Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ostatko tytöllesi tamponeita vai pelkkiä sitetä? Ostettiinko sinulle tamponeita?

Vierailija
14.02.2017 |

Mua ainakin ärsytti, kun ei mitään muita vaihtoehtoja ollut kotona saatavilla edes testaukseen kuin vaan niitä siteitä! Itse aionkin ostaa tytölleni siteiden lisäksi tamponeita, niin saa kokeilla kumpaakin, jos haluaa. Toki tyttö voi itsekin käydä ostamassa niitä tamponeita, mutta ei tuon ikäinen välttämättä kehtaa.

Kommentit (156)

Vierailija
41/156 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä yritin teininä käyttää tamponeja, mutta vuoto oli ehkä liian niukkaa ja se mitä tuli, valui jostakin uomasta sivukautta ulos. Eikä ne oikein asettuneet sisäänkään. Ja tamponin ulossaanti oli yhtä tuskaa.

Olen ollut siteiden käyttäjä koko ikäni. Toki mahdolliselle tyttärelle esittelisin kaikki vaihtoehdot.

Vierailija
42/156 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me ei saatu yläasteella kieltäytyä uimisesta menkkojen takia, joten kaikkien oli pakko opetella käyttämään tamppoonia. Liikunnanope sanoi julmana, että tulee vaikka työntämään sen itse paikoilleen, jos ette osaa. Ja lääkärintodistuksella vaan olisi saanut luvan olla käyttämättä (tiukka immenkalvo tms.). Joten kaikki käytti alusta asti silloin.

Hahah, taitaisi ope joutua nykyään pulaan, kun mammat hyökkäisivät kimppuun. Kyseinen ope tiesi, että puolella näistä menkkaisista ei edes ollut menkkoja juuri uimapäivänä ja puolella oli tamponi käytössä. Jos ope suostuu tähän vapaapassin käyttöön, niin sitten sitä todellakin käytetään, oli tarvis tai ei.

Sama pätee myös menkkakipuisten poissaoloihin koulusta. Kun kotiin otetaan yhteyttä, ja kerrotaan, että pitää mennä lääkäriin ja hakea oikeat lääkkeet kipuihin, niin kivut loppuvat lähes kaikilla siihen.

Jos unohdetaan endometrioosit ja muut sairaudet, menkat eivät ole este tehdä yhtään mitään. Kuukupit ja tamponit ovat parhautta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/156 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain valita kumpia ostetaan. Myöhemmin äiti oli ostanut kuukupin kokeiluun ja sama kuppi on edelleen käytössä.

Vierailija
44/156 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me ei saatu yläasteella kieltäytyä uimisesta menkkojen takia, joten kaikkien oli pakko opetella käyttämään tamppoonia. Liikunnanope sanoi julmana, että tulee vaikka työntämään sen itse paikoilleen, jos ette osaa. Ja lääkärintodistuksella vaan olisi saanut luvan olla käyttämättä (tiukka immenkalvo tms.). Joten kaikki käytti alusta asti silloin.

Hahah, taitaisi ope joutua nykyään pulaan, kun mammat hyökkäisivät kimppuun. Kyseinen ope tiesi, että puolella näistä menkkaisista ei edes ollut menkkoja juuri uimapäivänä ja puolella oli tamponi käytössä. Jos ope suostuu tähän vapaapassin käyttöön, niin sitten sitä todellakin käytetään, oli tarvis tai ei.

Sama pätee myös menkkakipuisten poissaoloihin koulusta. Kun kotiin otetaan yhteyttä, ja kerrotaan, että pitää mennä lääkäriin ja hakea oikeat lääkkeet kipuihin, niin kivut loppuvat lähes kaikilla siihen.

Jos unohdetaan endometrioosit ja muut sairaudet, menkat eivät ole este tehdä yhtään mitään. Kuukupit ja tamponit ovat parhautta.

Menkkojen kanssa uidessa on suurempi tulehdusriski ja miksi teinit pitäisi ylipäätään pakottaa uimaan opettajan tiukan katseen alla?

Vierailija
45/156 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan myös jakeli kaikille ilmaiseksi tamponeita?

Vierailija
46/156 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena sisään kirjoitti:

Mä aloitin tamponien käytön jo 10-vuotiaana, kun sattui olemaan menkat ala-asteen terveystarkastuksessa ja se hoitaja näytti miten tamponi laitetaan ja otetaan pois ja sain näytepakkauksen mukaan. :)

Näytti?

Vierailija
47/156 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kukaan koskaan ostanut minulle mitään tuollaisia tarvikkeita, ihan on itse pitänyt ostaa ja hankkia myös rahat niitä varten. (12 vuotiaasta kesätöillä ja säästettävä, että riitti seuraavaan kesään)

Tamponit ei mahtuneet sisälle ennenkuin oli neitsyys mennyt ja en viitsinyt itse runnoa alapäätäni rikki.

Vierailija
48/156 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole koskaan tykännyt tamponeista, teki vatsan kipeäksi, turvonneeksi ja sen lisäksi pitivät max 2h. Tyttö kyllä niitä käyttää, ilmeisesti niukemmat kuukautiset kuin mulla aikoinaan. Mutta voi kun oliskin silloin ollut kuukuppi jo olemassa.

t: 1

Vierailija
49/156 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huhhuh

Vierailija
50/156 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän tyttö itse tee nuo ostokset. Ihmeellistä, että joku on kasvattanut tyttölapsen, joka ei kehtaa ostaa tamponeja vaikka täällä jokaisen mies ostaa niitä vaimolleen tämän tästä, vaimo kun ei koskaan muista itse käydä ostoksilla.

Vierailija
51/156 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän tyttö itse tee nuo ostokset. Ihmeellistä, että joku on kasvattanut tyttölapsen, joka ei kehtaa ostaa tamponeja vaikka täällä jokaisen mies ostaa niitä vaimolleen tämän tästä, vaimo kun ei koskaan muista itse käydä ostoksilla.

Menkat voi alkaa hyvinkin nuorena nykyaikana, jolloin kaipaisi opastusta uuteen asiaan. Nuori tyttö ei ole rinnastettavissa aikuiseen mieheen.

Vierailija
52/156 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siteitä vain. Tamponeja käyttäessä immenkalvo voi rikkoutua ja neitsyys menee periaatteessa. Sitä en salli ennen avioliittoa. 

Vierailija
53/156 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti ei ostanut mitään minulle. Pihistin häneltä siteitä (vuokkoset!) ja laitoin jemmaan.

Aion ostaa tyttärelleni siteitä, tamponeita, kuukuppia jotta saa kokeilla mikä on itselle paras ja niillä mennään. Minä pidän aina kaapissa siteitä ja tamponeita valmiina pari pakettia.

Vierailija
54/156 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näissä jutuissa ihmetyttää ettei juuri kukaan kerro ettei ole pystynyt käyttämään tamponia koska se tuntui ikävältä, ylipäänsä tuntui (kun sen ei pitäisi). Olen jo yli nelikymppinen 3 lasta synnyttänyt enkä vieläkään saisi  tamponia laitettua koska se sattuu ja tuntuu kävellessä. Lienen tässä suhteessa kyllä aika epänormaali? No, onneksi on kierukka ja kamalat kuukautiset muisto vain :)

Vierailija
55/156 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin kuukupin suoraan. Uusia ostetaan tarvittaessa.

Vierailija
56/156 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siteitä vain. Tamponeja käyttäessä immenkalvo voi rikkoutua ja neitsyys menee periaatteessa. Sitä en salli ennen avioliittoa. 

Että sä olet sairas tapaus. Ei siellä mitään läpipääsemätöntä kalvoa ole. Ottaisit selvää biologiasta.

Vierailija
57/156 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siteitä oli meillä vaan tarjolla, sillä äiti ei tykänny käyttää muita. Nykyään pidän runsaimpina päivinä sidettä ja tamponia samaan aikaan, paljon varmempi olo. Ois sillon nuorempana ollu helpompaa jos ois ollu molempia tarjolla, kun tuli niin usein ohivuotoja. En kuitenkaa osannu kaivata mitää muuta ku siteitä. Tästä viisastuneena jos saan joskus tyttären. 

Vierailija
58/156 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan vain siteitä. Olen ostanut montaa merkkiä kokeiltavaksi.

Tamponeja en osta siksi, että nuorillahan on harvinaisesti tullut "tamponikuume", johon on kuoltukin. Eli vakava tulehdus. Toinen syy on se, että rikkovat suotta immenkalvon herkästi. Siitä voi säikähtää, jos joutuu kivulloisesti vetämään pois ja immenkalvo hajoaa. (Turha toki sinällään koko immenkalvo, mutta hajoittakoot vanhenpana sitten vaikka tamponilla, jos haluaa.)

Moni tuntuu käyttävän kuukuppia. Sitä en osta, koska koen sen epähygieeniseksi tyhjentää jossain koulun vessassa.

Mulle ostettiin siteitä ja tamponeita. Ihan alkuaikoina oli harsositeitä, jotka kiinnitettiin sidevyöhön, mut sit tuli teippisiteet. En ole koskaan kokeillut edes tamponia.

Vierailija
59/156 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Side hygieenisempi

Vierailija
60/156 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toksinen šokkioireyhtymä (TSS) eli tamponišokki on harvinainen, mutta vaarallinen tila, joka aiheutuu myrkkyjä tuottavasta bakteerikannasta. Näitä bakteereita löytyy yleisesti ihmisiltä nenästä, kainaloista, nivusista ja emättimestä, mutta osalle ihmisistä ne voivat aiheuttaa TSS:n puhkeamisen. Hoitamattomana TSS on vakava sairaus, johon voi kuolla. Sen oireita voi olla muun muassa kuume.

Šokin välttämiseksi tulee tamponia käyttää vain kuukautisten aikana (ei siis valkovuodon imemiseen) ja vuotoon nähden mahdollisimman pienellä imukyvyllä varustettua. Lisäksi samaa tamponia ei tule käyttää kuutta-kahdeksaa tuntia enempää. Suositeltu vaihtoväli on 4–8 tuntia.

Lähde wikipedia