Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Marja, 64v menetti eläkesäästönsä huijarille

Vierailija
12.02.2017 |

Miten tyhmä voi ihminen olla? Miten joku voi uskoa tuollaista nettihuijarisoopaa? "Kirurgi Kabulista" kiinnostuu suominaisesta. Ja tämä Marja oli vielä joku akateeminen. Ihan käsittämätöntä, että jotkut kaatavat rahansa näille huijareille. En voisi kuvitellakaan.

Kommentit (168)

Vierailija
121/168 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummeli kirjoitti:

Toivon totisesti, että läheiset puuttuu tekemisiini, jos neljän vuoden kuluttua alan sekoilla oikeen urakalla. Tosin ei mulla kyllä ole noin paljoa rahaakaan.

Läheisiin pannaan välit poikki ja otetaan vielä lainaa rahoittaakseen Nigeriassa asuvaa insinööriä, joka ei pääse ilman rahaa sieltä pois. HUOH.

Vierailija
122/168 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni täälläkin sanoo, että turha tuomita, voi sattua omallekin kohdalle. Nyt oikeesti! Miten se muka olisi mahdollista?! Kuinka moni antaisi omia rahojaan jollekin ventovieraalle, jos tämä niitä pyytäisi? Kuinka moni täysissä järjissään oleva edes KEHTAISI myöntää, että joo, kyllä mä antaisin!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/168 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajattelin että tietty sukupolvi naisia esim. Suomessa on myös kasvatettu olemaan luottavainen. Moni uskoo myös kirjoitettuun sanaan, eli jos se lukee Hesarissa, Facebookissa tai missä vaan Internetissä, sen on oltava totta. Näillä naisilla on usein myös sellainen persoonallisuus, jossa he haluavat tuntea olevansa hyviä ihmisiä, joten jos heiltä pyytää suoraan jotain, on naisten vaikea sanoa ei.

Mun äiti ei kehdannut esim. sanoa ei puhelinmyyjille. Osti ja tilasi kaiken mitä tuutista tuli. Pakkohan se on tilata se lehti, kun toinen soittaa ja suoraan sanoo että "laitetaanko tämä?"

Ongelma ei ole siis ihmisen älyssä vaan kasvatuksessa, siinä minkälainen käsitys ihmisellä on itsestään ja muista ihmisistä. Näin kasvatettujen ihmisten on todella vaikea kieltäytyä mistään, koska heidät on kasvatettu tottelemaan kun joku käskee; he luottavat auktoriteettiasemassa oleviin ihmisiin, siksihän huijausviestejä lähettävät ovat upseereja, lääkäreitä, yms.

He ovat myös alttiita tuntemaan häpeää, jos joku saa heistä väärän kuvan, esim. jos puhelinmyyjältä ei osta jotain, myyjä voi ajatella että on köyhä ressukka. Näiden ihmiset ylin toive on esiintyä hyväntekijöinä, joten jos joku huijari kirjoittaa s-postiviestissä, että "yhyy tyttäreni täytyy päästä leikkaukseen ja kaikki miljoonani on sijoitettu niin etten pysty kustantamaan lapsen leikkausta", niin totta kai näiden tätien mielestä lasta on autettava - sellainen ihminenhän on kamala, joka lasta ei auta hädässä, jne jne. Jos vielä viesteissä on annettu lisätietoja sairaasta lapsesta, kuten sukupuoli, ikä, muita tietoja ja kuvakin, niin lapsi ja tämän hätä ovat helposti huijattavien mielessä on muuttunut todelliseksi.

Näiden helposti huijattavien ihmisten elämä on ehkä ollut sillä lailla etuoikeutettua, että läheinen ihminen ei ole koskaan valehdellut heille eikä pettänyt, joten huijaus ei tule heille mieleenkään. Tai sitten he eivät ole pettämistä ja valehtelua kohdatessaan tunnustaneet asiaa suoraan itselleen vaan peittäneet asian. Eli heidän maailmankuvaansa hallitsee tosiasioita enemmän omaan persoonaan liittyvät toiveet, tarpeet ja käsitykset. Eivät oikein erota yleistä ja yksityistä.

Olen huomannut myös, että näiden ihmiset on hyvin vaikea toimia netissä, koska he ottavat joka viestin vakavasti ja henkilökohtaisesti. Juuri netissä on vaikea erottaa mikä on koneellista toimintaa, mikä yleistä, mikä yksityistä, mikä mainosta, mikä jotain muuta. Ei siis ihmeellistä, jos etenkin kaikki mikä tulee omaan tuttuun Facebookin koetaan hyvin henkilökohtaisesti ja luotettavana. "Sehän tulee MINUN sivulleni".

Jos lähipiirissä on tämäntyyppisiä ihmisiä, ei kannata häväistä eikä haukkua heitä, vaan auttaa.

Hyvin kirjoitettu!

Mediakriittisyyttä ja omien rajojen vetämistä ei ole helppo oppia enää vanhempana kun siihen ei ole kasvanut ja oppinut nuoresta asti.

HÖPÖHÖPÖ

Vierailija
124/168 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös ne eläkesäästöt ole tallessa työeläkeyhtiöissä ja rahoja ei saa ulos kuin tietyn määrän kuukausittain vaikka kuinka haluaisi. Vai oliko tässä jostain upporikkaitten ottamasta lisäeläkkeestä?

Vierailija
125/168 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös ne eläkesäästöt ole tallessa työeläkeyhtiöissä ja rahoja ei saa ulos kuin tietyn määrän kuukausittain vaikka kuinka haluaisi. Vai oliko tässä jostain upporikkaitten ottamasta lisäeläkkeestä?

Tai voiko olla että ne olivat säästössä ihan vain tilillä? Jos on saanut vaikka perinnön tai myynyt sijoitusasunnon eikä ole ehtinyt sijoittaa järkevämmin? Ja onhan niitä näitäkin, jotka vain makuuttavat tilillä isojakin summia rahaa eivätkä laita sitä poikimaan. 

Vierailija
126/168 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hannu Lauermahan hiljattain kertoi mihin tämä touhu perustuu. En kerkeä etsimään juttua, mutta ydin oli, että elämä ei ole mennyt niinkuin oli unelmoinut ja nyt kun olisi saumat "amerikkalaiseen upseeriin" tms. Niin silloin jotkut kokevat, että tällaisen tilanteen ei pidä antaa mennä sivu suun. Eli ajattelevat, että olisi typerää olla lähettämättä rahaa, eikä siis typerää lähettää.

Vierailija
127/168 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on ikävää lukea näiden "uhrien" mollausta. Mollatkaa pahantekijää. Typeryys ei todellakaan ole positiivinen ominaisuus, mutta ei typerä ihminen paha ole, joten minusta tällaisten henkilöiden törkeä mollaaminen on tarpeetonta.

En itsekään silti ymmärrä MITEN tällainen voi toimia. Tai on toki "heikkolahjaisia" ihmisiä, kriisissä ja siten haavoittuvaisia tai muilla tavoilla herkillä olevia henkilöitä, jotka juuri silloin voivat olla helpompia uhreja, mutta silti... Ymmärrän kyllä huijaamisenkin psykologiaa, ja senkin ainakin melkein, että lähettäisi vaikka pari tonnia tapaamista varten.

Mutta en voi ymmärtää, miten joku lähettää OMAISUUKSIA henkilölle jota ei ole koskaan tavannut?! En ihmettele tuota mollatakseni, vaan oikeasti kiinnostaisi tietää. Pienemmän mittakaavan huijauksen voisin tajuta miten se syntyy, mutta tässäkin puhuttiin 200 000 euron...

Luin myös sen Lauerman analyysin näistä huijauksista. En silti tajua. Mitkä tekijät voivat estää henkilön hälytyskellojen soimisen, kun ollaan jo esim kymppitonnin kohdalla lähettämässä rahaa henkilölle jota ei tunne? Voiko muka pelkän netin välityksellä joku onnistua manipuloimaan niin taidokkaasti, että tuollainen huijaus menee läpi? Onko huijatulla jokin totuuden kieltämis-defenssi, kun ei havahdu tilanteeseen? En vaan tajua miten summat voivat olla jotain useita satoja tuhansia...

Uhkaileeko nämä huijarit huijattuja lähettämään rahaa?

Olisi mielenkiintoista kuulla analysoiva kirjoitus huijauksesta sellaiselta henkilöltä, joka on joutunut suuremminkin (esim. juuri 200 000e) huijatuksi.

Vierailija
128/168 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei akateemisuus ole viisautta vaan henkilö on ollut oppimiskykyinen.

Vierailija
129/168 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni täälläkin sanoo, että turha tuomita, voi sattua omallekin kohdalle. Nyt oikeesti! Miten se muka olisi mahdollista?! Kuinka moni antaisi omia rahojaan jollekin ventovieraalle, jos tämä niitä pyytäisi? Kuinka moni täysissä järjissään oleva edes KEHTAISI myöntää, että joo, kyllä mä antaisin!

Siinä taas joku täydellinen ihminen mustavalkoisessa maailmassaan kokee asiakseen nälviä jotakin ilmeisen hyväntahtoista mutta sinisilmäistä mammaa.

Vierailija
131/168 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, alkaa ihan ahdistaa kun lukee näitä tapauksia. Miten joku voikaan antaa koko omaisuutensa tuntemattomalle ihmiselle.

Vierailija
132/168 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lauerma on ihan hupiukko ja puhuu mitä sylki suuhun tuo. Ei taida paljonkaan asioista tietää.

Vierailija
133/168 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama juttu feissareiden kanssa. Puhuvat niin kauan että suostuu lahjoittajaksi ja heillä on vastaus jokaiseen yritykseen kieltäytyä lahjoittamasta rahaa.

Kieltäydyn aina. Sanon feissarille, että asiansa on tärkeä, mutta en hoida raha-asioitani kadulla.

Feissarit ehdottavat sitten tapaamista jossain muualla. Osa voi pyytää jopa ulos vapaa-ajalla.

Häh? Mitä te itkette feissareita, siis eihän niille tarvi sanoa ku ei kiitos/kiire/ei mitään.

Normifeissarille riittää mutta pari kertaa törmännyt sellaisiin takiaisiin joista ei pääse ohi millään.

Ikinä ei ole feissari pakottanut mihinkään. On kohteliasta myös mennä menojaan, jos ei ole kiinnostunut eikä tuhlata molempien aikaa.

Vierailija
134/168 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko nämä nyt muka niin suuria ihmetyksen aiheita? Ihminen ei ole immuuni, vaan jo lajina aivopestävissä oleva. Useimmat eivät toki olisi ehkä juuri tällä tavalla manipuloitavissa, mutta kyllähän aivopesuun perustuu esim. monet lahkot ja uskonliikkeet joilla on todella suuret jäsenmäärät, Auervaarat seurustelusuhteissa, puhumattakaan historiassa tapahtuneista ilmiöistä mm. holokausti...

Kannattaa kyseenalaistaa ajatteluaan tarpeeksi usein. Mielestäni se olisi paras apu näille "nigerialaiskirjeen" vaikutuksessa olevillekin.

Vierailija
135/168 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näille "viisaille" jotka eivät voisi ikinä uskoakaan tulevansa huijatuiksi todella toivoisi sitä kokemusta, niin ettepä kulkisi niin tunteettomina tuomitsemassa toisia. Harvapa sitä ennakolta uskoo voivansa tulla huijatuksi, näin se vain on. Sitten kun se tapahtuu, tajuatte mekanismin. Se kun iskee siihen tiedostamattomaan heikkouteenne. Voi olla muukin tapa tulla huijatuksi kuin nämä fb-lähestyjät.

Paskat. Yksikään "diginatiivi" eli nuori, joka käyttää nettiä ei harahtaisi näihin.

Juuri näin, nuorempi polvi ei pahemmin näihin lankea vaan saattaa käydä jopa vastaiskuun.

Yksi mille olen nauraa hohottanut on ollut case joka päätyi siihen että tumma kaveri odotti Schipolin lentokentällä Finnairin koneesta saapuvaksi henkilöä jonka nimi on "Otan Poskeen" - siinä voinut olla suomalaisilla hymy herkässä afrikkalaisen miehen pidellessä tuollaista kylttiä...

(toki tämäkin voi olla tarina...)

Vierailija
136/168 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko nämä nyt muka niin suuria ihmetyksen aiheita? Ihminen ei ole immuuni, vaan jo lajina aivopestävissä oleva. Useimmat eivät toki olisi ehkä juuri tällä tavalla manipuloitavissa, mutta kyllähän aivopesuun perustuu esim. monet lahkot ja uskonliikkeet joilla on todella suuret jäsenmäärät, Auervaarat seurustelusuhteissa, puhumattakaan historiassa tapahtuneista ilmiöistä mm. holokausti...

Kannattaa kyseenalaistaa ajatteluaan tarpeeksi usein. Mielestäni se olisi paras apu näille "nigerialaiskirjeen" vaikutuksessa olevillekin.

Sulla ei mitään käsitystä mitä aivopesu on. Termit ja faktat kuntoon.

137/168 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä ollenkaan näitä vedätysotsikoita, joissa ihmiset "menettää" rahat tai heiltä "huijataan" rahat "tempuilla". Itse jutussa sitten aina sama tarina: hyvätahtoinen hölmö antaa itse rahansa jollekin yleensä tuntemattomalle tarinankertojalle.

IS:lle otsikkovihje seuraavaan "tapaukseen": Naiivi Marja menetti rahansa omaa hölmöyttään. 

Vierailija
138/168 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun isovanhemmat jotka ovat 60-70v, eivät käytä nettiä, aina varoittelevat minua että "Muista sitten että siellä intternetissä kuka vaan voi esiintyä minä vaan!" Suurin osa vanhemmistakin henkilöistä ymmärtää tämän vaikka eivät olisi koskaan netissä olleet.

Vierailija
139/168 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle aikanaan kirjoitti hesalainen lentokapteeni murheellisen tarinan, kuinka perhe kuoli kolarissa jne... kirjoitti sanan charter väärin ja mun epäilys heräsi. Olin vasta 21 vuotias maslaistyttö.

Vierailija
140/168 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisi vanhemmilla henkilöillä jo pelkän elämänkokemuksen estävän tällaiset.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kaksi