Pienituloinen yksinhuoltaja pk - seudulla
Opiskelen hoitoalaa. Nyt mietin mitä järkeä tässä on.. kun valmistun saan käteen palkkaa n. 1700 e. Kolmivuorotyö ei sovi terveyssyistä ja olen pienen lapsen yh. Vuokra 900 kaupungin asunto joten halvempaa ei löydy, no pk maksut olisivat ilmaiset. Elarit 150 e kk joten netto sitten 1950+ lapsilisä 120 e kk joten 2070. Matkalippu 100 e joten vuokran kanssa -1000 joten jää laskuihin ja muihin menoihin minulle ja lapselleni 1000 e kk.
Tulen kyllä loistavasti sillä toimeen mutta mitä sitten kun lapsi kasvaa ja tulee harrastusmenoja jne? Lomalle en voi mennä koskaan eikä säästöön jää. Näen tulevaisuuden synkkänä kituuttamisena, käytännössä hoidan ihmisiä ilmaiseksi sillä nyt kun opiskelen käyttöön jää 800 minulle ja lapselle, työttömänä jäisi 900 e kk.
Mitä järkeä on käydä töissä tällä palkalla? Olen jo 40 v joten en voi enää vaihtaa alaa. Nyt vain tuntuu opiskelu turhalta kun ilman koulutusta pääsee samalle palkalle asumistuen kanssa.
Miten te muut yh:t jotka olette lastenhoitajia, sairaanhoitajia tms tulette toimeen?
Kommentit (131)
Minun ei kannata käydä töissä. Helppo laskea. Saisin työttömänä vain 1900 käteen. Nyt vain 2600.
Nopea laskutoimitus, saan vain 700e palkkaa ja työni on erittäin vaativaa!
Teillä on kai aika iso asunto, kun vuokra on noin korkea? Onko mahdollista vaihtaa pienempään?
En laskisi pitkän aikavälin toimeentuloani pelkkien sosiaalitukien varaan. Työpaikka antaa sentään jotain turvaa, mutta jos olet yhteiskunnan tukien varassa, niistä ei ole mitään takeita. Niitä voidaan pienentää reippaastikin poliittisella päätöksellä. Asuntotuesta on puhuttu jo pitkään, kuinka kalliiksi se nykyisin tulee ja kuinka siitä on tullut vuokrienkorotusautomaatti. Jossain vaiheessa sille on pakko tehdä jotain.
Et välttämättä saa pääkaupunkiseudullakaan päivätyötä hoitoalalta, joten kannattaa miettiä, onko välttämätöntä asua juuri pääkaupunkiseudulla vai voisiko esim Järvenpää tms olla edullisemman asumisen vuoksi järkevämpi vaihtoehto. Tosin Järvenpäästäkin pääsee aika nopeasti Helsinkiin töihin.
Mä vaihdoin nelikymppisenä hoitoalalta pois juuri siksi, että lapset kasvoivat ja tiesin, että en pystyisi kustantamaan heille sellaisia asioita, joita halusin kustantaa.
Mitähän ihmettä taas höpötät. Sinulla on yksi pieni lapsi, joten pieni kaksio on ihan riittävä teille. Näitä saa alle 700 euron Helsingistä vuokralle.
Sinulle ja pienelle lapselle jää 1000 euroa kuukaudessa laskuihin ja muihin menoihin. Miten ihmeessä tuosta ei jää säästöön? Laskuihin menee ehkä 50 euroa ja ruokaan pienellä lapsella ehkä 50-100 euroa kuukaudessa. Aikuisella menee ruokaan 100-150e kuukaudessa. Mihin menee loput rahoista?
Vierailija kirjoitti:
Minun ei kannata käydä töissä. Helppo laskea. Saisin työttömänä vain 1900 käteen. Nyt vain 2600.
En tajunnut.
Selvennä!
Vierailija kirjoitti:
Mitähän ihmettä taas höpötät. Sinulla on yksi pieni lapsi, joten pieni kaksio on ihan riittävä teille. Näitä saa alle 700 euron Helsingistä vuokralle.
Sinulle ja pienelle lapselle jää 1000 euroa kuukaudessa laskuihin ja muihin menoihin. Miten ihmeessä tuosta ei jää säästöön? Laskuihin menee ehkä 50 euroa ja ruokaan pienellä lapsella ehkä 50-100 euroa kuukaudessa. Aikuisella menee ruokaan 100-150e kuukaudessa. Mihin menee loput rahoista?
Ehkä kellarikomeron saa vuokrattua esittämälläsi hinnalla Helsingistä. Kaksiota ei voi saada alle seitsemän sadan edes liepeiltä Vantaalta.
Että vähän realismia nyt tähänkin keskusteluun.
Vierailija kirjoitti:
No onhan toi 700 e jo iso ero vrt tuohon että saa 100 e enemmän.
Anteeksi mutta hoitotyö ei ole niin ihanaa että tekisin sitä ilmaitteeksi kun ei ole varaa antaa kunnon lähtökohtia omalle lapselle sitä työtä tekemällä. Kyllä se hyväntekeväisyydeltä tuntuu ja opiskelen sitä varten 3,5 vuotta korkeakoulussa?
Olen niin epämotivoitunut että haluaisin jättää opinnot kesken. Olen joutunut ottamaan lainaakin niitä varten joka täytyy maksaa pois.Voisin mennä nyt heti vaikka siivoojaksi tai kaupan kassalle ja saisin käteen saman kuin sitten kun valmistun sairaanhoitajaksi, ja saisin olla nyt enemmän lapsen kanssa.
Oma lapsi menee vieraiden sairaiden hoitamisen edelle.
Tulen kituuttamaan vuoka-asunnossani eläkeikään asti pikku palkalla. Omaan asuntoon tai autoon ei ole varaa koskaan.
Yksityiseltä voi saada asunnon halvemmalla. Meillä on vuokra 795 e/kk. Kyseessä 2004 valmistunut kerrostalokaksio Vantaalta tosi keskeiseltä paikalta. Vajaa 50 neliötä, sauna, iso parveke ja autohallipaikka. Junalla keskustaan 15 minuuttia.
Oon myös alalla, jossa jää käteen 1600 e kuukaudessa. Onhan tää epämotivoivaa. Sit lapsi ei vain harrasta mitään maksullisia tai ne rahat vain kehitetään jostain. Matkustella ei oo pakko. Työkkärin tukia et kuitenkaan kauaa saisi tuota määrää.
Palkat saisi olla kyllä isommat kuin tuet...
Jos laskee vielä menetetyn ajan niin ei paljon kannata !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä kellarikomeron saa vuokrattua esittämälläsi hinnalla Helsingistä. Kaksiota ei voi saada alle seitsemän sadan edes liepeiltä Vantaalta.
http://www.vuokraovi.com/vuokra-asunto/helsinki/munkkivuori/kerrostalo/…
http://www.vuokraovi.com/vuokra-asunto/helsinki/laajasalo/kerrostalo/58…
http://www.vuokraovi.com/vuokra-asunto/helsinki/kontula/kerrostalo/5756…
Vierailija kirjoitti:
Ap asuu kaupungin vuokra-asunnossa. Sisäisellä vaihdolla hän voi vaihtaa asunnon pienempään. Varmasti on jossain perhe, joka kärvistelee pienessä kaksiossa teinin kanssa ja haluaa vaihtaa isompaan.
Vierailija kirjoitti:
Kuule, halvin kauoungin kaksio maksaa n. 740 siedettävällä alueella. En halua enää tämän päälle asua häiriköiden joukossa jossa narkkareita tms. Asumme tässä kun tuli ero niin jäimme tähän. Miksi muuttaisin halvempaan vain koska valmistun ja hoidan muita ihmisiä, eikö silloin juuri pitäisi elämän laadun nousta kun menee töihin?Koko elämäni olen asunut kaksioissa nyt on ollut kolmio 2 vuotta.
Ruuasta, en tiedä mitä syöt mutta meidän ruokamenot eivät ole koskaan olleet noin pienet.
Kyllä tuo kituuttamista on seuraavat 25 vuotta tulla palkalla. Tulee toimeen vähänm aikaa mutta vuosia? Miksi kävisin töissä tuolla palkalla?Aikaisemmin ulkomailla etelä-Euroopassa ilman koulutusta sain toimistotyössä käteen 1800 muut edut päälle ja pidin sitä huonona palkkana.Luulin että Suomen palkkataso on suurempi.
En tajua miten jotkut lastenhoitajat päiväkodeissa jotka tienaavat n. q1500 nettona tulevat toimeen jos on lapsia siis. Yksin ei mitään ongelmaa.
Mikä pakko siellä ok-seudulla on asua? Suomesta löytyy hoitoalan töitä muualtakin, missä asumiskustannukset ovat kohtuullisemmat.
Vierailija kirjoitti:
Mikä pakko siellä ok-seudulla on asua? Suomesta löytyy hoitoalan töitä muualtakin, missä asumiskustannukset ovat kohtuullisemmat.
Minulla on elossa vain 2 sukulaista joista molemmat asuvat täällä Helsingissä. Lisäksi ei ole ajokorttia ja lapsen isä asuu Espoossa ja lapsi vasta 3 vuotias.
Jos muuttaisin johonkin Juupajoelle olisimme täysin eristyksissä, meillä ei ole tuttavaperheitä tms, lapsi tapaa muita lapsia hoidossa ja harrastuksissa. Tuntuisi aika yksinäiseltä muuttaa johonkin pikkukylään, syrjäytyisin varmaan täysin.
Mihin ihmeeseen sä oikein käytät rahasi? Tonni kuussa ylimääräistä eikä muka jää säästöön eikä voi matkustella? Ei tuossa rikastumaan pääse mutta kyllä sillä ihan normaalia elämää pystyy elämään.
Hoitomaksut ei muuten noilla tuloilla mene nollaan, asumistukea sensijaan voit saada, ainakin jos asut Helsingissä.
Saatat saadaa asumistukea tai jopa toimeentulotukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap asuu kaupungin vuokra-asunnossa. Sisäisellä vaihdolla hän voi vaihtaa asunnon pienempään. Varmasti on jossain perhe, joka kärvistelee pienessä kaksiossa teinin kanssa ja haluaa vaihtaa isompaan.
Meillä on neliöitä 65. Vaihtotarjouksia on tullut Jakomäestä ja itä-Helsingistä johon en halua. Tämä vuokra on 50 e kalliimpi kuin saisi normien mukaan olla mutta maksettu lapsen takia, toki 50 e jää vähemmän muihin menoihin sen takia.
Miksi muuttaisin pienempään huonolle alueella vain jotta saan käydä töissä hoitamassa muita ihmisiä kun työttömänä ja opiskellessa saan asua tässä? Luuletko että se työ on palkkaa tärkeämpi?Ei ole.
Tämä juuri on se mikä tässä maassa mättää.
T: ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuule, halvin kauoungin kaksio maksaa n. 740 siedettävällä alueella. En halua enää tämän päälle asua häiriköiden joukossa jossa narkkareita tms. Asumme tässä kun tuli ero niin jäimme tähän. Miksi muuttaisin halvempaan vain koska valmistun ja hoidan muita ihmisiä, eikö silloin juuri pitäisi elämän laadun nousta kun menee töihin?Koko elämäni olen asunut kaksioissa nyt on ollut kolmio 2 vuotta.
Ruuasta, en tiedä mitä syöt mutta meidän ruokamenot eivät ole koskaan olleet noin pienet.
Kyllä tuo kituuttamista on seuraavat 25 vuotta tulla palkalla. Tulee toimeen vähänm aikaa mutta vuosia? Miksi kävisin töissä tuolla palkalla?Aikaisemmin ulkomailla etelä-Euroopassa ilman koulutusta sain toimistotyössä käteen 1800 muut edut päälle ja pidin sitä huonona palkkana.Luulin että Suomen palkkataso on suurempi.
En tajua miten jotkut lastenhoitajat päiväkodeissa jotka tienaavat n. q1500 nettona tulevat toimeen jos on lapsia siis. Yksin ei mitään ongelmaa.
Mikä on siedettävä alue? Kaikki alueet ovat Suomessa siedettäviä. Toisekseen tuo 740 euroakin on jo paljon vähemmän kuin 900 euroa.
Minä syön ihan normaalia ruokaa ja käytän rahaa järkevästi. Se, että ruokamenosi eivät ole yhtä pienet kertovat siitä, että et osaa käyttää rahaa järkevästi.
Se on henkilökohtainen kysymys, että onko töissä käynti järkevämpää kuin työttömyys. Saat sinä töissä jonkin verran enemmän rahaa ja pysyt muutenkin aktiivisena ja pystyt säästämään rahaa. Jos sinulla on paljon lääkärikuluja, niin silloin työttömyys voi olla jopa taloudellisesti kannattavaa, mutta tuo sopii elämäntapana erittäin harvalle. Et saa koskaan omaa asuntoa, etkä voi muuttaa yhteen töissä olevan miehen kanssa ilman, että hän joutuu maksamaan elämisesi. Jos kaksi työssäkäyvää ihmistä ostaa yhteisen asunnon, niin asumiskulut jäävät aika pieniksi lyhennyksestä huolimatta ja kun asunto on maksettu, niin varallisuus alkaa kunnolla kertymään.
Kyse on siitä, että mitä elämältä haluaa. Työttömänä joudut myös kohtaamaan ikäviä asenteita elämäntapavalintaasi kohtaan. Se ei todellakaan ole niin ruusuista kuin saattaa ehkä kuvitella työssäkäyvänä. Moni valittaa, että työttömänä ei ole rahaa elämiseen, mutta se ei pidä paikkaansa. Jos et kaipaa omaa asuntoa, etkä ole kiinnostunut mistään isoista ja kalliista hankinnoista, kuten kesämökki tai kallis auto tai vene, niin sinun ei ole välttämättä järkeä mennä töihin taloudelliselta kannalta. Työllisyydestä on mielestäni hyötyä ihan muissa asioissa, kuten juurikin tuossa miten ihmiset suhtautuvat sinuun ja pitkällä tähtäimellä myös omanarvontuntoon ja mielenterveyteen. Vaikka olisi kuinka aktiivinen ihminen, niin pidemmän päälle työttömyys passivoittaa melkein kenet tahansa. Itsekin huomaan saavani enempi aikaan myös vapaa-aikanani kun olen töissä, vaikka minulla onkin työttömänä enemmän aikaa. Toki joskus panostan kunnolla johonkin ja käytän aikaani, jota minulla on työttömänä, mutta yleensä aika kuluu päämäärättömään oleskeluun, josta tulee vain huono mieli pidemmän päälle ja tuntee itsensä tarpeettomaksi. Tavallinen ihminen kuitenkin kaipaa onnistumisen ja hyväksymisen tunteita ja niitä saa työttömänä vähemmän kuin työssä käyvänä. Myöskin seurasta voi olla puutetta jos kaikki kaverit ovat töissä ja itse olet kotona. Töissä sinulla on kuitenkin työkaverit, joiden kanssa voit viettää aikaa.
Jos on varaa maksaa asumisesta noin paljon, olisi hyödyllisempää kartuttaa omaa kiinteistövarallisuuttaan ostamalla asunto omaan käyttöön ja sitä maksamalla. Näin myös työteko voisi tuntua palkitsevammalta.
Tämä on juuri se homman ydin. Tämän päivän Suomi on onnistuttu päästämään jamaan, jossa erittäin tarpeellisen työn tekeminen ei tarjoa mahdollisuutta parantaa asemaansa suhteessa työn tekemättömyyteen. Eli kyllä ihmisen motivaatiolle palkka ja palkasta saatu joku henkilökohtainen hyöty ovat olennaisia asioita sanoipa hallitus mitä hyvänsä. Entiseen aikaan työntekijä pystyi ostamaan asunnot ja kesämökit ja kasvattamaan varallisuuttaankin jossain määrin. Nyt näyttää aika toivottomalle, että juuri valmistunut uskaltaisi pätkätöiden lomassa asuntolainan ottaa, joten on parasta tyytyä maksamaan riistovuokria vaikkapa ammattiyhdistysliikkeen omistamille kiinteistöyhtiöille.
Toki se edellisten sukupolvien varallisuus tulee sieltä heidän kuollessa kiertämään, mutta tämän hetken nuori ja 70 luvun nuori ovat kovasti eri asemassa eikä ole mikään ihme, että se vaikuttaa työmotivaatioon.
Esittämilläsi ehdoilla työnteko ei tarjoa sinulle juurikaan mitään parannusta työn tekemättömyyteen verrattuna, joten miksi käyttää aikaansa siihen. Tässä on yhteiskunnalle todella iso pähkinä purtavaksi ja siihen todellakaan ei ratkaisu ole politiikkojen esittämä osittain tuetun työllistämisen malli tai muutkaan temput. Työstä pitää saada jotain henkilökohtaista hyötyä menettämälleen vapaa-ajalle, muuten työ ei takuulla tunnu mielekkäältä loputtomiin.