Pienituloinen yksinhuoltaja pk - seudulla
Opiskelen hoitoalaa. Nyt mietin mitä järkeä tässä on.. kun valmistun saan käteen palkkaa n. 1700 e. Kolmivuorotyö ei sovi terveyssyistä ja olen pienen lapsen yh. Vuokra 900 kaupungin asunto joten halvempaa ei löydy, no pk maksut olisivat ilmaiset. Elarit 150 e kk joten netto sitten 1950+ lapsilisä 120 e kk joten 2070. Matkalippu 100 e joten vuokran kanssa -1000 joten jää laskuihin ja muihin menoihin minulle ja lapselleni 1000 e kk.
Tulen kyllä loistavasti sillä toimeen mutta mitä sitten kun lapsi kasvaa ja tulee harrastusmenoja jne? Lomalle en voi mennä koskaan eikä säästöön jää. Näen tulevaisuuden synkkänä kituuttamisena, käytännössä hoidan ihmisiä ilmaiseksi sillä nyt kun opiskelen käyttöön jää 800 minulle ja lapselle, työttömänä jäisi 900 e kk.
Mitä järkeä on käydä töissä tällä palkalla? Olen jo 40 v joten en voi enää vaihtaa alaa. Nyt vain tuntuu opiskelu turhalta kun ilman koulutusta pääsee samalle palkalle asumistuen kanssa.
Miten te muut yh:t jotka olette lastenhoitajia, sairaanhoitajia tms tulette toimeen?
Kommentit (131)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä saa halvempia asuntoja stadista.
Lopeta nirsoilu tai valitus.
Kaikki ei voi mennä kuten sinä haluat.
Me asutaan kaupungin asunnossa 94neliöisessä ja vuokra reilu 1000€
Ei jakomäki tai itä-Helsinki.
Kovalta kuulostaa vuokrasi asuntoon nähden.Oletko hoitoalan opiskelija ja yh?
Jos et, mene toiseen ketjuun, halusin nimenomaan pienipalkkaisten yh:hoiden kommentteja.
Terv: ap
Minä olen ollut yh ja sairaanhoitaja. Mulla ei ollut varaa asua Helsingissä, vaikka työpaikkani olikin siellä. Asuin lapseni kanssa Vantaalla kaksiossa. En koskaan ajatellut, että mun olisi pitänyt voida asua väljemmin tai kalliimmin vain siksi, että työkseni hoidin muita.
Olen hakenut Vantaan kaupungilta asuntoja en ole saanut.
En muuta slummiin.Asu sinä siellä kernaasti kun kerran viihdyt hyvin.Hienoa jos olet elämääsi tyytyväinen. Minä en ole.
Mielestäni tämä 62 neliöinen kolmio ei ole luksusta.
T: ap
Kuka sulle on sanonut, että sairaanhoitajan palkalla pitäisi mitään luksusta saadakaan? Meille jo opiskelupaikkaa haettassa sanottiin, että tässä ammatissa ei sitten rikastu.
Ja minä olen elämääni hyvin tyytyväinen. Ymmärsin vaihtaa alaa ja nyt asun omassa sadan neliön rivitaloasunnossani, joka riittäää yhdelle ihmiselle erinomaisesti. Lapsetkin jo aikuisia.
Ei meillä ole koskaan jäänyt viittäsataa per henkilö kuussa elämiseen ja silti käydään välillä ulkomaillakin.
Ihan turha tässä on pienituloisia syyllistää huonoista valinnoista, kyllä se kuulkaa on pk-seudullakin niitä hoitajia ja muita duunareita oltava. Ongelman ydin on liian kalliit asumis- ja elinkustannukset. Näihin pitäisi saada joku järki, jotta tavallinen työssäkäyvä ihminen tulisi tavallisella palkallaan toimeen ja voisi ihan ilman ylimääräisiä tukia elättää myös lapsen tai pari. Eikä kyse ole myöskään siitä, että työttömät eläisivät liian leveästi, tukien poistaminen heiltä ei paranna pienituloisten asemaa tippaakaan.
Kolmio aikuiselle ja taaperolle ei ole luksusta? Juuh, okei.
Mikä koulutus sulla on ollut ennenkuin lähdit opiskelemaan sairaanhoitajaksi? Vaikuttaa siltä, että sairaanhoitajan työ ei ole lainkaan sitä, mitä haluaisit tehdä. Voisitko päivittää aiempaa koulutustasi esimerkiksi opiskelemalla avoimessa yliopistossa tai avoimessa ammattikorkeakoulussa?
Mä olen pienituloinen yh helsingistä ja kyllä me pärjätään ihan hyvin.
Minun bruttopalkka 4600 kuussa ja tonnin verran jää käteen kaikkien kulujen jälkeen. Tukia en tietenkään saa. Olen monta kertaa laskenut, että sopivassa raossa tukien kanssa saa saman verran käteen kuin omalla palkalla verojen jälkeen.
Tosi fiksua neuvoa pienituloisia muuttamaan pois pk-seudulta. Kukas ne pienipalkkaiset työt siellä pk-seudulla sitten tekee? Pk-seudulla asuvat hyvätuloiset on varmaan tosi tyytyväisiä, kun eivät saa lasta päivähoitoon, bussit ja posti ei kulje, terkkariin ja hammashoitoon ei saa aikoja, vanhuksille ei ole hoitajia, kaupoissa on hillittömät jonot kun kassamyyjiä ei ole tarpeeksi jne. jne. Pienituloiset pyörittää tätä yhteiskuntaa aika pitkälti...
Vierailija kirjoitti:
Tosi fiksua neuvoa pienituloisia muuttamaan pois pk-seudulta. Kukas ne pienipalkkaiset työt siellä pk-seudulla sitten tekee? Pk-seudulla asuvat hyvätuloiset on varmaan tosi tyytyväisiä, kun eivät saa lasta päivähoitoon, bussit ja posti ei kulje, terkkariin ja hammashoitoon ei saa aikoja, vanhuksille ei ole hoitajia, kaupoissa on hillittömät jonot kun kassamyyjiä ei ole tarpeeksi jne. jne. Pienituloiset pyörittää tätä yhteiskuntaa aika pitkälti...
Ne, jotka nytkin tekevät eivätkä kitise siitä, ettei ole varaa asua Helsingissä vuokralla kolmiossa kahdestaan taaperon kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän ihmettä taas höpötät. Sinulla on yksi pieni lapsi, joten pieni kaksio on ihan riittävä teille. Näitä saa alle 700 euron Helsingistä vuokralle.
Sinulle ja pienelle lapselle jää 1000 euroa kuukaudessa laskuihin ja muihin menoihin. Miten ihmeessä tuosta ei jää säästöön? Laskuihin menee ehkä 50 euroa ja ruokaan pienellä lapsella ehkä 50-100 euroa kuukaudessa. Aikuisella menee ruokaan 100-150e kuukaudessa. Mihin menee loput rahoista?
Ehkä kellarikomeron saa vuokrattua esittämälläsi hinnalla Helsingistä. Kaksiota ei voi saada alle seitsemän sadan edes liepeiltä Vantaalta.
Että vähän realismia nyt tähänkin keskusteluun.
Noinko tietämättömiä te olette vuokrarasosta Helsingin kaupungin asunnoissa. Itseasiassa 700€ löytyy jo kolmioita ha varsinkin tilavia kaksioita löytyy tuohon hintaan. Itselläni 90m2 neliö ja vuokra 930€.
Vierailija kirjoitti:
Jo Keravalla on halvemmat asunnot kuin Helsingissä. Matka junalla Keravalta Rekolaan (jos on esim töissä Peijaksen sairaalassa) kestää vain 8 minuuttia. Eikä matka stadiinkaan kestä kohtuuttoman kauan, ihan pääkaupunkiseudun sisälläkin voi mennä pidempi aika.
Vinkkinä esim Hussilla ja Helsingin kaupungilla on tarjolla työsuhdeasuntoja, joissa halvat vuokrat ja asunnot yleensä lähellä työpaikkoja. Päivätyötä voi olla vaikea saada, monta kymmentä hakijaa paikkaa kohden joten varaudu, että joudut vuorotyöhön tai sitten jäät himaan..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä saa halvempia asuntoja stadista.
Lopeta nirsoilu tai valitus.
Kaikki ei voi mennä kuten sinä haluat.
Me asutaan kaupungin asunnossa 94neliöisessä ja vuokra reilu 1000€
Ei jakomäki tai itä-Helsinki.
Kovalta kuulostaa vuokrasi asuntoon nähden.Oletko hoitoalan opiskelija ja yh?
Jos et, mene toiseen ketjuun, halusin nimenomaan pienipalkkaisten yh:hoiden kommentteja.
Terv: ap
Minä olen ollut yh ja sairaanhoitaja. Mulla ei ollut varaa asua Helsingissä, vaikka työpaikkani olikin siellä. Asuin lapseni kanssa Vantaalla kaksiossa. En koskaan ajatellut, että mun olisi pitänyt voida asua väljemmin tai kalliimmin vain siksi, että työkseni hoidin muita.
Olen hakenut Vantaan kaupungilta asuntoja en ole saanut.
En muuta slummiin.Asu sinä siellä kernaasti kun kerran viihdyt hyvin.Hienoa jos olet elämääsi tyytyväinen. Minä en ole.
Mielestäni tämä 62 neliöinen kolmio ei ole luksusta.
T: ap
Kuka sulle on sanonut, että sairaanhoitajan palkalla pitäisi mitään luksusta saadakaan? Meille jo opiskelupaikkaa haettassa sanottiin, että tässä ammatissa ei sitten rikastu.
Ja minä olen elämääni hyvin tyytyväinen. Ymmärsin vaihtaa alaa ja nyt asun omassa sadan neliön rivitaloasunnossani, joka riittäää yhdelle ihmiselle erinomaisesti. Lapsetkin jo aikuisia.
Sepä se, haluaisin toiselle alalle mutta en pääse. Liian tyhmä olen ilmeisesti enkää muuhun kelpaa.
Kyllä tämä masentaa ja siksi ei noi opinnotkaan enää kiinnosta.
Itsestäni en välitä, mutta lapselle olisin halunnut parempaa kuin ainaisen kituuttamisen. Oma äitinkin oli yh ja rahat aina loppu, vaikutti pitkälle omaan elämääni kun olin aika yksinäinen osittain rahattomuuden takia. Tavallaan monet asiat jäivät kokematta kun ei ollut varaa.Lukupäätä ei ole koskaan ollut, mutta en ole mikään käytännönkään ihminen.
En tiedä, mille alalla vaihtaisin? Opintoja jäljellä n. 100 op josta paljon harkkoja.
Oletko ap käynyt katsomassa Itä-Helsingin eri asuinalueita? Esimerkiksi Myllypurossa on pieniä kolmioita, joissa on vuokrat noin 600 €/kk tai jopa vähemmänkin. 50 neliön kaksio 500 €/kk jne. Rauhallinen alue, jossa on paljon eläkeläisiä.
Vinkkinä esim hussilla ja helsingin kaupungilla on tarjolla työsuhdeasuntoja, joissa halvat vuokrat ja asunnot lähellä työpaikkoja. Ja päivätyötä voi olla tosi vaikea saada, monta kymmentä hakijaa paikkaa kohden joten varaudu et joutuu vuorotyöhön tai sitte jäät himaa..
Kaipa lapsen isäkin jotain maksaa, kun kerran on lapsensa kanssa tekemisissä?
Olethan hakenut asumisoikeusnumeron? Kun valmistut ja saat työpaikan niin sairaanhoitaja saa varmasti lainaa sen verran että sillä maksaa asumisoikeusasunnon maksun. Uusissa maksu on noin 500 €/neliö ja uuden asunnon saa suurellakin numerolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne, jotka nytkin tekevät eivätkä kitise siitä, ettei ole varaa asua Helsingissä vuokralla kolmiossa kahdestaan taaperon kanssa.
Olen hakenut Vantaan ja Espoon asuntoja niitä saamatta.
Pitkälle en voi muuttaa kun ainoat kaksi elossa olevaa sukulaista asuvat pk- seudulla, lapsen isä Espoossa.
Olisin todella yksinäinen lapsen kanssa kaksin jossain keski- Suomessa pikkukaupungissa ketään tuntematta ja riistäisin lapselta isän tavallaan samoin ne suhteet kahteen iäkkääseen sukulaiseen. Miksi? Siksi että saan hoitaa jonkun mummon makuuhaavoja kutsumustyönä?
Olen ujo eikä meillä ole ystäviä, lapsella on harrastuksessa kavereita. Nyt pk seudulla on tälläisellä kuin minä mahdollsuus nähdä muita ihmisiä ja käydä vaikka museossa enkä eristäydy täysin.
Muualla kuin pkseudulla olisin todella onneton ja yksinäinen. Niille jotka tänne muuttavat syrjäylistä se on eri juttu kun täällä näkee ihmisiä, on tapahtumia ja menoja jne. Eri asia muuttaa täältä johonkin pikkupaikkaan ja möllöttää lapsen kanssa kaksin vapaa- aikana.
Eri asia jos on kotoisin pikkupaikasta, siellä lienee sukualaisia ja tuttuja joten ei ole yksin
Vierailija kirjoitti:
Olethan hakenut asumisoikeusnumeron? Kun valmistut ja saat työpaikan niin sairaanhoitaja saa varmasti lainaa sen verran että sillä maksaa asumisoikeusasunnon maksun. Uusissa maksu on noin 500 €/neliö ja uuden asunnon saa suurellakin numerolla.
On 15 vuotta vanha numero. Asomaksut kaksioissa n. 20 000, vastike joku 600 e. Kyllä se lainan ja korkojen kanssa kalliiksi tulee.,
Ja lainaa ei saa ilman takaajia ja säästöjä, olen kysynyt kolmesta pankista!
Kitkuttelemalla vuodesta toiseen pärjää. :) Oma asenne vaikuttaa paljonkin. Mulla kaikki lapset saavat harrastaa ja jonkin verran ostetaan uutenakin tavaraa (hyödynnetään paljon nettikirppareita). Paljosta pitää toki luopua, omalla kohdallani se olen minä ja omat menot. Mutta tiedän tilanteen vielä muuttuvan jossain vaiheessa, joten kyllä tätä nyt vielä jaksaa.
Myös matkustamiseen on saatu nipistettyä rahaa. Pienelle lapselle Virossa tai Ruotsissa seikkailukin on isoon avaraan maailmaan pääsemistä, suosittelen kokeilemaan. Eikä ole kovin kallista, kun etsii sopivat hinnat matkoihin ja hotelleihin. Tuetuille lomille voi hakea joka toinen vuosi, googleta "tuetut lomat".
Tsemppiä elämääsi! :)