Te joilla adhd, missä ammatissa olette/viihdytte/olette hyviä? Vinkkejä kaipailisin.
Itse olen tällä hetkellä alalla, joka vaatii tarkkuutta ja käytännön ripeyttä, ja olen enemmän haaveilijatyyppinen.
Kommentit (17)
Harva työnantaja haaveilijoita arvostaa - oli kysessä minkälainen työ tahansa.
Kannattaa varmaan suuntautua alalle, joka lähtökohtaisesti kiinnostaa. Minulla on ADHD, mutta pystyn kyllä keskittymään asioihin, jotka kiinnostavat paljon. Itselleni ihmisläheiset ja liikkuvat työt ovat olleet sopivia.
No, myönnettävä on että ADHD on ongelma joka työssä. Ei sellaista työtä olekaan jossa voisi sählätä näissä määrin. Olen kuitenkin luovinut monessa suorittavassa työssä. Hyvät sosiaaliset taidot ja se, että olen aktiivinen ihminen on pelastaneet paljolta. En haluaisi myöntää, mutta olen saanut hyvin paljon anteeksi siksi, että olen ollut pidetty työkavereiden ja esimiestenkin silmissä. Ja siinä vaiheessa kun työ tulee jo rutiinilla ja osaa itsenäisesti korjailla kaikessa hiljaisuudessa omia mokiaan, menee ihan hyvin. Lääkitys pelasti paljon, jatkuva sählääminen ja mokailu otti itsetunnon päälle, kun parhaani olen aina yrittänyt.
Minulle paikallaan istuminen on hankalaa adhd:n takia ja olen tällä hetkellä työkokeilussa lounasruokala/leipomossa. Sopivasti kassahommaa, annostelua, salaattien yms. tekoa, tylsiä hetkiä ei tule koska aina on tiskiä, leipomista yms. Tykkään ja uskon että tästä tulee minulle ammatti :)
Opettajana pärjään loistavasti, saan sopivasti stimulaatiota aivoille. Kotielämä onkin sitten haaste.
Koodari. Tykkään siitä, joten jaksan keskittyä töihin. Myös se on hyvä että voi tehdä omaan tahtiin ja päättää työajoista.
Vierailija kirjoitti:
No, myönnettävä on että ADHD on ongelma joka työssä. Ei sellaista työtä olekaan jossa voisi sählätä näissä määrin. Olen kuitenkin luovinut monessa suorittavassa työssä. Hyvät sosiaaliset taidot ja se, että olen aktiivinen ihminen on pelastaneet paljolta. En haluaisi myöntää, mutta olen saanut hyvin paljon anteeksi siksi, että olen ollut pidetty työkavereiden ja esimiestenkin silmissä. Ja siinä vaiheessa kun työ tulee jo rutiinilla ja osaa itsenäisesti korjailla kaikessa hiljaisuudessa omia mokiaan, menee ihan hyvin. Lääkitys pelasti paljon, jatkuva sählääminen ja mokailu otti itsetunnon päälle, kun parhaani olen aina yrittänyt.
Minulla ei ole lääkitystä eikä edes diagnoosia, mutta tunnistin itseni tästä! Yritin saada diagnoosia, mutta en saanut edes lähetettä "koska kaikille käy välillä noin". Mokailen enemmän ja vähemmän joka ikinen päivä töissä. Vähitellen olen oppinut korjaamaan mokani itse, mutta pelkään sitä päivää, jos kaikki paljastuu! Itse kärsin tästä todella paljon! Ahdistaa... Työelämää jäljellä vuosikymmeniä vielä ja odotan vain eläkkeelle pääsyä, koska sählään töissä jatkuvasti.
Minulla sekä ADHD että Asperger. Vaikka voisi helposti kuvitella, että tupladiagnoosi tekisi asioista tuplasti hankalampaa, niin mielestäni ne jollain tasolla jopa tasapainottavat toisiaan; Asperger auttaa tekemään asioita rauhallisemmin ja kestämään rutiineita ja ADHD puolestaan keskustelemaan avoimemmin. Tällä hetkellä olen IT-alalla ja tykkään kovasti.
Vierailija kirjoitti:
Koodari. Tykkään siitä, joten jaksan keskittyä töihin. Myös se on hyvä että voi tehdä omaan tahtiin ja päättää työajoista.
Olin tulossa sanomaan samaa. Tunnen itseni lisäksi kolme muutakin adhd:ta, jotka ovat alalla.
Vierailija kirjoitti:
Mitä koodari tekee? Äläkä sano koodaa, vaan selitä tarkemmin.
Vierailija kirjoitti:
Minulla sekä ADHD että Asperger. Vaikka voisi helposti kuvitella, että tupladiagnoosi tekisi asioista tuplasti hankalampaa, niin mielestäni ne jollain tasolla jopa tasapainottavat toisiaan; Asperger auttaa tekemään asioita rauhallisemmin ja kestämään rutiineita ja ADHD puolestaan keskustelemaan avoimemmin. Tällä hetkellä olen IT-alalla ja tykkään kovasti.
Olisi erittäin kiinnostavaa tietää, että miten aspegrrin ja ADHD:n yhdistelmä näkyy sussa? Tai mitkä piirteet ovat aspergerista?
Hoitoalalla. Sopivasti sääntöjä ja struktuureja, ihmisiä joista saan motivaatiota, ala itsessään on tarpeellinen josta tulee mielekkyys ja lisäksi olen tosi auttavainen luonne ja tiedän että osaan myös auttaa ihmisiä.
Kuulin juuri eräästä pojasta, jolla on adhd. Keskeytti kaikki opinahjot, ei voi elää ilman lääkkeitä. Nyt hän on saanut työpaikan, jossa ilmiömäinen: kolmen tähden michelinissä tarjoilijana. Hänen huomiokykynsä on omaa luokkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi erittäin kiinnostavaa tietää, että miten aspegrrin ja ADHD:n yhdistelmä näkyy sussa? Tai mitkä piirteet ovat aspergerista?
Aspergeria ovat mm. vaikeus tulkita ihmisten ilmeitä ja eleitä, voimakkaat kiinnostuksenkohteet ja juuttuminen rutiineihin. Toisaalta, ADHD auttaa myös siinä, ettei rutiinin muutos haittaa ihan hirveästi (ja Asperger siis siinä, ettei vaadi liikaa vaihtelua).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aspergeria ovat mm. vaikeus tulkita ihmisten ilmeitä ja eleitä, voimakkaat kiinnostuksenkohteet ja juuttuminen rutiineihin. Toisaalta, ADHD auttaa myös siinä, ettei rutiinin muutos haittaa ihan hirveästi (ja Asperger siis siinä, ettei vaadi liikaa vaihtelua).
Miten tämä kombo näkyy ihmissuhteissasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä kombo näkyy ihmissuhteissasi?
Parisuhdetta ei ole, mutta ystäviä on kyllä ja juttelen mielelläni ihmisten kanssa. Toisaalta viihdyn hyvin myös itsekseni ja tarvitsen paljon omaa aikaa.
Taiteilija, mikäli lahjakkuutta löytyy. Eihän haaveilijalle oikein muuta voi suositella.