Mitä ohjelmia älykkäät katsoo ja mille älykkäät nauraa?
Esim. Putous ja Salatut elämät on kuulemma epä-älykkäiden ihmisten ohjelmia. Mä tietysti olen jo auttamattomasti tyhmä, vaikka noiden katsomisen lopettaisinkin, sillä katson niitä, koska olen tyhmä jo ennestään, eikä niin päin että olen muuttunut tyhmäksi niitä katsomalla.
Haluaisin kuitenkin ihmisten edes luulevan minua älykkääksi katsomieni ohjelmien perusteella, koska olen kyllästynyt jankkaukseen siitä, kuinka kaltaiseni ovat tyhmiä. Haluan vaihteeksi kuulua ryhmään, jota luullaan älykkääksi, vaikka en sitä oikeasti olekaan, kuten Putouksen ja Salkkareiden seuraaminen jo aukottomasti todistaa, niin lohdutonta kuin se onkin. Haluan tuntea ylpeyttä, kun seuraan muiden ihmisten keskustelemista jostain katsomastani ohjelmasta. Nyt tunnen vain häpeää, kun täällä puhutaan Putouksen ja Salkkareiden katsojakunnasta ja heidän alhaisesta älykkyysosamäärästään.
Eli kertokaas, mitä tv-sarjoja älykkäät katsovat! Kertokaa myös huumoriohjelmia, sillä haluan tietää, millaisille asioille älykkäät nauravat.
Lämmin kiitos kaikille vastaajille!
Kommentit (97)
Älä katso mitään sellaista, mistä et oikeasti pidä, vain päteäksesi keskustelussa itseäsi älykkäämpien kanssa. Siinä ei voi kuin nolata itsensä. Moni on antanut täällä vinkkejä, kuinka kannattaa katsoa tai esittää katsovansa sitä tai tätä, mutta tämä taktiikka ei toimi kuin joissain itseään älykkäämpää esittävien porukoissa. Oikeasti fiksut, aikaansa seuraavat ja yhteiskunnallisista asioista kiinnostuneet ihmiset kyllä tunnistavat teeskentelijän saman tien. Mielenkiinnosta kysyn, miksi, ap, haluat antaa itsestäsi todellisuutta älykkäämmän tai kulturellimman vaikutelman? Mitä saavutat sillä? Vaikuttaa siltä, ettet oikein edes pidä niistä ihmisistä, joiden keskusteluihin haluat osallistua. Eikö olisi parempi yrittää löytää samanhenkistä seuraa?
LuigiVinetto kirjoitti:
Patricia kirjoitti:
En ole mikään akateemisesti koulutettu, mutta parhaiten iskee mustahuumori, satiirit, sarkasmi, komiikka. Telkusta katselen mm. dokumentteja yms. yleensä TV1, TV2 ja nyt uutena yllätyksenä itselle Yle Femmaa tullut katsottua. Sarjoja mainitakseni mm. Yleleaks, Uutisvuoto, Moderniperhe, Konttori, Frasier. Putouksessakin parhaiten naurattanut Trump-jutut.
Yksi kotimainen omasta mielestäni erittäin hyvä elokuva on Nousukausi.
Ja sarjoista Sorjonen ja Helppo Elämä olivat mielestäni hyviä.
Et mainitse ikääsi, mutta ainakin itse olen huomannut, että mitä enemmän tulee vuosia mittariin, sitä enemmän on alkanut ajankohtaiset asiat kiinnostamaan jne. (vrt.kun on ruuhkavuodet päällä ja sulla on lasten mentyä hyvällä säkällä pari tuntia aikaa katsoa telkkaria, niin haluan katsoa jotain "asiaohjelmaa" kuin esim. salkkareiden utopistisia juonikäänteitä). Mutta en sanoisi / kokisi näitä mitään "älykkäiden ohjelmiksi". Huumorinlajejakin on useita ja vaikka kuinka olisi mitkä tahansa paperit taskussa, se ei takaa esim. että ymmärtää mustaa huumoria tms. :)
En näe että ohjelmalla mitä katsoo, ja älykkyydellä olisi mitään tekemistä keskenään. Eikä myöskään ole.
Tottakai voi lämpimikseen keksiä että mitä älykäs katsoo mutta ei älyn ja ohjelman mitä katsoo välillä ole mitään yhteneväisyyttä.
Miksi älykäs esim. haluaisi koko ajan ns. kehittää itseään? Älykäs tajuaa ajan rajallisuuden ja että pitää tehdä valintoja.
Älykkäät haluavat itse oivaltaa ja siksi nokkela huumori puree heihin. Valmiiksi pureskeltu ja naurettu läppä ei jaksa naurattaa muita kuin ykdinkertaisia ihmisiä.
Ei ole jotain tiettyä ohjelmatyyppiä jota älykkäät ihmiset katsovat tai eivät katso. Se minkälaisesta huumorista pitää riippuu omasta huumorintajusta ja kiinnostuksen kohteista.
Älykkyys ja tv- ohjelmat eivät korreloi keskenään. Erittäin älykäs tuntemani ihminen katsoo Putousta ja nauraa sille, " heittää ns.aivot narikkaan".
Voisi ehkä ajatella niin päin, että jotain aivan älyvapaata tosi- teeveetä ei älykäs ihminen hirveästi jaksa seurata.
Frasier, Moderni perhe, Sukuvika, Ponille kyytiä, Siskonpeti, Studio julmahuvi ja Noin viikon uutiset ovat saaneet minut joskus nauramaan jopa ääneen ja muuten olleet kyllä aina kovin viihdyttäviä.
Noiden lisäksi katson Black mirroria joka on parasta tv-viihdettä pitkään pitkään aikaan. Olen innolla tapittanut myös Dexteriä, uutta Sherlockia ja nyt aloin seuraamaan Gilmoren tyttöjä. Avaran luonnon katson myös aina.
Tuntemani tutkitusti älykäs ei katso mitään ohjelmia, uutisia korkeintaan (nekin usein kuuntelee radiosta), on parempaakin tekemistä kuin töllöttää telkkaria.
Tein mensan testin aikoinaan ja jäin 2 pistettä mensan rajasta eli olen selvästi keskivertoa älykkäämpi ihminen.
Katson televisiosta dokumentteja, salattuja elämiä ja game of thrones sarjaa. Elokuvista kiinnostaa lähinnä seikkailuelokuvat jotka vaativat oivaltamista kuten indiana jones, national treasure ja saw elokuvat. Musta huumori uppoaa minuun todella hyvin.
Aika vähän tulee katsottua telkkaria. Lähinnä tiede- ja historiadokumentteja sekä elokuvia.
Joskus jää ulkopuoliseksi kahvipöytäkeskustelussa, kun ei kiinnosta putous, tanssii tähtien kanssa ja mitä näitä ala-arvoisen surkeita "viihdeohjelmia" onkaan.
Televisio-ohjelmien katsominen ei taida kertoa älykkyydestä vaan sosiaalisesta asemasta yhteiskunnassa.
Köyhien viihde on television hömppäohjelmien katsominen siinä missä varakkaat voivat käydä ravintoloissa ja harrastaa kaikennäköistä kivaa vapaa-ajallaan.
Mua pidetään yleisesti älykkönä ja todennäköisesti ÄO:ni on hyvin korkea.
TV:stä katson:
Hyvät sarjat, kuten Criminal Minds, Breaking Bad, True Detective, erilaiset scifi- ja kauhusarjat.
Salkkareita ja BB:tä inhoan, enkä ymmärrä miten joku voi jaksaa katsoa niitä.
Ajankohtaisohjelmat ja politiikkaan liittyvät keskustelut. Myth Busters. Reality-ohjelmista joskus Pomo piilossa ja rikosjutut.
Tällä hetkellä ei ole hauskoja huumoriohjelmia juurikaan, mutta menneinä vuosina oli Coupling, Frazier, Kolmas kivi auringosta, Elämää Philadelphiassa.
Conan O brian (menikö nimi oikein ?)
Uutisvuoto (ennen oli parempi)
Solsidan
House of Cards
Vallan linnake
Silta
Ajankohtaisohjelmat
Mitäs jos koittaisit nostaa älykkyyttäsi ihan hiljaa itsekseen kuin että koitat matkia hampaat irvessä ja pikkusormi suorana ihailemiasi älykkäitä.
No mä kävin viime vuonna mensan testissä ja sain 130, eli sen mukaan en ole aivan idiootti. Silti katson sekä salkkareita, että putousta. Salkkarit on oikeasti kamala sarja ja ärsyttää suunnattomasti, on todella tyhmää, että katson aitä, vaikka se tuottaa itselleni vain negatiivisia tunteita. Tavan vuoksi katson silti.
Putous on mielestäni oikeasti hauska ja katson sitä siksi. Kaikki sketsit ei uppoa, mutta suuri osa silti ja koko perheen kanssa on hauska katsella.
Itse en pidä esim mistään duudson ohjelmista. Lempi sarjani on Viikingit.. Mut joo, nämä on makuasioita. En usko, että ainakaan äo:lla on osuutta asiaan.
Se joka ei naura pieruhuumorille esittää jotain muuta kuin on. Älykäs ihminen nauraa sille mikä naurattaa eikä mieti voiko nauraa jollekin asialle ettei näytä tyhmältä.
Huutonaurua ketjulle. Kyllä, olette todellisia älyköitä kun katsotte Frasieria.
Luulenpa, että älykkäät katsovat dokkareita, ja mielellään vielä tiededokkareita. Niiden katsominen ei liene kovin yksinkertaisten ihmisten lempipuuhaa. :)
On tiettyjä sarjoja mitä kaikenmaailman wannabe-älyköt seuraavat tai sanovat katsoneensa. Monthy Python oli/on yksi sellainen. Sarjakuvissa on omansa, joita en muista. Radiohupailuista Alivaltiosihteeri helvetin hauskan virallisuutensa kanssa, Gösta Sundqvistin radio"hupailut".
Se on vähän herran haltuun millainen roska milloinkin on "älykköpiireissä" in.
Tyypillistä näillä ns. älyköille on se, että he tekevät ja sonavat niin kuten kulloinkin pitää tehdä ja sanoa vaikuttaakseen älyköltä. Toisin sanoen eivät oikeasti ole älykkäitä. Sen suurempaa ongelmaa ei heillä uskottavuudessaan ole.
Vierailija kirjoitti:
No mä kävin viime vuonna mensan testissä ja sain 130, eli sen mukaan en ole aivan idiootti. Silti katson sekä salkkareita, että putousta. Salkkarit on oikeasti kamala sarja ja ärsyttää suunnattomasti, on todella tyhmää, että katson aitä, vaikka se tuottaa itselleni vain negatiivisia tunteita. Tavan vuoksi katson silti.
Putous on mielestäni oikeasti hauska ja katson sitä siksi. Kaikki sketsit ei uppoa, mutta suuri osa silti ja koko perheen kanssa on hauska katsella.
Itse en pidä esim mistään duudson ohjelmista. Lempi sarjani on Viikingit.. Mut joo, nämä on makuasioita. En usko, että ainakaan äo:lla on osuutta asiaan.[/quote
Älykkäät katsoo sellaista viihdettä joka on harmitonta ja nimenomaan pureutunut viihdyttävyyteen kuten Frasier.
Suomalainen huumori ei tätä ole,vaan on ilkeilyä toisten kustannuksella ja on joku opetuksellinen motiivi.Suomalainen viihde esim. putous on impivaaralaista "huumoria". On joku hahmo esim. Trump jota on päätetty alkaa kiusaamaan porukalla.Katsoja saa nautinnon kiusaamisesta ja vahingonilosta ja koetaan yhteisöllisyyttä toisen kiusaamisen katsomisesta.
Lisäksi pilkataan pappeja, vanhuksia, vammaisia jne. Elikkä katsoja saa nautintoa toisten pilkkamisesta.
En ole huippuälykäs, jossain määrin älykäs kuitenkin. Enimmäkseen välttelen asiaohjelmia, vaikka silloin tällöin niitä tulee jäätyä katsomaan jos selailen kanavia ja jokin vaikutta mielenkiintoiselta. Dokumentit jotenkin syrjäytyneistä ihmisistä ja vähemmistöistä kiinnostavat minua. Lempiohjelmista voisi mainita American Top Model ja Downshiftaajat sekä se englanninkielinen rakennusprojekti/remonttiohjelma jossa on ollut aina sama miesjuontaja, valitettavasti sarjan nimi ei muistu mieleen.
Tuntemani älykkäät ei itse asiassa hirveästi katso televisio-ohjelmia. Valikoivuus on avainsana, ei mikään päämäärätön kanavasurffaus. Elämä on niin lyhyt ja aikaa niin vähän, että kannattaa olla valikoiva ajankäyttönsä kanssa.