajan meitä on lisää. Todennäköisesti tulet aiheuttamaan jos jonkinmoista mielenkiintoa kanssa ihmisissä, mutta mitäs se haittaa, jos olet ammattitaitoinen. Onhan se elämän suola :)

Niinkun oikeesti????? "tulet aiheuttamaan jos jonkinmoista mielenkiintoa kanssa ihmisissä"

Siis siksi että sulla on tissit ja pillu?

Vierailija
12/45 |
15.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos paljon kokemuksista! Ehkä mä uskallan laittaa tuon koulun hakuun.

Vierailija
13/45 |
15.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
14/45 |
15.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Automaatio on edelleen tulevaisuuden ala. Suomi vie aika paljon automaatioinsinöörien osaamista, esim paperiteollisuuteen liittyvillä aloilla. Fiksu tyttö.

Vierailija
15/45 |
15.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
16/45 |
15.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä maassa voi kyllä sanoa, että työmaailma on just niin tasa-arvoinen, kuin sen itse teet. Jos menet kouluun tai duuniin asenteella "öhö öhö, mites nyt kun olen nainen, mitenhän mut otetaan vastaan" niin kyllähän tuollainen vamma paistaa läpi. Itse en voi käsittää, että joillekin ammatti/ammattimaisuus/ammattitaito liittyy siihen mitä on housuissa. Se liittyy siihen mitä on pään sisällä.

Sitäkään en jaksa ymmärtää, mistä tuollainen altavastaajamainen asenne tulee. Onko kasvatustyö epäonnistunut, vai mistä kiikastaa?

Vierailija
17/45 |
15.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinkun oikeesti????? "tulet aiheuttamaan jos jonkinmoista mielenkiintoa kanssa ihmisissä"

Luulen, että alkuperäinen kirjoittaja tarkoitti enemmänkin sitä, että on nainen hyvinkin miesvaltaisella alalla.

Vierailija
18/45 |
15.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulen, että alkuperäinen kirjoittaja tarkoitti enemmänkin sitä, että on nainen hyvinkin miesvaltaisella alalla.

Ja mä tarkoitin aivan samaa. Että ihan oikeestiko joku 2000-luvulla jaksaa ihmetellä ammattia ja sukupuolta samassa lauseessa?

Vierailija
19/45 |
15.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitäkään en jaksa ymmärtää, mistä tuollainen altavastaajamainen asenne tulee. Onko kasvatustyö epäonnistunut, vai mistä kiikastaa?

Olen kuullut niin paljon kauhutarinoita naisista miesvaltaisilla aloilla, kun ei esimerkiksi oteta tosissaan ja tytötellään. Halusin kuulla vain kokemuksia, että onko insinööripuolella samanlaista (vaikka ymmärrän, että kokemukset on tietysti yksilöllisiä.)

T. Ap

Vierailija
20/45 |
15.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kuullut niin paljon kauhutarinoita naisista miesvaltaisilla aloilla, kun ei esimerkiksi oteta tosissaan ja tytötellään. Halusin kuulla vain kokemuksia, että onko insinööripuolella samanlaista (vaikka ymmärrän, että kokemukset on tietysti yksilöllisiä.)

T. Ap

Ai, mä en ole kuullut. 2000-luvulla. Tarinoita 60-luvulta olen ehkä kuullut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kuusi