Mitä ohjelmia älykkäät katsoo ja mille älykkäät nauraa?
Esim. Putous ja Salatut elämät on kuulemma epä-älykkäiden ihmisten ohjelmia. Mä tietysti olen jo auttamattomasti tyhmä, vaikka noiden katsomisen lopettaisinkin, sillä katson niitä, koska olen tyhmä jo ennestään, eikä niin päin että olen muuttunut tyhmäksi niitä katsomalla.
Haluaisin kuitenkin ihmisten edes luulevan minua älykkääksi katsomieni ohjelmien perusteella, koska olen kyllästynyt jankkaukseen siitä, kuinka kaltaiseni ovat tyhmiä. Haluan vaihteeksi kuulua ryhmään, jota luullaan älykkääksi, vaikka en sitä oikeasti olekaan, kuten Putouksen ja Salkkareiden seuraaminen jo aukottomasti todistaa, niin lohdutonta kuin se onkin. Haluan tuntea ylpeyttä, kun seuraan muiden ihmisten keskustelemista jostain katsomastani ohjelmasta. Nyt tunnen vain häpeää, kun täällä puhutaan Putouksen ja Salkkareiden katsojakunnasta ja heidän alhaisesta älykkyysosamäärästään.
Eli kertokaas, mitä tv-sarjoja älykkäät katsovat! Kertokaa myös huumoriohjelmia, sillä haluan tietää, millaisille asioille älykkäät nauravat.
Lämmin kiitos kaikille vastaajille!
Kommentit (97)
Itse olen älykäs, mutta en miellä itseäni "älyköksi", sellaiseksi snobbailevaksi oman kuoren kiillottajaksi, josta hohtaa paremmuus kilometrien päähän. Ääneen mut saa nauramaan lähinnä vain muutama tubettaja (ulkomaalainen, suomalaiset on ihan karmeita). Komediasarjoista suosikkeja ovat esim. The Big Bang Theory, 3rd Rock from the Sun, Moderni Perhe ja lähes kaikki brittikomedia!
Vierailija kirjoitti:
Mua pidetään yleisesti älykkönä ja todennäköisesti ÄO:ni on hyvin korkea.
TV:stä katson:
Hyvät sarjat, kuten Criminal Minds, Breaking Bad, True Detective, erilaiset scifi- ja kauhusarjat.Salkkareita ja BB:tä inhoan, enkä ymmärrä miten joku voi jaksaa katsoa niitä.
Ajankohtaisohjelmat ja politiikkaan liittyvät keskustelut. Myth Busters. Reality-ohjelmista joskus Pomo piilossa ja rikosjutut.
Tällä hetkellä ei ole hauskoja huumoriohjelmia juurikaan, mutta menneinä vuosina oli Coupling, Frazier, Kolmas kivi auringosta, Elämää Philadelphiassa.
Älykäs saa nautintoa salkkareista ja BB:stä. Tyhmä ei saa niistä mitään irti koska ei ole yleisöä joka remahtaisi nauruun ja näin tyhmä saisi nauruhetkensä jota ei oma-alotteisesti tajua kokea.
Olen omasta mielestä (:D) älykäs, valmistun lääkäriksi piakkoin. Viime aikoina olen katsonut telkkarista Devious Maids, Valkyrien, Solsidan ja joskus tosi TV:täkin tulee katseltua. Lääketieteen ohjelmat toki ovat kiinnostavia mutta niissä ei minulle ole mitään uutta tietoa joten niitä en katso. Uutisiakaan en viitsi katsoa, kurjuutta näkee ihan tarpeeksi arjessakin. Koen oman alani henkisesti sen verran raskaana että haluan käyttää vapaa-aikani kevyesti ja viihteellisesti.
Stand upista tykkään ja käyn välillä katsomassa esityksiä. En tykkää alapäähuumorista enkä rasisti/pedofiili ym vitseistä. Ja alapäähuumorilla en tarkoita pissa-pieru-kakkajuttuja, ne ovat hauskoja :D
Vierailija kirjoitti:
En ole huippuälykäs, jossain määrin älykäs kuitenkin. Enimmäkseen välttelen asiaohjelmia, vaikka silloin tällöin niitä tulee jäätyä katsomaan jos selailen kanavia ja jokin vaikutta mielenkiintoiselta. Dokumentit jotenkin syrjäytyneistä ihmisistä ja vähemmistöistä kiinnostavat minua. Lempiohjelmista voisi mainita American Top Model ja Downshiftaajat sekä se englanninkielinen rakennusprojekti/remonttiohjelma jossa on ollut aina sama miesjuontaja, valitettavasti sarjan nimi ei muistu mieleen.
Vaikka on kuinka ohjelmia syrjäytyneistä sun muista vähemistöistä niin mielenkiinto menee siitä että kauhistelijat ja ohjelman tekijät eivät kuitenkaan itse ole valmiita antamaan omastaan näille vähäosaisille.
Uutiset, ajankohtaisohjelmat, dokumentit - mutta vain silloin kun huvittaa
Elokuvat, jos vaikuttaa etukäteen kiinnostavalta, voi olla ihan kevytkin, esim. romanttinen tai perhekomedia, silloin kun haluaa rentoutua
Hyvät sarjat: Frasier, Seinfeld, Gilmoren tytöt, Sinkkuelämää, Konttori, Todella upeeta, Pokka pitää, brittisarjat noin yleensä, monet HBO:n sarjat on olleet hyviä, vaikkei aihe sinänsä kiinnostaisikaan, esim. Sopranos
Mulla on todistetusti korkea älykkyysosamäärä...
Eli mä tykkään sekä haasteista että 'aivot narikkaan'-osastosta. Jälkimmäiseen ei mulla kuotenkaan kuulu salkkarit eikä putous tms.
Pohjoismaiset sarjat kiinnostaa aina lähtökohtaisesti. Suomalaiset valitettavan harvoin kuuluu tähän, paitsi downshiftaajasta katsoin koko ekan tuottiksen. Esim vallan linnake, Silta eka tuottis, 1864, Solsidan..
Poliittiset sarjat (west wing oli vaan niin hyvä...). Tosin suomalaista presidentti-sarjaa tuskin tänään katson.
Ylipäätään hyvin tehty, mutta sekään ei vielä yksinään riitä vaan käsikirjoituksessa täytyy olla jotain teeman,juonen tms osalta koukuttavaa. Viimeaikojen suosikki Crown.
Aivot narikkaan/rentoutusosastolle kuuluu moni viihde/hömppäsarja.
Esim Gilmoren tytöt tai pitääkö olla huolissaan. Sohvikset.
Sitten vielä pieruhuumori, älyttömät nettivideot ja kaikki kissa/koiravideot. Tietyssä tilassa voin tuijottaa tunnin putkeen kun uni ei tule.... tai muuten vaan.
Sekä mieheni että minä olemme tutkitusti hyvin älykkäitä, ja nauretaan aika eri asioille. Tämän otoksen pohjalta voin sanoa, että tuskinpa kaikki älykkäät nauravat samoille asioille.
Itse olen saanut pahimmat naurukohtaukset aivan live-tilanteissa tavallisten ihmisten typeriä juttuja kuunnellessa. Se banaalius näyttäytyy joskus parodian parodiana, ja joudun todella pinnistelemään, etten nauraisi tietyille tosikkomaisille ihmisille ääneen.
QI, Grand Tour, Downton Abbey, brittikomediat kuten Vicar of Dibley ja Pokka pitää, Morse, Lewis, Poirot, Sherlock Holmes, Doctor Who, ajankohtaisohjelmat, dokumentit, uutiset. Onhan näitä.
Kertokaa älykkäät, mitä oikeasti tapahtuu silloin kun aivot heitetään narikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole huippuälykäs, jossain määrin älykäs kuitenkin. Enimmäkseen välttelen asiaohjelmia, vaikka silloin tällöin niitä tulee jäätyä katsomaan jos selailen kanavia ja jokin vaikutta mielenkiintoiselta. Dokumentit jotenkin syrjäytyneistä ihmisistä ja vähemmistöistä kiinnostavat minua. Lempiohjelmista voisi mainita American Top Model ja Downshiftaajat sekä se englanninkielinen rakennusprojekti/remonttiohjelma jossa on ollut aina sama miesjuontaja, valitettavasti sarjan nimi ei muistu mieleen.
Vaikka on kuinka ohjelmia syrjäytyneistä sun muista vähemistöistä niin mielenkiinto menee siitä että kauhistelijat ja ohjelman tekijät eivät kuitenkaan itse ole valmiita antamaan omastaan näille vähäosaisille.
Niin no, en katsele niitä sellaisella ajatuksella että voi kauheaa. Vaan minusta on mielenkiintoista nähdä, miten ihmisyys on aina ihmeellistä ja monimuotoista, olosuhteista riippumatta.
Eiköhän ne älykkäät yleisesti ottaen katso keskimäärin vähemmän televisiota. Ymmärtävät, että television katsominen on silkkaa ajan haaskausta ja käyttävät aikansa johonkin tuottavampaan. Silloin kun katsovat tv:tä, niin todennäköisesti muiden seurassa ja samoja ohjelmia, kuin muutkin ihmiset.
Olen älykäs ja nauran esimerkiksi 30 Rockille ja QI:lle. Nokkeluus (wit) on hauskaa.
Heheee! Jos joku täällä väittää olevansa älykäs telkkarimakunsa perusteella ja sitten kuitenkin surffailee vauvapalstalla... kyllä älykkäilläkin on älyttömät hetkensä.
Vierailija kirjoitti:
Älä katso mitään sellaista, mistä et oikeasti pidä, vain päteäksesi keskustelussa itseäsi älykkäämpien kanssa. Siinä ei voi kuin nolata itsensä. Moni on antanut täällä vinkkejä, kuinka kannattaa katsoa tai esittää katsovansa sitä tai tätä, mutta tämä taktiikka ei toimi kuin joissain itseään älykkäämpää esittävien porukoissa. Oikeasti fiksut, aikaansa seuraavat ja yhteiskunnallisista asioista kiinnostuneet ihmiset kyllä tunnistavat teeskentelijän saman tien. Mielenkiinnosta kysyn, miksi, ap, haluat antaa itsestäsi todellisuutta älykkäämmän tai kulturellimman vaikutelman? Mitä saavutat sillä? Vaikuttaa siltä, ettet oikein edes pidä niistä ihmisistä, joiden keskusteluihin haluat osallistua. Eikö olisi parempi yrittää löytää samanhenkistä seuraa?
Hei, kirjoitin tämän keskustelun puoliksi läpällä, piilokettuillen niille, jotka tekevät ihmisen älykkyydestä armottomia johtopäätöksiä sen perusteella, että hän katsoo jotain tiettyä ohjelmaa. En oikeasti aio muuttaa katsomiani ohjelmia noin radikaalisti enkä esittää muille, että pidän eri ohjelmista kuin oikesti pidän.
Kiinnostaa mitkä ovat ihmisten mielestä niitä älykkäiden ohjelmia, ja ehkäpä tutustun joihinkin ehdotuksiin ja katson tajuanko niistä mitään tai pidänkö niitä hauskoina. Jos koen ohjelman tylsäksi, niin en tietenkään jatka sen katsomista väkisin. Jos järki ei riitä, se ei riitä. :D
Salkkareista en luovu ikinä.
ap.
Hyvin kirjoitettuja sarjoja, joissa on monipuoliset juonikuviot, aidon tuntuiset hahmot ja loistavia dialogeja (kuten Sopranos, The Wire tai Game of Thrones).
Keskusteluohjelmia, poliittisia satiireja, brittikomediaa ja muuta "kuivaa" huumoria.
Itse pidän näistä, mutta nauran kyllä myös Kummelille ja tämän vuoden Putoukselle. Eivät ne minusta tyhmien ohjelmia ole. Salkkarit ja vastaavat ovatkin sitten eri asia - ärsyttävät, ylivedetyt hahmot, vielä ylivedetymmät juonikuviot ja ääliömäistä dialogia.
Älymystö kokoontuu vauvapalstalla.
Nuo conanit ja frasierit on kyllä kevyttä viihdettä, ei ne ole älykköohjelmaa samaan tapaan kuin musiikinpuolella joku Mirel Wagner on älykköjen musaa verrattuna idolseihin. Tv-ohjelmat ja älykköys on aika harvinainen yhdistelma muutenkin, varsinkin huumoripuolella. Noin viikon uutisia on jotkut poliitikot kehuneet (jos ne lasketaan älyköiksi) ja Daily showta Jon Stewartin aikana.
Uh, mikä aloitus. Minusta kukin katsokoot mitä haluaa, eikä tv-ohjelmien perusteella nyt voi oikeasti ketään kategorisoida. Ok, Salkkareita en katso, mutta Putoustakin olen lasten kanssa yhden kauden katsonut.
Minusta televisio-ohjelmia valitaan monella eri perusteella: katsomistilanne, elämäntilanteen koettu samanlaisuus, näyttelijöiden persoona, aihepiirin tuttuus, jopa tapahtumapaikka vaikuttavat. Voin vallan mainiosti katsoa älyllisesti epähaastavaa sarjaa, jos se on muutoin viihdyttävä ja hyvin tehty. Tai muista syistä...
Ja mitä nyt sitten on älykkyys? Äo-testitulokseni on erinomainen ja olen akateemisesti koulutettu ja kuuden ällän yo. Eli kait sitten jollakin mittarilla älykäs.
Itse pidän elokuvista ja seuraan niiden ohella lähinnä uutisia ja sarjoja televisiosta. 2030-uutiset katson oikeastaan aina.
Sarjoista seuraan parhaillaan Charles Dickensin ihmemaata, Sykettä ja Poldarkia. Jälkimmäinen ON eskapistista huttua, mutta ah Aidan Turneriä...
Huumorista pidän, ja Rillit huurussa uppoaa minuun erinomaisesti, eikä vähiten siksi, että minulla on asperger-lapsi, jonka piirteitä on hauska bongailla Sheldonista.
"Junk food for the brain" ;)