Marja, 64v menetti eläkesäästönsä huijarille
Miten tyhmä voi ihminen olla? Miten joku voi uskoa tuollaista nettihuijarisoopaa? "Kirurgi Kabulista" kiinnostuu suominaisesta. Ja tämä Marja oli vielä joku akateeminen. Ihan käsittämätöntä, että jotkut kaatavat rahansa näille huijareille. En voisi kuvitellakaan.
Kommentit (168)
"Lääkärin ammatti herätti luottamusta. Jo kauan sitten Marja alkoi kuitenkin epäillä Davidin tarinaa, koska hän teki niin paljon kirjoitusvirheitä.
– Toisaalta voihan lääkärillä olla lukihäiriö, mutta en kyllä enää tämän kaiken jälkeen sitä usko.
Epäilyjä herätti myös se, että rahat piti lähettää indonesialaiseen pankkiin.
– Siitä jäi tosi paha maku suuhun, koska olen lukenut, että sinne lähetetään rahaa rahanpesua varten.
Yhteensä Marja menetti viiden kuukauden aikana noin 200 000 euroa, kaikki eläkesäästönsä.
– Olen tehnyt rikosilmoituksen, mutta sen asian suhteen ei ole ryhdytty mihinkään toimiin. Kun kysyin, että miksi ei, minulle vastattiin, ettei ole kielitaitoa eikä valtuuksia toimia Suomen ulkopuolella. Siihen minä en usko.
Pankissa yritettiin varoittaa Marjaa huijareista ja käskettiin olemaan lähettämättä rahaa.
– Kyllä sen vähitellen uskoin, mutta se sanotaan pankissa niin syyttäen että tunsin itseni ihan hölmöksi."
Nainen vaikuttaa melkoiselta nerolta. Lukihäröinen miljonäärikirurgi Afganistanista, jolle pitää lähettää rahaa Indonesiaan. No totta kai, tässä 200 000 ensi hätään. "Marjalle" tiedoksi, että poliisin mahdollisuus selvittää näitä juttuja on nolla.
Vierailija kirjoitti:
Olen kypsä nainen ja löytänyt sielunkumppanin Gambiasta. Olemme tosi rakastuneita. Kaikki ei ole huijareita kuten ei minunkaan nuori viriili poikakaverini Gambiasta.
Hänon voittanut lotossa ja tarvii rahaa voiton lunastamiseen ja sitten tulee Suomeen ja mennään naimisiin.
Pitää mennä tekemään tilisiirtoa hänelle Gambiaan.
Että näinkinpäin joskus että joskus tarina voikin olla totta ja varmaan kateeksi käy kun me aletaan elämään lottovoitolla.
Ei mulla muuta.
Vaikka sais viisi lottovoittoa niin gambialaista apinaa en huolisi. En vaikka tililläni olisi vain euro.
En usko että tämä juttu on totta. Näitä voi tapahtua, etenkin jos huijattu ja huijari ovat oikeasti suhteessa eli tapaavat ja seurustelevat, ja netissäkin jos huijatulla on esim. kriisi tai jotain häiriötä. Mutta tämä tarina? Liian paksua. Nainen vaikuttaa sen verran "topakalta" jo poliisin suhteen, ja valitti pankin kommunikoinnin sävyä ja kaiken lisäksi naisella oli aviomies! Ei vaan mene läpi... Todennäköisempää olisi minustakin se, niin kuin joku jo esitti, että avioero tulossa ja halusi piilottaa rahat. :D
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä ollenkaan näitä vedätysotsikoita, joissa ihmiset "menettää" rahat tai heiltä "huijataan" rahat "tempuilla". Itse jutussa sitten aina sama tarina: hyvätahtoinen hölmö antaa itse rahansa jollekin yleensä tuntemattomalle tarinankertojalle.
Kyllä näitä tapahtuu paljon enemmän kuin julkaistaan.
Tunnen ihmisen, joka auttaa erilaisia tarvitsevia niin paljon kuin pystyy ja on ottanut myös pieniä lainoja auttaakseen. Tosin välillä on pikkuisen liemessä ja muidenkin pitäisi sitten osallistua näiden avustuskohteiden ylläpitoon - ovat pääsääntöisesti tosin hänen tuntemiaan henkilöitä. - Välillä oikeita tarvitsevia, välillä kuulostavat hyväksikäyttäjiltä.
Mutta tiukan tullen siis muidenkin pitäisi osallistua hänen projektiinsa, ja saa tietää olevansa tosi sydämetön mammonan orja, jos ei auta. Mielestäni järkevä auttaminen on ok. Kunhan ymmärtää, että ensin on hoidettava oma talous. Jos yli jää jotain, voi sitten antaa vaikka ensimmäiselle vastaantulijalle, eikä niin, että autetaan yli varojen ja pyydetään apua omaan elämiseen. - Siis tähän ei liity rakkausjuttuja, mutta kuten täällä on todettu, rakkauden tarve voi olla niin kipeä, että vie järjen mukana omaisuudenkin.
Iltapäivälehtien pitää jo keksiä tarinoita uutispulassaan. Ei enää riitä, että hakee jutunaiheita vauva.fi -sivustolta 😉
Mä olen ollut aikoinani töissä paikassa, jossa oli Western Union -rahansiirtopalvelu.
Näitä "Marjoja" oli aivan hemmetisti. Myös miespuolisia. Rivät uskoneet mitään varoituksia, allekirjoittivat surutta suuren riskin lomakkeet. Kysyessä he vakuuttivat tuntevansa nämä ulkomaalaiset miehet/naiset henkilökohtaisesti. Ja kyseenalaistaessa nimenomaan loukkaantuivat. Myöhemmin sitten aina asiaa selviteltiin poliisin kautta...
Teillä ei ole tunteista mitään tietoa senkin idioottivittukommentoijat tässä ketjussa!!!!!!!!!!!!!!!! Jos tietäisitte miten tunteet toimii, ette enää ihmettelisi yhtään. Mutta ettehän te tunnevammaiset tunteettomat paskiaiset sitä tiedä!!!!!!!!
"On moraalisesti arveluttavaa antaa hölmöjen pitää rahansa" - J.Rockefeller
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kypsä nainen ja löytänyt sielunkumppanin Gambiasta. Olemme tosi rakastuneita. Kaikki ei ole huijareita kuten ei minunkaan nuori viriili poikakaverini Gambiasta.
Hänon voittanut lotossa ja tarvii rahaa voiton lunastamiseen ja sitten tulee Suomeen ja mennään naimisiin.
Pitää mennä tekemään tilisiirtoa hänelle Gambiaan.
Että näinkinpäin joskus että joskus tarina voikin olla totta ja varmaan kateeksi käy kun me aletaan elämään lottovoitolla.
Ei mulla muuta.
Vaikka sais viisi lottovoittoa niin gambialaista apinaa en huolisi. En vaikka tililläni olisi vain euro.
Ironia on vaikea laji, joskus vaarallinenkin :)
- Ekalle: Onnea valitsemallasi tiellä!
- Tokalle: Apina lemmikkinä on kallis, joten euro tilillä ei riittäisikään, tarvii sen lottovoiton apinan hoitojärjestelyhin.
Mummeli kirjoitti:
Toivon totisesti, että läheiset puuttuu tekemisiini, jos neljän vuoden kuluttua alan sekoilla oikeen urakalla. Tosin ei mulla kyllä ole noin paljoa rahaakaan.
Voisikohan pankkiin esimerkiksi laitattaa etukäteen jonkun varmuusjutun, että kun normaalien nettiostosten lisäksi aikoo jotain suuria summia lähettää ulkomaille Ahmedille, niin vaadittaisiin vaikka harkinta-aikaa tai lääkärintodistus täysipäisyydestä tms. Olisihan se yhteiskunnankin etu, kun eläkeläinen ei niin paljon tukia tarvitsisi, jos käyttäisi säästönsä elämiseen.
Toisaalta tietysti on hänen omat rahansa kyseessä, niin saahan ne vaikka heittää sillalta jokeen, mutta kun kysymys on kuitenkin jonkinlainen henkinen hyväuskoisuushäiriö, niin lapsiakinhan yritetään suojella hyväksikäyttäjiltä.
Vierailija kirjoitti:
Eipä taida rahanpesua vaikeuttavat mekanismit oikein toimia, jos jonnekin Indonesialaiselle pankkitileille voi siirrellä satojatuhansia euroja ilman, että poliisi edes kysäisee asiasta kohteliaasti. Lehtijutun perusteella poliisia ei asia rikosilmoituksen jättämisen jälkeenkään tuntunut paljon kiinnostavan. Netin vihapuhe lienee paljon akuutimpi ongelma.
Oululainen mies menetti ghanalaishuijarille 73000 euroa, tuossa tapauksessa rahat saatiin takaisin. Osaavatko Oulun poliisit ihan enklantia vai miten mies sai rahansa?
Mielestäni poliisi voisi toimia tehokkaammin näissä tapauksissa. He voivat pyytää virka-apua paikalliselta poliisilta ulkomailla. Voisi perustaa petosyksikön jos sellaista ei jo ole. Ajatelkaa kuinka suomalaisten rahoja valuu satojatuhansia tai miljoonia huijareille, lisäksi valtio joutuu mahdollisesti tukemaan näitä köyhtyneitä eläkeläisiä kun ovat rahansa antaneet huijareille.
Sama juttu feissareiden kanssa. Puhuvat niin kauan että suostuu lahjoittajaksi ja heillä on vastaus jokaiseen yritykseen kieltäytyä lahjoittamasta rahaa.
Ja näitä siirtoja ei yleensä tehdä pankin kautta, vaan esimerkiksi Western Unionis käyttäen. Tämä mahdollistaa jälkien peittelyn... Lisäksi köyhissä maissa näitä siirtoja saa varmasti noutaa henkkareilla, jotka ovat vähän sinnepäin tms. Noiden huijareiden kiinnisaaminen on aika mahdotonta.
Vierailija kirjoitti:
Miten tyhmä voi ihminen olla? Miten joku voi uskoa tuollaista nettihuijarisoopaa? "Kirurgi Kabulista" kiinnostuu suominaisesta. Ja tämä Marja oli vielä joku akateeminen. Ihan käsittämätöntä, että jotkut kaatavat rahansa näille huijareille. En voisi kuvitellakaan.
En tunne mitään myötätuntoa noin typerää ihmistä kohtaan!
Vierailija kirjoitti:
Mummeli kirjoitti:
Toivon totisesti, että läheiset puuttuu tekemisiini, jos neljän vuoden kuluttua alan sekoilla oikeen urakalla. Tosin ei mulla kyllä ole noin paljoa rahaakaan.
Voisikohan pankkiin esimerkiksi laitattaa etukäteen jonkun varmuusjutun, että kun normaalien nettiostosten lisäksi aikoo jotain suuria summia lähettää ulkomaille Ahmedille, niin vaadittaisiin vaikka harkinta-aikaa tai lääkärintodistus täysipäisyydestä tms. Olisihan se yhteiskunnankin etu, kun eläkeläinen ei niin paljon tukia tarvitsisi, jos käyttäisi säästönsä elämiseen.
Toisaalta tietysti on hänen omat rahansa kyseessä, niin saahan ne vaikka heittää sillalta jokeen, mutta kun kysymys on kuitenkin jonkinlainen henkinen hyväuskoisuushäiriö, niin lapsiakinhan yritetään suojella hyväksikäyttäjiltä.
Ideana ihan hyvä, mutta sitten tulee eteen kysymys ihmisen itsemääräämisoikeudesta. Jos siis puhutaan muuten ihan järjissään olevasta ihmisestä.
Päättäjissäkin on yhtä yksinkertaisia. Esim. se Sunny car center ja Kreikan lainat. Tuntuu pahalta rahansa menettäneen puolesta, mutta mielestäni on ihan uskomatonta että porukat lähettelevät kymmeniä tuhansia rahaa ihmiselle jota eivät ole koskaan edes tavanneet. Olisi hälytyskellojen jo pitänyt alkaa soida ensimmäisten satojen eurojen aikana.
Pankkihan oli varoittanut tätä Marjaa, mutta ei ollut kuunnellut ajoissa.
:D mikä on tarinan opetus ?
Tämä arpa ei voittanut :)
Jokainen tsäänssi on mahdollisuus myös epäonnistua tai joutua pettymään.
>Hello!
>I like to buy your car, but you must first pay some money for (tollon vedätys) customs. It's 5000 euros.
>I am a general and i serve in Afganistan so the banking systems are very hard to operate
>here. I add a western union account number, so you can pay customs for me and then i
>send all the money (59 000euros) to pay for your car to your bank account.
Hi!
Why don't you pay your (tollon vedätys) customs by yourself? It's your customs, not mine.
>Hello!
>I can't pay those (tollon vedätys) customs, because *tähän uskottavan kuuloinen, tunteisiin
>vetoava selitys esim. tyttäreni loukkaantui pommiräjähdyksessä ja nyt ei ole yhtään varaa
>muihin ylimääräisiin kuluihin, koska kaikki rahat menee sairaalakuluihin. Nyyh. Olen itkenyt
>monta päivää. Yhyy.*