Millä perustein äänestät? Otatko selvää kaiken mahdollisen, menetkö puolue edellä, tai peräti mutulla?
Kiinnostaa näin vaalien alla että millä perusteilla kukin tekee äänestyspäätöksensä. Itse olen ihan kotisohvatavis, mutta politiikan suurkuluttaja ja suhtaudun intohimolla asiaan. Luen ja kuuntelen siis kaiken mahdollisen, mietin ehdokkaani tarkkaan ja voin siis muuttaa mieltänikin kampanjamatkan varrella mikäli tarve niin vaatii. En äänestä vanhojen mielikuvien pohjalta enkä etenkään näin presidentinvaaleissa pelkän puolueen vuoksi, vaikka toki puoluetausta kertoo myös ehdokkaan arvoista.
Tuli sitten mieleeni tässä että kuinka muut palstailijat asiaan suhtautuu? Ei välttämättä tarvitse kertoa sinänsä ketä äänestää tai puoluekantaakaan ettei mene riitelyksi, vaan ensisijaisena pointtina on kertoa millä perustein siis teet äänestämispäätöksesi.
Kommentit (14)
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostava keskustelu! Itse äänestän eniten puolue edellä, joskaan en ihan orjallisesti. Esim. nyt olisin äänestänyt mielelläni demarien ehdokasta, mutta Urpilainen ei sytytä yhtään, joten äänestän keskustan ehdokasta.
Vähän sama täällä. Varmaan olisin äänestänyt Kokoomusta jos ehdolla olisi ollut vaikkapa Häkkänen, mutta näin ollen en vaan pysty.
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostava keskustelu! Itse äänestän eniten puolue edellä, joskaan en ihan orjallisesti. Esim. nyt olisin äänestänyt mielelläni demarien ehdokasta, mutta Urpilainen ei sytytä yhtään, joten äänestän keskustan ehdokasta.
Täällä sama siten että uskon keskustalla olevan paremmat mahdollisuudet.
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostava keskustelu? Ei yhtäkään kommenttia ennen omaasi.
Tasavallan presidentti ulkopoliittisena toimijana on melko vähän kiinni valtakunnan sisäpoliitiikassa, joten puolue edellä äänestäminen on mielestäni kummallista.
Äänestän päähänpinttymäni mukaan.
Ps. Teen myös vaalityötä poistamalla tältä palstalta kaikki negatiiviset kommentit omasta ehdokkaastani. Se on helppoa eikä palstamodet anna siitä minulla bannia vaikka syytä olisi. Vihaan sananvapautta.
Ehdokkaan kyvykkyys toimia presidenttinä ja omaani eniten vastaava arvomaailma - siinä kaksi tärkeintä asiaa.
Äänestän Halla-ahoa koska en pidä Stubbista enkä Haavistosta. Se oli nyt gallupeissa kolmantena, että mahdollisuuksia on.
Äänestyskäyttäytymistäni siis määrittää se, keitä en pressaksi haluaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tasavallan presidentti ulkopoliittisena toimijana on melko vähän kiinni valtakunnan sisäpoliitiikassa, joten puolue edellä äänestäminen on mielestäni kummallista.
Okei, kiinnostava aloitus sitten :D t- sama
Äänestän alholsatupekkaa ja kommareita vastaan
Kyllä minä yritän pohtia kaikilta kanteilta enkä jumittaudu tietyn puolueen ehdokkaaseen näin pressanvaaleissa. Toki on nuo äärilaidat joita en kumpaakaan äänestäisi olkoon millainen ehdokas hyvänsä, mutta suunnilleen kaikista akselilta kesk/kok/sdp (ehkä jopa rkp joskus) tsekkaan ajatuksella kaikki kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väitän että puolue kuvastaa vahvasti presidentin arvomaailmaa. Esim nykyinen on kokoomuslainen juristi joka on luovinut koko valtakautensa ottamatta kunnolla kantaa mihinkään koska tietää että joku voi pahastua eikä häntä pidettäis enää "koko kansan presidenttinä".
Olen samaa mieltä että kyllä puoluetausta kuvastaa ehdokkaan arvomaailmaa. Siksi en minäkään voi äänestää sentään ihan minkä tahansa puolueen ehdokasta, vaan liikkumatila on hieman suppeampi vaikka siis kaikki ehdokkaat syynään kyllä ajatuksella läpi. AP
Vierailija kirjoitti:
Äänestän Halla-ahoa koska en pidä Stubbista enkä Haavistosta. Se oli nyt gallupeissa kolmantena, että mahdollisuuksia on.
Äänestyskäyttäytymistäni siis määrittää se, keitä en pressaksi haluaisi.
Joo ok. Äänestäisit Hullu-ahoa vaikka se ei olisi ehdookkaana.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä yritän pohtia kaikilta kanteilta enkä jumittaudu tietyn puolueen ehdokkaaseen näin pressanvaaleissa. Toki on nuo äärilaidat joita en kumpaakaan äänestäisi olkoon millainen ehdokas hyvänsä, mutta suunnilleen kaikista akselilta kesk/kok/sdp (ehkä jopa rkp joskus) tsekkaan ajatuksella kaikki kunnolla.
Pomminvarmaa on se että tuolta akselilta tulee yksi toiselle kierrokselle jos sellaista edes tulee.