Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Syy, miksi moni nainen haluaa korkeakoulutetun miehen...

Vierailija
12.02.2017 |

Tämä kommentti tuli toiseen keskusteluun, mutta tiivistää hyvin sen, mitä itsekin ajattelen: korkeakoulutuksessa tärkeää ei ole palkka, vaan se, mitä korkeakoulutuksen suorittaminen ihmisestä kertoo. Tämä siis tiedoksi heille, jotka sanovat naisten olevan vain miesten rahojen perässä.

"Tällä palstalla miehet usein valittavat, kuinka naiselle koulutuksella on väliä ja sanovat rahan olevan aina syynä. Moni ammattikoulun tai amk:n käynyt tienaa yliopistotutkinnon suorittanutta paremmin (riippuu toki alasta), joten ei tässä aina siitä ole kyse. Itselle hyvin suoritettu korkeakoulutus ja panostus työelämään kertoo ennen kaikkea siitä, että ihmisellä on tavoitteellisuutta ja kykyä työskennellä pitkäjänteisesti tavoitteidensa eteen, vaikka välillä opiskelu/työ maistuisikin puulta. Tämä pitkäjänteisyys on tärkeä ominaisuus myös parisuhteessa, sillä jokaisessa parisuhteessa tulee hetkiä, jolloin suhde maistuu puulta ja silloin tarvitaan kykyä työskennellä yhdessä pariskuntana asian eteen ja nähdä kauemmaksi (sen sijaan, että ratkaisua lähdettäisiin hakemaan sivusuhteesta tai erosta).

T. Se 26-vuotias maisteri, joka tienaa kyllä omat rahansa eikä miehen palkalla ole väliä (mutta koulutuksella kylläkin tämän pitkäjänteisyyden vuoksi)"

Kommentit (105)

Vierailija
21/105 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei riitä kaikille korkea koulua käyneille akateemisen sivistyksen omaava mies. Putkimies tienaa monin verroin mitä humanisti nainen saa.

Vierailija
22/105 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon samaa mieltä ekan kommentin kirjoittaneen kans. On ihan yksi lysti, mitä mies tekee sen 8 tuntia päivässä työkseen, mutta jos työ, arki ja muut velvollisuudet on miehelle sellainen "meen siitä mistä aita on matalin"-juttu, miksi hän haluaisi panostaa arkeen, varsinkaan stressaavampina aikoina?

Mieheni ei ole akateeminen mutta ei todellakaan mene siitä mistä aita on matalin. Hän on yrittäjä ja välillä työskentelee 7 päivää viikossa. Hän sanoo että jos hän ei hoida tiettyä asiaa ei sitä hoida kukaan muukaan. Hän on hyvin stressaantunut ja pelkään kuinka kauan hänen terveytensä kestää. Yrityksellä on ollut ongelmia, hän on joutunut laajentamaan yrityksen toimintaa koska asiakkaat vähenivät ja hän aloitti sitten uuden bisneksen hieman eri alalta siihen rinnalle. Jos tulee jotain ongelmia, joku laite tms epäkunnossa niin mieheni joutuu asian selvittämään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/105 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ymmärtäisin periytyvyyden. Rasittavaa, kun tulee koulussa pärjäämättömiä lapsia, vaikka kuinka yrittää niitä tukea. Lukihäiriö ja add periytyi varmaan jopa hieman pahempana.

Kaverillani 2 lasta. Kaveri kuuden ällän ylioppilas ja miehensä lukiota käymätön insinööri. Heidän lapsistaan toinen 6 ällän ylioppilas ja toinen sai lukion päättötödistukseen lähinnä kuutosia ja muutaman seiskan. Ja nekin suurella kaverini avustuksella ja turhautumisella. Muiatan sen suuren työmäärän, mitä kaverini käytti opettaessaan fysiikkaa, kemiaa ja matikkaa. "Kun ei vaan opi" Nyt se lapsikin lukee inssiksi (mikä tosin sopii hänelle hyvin) ja kuuden ällän sisarus on lääkiksessä.

Vierailija
24/105 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei riitä kaikille korkea koulua käyneille akateemisen sivistyksen omaava mies. Putkimies tienaa monin verroin mitä humanisti nainen saa.

Minulla on TJ mies,jolla oma yritys.Erittäin fiksu ja asiallinen ja vielä kätevä käsistään.Ei polta eikä ryypiskele.Kävisi akateemista miehestä koska tahansa ja on erittäin kunnianhimoinen.Koulutukseltaan "vain"kirvesmies.

Meillä jo iso omaisuus.

Eli eipä aina mene yksiin tämä stereotypia akateemisesta miehestä.

Vierailija
25/105 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies on mielisairaanhoitaja. Päivisin pitelee hulluja ja iltaisin mua. Vähän eri tavalla toki :p Palkka ei päätä huimaa, eikä sairaanhoitajan koulutus nyt kovin kummoinen ole.  Itse olen peruskoulun käynyt yrittäjä ;)

Neuvoksi sanoisin akateemisille että vähän vähemmän pohdintaa ja paperilla tarkastelua, ja vähän enemmän elämistä, ja huumoria, niin hyvä tulee :)

Vierailija
26/105 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen FM (matikka ja tietojenkäsittely), työskentelen data-analyytikkona ja harrastan strategiapelejä ja ohjelmointia. Naisrintamalla on ollut hiljaista lukion jälkeen. Uudet naistuttavuudet kiinnostuvat yleensä jommastakummasta kahdesta kaveristani (toinen musiikkia harrastava taksikuski ja toinen urheilullinen fysioterapeutti). Enkä ihan usko, että huono flaksini johtuu tohtorin tutkinnon puuttumisesta

Vierailija
27/105 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muutu käsitykseni arvostavammaksi, vaikka mies olis duunaripohjalta vaurastunut yrittäjä. Lukiosta saatu sivistys puuttuu. Lisäksi yrittäjäpersoonallisuus on usein vastenmielisen itsekäs kyynärpäätaktiikan osaaja. (Sellainen menestyy yrittäjänä.)

Lisäksi on vaarana, että on niin heikkolahjainen, että ei pärjäisi lukiossa, jolloin lapset perivät heikon lukupään. Kapset eivät välttämättä keksi heille sopivaa yrittäjyysrakoa, jolloin jäävät heikommin työllistyviksi duunareiksi.

Vierailija
28/105 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi suomessa on syntyvyys kohta nollassa.

Vierailija
29/105 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei muutu käsitykseni arvostavammaksi, vaikka mies olis duunaripohjalta vaurastunut yrittäjä. Lukiosta saatu sivistys puuttuu. Lisäksi yrittäjäpersoonallisuus on usein vastenmielisen itsekäs kyynärpäätaktiikan osaaja. (Sellainen menestyy yrittäjänä.)

Lisäksi on vaarana, että on niin heikkolahjainen, että ei pärjäisi lukiossa, jolloin lapset perivät heikon lukupään. Kapset eivät välttämättä keksi heille sopivaa yrittäjyysrakoa, jolloin jäävät heikommin työllistyviksi duunareiksi.

Luupää olisi sullekin selvä upgrade.

Vierailija
30/105 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi se on niin vaikeaa ymmärtää, että jos tuntee vetoa tiedemieheen ei putkimies riitä vaikka olisi miljonääri.

Vierailija
31/105 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukiosta saatu sivistys????????????? Elämäni turhimmat kolme vuotta.

Äitini mielestä lukio oli merkki älykkyydestä, oletko sinäkin syntynyt 40-50-luvulla?

Vierailija
32/105 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kaipaan rinnalleni vain ja ainoastaan sivistynyttä miestä, eikä amiksen käyneistä sellaista kovin helposti löydy. Nuoruudessani koetin seurustella amismiehen kanssa, mutta se oli niin karmea kokemus, etten kestäisi enää sen uusintaa.

Viihdyn mainiosti yksinkin, enkä todellakaan ala perinteiseksi naiseksi tai "emännäksi" kenelläkään, saati sitten jollekin persuja kannattavalle juntille. Haluan parisuhteelta antoisia keskusteluja lähinnä itseäni kiinnostavista aiheista: rakastan klassista musiikkia, oopperaa ja kuvataidetta, puhun sujuvasti neljää kieltä, viidettä osaan kohtalaisesti, luen paljon kirjallisuutta ja historiaa. Lisäksi olen matkustanut paljon, osaan käyttäytyä fiinimmissäkin tilaisuuksissa etiketin vaatimalla tavalla, harrastan tavoitteellisesti liikuntaa (mm. joogaa, juoksua ja ratsastusta), ulkonäköni on myös huoliteltu. Miksi ihmeessä minun pitäisi haluta seurustella sellaisen ihmisen kanssa, joka suurella todennäköisyydellä vain halveksuu kaikkea sitä, mitä minä olen kovalla työlläni saavuttanut?

Vierailija
33/105 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukiosta saatu sivistys????????????? Elämäni turhimmat kolme vuotta.

Äitini mielestä lukio oli merkki älykkyydestä, oletko sinäkin syntynyt 40-50-luvulla?

Ikävä, ettet osannut käyttää lukion antamaa tilaisuutta hyväksesi. 

Vierailija
34/105 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tavannut lukion käyneitä pölkkypäitä.

Onneksi en itse tuhlannut sielä kolmea vuotta hukkaan. Elämäni typerimpiä ihmisiä.

Eivät edes osaneet kielioppia ja laskea yksinkertaisimpia matematiikan tehtäviä.

Typeryyttä vastaan minulla ei ole mitään mutta instituutio jonka tehtävänä olisi opettaa ihmisille perustiedot ja taidot on epäonnistunut.

Vierailija
35/105 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa.. Vai tälläinen tällä kertaa. Hyvä se on, että joillekkin kelpaa perus duunarikin. Mopoiän jälkeen ei montaa vuotta ole joutunut/saanut sinkkuna viettää. Mutta mutta, jos kriteeri on se, että täytyy olla pitkälle koulutettu. On aika turha nyyhkiä, jos ei unelmien toteuttajaa löydy. Jos taas koulutettu tarkoittaa insinöörejäkin, niin niitähän löytyy jokapaikasta. Eikö se ole muutenkin hiukan haaskausta. Käyt kouluja 12 vuotta ja heität uran sinne, että pyrit saamaan myös parisuhteen toimimaan.

Mitään vääräähän siinä ole. Jokainen tahtoo mitä haluaakaan, mutta jos tahdot jotain mitä on harvassa niin kannattaa tarttua jokaiseen pieneenkin mahdollisuuteen.

Olipa järkyttävä aivokaasu.

Vierailija
36/105 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa.. Vai tälläinen tällä kertaa. Hyvä se on, että joillekkin kelpaa perus duunarikin. Mopoiän jälkeen ei montaa vuotta ole joutunut/saanut sinkkuna viettää. Mutta mutta, jos kriteeri on se, että täytyy olla pitkälle koulutettu. On aika turha nyyhkiä, jos ei unelmien toteuttajaa löydy. Jos taas koulutettu tarkoittaa insinöörejäkin, niin niitähän löytyy jokapaikasta. Eikö se ole muutenkin hiukan haaskausta. Käyt kouluja 12 vuotta ja heität uran sinne, että pyrit saamaan myös parisuhteen toimimaan.

Mitään vääräähän siinä ole. Jokainen tahtoo mitä haluaakaan, mutta jos tahdot jotain mitä on harvassa niin kannattaa tarttua jokaiseen pieneenkin mahdollisuuteen.

Olipa järkyttävä aivokaasu.

Eipä tässäkään ketjussa kukaan itke akateemisen miehen puutetta. Itse en ole sinkkuna aikuisiälläni ollut. Tohtori on aina ollut käsipuolessa niinkuin nytkin. Olen ollut kahdesti naimisissa. Molemmat liitot ovat olleet pitkäikäisiä ja onnellisia.

Vierailija
37/105 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tässä keskustelussa aseteteaan nyt vastakkain yliopistokoulutys=älykäs, Ammattikoulun käynyt = tyhmä.

Sitähän tässä väännetään.

Vierailija
38/105 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kaipaan rinnalleni vain ja ainoastaan sivistynyttä miestä, eikä amiksen käyneistä sellaista kovin helposti löydy. Nuoruudessani koetin seurustella amismiehen kanssa, mutta se oli niin karmea kokemus, etten kestäisi enää sen uusintaa.

Viihdyn mainiosti yksinkin, enkä todellakaan ala perinteiseksi naiseksi tai "emännäksi" kenelläkään, saati sitten jollekin persuja kannattavalle juntille. Haluan parisuhteelta antoisia keskusteluja lähinnä itseäni kiinnostavista aiheista: rakastan klassista musiikkia, oopperaa ja kuvataidetta, puhun sujuvasti neljää kieltä, viidettä osaan kohtalaisesti, luen paljon kirjallisuutta ja historiaa. Lisäksi olen matkustanut paljon, osaan käyttäytyä fiinimmissäkin tilaisuuksissa etiketin vaatimalla tavalla, harrastan tavoitteellisesti liikuntaa (mm. joogaa, juoksua ja ratsastusta), ulkonäköni on myös huoliteltu. Miksi ihmeessä minun pitäisi haluta seurustella sellaisen ihmisen kanssa, joka suurella todennäköisyydellä vain halveksuu kaikkea sitä, mitä minä olen kovalla työlläni saavuttanut?

Voit tavata ihmisiä jotka mätsäävät täydellisesti noiden listaamiesi asoiden kanssa, mutta joiden kanssa et tule toimeen ollenkaan. Voi tavata ihmisiä joka eivät mätsää oikein mihinkään noista listatuista asioista, mutta hyvin silti synkaa. Olet ehkä sitä tyyppiä, joka ajattelee jossain tuolla olevan ihmisen joka on tehty juuri sinua varten, yhdeksi riviksi lisää siihen listaan. Voi sitä miespoloa.

Vierailija
39/105 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulutus korreloi usein ihmisen vapaa-ajan viettotapojen kanssa (ei toki aina). Todennäköisempää on, että korkeakoulutettu ihminen harrastaa jonkinlaista liikuntaa, seuraa uutisia/politiikkaa/maailman tapahtumia, syö terveellisemmin yms kuin vähemmän koulutettu. Jos siis olen korkeakoulutettu nainen, joka vapaa-ajalla arvostaa itsestään huolta pitämistä, terveitä elämänarvoja ja kielellistä huumoria, mitä yhteistä minulla on kotona kaljaa kittaavan Jampan kanssa, joka viihtyy autoa rassaamassa ja naureskelee pieruhuumorille? Kummankaan elintavoissa ei ole mitään väärää, mutta eiväthän nuo yhteen sovi.

ilmeeni kun naisystävä on vajaa 10k tienaava yksityislääkäri ja kittaa kaikki vapaat kaljaa. Onneksi maistuu mullekkin.

Vierailija
40/105 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis tässä keskustelussa aseteteaan nyt vastakkain yliopistokoulutys=älykäs, Ammattikoulun käynyt = tyhmä.

Sitähän tässä väännetään.

Eikä väännetä. Ketjussa on tuotu esiin mm. kuinka korkea koulutus vaatii pitkäjänteisyyttä, moni katsoo sen myös olevan käytöstapoihin liittyvä asia, toiset taas kokevat, että koulutus kehittää ajattelukykyä, jotkut kokevat kommunikoinnin helpommaksi toisen korkeastikoulutetun kanssa, osan mielestä elämäntyylit kahden akateemisen välillä on helpompi sovittaa yhteen kuin amiksen ja tohtorin jne. Täällä on toki myös esitetty pinttyneitä stereotypioita, haukuttu humanisteja pelkiksi rei'iksi, lukioita turhiksi oppilaitoksiksi ym., jolloin tästä keskustelusta jokainen voi tietenkin muodostaa omat johtopäätöksensä siitä, ketkä ovat tyhmiä ja miksi.