Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ostatko tytöllesi tamponeita vai pelkkiä sitetä? Ostettiinko sinulle tamponeita?

Vierailija
14.02.2017 |

Mua ainakin ärsytti, kun ei mitään muita vaihtoehtoja ollut kotona saatavilla edes testaukseen kuin vaan niitä siteitä! Itse aionkin ostaa tytölleni siteiden lisäksi tamponeita, niin saa kokeilla kumpaakin, jos haluaa. Toki tyttö voi itsekin käydä ostamassa niitä tamponeita, mutta ei tuon ikäinen välttämättä kehtaa.

Kommentit (156)

Vierailija
21/156 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö on kohta 14v ja siteitä olen vain ostanut. Käytän itsekin vain siteitä, niin ei ole tullut edes mieleen ostaa mitään muuta.

Täytyy varmaan joskus kysyä, että kiinnostaisiko sitä joku muukin. On tosin vielä niin "lapsellinen", ettei se varmaan sitä tamponia edes uskaltaisi kokeilla.

Vierailija
22/156 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kuukautiset alkoivat ostin kolmet erilaiset sidepaketit ja tamponit, kokeili niitä kaikkia ja löysi mieleisensä. Siteen laittaa suihkun jälkeen illaksi ja yöksi, muuten tamponit. Menkkojen loppuvaiheessa käyttää pikkuhousun suojia

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/156 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyttö on kohta 14v ja siteitä olen vain ostanut. Käytän itsekin vain siteitä, niin ei ole tullut edes mieleen ostaa mitään muuta.

Täytyy varmaan joskus kysyä, että kiinnostaisiko sitä joku muukin. On tosin vielä niin "lapsellinen", ettei se varmaan sitä tamponia edes uskaltaisi kokeilla.

Kannattaa kysyä, mutta teini voi myös häpeillä puhua aiheesta eli toisaalta voisit myös ostaa jo valmiiksi paketin tamponeita ja sanoa, että saat kokeilla käyttää jos haluat.

Vierailija
24/156 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siteitä. En osaa itsekään käyttää tamponeja. Tyttö saa kyllä ostaa ja kokeilla niitä ihan itse jos haluaa. Samoin kuin kuukuppiakin. Ostaa itse jos haluaa. 

Mitä ihmettä sun omat osaamiset tähän liittyy? Tuli mieleen eräs tuntemani äiti, joka inhoaa itse kuivattuja banaaninmuruja myslissä ja nyppii ne siksi pois lapsen lautaselta. Reilua ja empaattista äidiltä olisi tarjota kokeilumahdollisuuksia eli erilaisia siteitä ja tamponeja. Voi olla aika hankalaa 12-vuotiaalle tai vähän vanhemmallekaan mennä ihmettelemään niitä kaupan hyllylle yksin. Minut tosiaan pelastivat tältä ne näytepakkaukset; niiden ansiosta tiesin, mitä lähden kaupasta hakemaan. Ilman tätä markkinamiehen juonta olisin ollut äidin ällösiteiteden vanki monta vuotta! 3

No sitä, että kun en itse käytä en myöskään osaa ostaa. Vaikkapa oikeaa kokoa.  Turha siellä on ulvoa. En mä kiellä tyttöä itse ostamasta ja kokeilemasta. MÄ vaan en osaa asiassa auttaa.

Vierailija
25/156 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siteitä. En osaa itsekään käyttää tamponeja. Tyttö saa kyllä ostaa ja kokeilla niitä ihan itse jos haluaa. Samoin kuin kuukuppiakin. Ostaa itse jos haluaa. 

Samalla periaatteellla jättäisit varmaan siteetkin kauppaan? " koska en osaa käyttää itse siteitä, niin en osta tytöllekään" "ei se osais kun en mäkään osaa" No onneks osaat itse käyttää siteitä, että tyttörukka ei jäisi ilman minkäänlaista menkkasuojaa.

En mä KIELLÄ ostamasta enkä muutenkaan puutu asiaan. MINÄ ostan siteitä itselleni ja tyttökin saa niitä käyttää. Jos haluaa jotakin ihan itseään varten, niin menee ja ostaa. Kyllä mä rahaa annan, tosin on sillä sitä itselläänkin, töissä kun käy. Mä olen niitä moderneja nykyaikaisia naisia, jotka antavat itsenäisyyttä ja valinnan vapautta tyttölapsille jo pienestä pitäen. En mä puutu tyttäreni kuukautisiin. Hän on aikuinen nainen ja osannee ostaa siteensä tai tamponinsa itsekin. Meillä on tarjolla vain siteitä.

Minkä ikäinen tämä teidän "aikuinen nainen" on?

18v 

Vierailija
26/156 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ostanut molemmille kuukupin jo melkein samantien kun menkat alkaneet. Molemmat sitä mieltä, että se on paras.

Vierailija
27/156 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa kysyä, mutta teini voi myös häpeillä puhua aiheesta eli toisaalta voisit myös ostaa jo valmiiksi paketin tamponeita ja sanoa, että saat kokeilla käyttää jos haluat.

Ei sitä hävetä puhua menkoista. Mua hävettää varmaan enemmän. :)

Vierailija
28/156 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei mitään ostettu, kävin yläasteen ilman mitään, talouspaperia.

Vierailija
29/156 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä sun omat osaamiset tähän liittyy? Tuli mieleen eräs tuntemani äiti, joka inhoaa itse kuivattuja banaaninmuruja myslissä ja nyppii ne siksi pois lapsen lautaselta. Reilua ja empaattista äidiltä olisi tarjota kokeilumahdollisuuksia eli erilaisia siteitä ja tamponeja. Voi olla aika hankalaa 12-vuotiaalle tai vähän vanhemmallekaan mennä ihmettelemään niitä kaupan hyllylle yksin. Minut tosiaan pelastivat tältä ne näytepakkaukset; niiden ansiosta tiesin, mitä lähden kaupasta hakemaan. Ilman tätä markkinamiehen juonta olisin ollut äidin ällösiteiteden vanki monta vuotta! 3

No sitä, että kun en itse käytä en myöskään osaa ostaa. Vaikkapa oikeaa kokoa.  Turha siellä on ulvoa. En mä kiellä tyttöä itse ostamasta ja kokeilemasta. MÄ vaan en osaa asiassa auttaa.

Miten tyhmä sä olet? Vaikka itse käyttäisitkin, tyttösi tuskin käyttäisi samaa kokoa tai tykkäisi samasta merkistä. Me ollaan kaikki ihan erilaisia, tiedoksi vain. Eikö äidin tehtävä ole auttaa lastaan uusissa asioissa, esim. kuukautisissa? Onko niin vaikea ostaa muutamaa eri merkkiä ja kokoa, ja antaa tytön kokeilla? Kai sulla vähän enemmän on rahaa kuin tyttärelläsi, vai joutuuko se ostamaan kaikki muutkin elämänsä perustarvikkeet omalla rahallaan? 

Vierailija
30/156 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

wee2999 kirjoitti:

ei mitään ostettu, kävin yläasteen ilman mitään, talouspaperia.

Taisi olla aika helvetillistä

Vierailija
31/156 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma äiti suhautui menkkoihin ja kaikkeen muuhunkin alapääasiaan tosi häveliäästi... Näki, että sitä nolotti puhua mistään, mutta urhoollisesti yritti peittää sen :) Itse käytti vain siteitä, mutta kerran kysyi, että haluanko minä käyttää tamponeja... Tuli tällainen kysely ihan yllärinä enkä osannut vastata oikein mitään (menin vähän lukkoon, kun toinen siinä vaivaantuneena kirmurteli asian edessä) , joten äiti osti sinne paketin "ihan vaan varalta, jos niitä joskus tarvii". <3

Itse tytöille ostan, mitä ne nyt sattuu pyytämään. Ja kaapissa on vähän valinnanvaraa aina muutenkin.

Vierailija
32/156 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin todella huojentavaa lukea, ettei mun äiti ole ainoa, jolla on jotain ongelmia seksuaalisuuden kanssa ylipäänsä. Meillä oli kotona vaan siteitä, mutta viikkorahoista ostin sitten tamponeita kun olin 16. Nykyään käytän yleensä pelkästään tamponeita, mutta tarkoitus olisi siirtyä kuukuppiin.

Keskustelua lukiessa tuli mieleen, et mun äiti ei yhtään tykännyt siitä kun mun menkat alkoi eikä niistä saanut puhua. Herranjumala, jos olisin sille 16-vuotiaana kertonut, että käytän tampooneita.... Jos itse tulen ikinä tyttöä saamaan, niin oon jo luvannut nyt itselleni tehdä asiat toisin..

Vierailija
33/156 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi hyvä, jos koulussa saisi vaikka terveystarkastuksen yhteydessä side ja tamponi - näytepakkauksia. Tuntuu, että usein ne näytteet mitä koulusta saa rajoittuu siteisiin...

Vierailija
34/156 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa selittää tytöille että tamponeista voi saada toksisen shokin, joka on hengenvaarallinen jos tamponia ei vaihda tarpeeksi usein ja ei koskaan nukkumaan tamponin kanssa. Ohjeet pakkauksessakin varmasti että eisaa pitää liian pitkään samaa. Minusta on hyvä antaa kaikki vaihtoehdot ja nuori sitten itse valkkaa kun näitä vaihtoehtoja nykyään on.

Pienenä en itse voinut änkeä alapäähän mitään niin isoa kuin tamponi tai kuukuppi. Paikat oli kipeet ja vuoto helvetinmoinen. Yösiteet oli koulussakin aina ja silti tuli läpi. Vasta aikuisena selvis että oli endometrioosi.

Vierailija
35/156 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä aloitin tamponien käytön jo 10-vuotiaana, kun sattui olemaan menkat ala-asteen terveystarkastuksessa ja se hoitaja näytti miten tamponi laitetaan ja otetaan pois ja sain näytepakkauksen mukaan. :)

Vierailija
36/156 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun omat kuukautiseni alkoivat 12-vuotiaana, jaksoin käyttää äidin ostamia siteitä noin vuorokauden. Sitten marssin kauppaan tamponiostoksille, ja päivän sen jälkeen ilmoitin äidille että minulle ostetaan siteiden sijaan tamponeja. Äiti kummeksui hieman, oliin kuulemma kauhean nuori (?) käyttämään tamponeja, mutta ymmärsi asian.

Omalle tytölleni aion ostaa sekä siteitä että tamponeja ja opastaa molempien käyttöön, valitsee sitten sen mistä itse tykkää.

Vierailija
37/156 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin todella huojentavaa lukea, ettei mun äiti ole ainoa, jolla on jotain ongelmia seksuaalisuuden kanssa ylipäänsä. Meillä oli kotona vaan siteitä, mutta viikkorahoista ostin sitten tamponeita kun olin 16. Nykyään käytän yleensä pelkästään tamponeita, mutta tarkoitus olisi siirtyä kuukuppiin.

Keskustelua lukiessa tuli mieleen, et mun äiti ei yhtään tykännyt siitä kun mun menkat alkoi eikä niistä saanut puhua. Herranjumala, jos olisin sille 16-vuotiaana kertonut, että käytän tampooneita.... Jos itse tulen ikinä tyttöä saamaan, niin oon jo luvannut nyt itselleni tehdä asiat toisin..

No ei kai tamponit tai menkat liity  mitenkään seksuaalisuuteen.

Mun äidillä ei ollut seksuaalisuuden kanssa ihmeemmin ongelmia, pystyin kertomaan 15-vuotiaana, että haluan e-pillerit jne. ja ne sitten hommattiin. Mutta tamponeja ei ikinä ollut kaapissa. Äiti ei käyttänyt itse eikä sitten kai tullut ajatelleeksikaan, että minä voisin käyttää.

No, enpä edes halunnut ja siksi en  nähnyt sitä ongelmanakaan, kun niitä ei ollut.

Mutta se, että tamponien/menkkojen yhteydessä puhutaan seksuaalisuudesta tekee vain just sen, ettei porukka uskalla edes ostaa niitä suojia ilman pientäkään nolostelua.

Vierailija
38/156 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ei saatu yläasteella kieltäytyä uimisesta menkkojen takia, joten kaikkien oli pakko opetella käyttämään tamppoonia. Liikunnanope sanoi julmana, että tulee vaikka työntämään sen itse paikoilleen, jos ette osaa. Ja lääkärintodistuksella vaan olisi saanut luvan olla käyttämättä (tiukka immenkalvo tms.). Joten kaikki käytti alusta asti silloin.

Vierailija
39/156 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me ei saatu yläasteella kieltäytyä uimisesta menkkojen takia, joten kaikkien oli pakko opetella käyttämään tamppoonia. Liikunnanope sanoi julmana, että tulee vaikka työntämään sen itse paikoilleen, jos ette osaa. Ja lääkärintodistuksella vaan olisi saanut luvan olla käyttämättä (tiukka immenkalvo tms.). Joten kaikki käytti alusta asti silloin.

Ei toikaan kyllä hyvältä kuulosta. Tossa on rikottu tytön/naisen oikeutta omaan kehoonsa tai ainakin uhkailtu!

Vierailija
40/156 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyi, mikä ope. Olisin saanut varmaan ikuiset traumat moisesta, koska en todellakaan uskaltanut työntää mitään sisääni.

En käytä vieläkään tamponia kovin mielelläni ja jotain kuukuppia en voisi kuvitellakaan.