Marja, 64v menetti eläkesäästönsä huijarille
Miten tyhmä voi ihminen olla? Miten joku voi uskoa tuollaista nettihuijarisoopaa? "Kirurgi Kabulista" kiinnostuu suominaisesta. Ja tämä Marja oli vielä joku akateeminen. Ihan käsittämätöntä, että jotkut kaatavat rahansa näille huijareille. En voisi kuvitellakaan.
Kommentit (168)
Noh nih... nyt Lauriki on asian ytimessä. Naiset... naiset ovat joko viisaita taikka idiootteja. Välimuotoa ei ole. Olen elämältä oppinut, että en esim. asioi naisviranomaisten kanssa, varsinkaan teknisissä asioissa, koska mikään ei ole turhauttavampaa.
Oletko muuten kuullut, että olis ketään nais filosofia?
Naisia vaivaa hormonaalinen tukholma syndrooma.
Toki olen nähnyt ja tunnen naisia, jotka lyövät älyssä ja hurjuudessa monet äijät.... siltikin heillä on naisen logiikka. Sen tajuaa varsinkin viimeistään taloa rakentaessa taikka kun auto menee rikki.
Naiset suhmuroi tämän yhteiskuntarauhan... kattokaa ja tajutkaa jo. Lopettakaa itsepetos... naiset noita ählyjä tänne vinkuu. Jos miehet tekee sen, ne tekee rahasta ja bisneksenkiilto silmissä. Naiset ihan vain tyhmyyttään.
Mua myös yritettiin huijata tuos 5 vuotta sitten, olin silloin 35v. Tapasin deittisivustolla "englantilaisen armeijamiehen", joka mukamas oli sillä hetkellä palveluksessa Afganistanissa. Kaikenlaisia lirkutteluviestejä tuli facebookiin, Skypeen ja sähköpostiin ja noh, ihastuin (hävettää vieläkin). Laitto se itsestään 3 kuvaakin, yhdessä mukamas tyttärensä kanssa. Tytärkuvassa ei tarkemmin katseltuna ollut sama mies kuin kahdessa muussa, mutta aluksi se meni läpi.
Aikamme juteltiin ja aloin pyytää kuvapuhelua Skypessä, hankin kamerankin sitä varten. Mutta ei, ei suostunut ja loukkaantui, kun sitä ihmettelin. Sitten alkoi höpinät kuinka olisi tulossa Suomeen ja mun tarvitsisi maksaa 800 puntaa asiakirjoista, jotta hän pääsisi irti palveluksesta. Kuulemma myös vaadittiin parisuhde tähän. Onneksi olin persaukinen, joten enpä pystynyt maksamaan. Toki yritin aluksi keksiä mistä saisin rahaa, mutta oli pakko ilmoittaa ettei onnistu. Summa laski 500 puntaan, mutta kun ei mulla ollut edes tuota vertaa noihin aikoihin. Huh helpotus.
Kun ei edelleenkään suostunut Skypepuheluun, niin aloin epäilemään koko juttua ja salapoliisityöni alkoi. Päädyin 'romance scam' sivustolle, missä kerrottiin miten tunnistaa huijari. Ja olihan siellä paljon tuttuja tarinoita. Jossain vaiheessa zoomailin kuvasta näitä "armeijamerkkejä" (niitä lätkiä yms.) ja selvisi, että ne ovatkin amerikkalaiseen asuun kuuluvia ja kyllähän hihassa myös luki USA, kun oikein tarkkaa katsoi. Kuva oli otettu toimistossa ja myös sieltä löytyi viittaus USA:han. Eihän tällaisia alkuhuumassa huomaa tarkkailla.... Kaikkea muitakin valheita tuli esiin, kun tarpeeksi jaksoin kaivella nettiä.
Aloin tälle henkilölle kertomaan kaikista näistä epäkohdista ja totta kai kielsi kaiken. Sitten alkoi mun solvaaminen, mutta osasin antaa takaisin. Välillä taas oltiin niin romanttista, että oikein... Manipulointia, mutta en enää mennyt lankaan. Lopulta sanoin heippa ja katkaisin kaikki yhteydet. Myönnän, että vielä pitkään kärsin sydänsuruista, olihan se ollut n. 3 kk:n "romanssi".
Tää nyt oli lyhyt versio. Kyllä tämä tyyppi yritti pelailla "tyttärensäkin" avulla (joutui mukamas sairaalaan ja kuinka tytär oli muhun ihan ihastunut, kun "isä" oli kertonut musta jne..), sekä kaikenlaista muutakin....
Onneksi olin (lopulta) epäluuloinen ja rahaton, niin ei käynyt mitään sen suurempaa vahinkoa. Enpä enää menis samaan lankaan.
Vierailija kirjoitti:
Joku saa jollain tavalla ilmi facebookin käyttäjätilin luomisessa annettavat tiedot. Olen 60 ja risat, nainen, suomalainen. Mun profiilissa ei ole mitään tietoa, ei kuvaa, ei yhtään päivitystä. Silti sain yksityisviestin, että joku Ahmed Lontoossa on pitkään seurannut minua kiinnostuneena. Nyt halusi, että vastaan hänen viestiinsä. En vastannut. Ajattelin, että olen juuri näiden rahahuijareiden kohderyhmää, ja että tilinluontitiedot kertovat sen.
Kerro vähän tarkemmin. Osasiko tämä Ahmed kertoa sinusta asioita, joita et ole fb:hen julkiseksi laittanut, vai uskoitko hömelönä tuosta vaan kun hän kirjoitti "olen seurannut sinua ja kiinnostuin"? Kuka tahansa voi sanoa noin, vaikkei se olisi tottakaan.
Minullekin on tullut kaveripyyntöjä facebookiin tuntemattomilta ja pari voisi olla huijareita, vaikuttaa siltä. En ole uskaltanut hyväksyä mutta hauska olisi kuulla miten yrittävät lähestyä. Minua ei todellakaan mikään sotilas kiinnosta vaan menisin ehkä jonkun herrasmiehen vipuun paremminkin. Minulla ei kyllä ole rahaa enkä sitä miehelle lähettäisi koska jos mies on varakas lääkäri niin ei hänen minulta tarvitse rahaa pyytää. Jos joutuu armeijan leivissä ongelmiin niin kyllä yhdysvaltain armeija omansa kotiin hoitavaa.
Pankin pitäisi ilmoittaa noista maistraattiin edunvalvonnan tarpeessa olevasta henkilöstä. Josko sitten nää dorkat idiootit ei pääsisi menettämään kaikkia rahoja. Äkkiä koulutusta pankkihenkilöstölle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä taida rahanpesua vaikeuttavat mekanismit oikein toimia, jos jonnekin Indonesialaiselle pankkitileille voi siirrellä satojatuhansia euroja ilman, että poliisi edes kysäisee asiasta kohteliaasti. Lehtijutun perusteella poliisia ei asia rikosilmoituksen jättämisen jälkeenkään tuntunut paljon kiinnostavan. Netin vihapuhe lienee paljon akuutimpi ongelma.
Oululainen mies menetti ghanalaishuijarille 73000 euroa, tuossa tapauksessa rahat saatiin takaisin. Osaavatko Oulun poliisit ihan enklantia vai miten mies sai rahansa?
Ammattitaidoton huijari.
Et vaan ole koskaan joutunut huijarin uhriksi. He osaavat vetää juuri oikeista naruista, manipuloiden, aivopesten, ehkä myös uhkaillen rivien välistä? Huijatuksi voi siis joutua vaikka olisi älykäskin. Niin se vaan menee.
Vierailija kirjoitti:
Et vaan ole koskaan joutunut huijarin uhriksi. He osaavat vetää juuri oikeista naruista, manipuloiden, aivopesten, ehkä myös uhkaillen rivien välistä? Huijatuksi voi siis joutua vaikka olisi älykäskin. Niin se vaan menee.
Älykäs selviää tilanteista, joihin viisas ei joudu.
Kyllähän se kiihkeän näköinen Oksana Valko-Venäjältäkin yritti tehdä tuttavuutta, tiesi missä suunnilleen asun ja senkin että olen naimisissa.
Mutta hän sanoi olevansa varmasti kauniimpi ja parempi sängyssä kuin puolisoni jonka jättäisin heti tavattuani tuon rintavan tummaverikön. Ja varmistuakseni em väitteistä minun olisi pitänyt laittaa lentolippuihin rahat että hän pääsi tänne näyttämään osaamisensa...
Houkutteleva tarjous, melkein sellainen josta ei pysty kieltäytymään mutta jätin nyt tämän kerran väliin, vain juuri tämän kerran. Eihän sitä tällainen nelikymppinen äijä enää jaksa niin nymfomaanin näköisen naisen seksuaalisia tarpeita täyttää...
Tässäkin varmaan kyse numeroista. Etsitään facesta hirveä määrä vanhempia sinkkunaisia. Laitetaan 1000 samanlaista viestiä. Ehkä 10 vastaa, joista yksi ehkä useammin. Hän on sitten ns. luonnonvalinnalla valittu herkkäuskoinen rakkaudenkipeä hölmö. Huijareilla on varmaan hyvin laaja kokemus siitä, mikä toimii, kun oikeanlainen huijattava on saatu tähtäimeen.
Näille "viisaille" jotka eivät voisi ikinä uskoakaan tulevansa huijatuiksi todella toivoisi sitä kokemusta, niin ettepä kulkisi niin tunteettomina tuomitsemassa toisia. Harvapa sitä ennakolta uskoo voivansa tulla huijatuksi, näin se vain on. Sitten kun se tapahtuu, tajuatte mekanismin. Se kun iskee siihen tiedostamattomaan heikkouteenne. Voi olla muukin tapa tulla huijatuksi kuin nämä fb-lähestyjät.
Kallis hinta tyhmyydestä.
Kiva yllätys miehelle. Saattaa olla edessä isot kysymykset..
200 000€!!! Siinä on oikeasti joutunut tekemään ison työn Suomessa että saa noin muhkean säästön aikaiseksi.
vieras-m kirjoitti:
Miksi nämä huijatut ovat aina naisia? Vai eivätkö miehet tuttuun tyyliin uskalla kertoa näistä eteenpäin.
Varmaan huijatuksi tulleita miehiä on paljon enemmän kuin naisia. Mieshän maksaa aina pimpistä muodossa tai toisessa. Miehet ovat hiljaa ja kärsivät tappionsa itsekseen, eikä miesten rakkaushuijaukset taida edes ylittää uutiskynnystä vaikka joku haluaisi avautua kokemuksistaan.
Vierailija kirjoitti:
omituisinta näissä jutuissa on se, että mitä paksumpaa scheissea tämä uusi rakkaus syöttää tekosyyksi sille, miksi ja mihin hän rahaa tarvitsee, sitä todennäköisemmin se menee suomi-naisella läpi :O
Täällä on varmasti jo mainittukin, että ilmiö on yleinen myös muissa maissa. Uhrit ovat sekä miehiä että naisia. Että siihen meni teoriasi suomi-naisista. Sitten tyyppitilanne on se, että jossain vaiheessa näissä rakkaushuijauksissa ihminen alkaa puolustamaan huijaria - ehkä hän tajuaa järjellä, että jutussa on jotain mätää, mutta sen tunnustaminen itselle ja lähipiirille, että on tullut raskaamman päälle huijatuksi on liian kova pala. Niinpä uhri takertuu yhä epätoivoisemmin jokaiseen täkyyn, mitä nämä rikolliset syöttävät, koska totuuden myöntäminen tarkoittaa sitä, että on menettänyt rakkauden ja rutkasti rahaa petokseen. Siis tavallaan ihminen alkaa hommassa vähitellen pelaamaan itseään vastaan. Siksi tämä on miljoonaluokan hämäräbisnes, jota vastaan olisi syytä taistella nimenomaan siten, että lisätään ikäihmisten tietoisuutta nettihuijauksista. Siitä, että alamaailma netissäkin on muutaman askeleen muita edellä.
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu feissareiden kanssa. Puhuvat niin kauan että suostuu lahjoittajaksi ja heillä on vastaus jokaiseen yritykseen kieltäytyä lahjoittamasta rahaa.
Kieltäydyn aina. Sanon feissarille, että asiansa on tärkeä, mutta en hoida raha-asioitani kadulla.
Vierailija kirjoitti:
Mummeli kirjoitti:
Toivon totisesti, että läheiset puuttuu tekemisiini, jos neljän vuoden kuluttua alan sekoilla oikeen urakalla. Tosin ei mulla kyllä ole noin paljoa rahaakaan.
Voisikohan pankkiin esimerkiksi laitattaa etukäteen jonkun varmuusjutun, että kun normaalien nettiostosten lisäksi aikoo jotain suuria summia lähettää ulkomaille Ahmedille, niin vaadittaisiin vaikka harkinta-aikaa tai lääkärintodistus täysipäisyydestä tms. Olisihan se yhteiskunnankin etu, kun eläkeläinen ei niin paljon tukia tarvitsisi, jos käyttäisi säästönsä elämiseen.
Toisaalta tietysti on hänen omat rahansa kyseessä, niin saahan ne vaikka heittää sillalta jokeen, mutta kun kysymys on kuitenkin jonkinlainen henkinen hyväuskoisuushäiriö, niin lapsiakinhan yritetään suojella hyväksikäyttäjiltä.
Hyvä kysymys. Pankeissahan alkaa rahapesuhälytykset soida jo alle kahden tonnin tilisiirroista ja joudut konttoriin antamaan selvityksen mihin rahat menevät tai mistä tulevat. Miksi kymmenien, jopa satojen tuhansien siirrot kehitysmaihin kuitenkin menevät läpi?
Mulla on Marja niminen täti joka on 64-vuotias.. :O ei kai vaan..
Just joo. "Nimi, ikä, paikkakunta ja tapahtumat muutettu. Saattaa sisältää pieniä määriä pähkinää."
Ja jos todella on noin tyhmä, niin ihan oikein.
Vierailija kirjoitti:
Päättäjissäkin on yhtä yksinkertaisia. Esim. se Sunny car center ja Kreikan lainat. Tuntuu pahalta rahansa menettäneen puolesta, mutta mielestäni on ihan uskomatonta että porukat lähettelevät kymmeniä tuhansia rahaa ihmiselle jota eivät ole koskaan edes tavanneet. Olisi hälytyskellojen jo pitänyt alkaa soida ensimmäisten satojen eurojen aikana.
Olen melko lailla varma että tämä Sunny Car -juttu oli kikka siirtää rahat pois Suomesta verottajan ja viranomaisten ulottumattomiin. Samaa epäilisin näillä jutun naisilla mutta toisaalta suostuisivatko sitten haastateltaviksi, ehkä ei.
omituisinta näissä jutuissa on se, että mitä paksumpaa scheissea tämä uusi rakkaus syöttää tekosyyksi sille, miksi ja mihin hän rahaa tarvitsee, sitä todennäköisemmin se menee suomi-naisella läpi :O