Eipä ole meillä varaa vanhojen tansseihin
Miksi koulu ei maksa vaatteita, meikkausta ja hiustenlsittoa? On mielestäni epäreilua, että minun tyttäreni ei voi osallistua tansseihin heikon taloudellisen tilanteen vuoksi. Jo lukiokirjat ovat niin kalliita, että tiukkaa tekee niidenkin kanssa. Vanhojen tansseista on tullut eliitin tanssit.
Kommentit (167)
Ei koululla ole varaa tuollaisia maksaa. Tansseihin ei ole mikään pakko osallistua, jos jostain syystä on estynyt. Saisiko esim. sukulaisilta, kummeilta tai ystäviltä apua?
Nyt jos alat säästää nii ens vuodeks saat kyllä kerättyä rahat mekkoon. Meikin ja tukan voi laittaa itse. Kyllä mekkoja esim tori.fi tai halosen aleista saa alle 100e
Hiukset ja meikin voi laittaa itse ja mekkoja saa käytettyinä.
Juhlapukuja saa edullisesti käytettynä esim. torista. Meikin ja kampauksen voi myös tehdä itse.
Vanhojentanssit eivät ole pakolliset, mutta elitistiset ne ovat nykyään. Tarkoitus on näyttää että on tässä varaa pitää juhlat joihin rupusakilla ei ole varaa. Ennen vanhaan vanhojentansseihin mentiin oikeasti vanhoissa, isoäidin aikaisissa vaatteissa sen takia kun oltiin tultu "vanhoiksi", sen takia niitä vanhojentansseiksi sanotaankin.
Provo! Mutta mä sain muutama (alle viisi) vuotta sitten ihan uuden vanhojen mekon satasella, meikit laitoin ite ja hiuksetkin ois kyllä voinu laittaa ite.
Mekko kirppikseltä, tai torista. Meikki ja hiukset itse.
Valitettavasti suurellakaan rahalla ei välttämättä saa nättiä mekkoa. Kyse on tyylitajusta. Toisaalta netistä (tori.fi) voi saada todella näyttävän mekon.
Kokemuksella.
meikin ja hiukset tekee helposti itse. Katsokaa vaikka youtubesta vinkkivideoita niihin. Ja mekonkin saa edullisesti ellei tarvitse olla täysin uniikki ja mittatilaustyönä tehty puku. Kyselkää esim. paikallisista fb-ryhmistä onko jollain mekkoa lainaan, kaikkea ei ole pakko ostaa.
Mä ainakon vuokrasin mekon ompelimosta. Ei ollut kallis!
Vähän kekseliäisyyttä ja luovuutta kehiin. Ostat kirppikseltä puvun ja muokkaat siitä mieleisen puvun.
Jos ei ole ompelukonetta, voit lainata sen kirjastosta ja jotkut Martta-järjestöt lainaavat myös, jos kellään tutulla ole konetta.
Vaikka olisi rahaa, on tuhlausta ostaa uutta jo eettisten arvojen takia.
Meikit ja hiukset voi laittaa itse.
"Miksi yhteiskunta ei maksa..." lasketteluväluneitä, tatuointeja, laivamatkaa Viroon, kondomeja jne...jne.
Vanhojenpuvun voi lainata, ostaa kirpalta, tilata Kiinasta parilla kympillä, ommella itse jne.
Meikin voi tehdä itse tai kaveri tekee kuin kampauksenkin. Ei maksa mitään.
Mikä tässä on ongelma? Asenne.
Mekko kiinasta muutamalla kympillä, tai käytettynä kirppikseltä. Meikki ja kampaus itse väkästäen. Eiköhän tuo taitu köyhältäkin.
Olisi kiva jos joku viitsisi organisoida vanhojentanssien varjobileet joihin mentäisiin oikeasti vain pitämään hauskaa eikä näyttämään kalliita vaatteita.
Tuliko noi tanssit jotenkin yllätyksenä?
Kuten jo moni on kommentoinut, hiukset ja meikit osaa kuka tahansa laittaa itsekin ja kirpparit ovat täynnä juhlamekkoja ennen vanhojen tansseja.
Vähän luovuutta kehiin ja tansseista nauttimaan.
Prototyyppi kirjoitti:
Tuliko noi tanssit jotenkin yllätyksenä?
Kuten jo moni on kommentoinut, hiukset ja meikit osaa kuka tahansa laittaa itsekin ja kirpparit ovat täynnä juhlamekkoja ennen vanhojen tansseja.
Vähän luovuutta kehiin ja tansseista nauttimaan.
Ei tyttö edes vanhojen tanssi-kurssille mennyt, kun oli tiedossa ettei ole varaa ja koulu ei maksa.
Ap
Kyllä ennen oli kaikki paremmin, tai ainakin halvempaa. Silloin vanhant olivat oikeasti vanhoissa mummolan vintiltä kaivetuissa vaatteissa. Milloin tämä vanhojenpäivän vietto muuttui tällaiseksi?
Totta on, että ei tanssiin ole pakko osallistua. Monestakin syystä se jätetään, eikä köyhyys ole todellakaan ainoa. Tai voi se olla tekosyy vaikka koulukiusatulle, joka on aivan varma että kukaan ei suostu hänen parikseen.
Totta on sekin, että se on melkoista kilpavarustelua syrjäseutujen lukioissakin. Mutta kun minun köyhä lapseni onnistui hankkimaan niitä varten jopa kaksi mekkoa ( joita ei ole myyty vieläkään pois vaan lainattu), niin ap:n lapsikin varmasti saa. Minun tyttäreni voisi ehkä lahjoittaa, ilmoita osoite.
Tasa-arvoa tässä hommassa ei kyllä ole. Pojille ei ole mitään velvollisuutta vuokrata frakkia vaan tavallinen puku käy.
Kaikki eivät osaa laittaa hiuksia, omalla kohdalla sain kampauksen edullisesti kun taas pukuun meni rahaa yllättävän paljon.
Tulonne ja menonne?