Pienituloinen yksinhuoltaja pk - seudulla
Opiskelen hoitoalaa. Nyt mietin mitä järkeä tässä on.. kun valmistun saan käteen palkkaa n. 1700 e. Kolmivuorotyö ei sovi terveyssyistä ja olen pienen lapsen yh. Vuokra 900 kaupungin asunto joten halvempaa ei löydy, no pk maksut olisivat ilmaiset. Elarit 150 e kk joten netto sitten 1950+ lapsilisä 120 e kk joten 2070. Matkalippu 100 e joten vuokran kanssa -1000 joten jää laskuihin ja muihin menoihin minulle ja lapselleni 1000 e kk.
Tulen kyllä loistavasti sillä toimeen mutta mitä sitten kun lapsi kasvaa ja tulee harrastusmenoja jne? Lomalle en voi mennä koskaan eikä säästöön jää. Näen tulevaisuuden synkkänä kituuttamisena, käytännössä hoidan ihmisiä ilmaiseksi sillä nyt kun opiskelen käyttöön jää 800 minulle ja lapselle, työttömänä jäisi 900 e kk.
Mitä järkeä on käydä töissä tällä palkalla? Olen jo 40 v joten en voi enää vaihtaa alaa. Nyt vain tuntuu opiskelu turhalta kun ilman koulutusta pääsee samalle palkalle asumistuen kanssa.
Miten te muut yh:t jotka olette lastenhoitajia, sairaanhoitajia tms tulette toimeen?
Kommentit (131)
Jos bruttopalkkasi tulee olemaan noin 2200 e/kk niin laskin juuri että saisit asumistukea (hh:na) helsinkiläisenä noin 257 e kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Jos bruttopalkkasi tulee olemaan noin 2200 e/kk niin laskin juuri että saisit asumistukea (hh:na) helsinkiläisenä noin 257 e kuussa.
Yh:na siis
Vierailija kirjoitti:
Mihin ihmeeseen sä oikein käytät rahasi? Tonni kuussa ylimääräistä eikä muka jää säästöön eikä voi matkustella? Ei tuossa rikastumaan pääse mutta kyllä sillä ihan normaalia elämää pystyy elämään.
Hoitomaksut ei muuten noilla tuloilla mene nollaan, asumistukea sensijaan voit saada, ainakin jos asut Helsingissä.
Hei, en saa nyt tonnia vaan saisin kun valmistun.
Nyt saan 800 e käteen. Siitä menee matkoihin 150 e, puhelimeen ja nettiin 50 e, ruokaan 400 e (suunnilleen), vaatteisiin kirppikseltä ja muuhun lapselle n 100 e ja 100 kaikkeen muuhun sekalaiseen, uimiseen, harratusmaksuun (lapsi käy jumpassa), omaan kuntosaliin 20 e kk, ja menoihin joita koulusta tulee, kiorjoihin, monisteisiin, ostin juuri uudet työkengät jne.
Tiedän jo nyt että kun lapsi kasvaa ja on kouluikäinen ne menot ovat suuret. Nykyään on "pakko" harrastaa, vaatteisiin menee rahaa teininä, täytyy olla tabletti tai läppäri jo alakoulussa jne.
Monet 60 vuotiaat eivät tajua kuinka kallista lasten elämä nykyään on. Jos jättää ulkopuolelle, jää ulkopuolelle kaveriporukoista jne,
Mielenkiinnosta olisi kiva tietää että tosiaanko te kommentoijat käytte töissä suurin osa niin että teille jää 1000 käteen seuraavat 30 vuotta? Hoitoalan palkat tuskin koskaan nousevat.
Miten olette tuolla palkalla ostelleet autoja, mökkejä ja käyneet lomamatkoilla sellaisia varmaan haluaa tehdä seuraavan 30 vuoden aikana edes joskus vaikka tiedän että kohta tulee kommentteja siitä ettei 60 luvulla lomilla käyty kuin mökillä, mutta kun sellaiseen ei ole koskaan varaa.
Minkä ihmeen takia aloit opiskelemaan hoitoalalle???täytyihän sen huono palkka olla sulla tiedossa.niitä päivätöitä ei muuten hoitajille kauheesti ole tarjolla, sitäkin olis kannattanut miettiä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä saa halvempia asuntoja stadista.
Lopeta nirsoilu tai valitus.
Kaikki ei voi mennä kuten sinä haluat.
Me asutaan kaupungin asunnossa 94neliöisessä ja vuokra reilu 1000€
Ei jakomäki tai itä-Helsinki.
Kovalta kuulostaa vuokrasi asuntoon nähden.
Oletko hoitoalan opiskelija ja yh?
Jos et, mene toiseen ketjuun, halusin nimenomaan pienipalkkaisten yh:hoiden kommentteja.
Terv: ap
Itse olet asuntosi ja alasi valinnut.
Vierailija kirjoitti:
Minkä ihmeen takia aloit opiskelemaan hoitoalalle???täytyihän sen huono palkka olla sulla tiedossa.niitä päivätöitä ei muuten hoitajille kauheesti ole tarjolla, sitäkin olis kannattanut miettiä.
En päässyt muualle kuin sairaanhoitajaksi... haettu ollaan vuosia tradenomiksi, en vain pääse...
Insinööriksi tms en sovi, mitä muita aloja amk:ssa on kuin sos- ja terv, insinööri ja kaupallinen ala?
Yliopistoon ei ole lukupäätä ja niin korkeat pisterajat työllistävillä aloilla kuten sosiaalityöntekijä ja opettaja. En tulisi sinne pääsemään.
T: ap
Vierailija kirjoitti:
Itse olet asuntosi ja alasi valinnut.
En ole valinnut hoitoalaa. En päässyt muualle ja olin työtön vuoden joten menin sairaanhoitajaksi.
Olisin halunnut kaupalliselle alalle, en päässyt.
Siksi ajattelenkin että lopetan koko opiskelun, kun se ei rahallisesti kannata.
Ymmärrän ap:tä hyvin. Vaikka joka paikasta huudetaan, että työ on avain onneen niin ei se sitä kaikille ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun ei kannata käydä töissä. Helppo laskea. Saisin työttömänä vain 1900 käteen. Nyt vain 2600.
Nopea laskutoimitus, saan vain 700e palkkaa ja työni on erittäin vaativaa!En tajunnut.
Selvennä!
Näin minulle apukoulussa opetettiin: Palkka on korvausta menetetystä vapaa-ajasta eli työstä. Yllämainittu yksilö saisi 1900 euroa/kk tekemättä mitään, siis olemalla työtön. Nettohyöty työnteosta kuukaudessa on 700 euroa. Oletetaan hän tekee 160h/kk töitä, joten 700:160 = 4,375.
Tekisitkö itse töitä, josta sinulle maksettaisiin nettona 4,375€/h ?
Vierailija kirjoitti:
Jos on varaa maksaa asumisesta noin paljon, olisi hyödyllisempää kartuttaa omaa kiinteistövarallisuuttaan ostamalla asunto omaan käyttöön ja sitä maksamalla. Näin myös työteko voisi tuntua palkitsevammalta.
Oliko tämä vitsi? En saa edes asolainaa kun ei ole takaajia ja säästöjä.
-ap-
Mun vuositulot noin 32 000 ja miehen 25 000.
Tullaan toimeen, teen kolmivuorotyötä ja jos vaihdan päivätyöhön tulot tippuu aika samaan kuin miehellä.
kuukaudessa mun palkka 2500-2700 miinus verot..
Meillä on yksi lapsi.
Ei ostella mökkejä ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kovalta kuulostaa vuokrasi asuntoon nähden.Oletko hoitoalan opiskelija ja yh?
Jos et, mene toiseen ketjuun, halusin nimenomaan pienipalkkaisten yh:hoiden kommentteja.
Minä olen ollut yh ja sairaanhoitaja. Mulla ei ollut varaa asua Helsingissä, vaikka työpaikkani olikin siellä. Asuin lapseni kanssa Vantaalla kaksiossa. En koskaan ajatellut, että mun olisi pitänyt voida asua väljemmin tai kalliimmin vain siksi, että työkseni hoidin muita.
Vierailija kirjoitti:
Mun vuositulot noin 32 000 ja miehen 25 000.
Tullaan toimeen, teen kolmivuorotyötä ja jos vaihdan päivätyöhön tulot tippuu aika samaan kuin miehellä.
kuukaudessa mun palkka 2500-2700 miinus verot..
Meillä on yksi lapsi.
Ei ostella mökkejä ei.
Häh, sulla on mies eli teillä kahden aikuisen tulot?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kovalta kuulostaa vuokrasi asuntoon nähden.Oletko hoitoalan opiskelija ja yh?
Minä olen ollut yh ja sairaanhoitaja. Mulla ei ollut varaa asua Helsingissä, vaikka työpaikkani olikin siellä. Asuin lapseni kanssa Vantaalla kaksiossa. En koskaan ajatellut, että mun olisi pitänyt voida asua väljemmin tai kalliimmin vain siksi, että työkseni hoidin muita.
Olen hakenut Vantaan kaupungilta asuntoja en ole saanut.
En muuta slummiin.Asu sinä siellä kernaasti kun kerran viihdyt hyvin.Hienoa jos olet elämääsi tyytyväinen. Minä en ole.
Mielestäni tämä 62 neliöinen kolmio ei ole luksusta.
T: ap
Yksinhuoltajan ei kannatakaan käydä töissä, jos siis katsoo asioista pelkästään lyhytnäköisesti.
Minulla kaverina kahden lapsen yh-äiti, jonka loukku vielä isompi kuin sinun, kun lapsia on 2. Hänen ei kannata mennä töihin alle 3000 euron palkan, kun nyt työttömänä ilmainen päivähoito, asumislisät tapissa jne. Toki esittää ulospäin hakevansa töitä ja jallittaa iäkkäitä vanhempiaan kuinka montaa paikkaa on tälläkin viikolla hakenut ja kuinka raskasta työnhaku on. Ja siinä tietysti vanhemmat säälivat lastaan ja rahoittavat elämää antamalla käteistä kuukausittain. Eli elintaso on hänelle vähintäänkin sama kuin töissä ollessa.
Vierailija kirjoitti:
Yksinhuoltajan ei kannatakaan käydä töissä, jos siis katsoo asioista pelkästään lyhytnäköisesti.
Minulla kaverina kahden lapsen yh-äiti, jonka loukku vielä isompi kuin sinun, kun lapsia on 2. Hänen ei kannata mennä töihin alle 3000 euron palkan, kun nyt työttömänä ilmainen päivähoito, asumislisät tapissa jne. Toki esittää ulospäin hakevansa töitä ja jallittaa iäkkäitä vanhempiaan kuinka montaa paikkaa on tälläkin viikolla hakenut ja kuinka raskasta työnhaku on. Ja siinä tietysti vanhemmat säälivat lastaan ja rahoittavat elämää antamalla käteistä kuukausittain. Eli elintaso on hänelle vähintäänkin sama kuin töissä ollessa.
Näinhän se menee, mutta jossain vaiheessa ne lapset kasvaa ja lentävät pesästä. Ja lapsillekin pitäisi opettaa työnteon merkitys. Eläkekään ei kerry, mutta toisaalta jos iäkkäät vanhemmat ovat varakkaita (kuten yllä ilmeisesti?) niin siinä voi odotella perintöä ja ajatella, että sillä pärjää vaikkei työeläkettä olekaan kerryttänyt. Omille lapsille ei sitten paljon perintöä enää jääkään, eli seuraava sukupolvi on jälleen köyhempi
Muuta halvempaan asuntoon pois pääkaupunkiseudulta. Mikä helvetti sinut siellä pakottaa asumaan? Jestas mitä typeryyttä!
Töissä päiväkodissa. Netto n. 1700€. 4 ala-ikäistä lasta. Miten on varas? Asumme pienehkössä kaupungissa omassa vanhassa talossa. Miehen netto n. 3000€.
Mun mielestä pärjäät hyvin jos vain yksi lapsi.
Kovalta kuulostaa vuokrasi asuntoon nähden.