Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi on ihmisiä, jotka pitävät jääräpäisesti kiinni vääristä mielipiteistään lukuisista todisteista huolimatta?

Vierailija
15.02.2017 |

Miksi joillekin on oma valhe tärkeämpää kuin todistetut faktat? Näillähän päinvastoin laput menee tiukemmin silmille, mitä enemmän vastakkaisia tosiasioita tulee esille. Mielestäni se on psyykkinen defenssimekanismi hauraalle psyykelle, joka on juuttunut tiettyyn ns. totuuteensa, jotta omaksi luotu maailmankuva ei särkyisi sirpaleiksi.Tämä mekanismi selittää lukuisia nykyajan ns.mediailmiöitä ja polittisia prosesseja.

Kommentit (45)

Vierailija
41/45 |
15.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Carmilla kirjoitti:

Minua häiritsee enemmän ihmisten ehdoton mustavalkoisuus mielipiteissään ja siihen liittyvä haukkuminen. Jos toinen on vähän eri mieltä esimerkiksi pakolaisista, niin joku tulee heti haukkumaan suwakkih*roksi tai patjaksi. Tai vastaavasti rasistiksi. Totuus pakolaisista ei vain ole niin yksinkertainen.

No joo, tehän sen yksinkertaistatte? Vaikka puhutaan huijaamisesta, rikollisuudesta tai kustannuksista niin teistä pitää tämän asian tiimoilta olla hissuksiin, ettei kenenkään tunnelma laske.

Loukkaantuminen naurettavista asioista ja muiden puolesta kuuluu asiaan..

Ja hirvittävä suvaitsemattomuus.

Ketkä "te"? Mistä sinä luulet tietäväsi, mitä mieltä lainaamasi kirjoittaja on, eihän hän sano sitä suuntaan tai toiseen?

Vaikka siitä että sen haistaa aika kauas.. Nytkin kalikka kalahti ja rakki älähti. ;)

Vierailija
42/45 |
15.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On niin helppoa valita puolensa ja olla ihan just sitä mieltä. Näin tehdään joka asiassa, vaikkei sitä valintaa huomaa edes tekevänsä. Toisaalta joku tykkää toisesta ja toinen toisesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/45 |
15.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Carmilla kirjoitti:

Minua häiritsee enemmän ihmisten ehdoton mustavalkoisuus mielipiteissään ja siihen liittyvä haukkuminen. Jos toinen on vähän eri mieltä esimerkiksi pakolaisista, niin joku tulee heti haukkumaan suwakkih*roksi tai patjaksi. Tai vastaavasti rasistiksi. Totuus pakolaisista ei vain ole niin yksinkertainen.

No joo, tehän sen yksinkertaistatte? Vaikka puhutaan huijaamisesta, rikollisuudesta tai kustannuksista niin teistä pitää tämän asian tiimoilta olla hissuksiin, ettei kenenkään tunnelma laske.

Loukkaantuminen naurettavista asioista ja muiden puolesta kuuluu asiaan..

Ja hirvittävä suvaitsemattomuus.

Ketkä "te"? Mistä sinä luulet tietäväsi, mitä mieltä lainaamasi kirjoittaja on, eihän hän sano sitä suuntaan tai toiseen?

Vaikka siitä että sen haistaa aika kauas.. Nytkin kalikka kalahti ja rakki älähti. ;)

Avasinkin suhtautumistani pakolaisiin tuossa ylempänä, mutta et joko lukenut sitä tai mielestäsi kaikki, jotka eivät vihaa kaikkia pakolaisia/muslimeja ovat suwakkeja. :) Kerro toki kumpi...

Vierailija
44/45 |
15.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, mun ex-mies oli tällainen. Vaikka 100 ihmistä olisi ollut jostain asiasta toista mieltä, niin he kaikki olivat väärässä ja hän oli oikeassa. En tiedä tarkoitatko ihan tätä, mutta se oli aivan sairaan rasittavaa.

Mutta pitääkö asiasta olla samaa mieltä vain koska enemmistö on? Tämä on kai sitä mistä lampaina puhutaan.

Tietysti pitää :-D Sehän vaatisi rohkeutta olla massojen kanssa eri mieltä... varsinkin tällä palstalla :-D

Ja sitten kun joku oikeasti on eri mieltä, vaikkapa nyt Trump tai Putin, niin molemmat haukutaan maan rakoon ja vittuillaan jos joku kehtaa olla yhtään samaa mieltä yhdessäkään asiassa.

Mutta nuo ovat mielipideasioita, joista pitäisi voida keskustella.

Jotkut ihmiset väittävät kivenkovaa, että appelsiini on sininen (esimerkki) eikä mieltä muuteta ikinä koskaan milloinkaan. Vaikka kyseessä fakta. Ärsyttävää ja lapsellista.

Vanhat ihmiset tekevät huomattavan paljon tuota

Vierailija
45/45 |
15.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Älykäs ihminen kykenee myöntämään olevansa väärässä ja muuttamaan täten mielipidettään. Tyhmä ihminen ei kestä sitä, että on väärässä ja kuvittelee erheen myöntämisen vievän häneltä jotakin."

Niinpä. Ja tämä on monesti samassa ihmisessä siten, että toisten pitäisi kuulla hänen parhaat perustelut, ja muuttaa mielipiteensä omiaan vastaaviksi, koska hän niin tietää, mutta kun kys hlön pitäisi itse ottaa toiselta ne paremmat perustelut(ehkä juuri sen henkilön, jolle itse on aiemmin antanut paremmat perustelut jostain toisesta asiasta) niin hän ei kykenekään itse muuttamaan kantaansa, koska hän on aina oikeassa :D Korkeintaan tarkistaa mielipidettään jos joku hänen itsensä jalustalle nostama guru tai tietäjä sanoo jotain, niin sitten uskotaan, ja muutetaan omaa kantaa vastaamaan tämän gurun mielipidettä. Yleensä niin että guru puhuukin ihan paskaa, mutta hän uskoo, koska asia tulee arvostamansa ihmisen suusta tai näppäimistöltä. Toiset huomaavat tämän, eivätkä pidä tämän henkilön mitään argumentteja kohta minään. Niinpä tällainen henkilö päätyy suljetulle keskustelupalstalle puhumaan vain kaltaistensa kanssa, koska muut ovat tyhmiä.

Itse kuuntelen kaikkia, ja opin kaikilta. Ei mitään väliä ammatilla, statuksella, elämäntilanteella tai valinnoilla. Oikeastaan ainoa ihmistyyppi jota en jaksa kuunnella on tuo edellä esittämäni, joita tässäkin keskustelussa huomaa olevan. Heitä voi kuunnella silloin jos asia on esim. heidän ammttiinsa liittyvä, tai vaikka harrastukseen, mutta yhtään laajemmista asioista ei, koska ei kukaan jaksa vänkäämistä.  Oikeastaan minua ei edes kiinnosta muuttaako joku ihminen kantaansa minun perustelujeni vuoksi. Tärkeää olisi että ottaisi vastaan muitakin näkemyksiä, ja pohtisi useammalta kannalta kuin omaltaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yhdeksän