Pienet ruokamenot, mitä syötte?
Ihmettelen usein palstaa lukiessani, kun kerrotte, kuinka pienet ovat ruokamenonne.
Voisitteko kertoa mitä syötte?
Kommentit (24)
Minä käyn kavereilla syömässä... Aina jännästi ajoitan itseni ruoka aikaan sinne pöydän äärelle :D
No joskus joudun piileskelemään rappukäytävässä ja varovasti haistelemaan postiluukusta joko siellä ruoka tuoksuu. Sitten ihan vaan yhtä äkkiä pamahdan paikalle! Syönnin jälkeen kiitän ja sanon miten rupesi väsyttämään... Käyn vielä vessassa ja sieltä otan mukaani vessapaperia.
Tyhmät maksaa viisaat säästää on minun motto!
Meillä syödään edullista kasvisruokaa, esim:
- proteiineina pääasiassa linssit, pavut, soijarouhe, hernerouhe jne.
- edullisia suomalaisia kasviksia, kuten kaali, parsakaali, sipuli, porkkana, peruna ja satokauden mukaan muut edulliset
- tummaa pastaa, tummaa riisiä jne.
- ruisleipää, itse tehtyä kaura-porkkanarieskaa, puuroa
- kiisseliä, marjoista esim smoothieita banaanin ja soijamaitoa kanssa
- satokauden hedelmiä
- edullisia siemeniä, kuten auringonkukan siemenet, seesaminsiemenet, maapähkinä
- aamupalaksi puuroa ja marjoja tai smoothie, illalliseksi paljon patoja ja keittoja, lounasevääksi salaatti pavuilla, linsseillä tai itse tehdyllä hummuksella tms tahnalla, näkkileipää, porkkanaa ym. pientä välipalaa
Lihan ja maitotuotteiden pois jättäminen on ympäristöteon lisäksi myös halpaa hupia pienituloiselle (sosiaaliala).
Ostoslistassani on useimmiten maitoa, juustoa, kinkkuleikettä, voita, kasviksia ja ruisleipää, kahvia. Useimmiten teen kattilallisen kasvis- tai kalakeittoa pakastimeen. Kattilallisesta tulee viisi annosta. Pyrin siihen, että käyn kaupassa kolmen päivän välein. Ei välttämättä tarvitsisi niinkään usein, maito on se joka pakottaa käymään. Olen ollut dieetillä useita kuukausia, joten rahaa ei kulu karkkeihin tai leivonnaisiin eikä hedelmiinkään. Lidlissä käyn useimmiten.
"Vanhanaikaista" ruokaa: puuroa, juureksia, keittoja, kastikkeita. Leipä leivotaan itse. Marjastamme ja sienestämme, mies tykkää kalastaa. Syömme sellaista ruokaa, jonka ainekset on tunnettu Suomessa jo isovanhempien aikaan.