Ihan kohta aukee taas jenkkipörssit, nyt salkku jo 1000 EUR miinuksella Eurooppan osalta
Hiukan jo meinaa ruveta jännittämään. Pitäkää peukkuja, ystävänpäivä kuitenkin :o)
Kommentit (224)
Sijoittaminen on kyllä todella mielenkiintoista. Ja mun mielestä yleissivistävääkin - itse ainakin luen ihan eri innolla uutisia nykyään. Siinä aivan konkreettisesti näkee, miten esimerkiksi poliittiset päätökset vaikuttavat kursseihin jne.
Valitettavasti olen vielä opiskelija, joten mulla ei ole hirveästi rahaa jota sijoitella. Tuonne Nordnetin superrahastoihin menee kyllä joka kuukausi reilu satanen, on sekin jotain :) Tarkoituksenani olisikin tässä opiskeluaikana säästää noihin rahastoihin sen mitä pystyy ja samalla opiskella lisää sijoittamisesta ja ylipäätään seurata taloutta ja uutisia, jotta olisi sitten vähän parempia valmiuksia aloittaa kunnon sijoitusharrastus, kun muutaman vuoden päästä pääsen työelämään.
Vierailija kirjoitti:
Sijoittaminen on kyllä todella mielenkiintoista. Ja mun mielestä yleissivistävääkin - itse ainakin luen ihan eri innolla uutisia nykyään. Siinä aivan konkreettisesti näkee, miten esimerkiksi poliittiset päätökset vaikuttavat kursseihin jne.
Valitettavasti olen vielä opiskelija, joten mulla ei ole hirveästi rahaa jota sijoitella. Tuonne Nordnetin superrahastoihin menee kyllä joka kuukausi reilu satanen, on sekin jotain :) Tarkoituksenani olisikin tässä opiskeluaikana säästää noihin rahastoihin sen mitä pystyy ja samalla opiskella lisää sijoittamisesta ja ylipäätään seurata taloutta ja uutisia, jotta olisi sitten vähän parempia valmiuksia aloittaa kunnon sijoitusharrastus, kun muutaman vuoden päästä pääsen työelämään.
Erittäin ok. Nykynuoret osaa itse katsoin sivusta kun kämppis sijoitti osakkeisiin, ilmeisesti opintolainalla. En itse tajunnu ottaa opintolainaa kun pärjäsin muutenkin. se oli virhe. AP
AP:n päivitys, n 1300EUR plussaa. laskennu päivän huipuista n 1700EUR.ei kovin ok, mut näillä mennään
Vierailija kirjoitti:
AP:n päivitys, n 1300EUR plussaa. laskennu päivän huipuista n 1700EUR.ei kovin ok, mut näillä mennään
tylyä alapeukkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tylyä alapeukkua.
tonni enään plussaa, eikö yhtään sympatiaa heru? olen kuitenkin ihan avoimesti teitä koittanut jelppiä ja kannustaa
kävi jo minuksella, nyt +223EUR
Äitihullu vaihtunu indeksihulluun?
tunti jäljellä
+1736 EUR / 0,23%
Nollatason "keskustelua", taidan ilmoittaa asiattomaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hiukan jo meinaa ruveta jännittämään. Pitäkää peukkuja, ystävänpäivä kuitenkin :o)
Hauska trolli =) Oikeasti he jotka pörssi hommia tosissaan harrastavat eivät ole netissä kehuskelemassa kuvitteellisilla tekemisllään.
Paljonko sinun mielestäsi pitää tienata, että "tosissaan harrastaa pörssi hommia"? Mitä tuo edes tarkoittaa?
AP tässä, 776568 EUR on osakkeissa kiinni juuri nyt. Osa on vipua. Jotain hommia tässä on koitettu kuitenkin...
Kuinka paljon olet sijoittanut ja mikä on tuottoprosentti? Mistä olet alkupääomasi saanut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hauska trolli =) Oikeasti he jotka pörssi hommia tosissaan harrastavat eivät ole netissä kehuskelemassa kuvitteellisilla tekemisllään.
Paljonko sinun mielestäsi pitää tienata, että "tosissaan harrastaa pörssi hommia"? Mitä tuo edes tarkoittaa?
AP tässä, 776568 EUR on osakkeissa kiinni juuri nyt. Osa on vipua. Jotain hommia tässä on koitettu kuitenkin...
Kuinka paljon olet sijoittanut ja mikä on tuottoprosentti? Mistä olet alkupääomasi saanut?
Oma sijoitettu pääoma n 470000e palkkatuloista. AP
Vierailija kirjoitti:
Välittäjä voittaa aina.
0,08% / minimi 5eur. pitäisi olla kilpailukykyinen hinta. Lainan korko 0,99% myös
puoli tuntia jäljellä 1893EUR / 0,25%.
apuva kirjoitti:
Minä hajautin säästöni pariin öljyfirmaan muutama vuosi sitten, ja nyt taulussa -90%. Osingot on jäissä, tulokset tappiolla ja velkaa miljardeja. Jopa konkurssin mahdollisuudesta puhuvat. Nytkö tässä pitäisi ostaa lisää "kun halvalla saa", sillä se mikä menee alas, nousee myös ylös, niinhän? Pörssissä kun ei voi hävitä.
Kuinka hyvin tunnet öljyalaa? Minä tiedän mistä öljy tulee, mitä siitä voi tehdä ja miten jalosteita käyttää, mutta en ikinä sijoittaisi öljyyn. Öljyä säännellään ja sen kysyntä vaihtelee monien muuttujien armoilla, siinä ei välttämättä hyvä yhtiö auta mitään. Harmi että sinulle kävi noin, mutta kyllä pörssissä voi myös tienata ja voittaa.
apuva kirjoitti:
Minä hajautin säästöni pariin öljyfirmaan muutama vuosi sitten, ja nyt taulussa -90%. Osingot on jäissä, tulokset tappiolla ja velkaa miljardeja. Jopa konkurssin mahdollisuudesta puhuvat. Nytkö tässä pitäisi ostaa lisää "kun halvalla saa", sillä se mikä menee alas, nousee myös ylös, niinhän? Pörssissä kun ei voi hävitä.
Pitäisiköhän nyt kun on aloittelijoitakin lukemassa tätä ketjua mainita, että hajauttaminen kahteen öljyfirmaan ei ole hajautusta riskinpienennysmielessä. Pitäisi hajauttaa eri toimialoille, esim, palveluihin, tekniikkaan, terveydenhoitoon, kiinteistöihin jne. Tietysti jos sijoittaa vain pienen summan, niin ei sillä hajautuksella ole niin suurta merkitystä.
Mulla on varmaan kymmenkuntaa osaketta, ja vain yksi niistä on noin huonoon jamaan mennyt ja lopulta nousi sieltäkin. Toki pari vuotta sitten lähes kaikki olivat miinukselta, mutta vain tuo yksi tällä hetkellä punottaa, ja parhaiten pärjänneistä olen osan myynytkin, kun niillä alkoi olla liikaa painoa salkussa juuri hajautuksen vinoutumisen takia.
+ 1721EUR / 0,23%, n 10minuuttia jäljellä, taitaa plussalle mennä tämäkin päivä
Mielestäni erittäin hyvä "harrastus". Voi hoitaa kotisohvalta ja koko maailma on avoin. Kaiken maailman kansallispäivät tulevat tutuksi, kun huomaa että onkin xxx-päivä ko maassa.
Lisäksi harrastus ei ole edes kalleimmasta päästä. Myöskin monipuolisuus ja opiskelun ja oppimisen näkökulmasta sijoittaminen on ok.
Jos harrastat lotto-tyyppistä peliä, valitse CTF-kauppa (hinnanero kauppa), jos olet varovainen tutki korkopapereita tai indeksirahastoja.
Jos ihan itse haluat käydä pörssikauppaa, sekin on helppoa. Maaimassa on parikymmentä suurta pörssiä, valitse omasi. Tarvitset vain välittäjän ja tietokoneen.
Sitten ostoksille, ja ostettavaa riittää (muutama miljoona yritystä) Jos teet kuten muut, saat normituloksen (voitto/tappio). Päästäksesi suuriin voittoihin pitää riskeerata ja silloin tulos on tonneja (+/-)
Yleinen väite, että ihdeksiä ei voi voittaa on väärä. Jos haluat suuria voittoja, otat suuren riskin, mutta vähentämällä riskiä saat hyvä tuoton, ja voitat vertailuindeksin.
Kehoitan kaikkia tietsikan ääressä istuvia tekemään demo-tilin. Siinä samassa kun olet facessa tai muussa yhtä tyhjänpäiväisessä :-)